Sv: Bantningstråd!?
Men det är ett vida vetdertaget grepp att hästar har ett behov av 1-1,5 kg ts/100 kg kroppsvikt. Det är basic vad man lär sig på foderkurser för häst. Sen är näringsvärdena säkert tiptop för en häst av den storleken. Men faktum kvarstår: Alla hästar har ett behov av fiber och av att tugga. Annars blir det problem, fysiska och/eller psykiska. Finns massor av vetenskap i ämnet. Olika länder har olika sätt att uttrycka det på, men i slutändan säger de ändå samma sak: hästar behöver fibrer, både för mage och hjärna.
Det är det jag invänder mot i foderstaten. Man ser inte alltid utanpå att något är fel inuti, djur döljer det fruktansvärt bra. Inte ovanligt att ex giraffer är extremt undernärda och dör som flugor utan att någon ser att det är några fel, trots bra utbildning och stor djurkunskap. Samma sak med hästar. Och katter, och hundar, och fåglar och marsvin.. De dör visserligen inte, men det är sällan man kan se vad som är fel inuti. Men varför bry sig om vad som inte märks?
Personerna i fråga är säkert supervälutbildade, men det går ändå stick i stäv med allt var forskningen säger. Skicka gärna PM med namn, om inte annat för att jag också ska kunna utnyttja deras kunskap.
Men vem är jag att döma? Min ponny får två kilo hö, det är långt under några som helst behov. Likförbannat är han fet. Visst, han går på gräs, men gräs vid den här årstiden innehåller i princip ingenting. Bara fiber och sysselsättning...