Bantningstips?

M

Matilda_o_Bonita

Nu behöver jag tips angående min feta ponny. Han är fet året runt trotts mycket snål tillgång på mat. För tillfället går han i en hage med mycket lite gräs, knappt något allt faktiskt, men han är tjock som bara den endå. Hade det varit ett fullblod eller halvblod etc hade hästen i fråga varit mager om den gått i ponnyns hage hela sommaren utan tillskottsfoder. Men ponnyn har inte tappat ett kilo på hela sommaren, trott mycket snålt med mat. Han hade fång för ett litet tag sedan och nu är det absolut nödvändigt att banta ned honom minst 20 kg för att han inte ska få återfall med fång. Hälp, hur ska jag banta ned honom på ett rimmligt sätt? Kan inte förstå hur han kan hålla sig såhär tjock. Det spelar ingen roll hur mycket man jobbar honom, han har jobbats i alla gångarter och hoppats regelbundet sedan han kom till oss, men inte tappat ett kg, han har varit runt sedan han kom till oss. Han är iof av den kraftigare modellen, men en kraftig betyder ju inte att den är tjock året runt.
Hjälp han måste banta!

Sv: Bantningstips?

När man svältföder en häst som du verkar göra så ställer sig kroppen in sig på kristider..VILLKET resulterar i noll viktminskning. Fettet som finns behävs eftersom tillgången på mat är starkt begränsat. OM du istället ger din häst det den ska ha i näringsintag och kanske drar bort 10%...då ska du nog se att den minskar i vikt. Man kan inte svälta en häst och tr den hux flux ska rasa i vikt. Det måste ju finnas en balans mellan motion och näringsintag. Bantar gör man på lång sikt.

Såhär såg han ut förra sommaren
e2ee9049.jpg

Såhär såg han ut i vintras:
093fb92e.jpg

Ska fixa nya kort på honom idag så ni får se hur han ser ut nu.

Kolla insulinproduktion, så att inte din häst har diabetes.

annars fri tillgång på Gräsfröhalm/Timotejhalm och den motion som bränner mest fett.

Lycka till!

Ps. Jag skrev ett långt svar som försvann :( , så detta är den mer sammanfattade versionen.

Varför skulle hästen ha diabetes ?? Det kanske är smartare om trådskaparen ger hästen mat först istället för att blåsvälta den...Undrar varför många tror att svält är det som bränner kilon..?! Det måste ju finnas en balansgång mellan mat och motion..det ena får ju inte utseluta det andra.

jag tror att vissa hästar är väldigt lättfödda och kan leva på väldigt lite. Vi har två ponnyer som går i en hage med så lite mat som möjligt. Och dom ökar i VIKT. Går att hålla dem bra på vintern men så fort det blir grönt ute så "sväller" dom upp :smirk:

Håller helt med tidigare inlägg..man kan inte svältbanta en häst!! Låt pållen gå på bra, näringsrikt bete och prova kanske med en gräsreducerare istället.

De övningar som bränner mest fett är när hästen arbetar i form och får lyfta på benen. :bump: Så ut och rid över stock och sten, trava och galoppera över bommar, longera över bommar och små hinder etc. Är ponnyn inkörd så är ju även detta ( körning asså) bra mot "kulan" :)

Ha tålamod! Det tar otroligt lång tid, och ska göra det oxå!
Lycka till :banana:

Det brukar vara så när man ger dom svältföda. På vintern ger man oftast mera foder, i rätt mängd ang näringsintag. Svält är ingen bantarmetod utan banta gör man med rätta förutsättningar. DVS näringsriktig intag av mat samt motion. Inte svälta + motion. Då blir det som jag skrivit förut om.

Denna häst är väl inte speciellt fet ? Har du sett en otroligt fet häst någongång ? Menar där det dallrar ? Att magen hänger kan man inte kalla för fettma presis. Någonstans måste ju maten/gräset få plats...Grovfoder/gräs tar ju plats.

Senast ändrad:

Håller med dig Mynta 2!! Pållen ser inte smällfet ut, har sett mycket värre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: MayGrace
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 756
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 278
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar