Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Men du vad märkligt då att man förr höll hästar fina och välmående innan det gjordes analyser, det är ju relativt nytt, i mitt perspektiv i alla fall;)

Man räknade inte heller.

Jag har inget emot analyser, det är inte det jag menar, men faktiskt har det gått alldeles utmärkt (även för mej) att hålla hästar i bra hull och välmående utan att analysera under många år.
I såna här trådar kan man faktiskt ibland få för sej att det gått hysteri i detta räknande och analyserande och att det istället blir ett hinder för att hästarna ska må bra:crazy: ´Man låser sej och ser inte längre hur hästarna ser ut :confused: Vart har kunskapen om att vad en häst behöver och hur den är i hullet tagit vägen:confused: Det är som om allt bara blir på vinst och förlust och hästägaren inte kan styra nånting utan analyser och tabeller:crazy::confused:


jag håller med dig.....känner med av hysterin lite...samhället håller på att utvecklas till ett enda räknande med siffror och datorer osv
 
Sv: Bantningstråd!?

Tja, tiderna förändras. Hästar förr utförde ett helt annat arbete än hästar nu, de stod i spilta och fick äta mycket rester.
Visst KAN man leva utan analys. Ingen har väl förnekat det?
Men saker och ting kan bli extremt mycket bättre om man vet vad man gör. Kunskap är väl aldrig fel? Precis som Alexandra sagt tidigare i tråden, man vill väl minimera "skaderisken", i det här fallet mer fetma, så mycket man kan?

Att räkna foderstat utesluter inte sunt förnuft. Märker man att foderstaten inte fungerar, ja då korrigerar man. Precis som man gör utan analys.
Skillnaden är att när man väl lärt sig vad ens hästar fungerar bäst på för värden kan man lägga foderstaten på samma nivå direkt och slippa onödiga viktupp/nergångar (beroende på häst) eller muskelförluster.
Visst kan små korrigeringar alltid behövas, beroende på hur mycket i hästens liv som förändrats (dräktighet, kastrering, träningsintensitet osv). Men generellt sett vet man var man har sin häst.

Men visst, dumskallar finns överallt. En del ser inte förbi siffrorna och en del begriper inte siffrorna. En del bryr sig inte ens om att ta reda på hur deras husdjur fungerar, varken fysiskt eller psykiskt.
Jag begär inte att alla ska vara professorer på husdjurslära och etologi, men man ska ändå ha en bra och vetenskaplig grundkunskap om hur djur man har i sin vård fungerar om man är en bra djurägare. En del behöver läsa sig till den, andra har en enorm känsla för det.


håller med dig med:)

men jag tycker alla borde gå kurser som etologi, hästens beteende, osv osv för att förstå, mycket kan man tänka ut logiskt med hjälp av kunskaper hon hästens naturliga vilda liv....

jag har läst en hel del kurser och har stor nytta av dem...många vet ju inte ens varför hästarna krubbiter, väver, får kolik, hugger efter folk,får magsår osv osv...
 
Sv: Bantningstråd!?

Hej Hej.

Just detta kan jag faktiskt tipsa om lite då jag har en pålle som blev MKT dålig i fång för lite drygt 1½ år sedan. Inte fet men hade några kilo extra.
Har verkligen min veterinär att tacka för massor av bra tips. Precis som dig få låt matransonen på minimum.
Sen kunde man ju inte hårdträna för att inte belasta hovarna för mkt.
Det som fungerade bäst för oss var utan tvekan SKRITT... i all evighet... Självklart fick man börja försiktigt men det slutade med att vi skrittade lite drygt 2 timmar VARJE dag. Inte alltid det kändes lika lockande men gud vilken effekt. Utforskade nog varenda liten gräs och grus väg i hela kommunen den året. Efter tre månaders skritt så hade kilona flugit bort. Helt underbart och nu håller han hullet superbra. Går på 6 kilo hö och 1 kilo musli.. Så mkt mat har han aldrig fått innan :D
Kan tillägga att det rör sig om en 12 årig halvblodsvalack på 164cm som aldrig haft fång innan.

spännande, ja skritt är verkligen underskattat, men skrittar du fortfarande 2 timmar per dag?

vad har du för tips om man har en riiiiiktig segskrittare, vill inte sitta och driva på han hela tiden, ska jag låta han segskritta? han kanske lär sig att gå i mer normalt tempo sen om man låter han vara ifred för jag kan tänka mig att de inte förbränner lika bra om han segar.

men rider du i form eller på långa tyglar då? enbart skritt inget annat lr?

detta är ju med ett tecken på vildhästens leverne.....skritta/ströva i timmar...tänk då om man skrittar hästen i 10 timmar, om inte mer, troligen så mkt de skrittar i det vilda....

men är inte 6kg lite för ett stort halvblod??? jag menar jag ger ju 6kg till min 130 höga islandshäst som är lättfödd...

går din häst aldrig på bete nuförtiden då? har du analys på höet? får han mineraler?

jag tänkte på det med mineraler, behöver man ge det året runt egentligen?
 
Sv: Bantningstråd!?

vad roligt att hästen är slimmad, hur har du gjort?

Låtit honom gå i samma hage som han gått i hela vintern. Han slimmade ner ganska ordentligt i slutet juni och fortsatt slimma. x-wide sadeln satt skitdåligt det sista så den ska säljas. Dressyren åkte på istället. Och innan jag drog på jobb på annan ort började jag allvarligt fundera på att skaffa kortare dressyrgjord.

Men nu står han opererad på klinik och har boxvila x-månader så han lär gå ner ännu mer.
 
Sv: Bantningstråd!?

jag som har både unghästar och feta hästar väljer endå första skörd...tror att är proteinet mkt bra och energin låg så bara man uppfyllet ts behovet så behöver man inte ösa foder över hästen och man kan slippa kraftfodret.
till unghästarna passar det bra med fri tillgång och ev kraftfoder.


detta hö ja ska köpa i år, har köpt därifrån vintern o7 med och det är jättefint hö och han är mkt noga med näring osv, förstaskörd och hästarna blev riktigt musklade på det, jag gav alldeles för mkt den vintern, gav 6kg hö och 1kg lusern hack rekomenderat här ifrån(utan analys) skulle inte lyssnat för SÅ mkt protein behöver de inte...

Vad menar du med att proteinet är mkt bra och energin låg vid första skörd?
tror du att det alltid är så? (Hur kan du veta det om du i8nte analyserar?)

Hur mkt protein behöver dina hästar?
Hur kan du veta att det var för mkt om det inte var analyserat?
 
Sv: Bantningstråd!?

vad har du för tips om man har en riiiiiktig segskrittare, vill inte sitta och driva på han hela tiden, ska jag låta han segskritta? han kanske lär sig att gå i mer normalt tempo sen om man låter han vara ifred för jag kan tänka mig att de inte förbränner lika bra om han segar.

men rider du i form eller på långa tyglar då? enbart skritt inget annat lr?

Jag tycker hästar skrittar så segt som man låter dom...... Den ska ju svara på hjälperna även i skritt, ber du om mera framåt så ska det vara mera framåt. Men för att engagera den mer är det bra att skritta i terräng inte bara på vägar, det ger mer och bättre arbete genom kroppen också, att kliva på skogsstigar och gärna rätt ut i terrängen, över stock och sten. Jättenyttigt och framåtbjudningen brukar bli bra. Jag förbättrade tex skritten väldigt på en häst som jag red då och då åt en kompis för några år sen. Den blev gärna kort i steget och var dessutom lite lat och segade och taktade hellre än klev på....Men off road så kommer bjudningen och arbetet naturligt och en timmes skritt i skogen några gånger i veckan förbättrade både konditionen och skritten:idea:
Bra för bantare också:D
 
Sv: Bantningstråd!?

Alltså det är ju helt omöjligt att säga om en vall ger samma gräs år efter år! Och att en förstaskörd alltid är bra... nonsens :confused: Vi köpte förra året drygt 40 bal från en stor leverantör som är mkt seriös. Både protein och MJ lågt rätt högt med en kvot på 6,9. I år är MJ högt (10 MJ/kg ts) och protein lågt (55 g/kg ts) vilket ger en kvot på 5,5. Helst vill man ju ha runt 6 på en 'normal' häst. Och om man kollar analystråden under foder har ju majoriteten av förstaskördarna i år legat högt i MJ och lågt i protein av nån anledning.

Du kanske får ett riktigt apkasst hö i år, det vet du ju inte på förhand. Du märker först efter ett par månader om hästarna blir feta, bukiga, som staket osv. Eller helt perfekta.
 
Sv: Bantningstråd!?

Just den diskussionen dyker upp ofta.
Jag tycker inte man kan jämföra det vilda och det domecticerade djuret rakt av och hävda att det är sanningen. Det har hänt alldeles för mycket, både fysiskt och psykiskt.
"Alla" grunder är visserligen där, men den vilda hästen har ett helt annat behov av näringsämnen än den domecticerade. Ta bara en sån fråga som klimatet!
I vilket klimat lever hästar naturligt? Finns det ens några vilda hästar att jämföra med, eller förvildade?
Våra sk naturraser klarar sig på oändligt mycket mindre än tabellerna, vilket man inser när man betänker de hästarnas evolution och beteende. Men på samma gång skiljer sig de olika rasernas historia, så den ena kanske har ett större behov av calcium om den har betat i kalkrika marker, medan den som sällan har haft tillgång till spätt gräs har ett lägre proteinbehov.
Det är en enormt komplicerad process att ta reda på allt sånt, men det finns mängder med rapporter i ämnet.
Sen får man inte förglömma förädlingen, aveln. Även om vi sitter här och hävdar att våra hästar är nära ursprunget, hur vet vi det? Det är inte alls osannolikt att evolutionen har verkat igen. Inte all evolution kräver tusentals år. Kanske har det kommit en häst med en liten förändring i näringsupptaget, inget stort, som gått vidare och nu finns hos de flesta? Kanske är det därifrån sjukdomar, eller "bristen på" sjukdomar kommer?

För att dra en parallell till våra mjölkkossor. För bara ett tiotal år sen producerade en topp-ko kanske 2000 kg mjölk per år. En normal mjölkko idag producerar 6-9000 kg mölk per år.
Det säger sig självt att det ger en enorm skillnad i näringsbehov. Det är så absurdt att kossorna knappt kan äta tillräckligt, trots extrema mängder kraftfoder (det finns en anledning till att komockor är lösa...).
På samma gång finns det små Jerseykor, som knappt producerar något alls men det som kommer är väldigt fett. De skulle aldrig någonsin kunde gå på en vanlig SRBs kost.
Där handlar det om väl(?)riktad avel.

Belgian Blue, de stora omdiskuterade köttkorna, är inte resultatet av avel. Den rasen uppstod tack vare(?) en mutation som gav en avelstjur dubbel muskeluppsättning. Genen visade sig slå igenom och vips, nu hade vi en jätteköttras.
Dess behov är mycket större än hos exempelvis en Highland cattle, i och med att den ska producera en dubbel muskelmassa.

Jag vet inte om det jag ville ha sagt kom fram, men i grund och botten har vi nog samma åsikt allihopa:
Hästarna ska må så bra som möjligt.

Spelar det då någon roll om man kommer dit genom vetenskap eller tradition, eller båda delarna?
 
Sv: Bantningstråd!?

Håller med om skritt offroad :) Är ju bara att traska med hästen i snöre så märker man snart hur flåsigt det är. Man kan ju rida runt runt i samma område tills man provat alla tänkbara vägar runt träd och upp/ner för backar. Nedfallna träd, rötter och små diken är jättebra för sega pållar som inte kan fuska.

Vet hur det är att sitta på en häst som aldrig vill framåt. Hästen svarar på hjälperna men återgår till snigelfart direkt när man slutar driva. Ofta beror det på konditionen eller fettet, de orkar inte, men vissa hästar är alltid sådana. Min nordis är slö på sommaren och pigg på vintern :p Oavsett hull. Men såklart mindre fett + bättre kondis = piggare häst. Och ja skritt gör underverk. Märktes även på fullblodet som jag tömkörde i skritt två veckor i vintras pga stenhårt underlag och isigt, är ju varmare för mig att tömköra än skrittrida ;) Han blev så fint musklad och riktigt najs att rida på sen.

Vill också tillägga att medis har skrivit upp sig på 3 dagar/v de närmsta veckorna. Lyckliga jag! Det verkar funka bra nu :) Hon rider på bra också, runt 50 min varje gång - skritt och något steg trav här och där. Senast både red hon ut, red på banan och gick en promenad som avslutning. :D
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad menar du med att proteinet är mkt bra och energin låg vid första skörd?
tror du att det alltid är så? (Hur kan du veta det om du i8nte analyserar?)

Hur mkt protein behöver dina hästar?
Hur kan du veta att det var för mkt om det inte var analyserat?

Här är ju verkligen ett bra exempel på sifferhysterin och att vara totalt hjälplös utan dem:confused:.

jag menar bara denna repliken " Hur mkt protein behöver dina hästar?
Hur kan du veta att det var för mkt om det inte var analyserat?"

Såklart jag SER att det är för mycket protein och de blir jättefeta och RUNDA med stora fettkuddar över hela kroppen, hade han bara blivit bukig och man kanske känt revbenen så hade det varit för mkt energi...lätt vad:angel::rofl:

Nej men nu lät det faktiskt på dig som att du enbart fodrar med siffror och tabeller och ingenting med ögat.
Man märker ju på hästen hur höet är och hur mkt det troligen innehåller INTE i siffror men i mängd och egentligen spelar det ju ingen roll hur många siffror det är bara hästen funkar på det.

för den delen så verkar ju de flesta här bara köpa hem ett hö sen analyserar de och då måste man ju endå anpassa sig som om man inte hade analyserat för jag trodde vitsen med analys och uträknande perfekta värden för sin häst var att man kunde leta runt och hitta rätt värden och sen köpa höet. eller?

sen detta med förstaskörd var ju mer av en fråga du kapade ju frågan och tog bara hur jag gör så det framstår som att jag TROR att det ALLTID är så, jag skrev ju bara hur jag gjorde och frågade alla andra som så hysteriskt analyserar varenda grässtrå om de visste om det var såhär?!
 
Sv: Bantningstråd!?

Här är ju verkligen ett bra exempel på sifferhysterin och att vara totalt hjälplös utan dem:confused:.

jag menar bara denna repliken " Hur mkt protein behöver dina hästar?
Hur kan du veta att det var för mkt om det inte var analyserat?"

Såklart jag SER att det är för mycket protein och de blir jättefeta och RUNDA med stora fettkuddar över hela kroppen, hade han bara blivit bukig och man kanske känt revbenen så hade det varit för mkt energi...lätt vad:angel::rofl:



sen detta med förstaskörd var ju mer av en fråga du kapade ju frågan och tog bara hur jag gör så det framstår som att jag TROR att det ALLTID är så, jag skrev ju bara hur jag gjorde och frågade alla andra som så hysteriskt analyserar varenda grässtrå om de visste om det var såhär?!

En häst blir fet av energi inte proteiner så du kan inte se på den att ett foder innehåller för mkt proteiner gnm att den blir fet.

Och nej jag fodrar inte bara gnm att räkna. Jag ger också oanalyserat ibland när jag köper in mindre mängder. Dessutom ändrar jag foderstaten ganska ofta efter omständigheter som mer eller mindre bete. Jag vet mkt väl att det bara är uppskattningar det handlar om.

Jag uppfattade inte att detta med första skörd var en fråga men jag missuppfattade dig nog.
 
Sv: Bantningstråd!?

men är inte 6kg lite för ett stort halvblod??? jag menar jag ger ju 6kg till min 130 höga islandshäst som är lättfödd...

Fast PRECIS där ser man problemet med att inte ha analys på grovfodret! Och du hade ju själv samma problem, eller hur? Du gav 6 kg av ett analyserat hö (vad var det för mj, om du minns?) = hästen blev för tjock = mj för hästens behov var överskattat. Sedan gav du 6 kg av ett oanalyserat hösilage = hästen blev jättefin = du hade tur och hamnade "mitt i prick" med mj och protein. Problemet är att du FORTFARANDE inte vet vid vilken mj som hästen håller sig fin, men du borde veta vid vilken mj hästen blir för fet (om du tittar tillbaks till foderstaten du hade när du fodrade med höet). Sex kilon är inte bara sex kilon rakt av!
 
Sv: Bantningstråd!?

Här har fläsket fått dallra ikväll. På matte också :D Tömkörning med en pigg pålle, märktes inte att han var tjock inte. En liten bild:
5-1.jpg


Längtar tills resultatet börjar synas!
 
Sv: Bantningstråd!?

Så var vi tillbaka på kunskapsfrågan...
Som sagt, ingen behöver vara expert, men nu har den här diskussionen hamnat på en nivå där man faktiskt behöver veta vad man påstår.
Proteinöverskott från grovfoder är inte farligt, men leder till att hästarna pinkar mer vilket i sin tur kan ge en urlakning av mineraler i hästkroppen vilket kan ge en hel del konsekvenser. Och överskott innebär extra belastning på bland annat njurar, ingenting jag vill utsätta mina djur, eller mig själv, för.
Näringslära, finns mycket bra böcker i ämnet. Om man tror på vetenskapen och accepterar det de har kommit fram till vill säga. Tycker man att allt som handlar om näringsbehov till häst är bullshit.. Ja då får man väl stå kvar där man är och låta diskussionen vara.


Tillbaka till bantningen!
Jag har eventuellt en medryttare på gång jag också. Det ska komma ut en tjej och kika på torsdag. Jag kan behöva avlastning någon dag i veckan, både för studier och den enorma besvikelse/sorgsenhet jag känner varje gång jag inser att min häst är så fet att man kan nypa i valkarna..
Det gör ont i hjärtat varje gång. Jag gör ju allt jag kan!
Han går på begränsat bete, har delat av hagen så han bara går på en liten nedbetad del i taget och med betesreducerare. Inne på nätterna får han 1,5 kg urlakat hö. Ger 1 dl vetekli (det enda hästfoder jag har hemma) till kvällen för att få i honom lite nyttiga fettsyror och mineraler. Jag motionerar honom minst 1 h om dagen, mycket varierat.
Hittills är det enda som hänt att eksemen blossat upp igen när vi bytte hage.
Ytterligare en anledning att vara nedstämd :(
 
Sv: Bantningstråd!?

- kl -

Lite funderingar.

Shettisen har som ni ser gått ner en massa i vikt och börjar nu bli lite bukig. Frågan är om det beror på proteinbrist, halmen hon äter (ca 1 kg/dygn) eller om "magen" beror på slappa muskler, alltså att den försvinner ju mer hon rör på sig.
Visst verkar hon se ganska bra ut i hull för övrigt? Eller är det mer som bör försvinna? Hon har ju inga fettdepåer längre.
I och med att hon har satt vinterpäls så är det svårt att se hur hon ser ut. Jag kan tycka att hon har blivit fetare på vissa ställen men när man känner ordentligt så känner man att det inte är fett.


Och araben. Efter att ha tittat lite på BM's bilder inser jag att min arab inte har proteinbrist. Det är nog bara allt fett som försvunnit :p För hon är fortfarande väldigt jämn, rund och fin, hon är bara smalare och "mindre" överallt :angel:
Vad är första tecknet på att hon behöver mer protein? Alltså vad är det första man ser på hästen?
 
Sv: Bantningstråd!?

Såklart jag SER att det är för mycket protein och de blir jättefeta och RUNDA med stora fettkuddar över hela kroppen, hade han bara blivit bukig och man kanske känt revbenen så hade det varit för mkt energi...lätt vad:angel::rofl:

Nej men nu lät det faktiskt på dig som att du enbart fodrar med siffror och tabeller och ingenting med ögat.
Man märker ju på hästen hur höet är och hur mkt det troligen innehåller INTE i siffror men i mängd och egentligen spelar det ju ingen roll hur många siffror det är bara hästen funkar på det.

Men den stora fördelen med att använda analyserat foder och räkna foderstat är fortfarande att du vet vad hästen behöver för värden och kan justera fodermängden efter höets värden i förväg. När hästen börjar tunna ur/bli fet eller tappa överlinjen och bli bukig så har den ju redan fått "fel" mängd foder ett bra tag. Framför allt proteinbristen tar ju tid innan det blir synligt för ögat. Personligen föredrar jag alla gånger att förebygga istället för att hästen ska tappa och man har en lång återuppbyggnad framför sig.
 
Sv: Bantningstråd!?

Första tecknet på proteinbrist, som dock inte kommer förrän efter en tids brist (olika snabbt för olika hästar) är att överlinjen faller ur. Hullet behålls (om hästen får nog med MJ men det är ju inte problemet för oss i den här tråden), men överlinjen faller ur och hästen får en tunn överlinje jmf med övriga kroppen. Bukighet är också ett tecken på proteinbrist.

Så, bukig häst med kantig, tunn överlinje trots normalt (eller mer..) hull i övrigt är ett tecken på att hästen kan ha proteinbrist.

Vissa hästar ser man det fort, t ex mitt fullblod ser man det på några veckor (exvis i slutet av betessäsongen), han har dock ett mkt högt proteinbehov. Ponnyn tror jag det skulle ta månader att se på.

Men när man ser det har det pågått ett tag. Ska se om jag kan hitta några bilder..

Här har du proteinbrist. Hullet på hästen är normalt, men kolla över korset, ryggen och ffa översidan av halsen..
Thumbnail.aspx


Och en till, samma sak (fast här döljer manen halsen tyvärr)
http://hem.passagen.se/xyplex/nickis3.jpg (ta bort http:// och försök igen om det inte fungerar)

Skimmel gick från fin till sådär som han ser ut på mindre än en månad, den bruna har haft proteinbrist i över ett år när hon såg ut sådär..
 
Sv: Bantningstråd!?

*kl*

Hoppar in i den här tråden eftersom ni också diskuterar protein och verkar ha lite koll! Vi har ett gäng småtjockisar hemma men det är min häst jag börjar fundera över... Tycker min häst börjar tappa (muskler) och funderar på vad jag ska komplettera med.. De går på bete fortfarande, och stödfodras med halm då ingen av hästarna lider av undervikt om man säger så och de andra hästarna ser bra ut (även om de inte mått dåligt av att tappa ett par kilo), men min gamle tycker jag som sagt tappar. Han är 22 år och har fram till för sex veckor sen tränats aktivt, sen har han vilat pga skada och ska nu ridas igång försiktigt. Han kan ju så klart tappa muskler helt enkelt för att han inte tränas, men jag funderar på om det är mer? Analys på betet har jag inte, men med tanke på att det är ganska sent, betet inte särskilt kraftigt och de dessutom äter (inga stora mängder men dock) halm, så tycker jag att det kan vara protein som behövs? Jag har inga siffror på gräset som sagt så hur mycket vågar jag då ge? Han brukar få lusern vintertid men mer än ett kilo vill han sällan äta, knappt det ibland.. kan det räcka som start, hur snabbt borde man se skillnad o veta om det behövs mer? Vågar man ge soja "i blindo" och i så fall hur mycket vågar man ge?

Så här ser han ut nu när han blivit försoffad.. Han har som ni ser inga som helst problem att hålla hullet (på gott och ont), utan det är musklerna jag funderar över.. Banta behöver han alltid, men en sak i taget just nu, och han måste bli frisk först.

robin-5.jpg


Tacksam för tips! :)
 
Sv: Bantningstråd!?

Ett bete kan innehålla en hel del proteiner även vid den här tiden på året.
Men om det inte gör det så tycker jag inte att det verkar vara så klokt med halm. Om det fattas protein i en foderstat så blir det inte bättre att ge hästen halm. Då får den bara i sig ännu mer energi utan proteiner. Det blir ungefär som vårt begrepp tomma kalorier.

Lusern är bra att ge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp