Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

Jag undrar hur många du då egentligen har träffat för det är väldigt olika mellan hästar och även ponner hur de reagerar. En fet liten ponny kan må utmärkt av havre eftersom det faktiskt piggar upp den så att den rör sig lite mer vilket är vad den feta lilla ponnyn behöver. När den rör sig mer går den ner i vikt och det är också vad den lilla feta ponnyn behöver. Då b lir det lättare att röra sej och hästen orkar mer, vilket också är vad den lilla feta ponnyn behöver.

Och alla ponnyer får inte fång, inte ens om dom är överviktiga. Kanske är det så att denna modetrend just nu (som kryddan skrev att det är och som jag håller med om) att bara vräka i grovfoder, inget kraftfoder, skapar fånghästar just genom att många faktiskt inte får energin som gör att dom ens orkar röra sej, dom blir fetare och man har den onda cirkeln:crazy:

Man måste använda sunt förnuft också och inse helheten med att fodra och hålla hästar i bra hull och kondition.
 
Sv: Bantningstråd!?

Hur resonerar du kring kraftfoder i ditt inlägg?
Min häst är slö ska jag då sätta till mer energi, så han lägger på sig ännu mer fett och orkar ännu mindre? Problemet med att jag inte kan ge honom tillräckligt med grovfoder är att det innehåller för mycket energi, att tillsätta kraftfoder ger ju bara ännu mer energi.
Energi => fett
Näringslära.

Har du nån gång när den inte hade fång gett den havre och sett om du får nån skillnad? Gör det annars!

De ponnyer vi har haft med anlag för fetma hade inte orkat vara ridhästar och definitivt inte tävllingshästar om dom hade gått på enbart grovfoder, då hade dom varit feta o slöa. Jag kan redan höra motargumenten från några av er här.....men prova. Vår feta new forrest tex blev smällfet på bete eller enbart bra hö, lat och hade inte orkat kravla över ett enda hinder. Det hade varit djurplågeri att ens begära det. Med havre i foderstaten var det en pigg, alert ponny som orkade jobba, orkade med träningen och gick ner i vikt, dessutom orkade han hoppa, vilket han älskade. Teori är bra men man måste se vad som händer där framför ögonen också.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

J
Man måste använda sunt förnuft också och inse helheten med att fodra och hålla hästar i bra hull och kondition.

Håller helt med dig.
Mitt sunda förnuft säger mig att energi in minus energi ut omvandlas till fett. Dessutom vet jag att hästar mår bäst av stor mängd grovfoder och att deras matspjälkningssystem inte är anpassat till stora mängder stärkelse.

Men denna diskussionen är verkligen en favorit i repris på detta forum. Alla tycker olika. Jag har inga planer på att ändra min uppfattning om detta, har läst alldeles för mkt som stöder mina argument.

Dessutom kan jag jämföra med mig själv. Jag blir inte piggare av att äta en påse godis. Men alla är väl olika.
 
Sv: Bantningstråd!?

Har du nån gång när den inte hade fång gett den havre och sett om du får nån skillnad? Gör det annars!

Att ge havre till en klart överviktig ponny som har haft fång är inte ett råd som jag skulle ge eftersom jag tycker att det verkar ganska så riskabelt.
Men det är bara min åsikt.
 
Sv: Bantningstråd!?

*KL*

Just att se till det individuella gör ju att man också måste värdera alla dessa ponnyer som inte svarar med pigghet på exvis hage lika mycket. Nu blir det lätt 'ja men har du provat, alla mina har reagerat si'. Att någon annans alla har reagerat så sätts åt sidan.

Jag har faktiskt, förutom de som inte riktigt 'tål' havre - och de är få - faktiskt aldrig fått pigghetsskillnad beroende på varifrån MJ kommer. Nu tycker jag inte riktigt om hästar utan ordentligt med egen motor så inte haft så många sådana. Däremot har jag haft ett par som fått lite hackig gång på motorn om/när de blivit lite för trind och/eller varit lågt i kondition. Där har det varit bantning/mer träning som gett piggheten.

Men även 'forskningen' är ju av åsikten att det är mycket svårt/omöjligt (lite beroende på vem du frågar) att fodra mer pigghet på en hobbyhäst (högpresterande är lite annat, de som gör sådant arbete att de lätt tömmer ut reserverna, inte applicerbart på hobbyhästar).

Så vill man byta ut X MJ mot något annat så gör det absolut, men inte förrän man provat övrigt anser jag, just iom de ev bieffekter Forest Autumn nämner. Och vara noga med att just byta ut och inte lägga på. Och att då inte lägga till just ren havre/annan stärkelse utan gärna skonsammare.

Jag har ju aldrig någonsin av 'pigghetsskäl' behövt korrigera kraftfodergiva för boxvila heller t ex, helt enkelt för att ingen av mina blivit piggare av kraftfoder/slöare av att inte få kraftfoder - sålänge de fått det MJ de behöver så har energin varit samma lika, och mer suttit i hästen.
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag räknar med att min inte ska ha mer än max 35 MJ och runt 250 g smb rp. Absolut inte mer MJ.

Men om du har hästen fritt på halm, då äter den förmodligen mer än 58 MJ/dag. Då stämmer inte foderstaten, även om det fungerar. Det intressanta när man räknar foderstat är inte vad man ger hästen, utan vad den faktiskt äter. Många missar det.
Det funkar för er, superbra! Jag har själv räknat foderstat åt flera stycken som fått goda resultat, både tjockare och smalare hästar.
Men till min egen får jag inte till det. Sorgligt, men sant. Han står på samma värden nu som den period -07 när han gick ner i vikt, men med mycket mindre gräs än då. Likförbannat är han lika rund som tidigare.

Kraftfoder, ja där håller jag med Forest. Det innehåller ofta spannmål = stärkelse, som hästar inte kan ta hand om ordentligt. En fånghäst ska absolut inte ha spannmål då det är extrem risk för återfall.
Men på samma gång har du rätt om vi ska generalisera; olika energikällor påverkar olika individer olika. Tyvärr finns det få lämpliga källor till fånghästar, det är i princip gräs och olja som funkar. Inget av det piggar upp min ponny.
Havre kommer inte nära hans mule, jag vill inte riskera akut fånganfall!


Det är som det är, det finns lika många åsikter som människor. Varför inte bara acceptera det? Forskningen är det jag tror på, den är väl underbyggd och beprövad. Den ändras visserligen kontinuerligt, men det är på sätt och vis det som gör den till vetenskap.
Den säger inte allt om alla, men det gör inte en personlig åsikt heller.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ang halm så min har gått upp lite igen. Anledningen är den nya halmen, som tydligen är kalasgod. Havrehalm, men så vältrsökad att jag inte hittar ett enda litet korn/etc i den. Men attans god ändå tydligen. Bara hoppas att han lägger ner snart, just nu äter han försvarliga mängder halm =/
 
Sv: Bantningstråd!?

Jobbigt med så god halm =/

Hur är det, halm innehåller MJ (ca 5?), och det går åt ungefär lika många MJ att bryta ner det. Right?
Hästen äter 1 kg halm 5MJ - gör av med de 5 MJ för att bryta ner halmen = +-0 i MJ-påverkning till hästen?

Så det är vad man kallar "bukfylla"? Att det är bara något man kan ge för att ge hästen tillräcklig mängd foder att äta utan att det ger mer energi som hästen inte behöver?
 
Sv: Bantningstråd!?

Det där tror jag personligen inte på, att halm kostar lika mkt att bryta ner. Haft en rad lättfödda krakar som INTE gått att ha på halm eftersom de ätit upp den och blivit feta som julgrisar.

Men ja, ca 5 MJ/kg för vanlig ströhalm, Hippocampus räknar med 5.5. Är det gräs, korn etc i den stiger det.

Men som sagt, nog är det mer än näringslös bukfylla, och jag tror inte en sekund på att det kostar lika mycket att bryta ner - tvärtom. Jag har aldrig någonsin hört det från någon tillförlitlig källa heller, och om det vore så så skulle man inte ens räkna med halm i foderstatsprogrammen. Men det gör (bör iaf) man.

Däremot tror jag på att vissa hästar har svårare och andra lättare utvinna MJ ur halm, men att snitthästen faktiskt utvinner 5 - 5.5 MJ/kg foder.
 
Sv: Bantningstråd!?

Håller helt med dig.
Mitt sunda förnuft säger mig att energi in minus energi ut omvandlas till fett. Dessutom vet jag att hästar mår bäst av stor mängd grovfoder och att deras matspjälkningssystem inte är anpassat till stora mängder stärkelse.

Men denna diskussionen är verkligen en favorit i repris på detta forum. Alla tycker olika. Jag har inga planer på att ändra min uppfattning om detta, har läst alldeles för mkt som stöder mina argument.

Dessutom kan jag jämföra med mig själv. Jag blir inte piggare av att äta en påse godis. Men alla är väl olika.

Men om du ser lite bort från teorierna en stund......har du själv provat? Vad har du för egna erfarenheter?

Havre är inte att jämföra med en påse godis för hästar, sen får ni argumentera er blå om det om ni vill.....men vad grundar ni det på, förutom teoriböckerna?
 
Sv: Bantningstråd!?

Att ge havre till en klart överviktig ponny som har haft fång är inte ett råd som jag skulle ge eftersom jag tycker att det verkar ganska så riskabelt.
Men det är bara min åsikt.

Jag sa innan den fått fång.....innan det gått så långt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bantningstråd!?

Det är som det är, det finns lika många åsikter som människor. Varför inte bara acceptera det? Forskningen är det jag tror på, den är väl underbyggd och beprövad. Den ändras visserligen kontinuerligt, men det är på sätt och vis det som gör den till vetenskap.
Den säger inte allt om alla, men det gör inte en personlig åsikt heller.

Javisst och idag säger forskningen att man INTE ska borsta tänderna efter maten, det skulle man för bara några år sen. Forskning är bara vad man just då unde vissa förutsättningar letar efter, man måste nog inse att forskning alltid kommer fram till nya rön.....ibland att man gjorde rätt från början men som då verkade fel:rofl:

Jag läser mycket forksning inom yrket så ajg vet vad jag talar om, har även gått forskarutbildning för många år sen.
 
Sv: Bantningstråd!?

kl

Våran "lilla halvfeta ponny" kan absolut inte gå på havre för att bli pigg och därmed mer ork,blir helt dum då..men hon får hö och kraft och lite betfor,och av betforen piggnar hon till och orkar mer!

Hon äter inte vanligtvis betfor,har så mycket egen motor,men nu när hon är lite halvfet,så behövs den lilla energikicken för att få lite extra ork,kondisen har hon!

Hon har aldrig haft fång,ej heller början till fång!
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag räknar med att min inte ska ha mer än max 35 MJ och runt 250 g smb rp. Absolut inte mer MJ.

Men om du har hästen fritt på halm, då äter den förmodligen mer än 58 MJ/dag. Då stämmer inte foderstaten, även om det fungerar. Det intressanta när man räknar foderstat är inte vad man ger hästen, utan vad den faktiskt äter. Många missar det.
Det funkar för er, superbra! Jag har själv räknat foderstat åt flera stycken som fått goda resultat, både tjockare och smalare hästar.
Men till min egen får jag inte till det. Sorgligt, men sant. Han står på samma värden nu som den period -07 när han gick ner i vikt, men med mycket mindre gräs än då. Likförbannat är han lika rund som tidigare.

Kraftfoder, ja där håller jag med Forest. Det innehåller ofta spannmål = stärkelse, som hästar inte kan ta hand om ordentligt. En fånghäst ska absolut inte ha spannmål då det är extrem risk för återfall. En helt återställd häst i hårdare arbete kan behöva havre- inte då för att orka med skogsturer. du kan inte generalisera utifrån din egen häst rättelse- smällfet ponny. Men på samma gång har du rätt om vi ska generalisera; olika energikällor påverkar olika individer olika. Tyvärr finns det få lämpliga källor till fånghästar, det är i princip gräs :confused:och olja som funkar. Inget av det piggar upp min ponny. Därför att han är rejält överviktig. Hur menar du att den ska orka:eek:Havre kommer inte nära hans mule, jag vill inte riskera akut fånganfall!


Det är som det är, det finns lika många åsikter som människor. Varför inte bara acceptera det? Forskningen är det jag tror på, den är väl underbyggd och beprövad. Den ändras visserligen kontinuerligt, men det är på sätt och vis det som gör den till vetenskap.
Den säger inte allt om alla, men det gör inte en personlig åsikt heller.
Vad hjälper det att man i vissa fall är skitnoga o sen i andra fall inte alls.
hur vet du att gräset inte innehåller mkt nu- i mitten av sept.:confused:

Den är inte vägd o den går inte ner- vad gör jag för fel?- finn 5 fel.;)

Fång får de flesta inte av... havre, utan av för mkt grovfoder på en redan smällfet häst. 5 strån gräs räcker. Magen kan komma i obalans av fetman. Ngt som man oxå ska ha med i ekvationen.

Det handlar nu om en liten giva havre för att ev. se om den reagerar som tänkt. När de är bantade brukar bjudningen komma med Posten. inte alls konstigt

Seriös bantning är det bästa- för vår vän hästen. Älska inte ihjäl dem:crazy:

Går hästen inte ner- ge mindre. Hur svårt kan det vara:confused:
Inte äter Gunde 6000 kcal numera.
 
Sv: Bantningstråd!?

Men om du ser lite bort från teorierna en stund......har du själv provat? Vad har du för egna erfarenheter?

Havre är inte att jämföra med en påse godis för hästar, sen får ni argumentera er blå om det om ni vill.....men vad grundar ni det på, förutom teoriböckerna?

Jag har inte ngn lust att prova dvs ge havre till en ponny med anlag för IR - ursäkta mig men är du inte riktigt......?

Godis innehåller mkt socker - havre innehåller en hel del stärkelse vilket snabbt omvandlas till socker.

Nu har ju STHUs ponny redan haft fång så den bör inte fodras med stärkelse vilket jag inte heller trodde att sthu skulle tycka vara en bra ide.

Jag förstår inte hur du kan ha gått forskarutbildning och samtidigt vara så nästan föraktfull inför den forskning som finns och i stället mena att enstaka individer gär lika bra att argumentera med. Inom vilken fakultet har du läst?
 
Sv: Bantningstråd!?

Men hur lite anser du att man kan ge en häst?

Det undrar jag faktiskt med... Min får inte ett grässtrå ute (står i grushage). Hon får 6 kg hö + 0,5 kg lucernhack - that´s it. Behöver inte banta, men ska hålla ungefär nuvarande vikt är det tänkt.

Har svårt för att känna att det skulle vara försvarbart att ge mindre mängd på ett dygn till en häst på 450 kg :crazy:. Då pratar jag inte mj, smrp eller något annat utan MÄNGD mat. Nu kan det vara hö, halm, lucern, vad som helst, men just mängden är svår att komma under, tycker jag, när hästen bokstavligen inte får något annat att äta. Och som vi som "studerat" analyser av hö/hösilage vet så varierar inte mj nämnvärt egentligen, så hitta ett hö som ligger lägre än 7,5-8,5 mj/kg foder är inte bara svårt utan näst intill omöjligt. Därför är det väldigt svårt att dra in på mj samtidigt som man bibehåller en vettig mängd mat till hästen som man kan sträcka ut över ett dygn...

Så det här: "Det är väl bara att ge mindre mat", det köper jag inte i praktiken!
 
Sv: Bantningstråd!?

Fång får de flesta inte av... havre, utan av för mkt grovfoder på en redan smällfet häst. 5 strån gräs räcker. Magen kan komma i obalans av fetman. Ngt som man oxå ska ha med i ekvationen.

.

Vad har du för referens till att för mkt grovfoder till en fet häst ger fång?
 
Sv: Bantningstråd!?

Knapp...

För våran bantning här hemma går det sådär. Stoet är smällfet igen, men jag får skylla mig själv för jag har inte motionerat henne ordentligt då vagnen är sönder.

Unghästen är halt och står på stenhård bantning för att gå ner snabbt och ordentligt i vikt, ifall det beror på vikten. Han går sakta men säkert neråt. Vi började på 139 cm där man brukar mäta och 172 cm kring buken. Nu är vi nere i 134 cm och 152 cm. Så det går neråt. Han och ett b ponny sto får 1-1½ kg hö morgon och kväll att dela på. I hagen finns mossa och några grenar. Alltså typ inget gräs alls. Jag vet inte om det kanske är lite väl markaber bantning? Dom står längst bort så jag ser dom inte när dom är ledsna, hör dom dock bara:crazy: Det finns ju lite att gnaga på, typ mossa och grenar men jag vet inte.

Bild som jag tog för någon dag sedan, jag tycker han har gått ner lite mer nu till och med. Nu börjar jag kunna känna revbenen.
29405666.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 685
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 355
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 380
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 575
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp