Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Det varierar mellan sorter men runt 370 g eller kanske 350 om man vill räkna safe!

Okej, tack :)

Jag provade med soja och med krafft protein i hippocampus vad det blev för skillnad. Blev nästan exakt samma så jag kör på krafft. Det blir lite dyrare men jag behöver inte ge mer än 200 g per dag och har en kompis som ska ge sin häst ungefär lika mycket. Så vi delar säck och är miljövänliga som aldrig förr :D
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Nu behöver jag hjälp! Det är en sak jag har funderat på hela veckan, men som jag inte riktigt kan komma underfund med.
Jag har anteckningar om foderstat, träning, bröst- och bukomfång samt ca vikt enligt formel och viktmåttband sedan oktober 2007 i en liten anteckningsbok.

Vi började på 210 cm bröstomfång, ca 570 kg, vecka 43 2007.
Då gick han ute dygnet runt. Stödfodring m 5 kg ensilage (3,1 MJ 32 g smb rp). 1 dl Marstall isi-mix, 25 g bakjäst, ½ dl betfor och ½ dl äppelcidervinäger.
Han reds ca 5 h/v hela den hösten.

Veckan efter kom han in i box över natten, samma foderstat +2 kg hö, ingen betfor.
Ökade silaget till 6 kg, halmen minskades till 1,5 kg. Den foderstaten stod han på från v. 45. Silaget ökades med något kilo varannan vecka, för att vara uppe i 11 kg runt den 20 december (v 52)

Från och med v. 43 minskade hans omfång med 4-5 cm per vecka, fram till v. 51. Han gick från 210 cm till 184 cm på ca 2 månader. Det skulle motsvara en viktminskning på nästan 120 kg.
Sedan hände något.

Det har inte hänt någonting av betydelse sedan slutet på december 2007.
Foderstaten förändrades lite i takt med väderförändringarna.
Han har legat på mellan 180-185 cm ända sedan dess, oavsett årstid, fodertillgång och foderstat.


Vad kan ha hänt?
 
Sv: Bantningstråd!?

Vad du kämpar med din häst!

Min första tanke är att du hade väldigt hög kvot på ensilaget. Har du haft det sedan också? Det kanske passade honom bra? Men förklarar ju inte varför nedgången avbröts. :crazy:

Hmm inget bra svar, tyvärr.
Jag tror fortfarande på att testa IR.
Hur gammal var han 2007? Hur länge hade han varit överviktig? Har han haft fång? Jag menar att han kanske ändå trots viktnedgång utvecklade IR - om han nu är det. Jag tror alltid att alla andra hästar också är IR, ursäkta.
 
Sv: Bantningstråd!?

Det var ett helt underbart silage, har aldrig träffat på liknande igen! Passade perfekt, lite blött men annars kanon. Har försökt återskapa foderstatens värden, men det blir inte bra, inget händer. Varken uppåt eller neråt på vågen.


Han har så vitt vi vet alltid varit fet. Jag har haft honom sen han var sju, innan dess gick han och skrotade på en bakgård och ingen vet egentligen någonting om hans bakgrund.
Han fick fång sommaren 2006, 11 år gammal. Har kanske haft det tidigare, som sagt vet jag ingenting om hans tidigare liv. Inga återfall. Har haft lite fångkänningar några gånger, men inget allvarligt.

Det som är så märkligt är att det plötsligt stannade av, trots att foderstaten var i princip exakt som tidigare. Gick igenom anteckningarna igen och såg att jag visst hade tagit bort ÄCV V.52 -07, annars var allt som vanligt.
Känns lite konstigt att det skulle vara anledningen?


Någonting har gått fel nu också, fast inte med hullet. Han har varit eksemfri och superfin i huden hela sommaren, men för två veckor sen började han panik-klia sig. Har nu värre eksem än på flera år, trots att det inte finns några insekter och inte varit soligt. Jag begriper inte vad som kan ha hänt, det är verkligen jättedåligt.. Han har klåda över hela kroppen, mankammen är stenhård och skorvig, skapet och svansroten svullnar upp, sår under magen..
Han orkar inte göra något vettigt, så träningen ligger lite på is de senaste dagarna. Köpte bakjäst idag för att testa om det kanske kan göra livet lite lättare för honom, har funkat förr om åren.
Det är ingen roligt situation vi har hamnat i :(
 
Sv: Bantningstråd!?

hej här kommer den jag tänkte bygga! Hästar äter ju till och från, vi är dem som sätter dem i en hage och ger dem underliga mattider.....http://www.friskahovar.se/files/Annasautomat.pdf

Intressant...
men jag funderar på om det inte riktigt är en naturlig ätställning? borde de inte få nackspärr? borde man inte kunna göra något som ligger på marken så de får äta naturligt med huvudet neråt och rakt neråt inte snett...förstår ni hur jag menar?
 
Sv: Bantningstråd!?

Det var ett helt underbart silage, har aldrig träffat på liknande igen! Passade perfekt, lite blött men annars kanon. Har försökt återskapa foderstatens värden, men det blir inte bra, inget händer. Varken uppåt eller neråt på vågen.


Han har så vitt vi vet alltid varit fet. Jag har haft honom sen han var sju, innan dess gick han och skrotade på en bakgård och ingen vet egentligen någonting om hans bakgrund.
Han fick fång sommaren 2006, 11 år gammal. Har kanske haft det tidigare, som sagt vet jag ingenting om hans tidigare liv. Inga återfall. Har haft lite fångkänningar några gånger, men inget allvarligt.

Det som är så märkligt är att det plötsligt stannade av, trots att foderstaten var i princip exakt som tidigare. Gick igenom anteckningarna igen och såg att jag visst hade tagit bort ÄCV V.52 -07, annars var allt som vanligt.
Känns lite konstigt att det skulle vara anledningen?


Någonting har gått fel nu också, fast inte med hullet. Han har varit eksemfri och superfin i huden hela sommaren, men för två veckor sen började han panik-klia sig. Har nu värre eksem än på flera år, trots att det inte finns några insekter och inte varit soligt. Jag begriper inte vad som kan ha hänt, det är verkligen jättedåligt.. Han har klåda över hela kroppen, mankammen är stenhård och skorvig, skapet och svansroten svullnar upp, sår under magen..
Han orkar inte göra något vettigt, så träningen ligger lite på is de senaste dagarna. Köpte bakjäst idag för att testa om det kanske kan göra livet lite lättare för honom, har funkat förr om åren.
Det är ingen roligt situation vi har hamnat i :(

vad är det för ras du har? vilken typ av eksem? insekts eller soleksem?
Det är faktiskt väldigt mkt knott nu, det har det inte varit på hela sommaren av någon anledning kanske är de det som han har reagerat på? vet flera hästar som börjat klia sig nu i slutet av sommaren.

du har väl ett eksemtäcke till honom? smörjer med mjukgörande krämer? aloe vera är jättebra men det skall vara den med 99,7 % aloe vera inga skitfusk krämer alltså.
Det lindrar klådan, sen kan du även ha han inne när de är som värst, gå ut och gå med honom ett tag så att han får göra nåt iaf.
smörj med något insektsavstötande med, är han solkänslig kanske han ska ha ett eksemtäcke med uv skydd och vara inne när det är som soligast.

eksem kan nog komma när som, speciellt vid sämre imunförsvar, stress kanske t.o.m byte av foder osv.
har något ändrats på det senast?
skydda honom så gott du kan.
lägg gärna ut bild.
 
Sv: Bantningstråd!?

Island/fjordkorsning. Sommareksem, dvs ingen har egentligen en jäkla aning... Men antagligen är det bitande insekter av olika slag som orsakar det.
Här är inga insekter, inte ens flugorna är aktiva längre.

Självklart har han täcke. Jag behandlar med Horsol (överkänslig mot aloevera) fungerar kanon. Har haft honom så pass länge att vi hunnit gå igenom en hel del olika "mirakelkurer", det enda som faktiskt funkar för oss är Horsol.
I år har han kunnat gå utan täcke nästan hela sommaren och varit helt symtomfri.
Något hände som sagt för två veckor sen.
Inga insekter. Inga foderbyten, inga miljöbyten, inga förändringar alls vad jag kan sätta fingret på.
Dessutom, även om det är insekter ute om kvällarna står hästen på stall när de kommer fram. Det är jag som tar in dem, så det har jag koll på. På morgonen kommer de ut efter att insekterna försvunnit..
 
Sv: Bantningstråd!?

Veckan efter kom han in i box över natten, samma foderstat +2 kg hö, ingen betfor.
Ökade silaget till 6 kg, halmen minskades till 1,5 kg. Den foderstaten stod han på från v. 45. Silaget ökades med något kilo varannan vecka, för att vara uppe i 11 kg runt den 20 december (v 52)

Från och med v. 43 minskade hans omfång med 4-5 cm per vecka, fram till v. 51. Han gick från 210 cm till 184 cm på ca 2 månader. Det skulle motsvara en viktminskning på nästan 120 kg.
Sedan hände något.

Det har inte hänt någonting av betydelse sedan slutet på december 2007.
Foderstaten förändrades lite i takt med väderförändringarna.
Du kopplar inte ihop ökad foderstat med förlorad viktnedgång? Fick den även 2 kg hö hela tiden?
Är den vägd ngn gång? Din uppskattning kan vara helt åt tjotahejti-

På en smällfet ponny skulle jag inte ge mer bara för att det blir kallare.
Det är meningen att den ska förbruka av sitt kroppsfett för att hålla värmen.
Den har oxå ett skyddande späcklager som värmer.
En normal häst utan täcke kan behöva mer hö när det är kallt.

Ang. eksemet. Har den inte nu ställts på stall nattetid? Rör sig mindre.
Eller kom det medan den fortfarande var ute?
 
Sv: Bantningstråd!?

Om du vill jämföra tillförda värden så får min häst som är 1,63 cm och grov i typen detta; SRP: 320 och MJ:58. Skrittas i rask takt 1 timma om dagen 7 dgr/vecka. Det blir 4,5 kg hösilage (!), halm, 1 kg lucernhack, 100 gram foderjäst, 3 hg hippo bas, 1 näve betfor + en massa övriga tillskott i pulverform.
Det är inte mycket mat men han ser fin ut :). Grushage också, det är slut på att gå o beta sig fet :devil:! Den här foderstaten har ett proffs tagit fram och det fungerar jättebra för denna lättfödda pållen.
Ang insekter så har vi inte haft några knott på hela sommaren men nu är det plötsligt gott om dom.
 
Sv: Bantningstråd!?

Krävs fortfarande foder för metabolismens funktion. Han fick dålig mage av den lilla mängden, gick över när jag ökade grovfodret. Halm hade han 1,5 kg i hönät i boxen, men åt det inte. Max 0,5 kg/dag, men sällan han åt så mycket.


Eksemen kom utan några förändringar i rutiner och foder. Han har stått på stall hela sommaren, så han stod inne för två veckor sen också.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ett proffs rekommendar att ge så lite grovfoder och så mycket kraftfoder?
Vem är detta proffs?
 
Sv: Bantningstråd!?

Eksemen kom utan några förändringar i rutiner och foder. Han har stått på stall hela sommaren, så han stod inne för två veckor sen också.

Vi har en liten ponny som brukar ha lindrigt exem på sommaren.
Jag tyckte att han klarade sig bra denna sommaren - ända tills för två veckor sedan. :cry: Han står också inne på natten
 
Sv: Bantningstråd!?

En liten fråga: Har du gjort håranalys (eller liknande) på hästen?

En i stallet hade tydligen gjort det på sin 2,5 åring nu. Han är rätt muskelfattig och riktigt smal trots att han gått på massor med bete hela sommaren och jämnåriga kompisen ser jättefin ut. Enligt håranalysen hade han rejäl mineralbrist och tydligen extra svårt att ta upp mineraler. Lite annat också men detta var PRIO.

Så - hon har inte börjat åtgärda förrän nu. Kan inte uttala mig om detta funkar än och om han faktiskt har rätt, men kan uppdatera längre fram om du vill? Hon skulle köpa något foder han förmedlade, jag gillar inte sånt egentligen. Men man behövde bara ge typ 300 g så det var iaf inte "ge 3 kg om dagen av detta foder som kostar 600 kr säcken, det är det ENDA som kommer funka". Tyckte överlag hon fick lite dålig info om VAD som saknas mer exakt (lär ju finnas fler där ute som tar håranalyser som kanske ger andra typer av svar) men tja blodprov, hårprov - det finns ju mycket man kan få veta om kära pålle med lite DNA!
 
Sv: Bantningstråd!?

Mjo, visst säger DNA mycket men knappast såna saker.. Jag är mycket skeptisk till håranalyser, hår är ju dött material. Vad är det man kollar egentligen? Det måste ju kräva ett mindre labb och en rejäl utbildning hos de som utför det. Som jag förstått det är det mest "naturförespråkare" utan egentlig utbildning som praktiserar det? Dessutom, hur fasen vet de vad de ska kolla efter? Det är ju inte direkt bara att kika och vips se vad som är fel. Det är en något mer komplicerad process än så..

Har funderat på mineralbrist eller felkvot mellan några mineral, men det är inte så enkelt att kolla upp alla gånger. Jag har ju ingen aning om hur mycket ex zink och koppar olika fodermedel innehåller! Brister på sånt är dessutom ovanligt som jag har förstått det.
Ska ringa veterinär på måndag och be om lite råd, kanske finns det någon där med en teori?


Idag var eksemen mycket mindre kliande. Mankammen är fortfarande sårig och stenhård, det tar ju ett par dagar innan det går ner, men han har inte alls samma klåda. Kan bakjästen redan börjat stabilisera tarmen? Hur mycket av jästen är sannolikt att ha gått igenom hela systemet och hamnat i grovtarmen egentligen? Det ska ju först och främst förbi magsyran.. Precis som hos oss är det ju bara lite av "det nyttiga" som hamnar i tarmen där den ska göra nytta. Har ju egentligen ingenting med tråden att göra, jag bara spekulerar vilt om allt just nu.
 
Sv: Bantningstråd!?

KL*

Jag tror att min har gått ner lite mer, eller inbillar jag mig?:bump:
Tycker att det är lättare att känna revbenen och hon är inte lika bukig.

Hon äter ju 5.5 kg hö och 1 kg Lucern hack, ibland smyger jag till lite halm :p Hon skrittar 1 h på eftermiddagen och typ 20 min på förmiddagen.

stelll.jpg

(Dålig mobilbild visserligen)

Hon har MAMMUTPÄLS :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 354
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 575
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp