Banhoppningens höjd

mammaBerg

Trådstartare
Vilken höjd är det på banhoppningen för 1* resp 2* ponny?
Internationellt då alltså
som nu på NM :D

Tänkte mej en ny karriär :idea:

Sv: Banhoppningens höjd

Vilken höjd är det på banhoppningen för 1* resp 2* ponny?
Internationellt då alltså
som nu på NM :D

Tänkte mej en ny karriär :idea:

Det är precis samma som i Svenska TR, dvs 1.05 i 1* och 1.10 i 2*

Men som alltid på internationella tävlingar kan det vara både högre hinder och högre tempo :angel: Ibland sägs det att 2* är 1.15 men läser man proppen så står det 1.10 osv.

Ponnyn bör vara väl etablerad i msvB banhoppning i varje fall om inte banhoppningsprovet skall bli en riktig pärs...;)

Imorgon kommer vi på Nordiska hoppa 1.10. :)

Är det Olgas ide´nu när hon mesar sig så mkt att börja på ponny istället :devil:

fast då är 110 för högt så då är det kört :devil:

nä jag var bara lite fundersam då jag bara sett högre hinder än TR/FEIs regler i andra länder neråt.I Norden trodde jag att vi höll på reglerna. :D

Imorgon kommer vi på Nordiska hoppa 1.10. :)

:bow::bow::bow: Grattis till guldet :bow::bow::bow:

Även om jag naturligtvis hoppdes på att du skulle släppa förbi silvermedaljösen :angel:

Nu kommer du väl till Hofors och rider den öppna 2*?

* KL/trådkap

Här kommer en fråga från en som kan nada om FT.

Vilken höjd hoppar hästarna i banhoppning nu på OS?

1.60. Men VAD har den frågan med ponnyfälttävlan att göra :eek:
Finns ett hoppforum:idea:

Fast hallå hon menar ju på banhoppningen i Ft såklart.

Buden är många och alla vet vad det är. :angel:

De två rundorna är 120 resp 125 säger en del, andra påstår 125 resp 130. :D

Fast hallå hon menar ju på banhoppningen i Ft såklart.

Buden är många och alla vet vad det är. :angel:

De två rundorna är 120 resp 125 säger en del, andra påstår 125 resp 130. :D

Det var ju 1.60 säger jag ju och vad har det med ponnyfälttävlan att göra :angel:

Det var ju 1.60 säger jag ju och vad har det med ponnyfälttävlan att göra :angel:

Fio...lilla vän...jag SA ju till dig att du inte skulle köpa spritflaskan av gubben du mötte på gatan....billigt är INTE lika med bra i många fall och helt klart har du tagit en klunk för mycket för du YRAR!:rofl::rofl:

Normalt är det 125 i 4* (130 i Värdscuptävlingar) Enligt Lotta Björe (kommentator) var det 130-135 i andra omgången, men det får nog kollas med ryttarna... Såg lite högre ut, men dock ej särskilt tekniskt

Tack för det svaret:) Tippade att det låg runt 130,

Att det skulle vara 160 som ft-ryttarna hoppar förstår jag ju att det inte är.

På Nordiska för ponny i helgen låg banhoppningen på 1.05 precis som den skulle. Däremot var det några som gick banan kvällen innan då den dels inte var färdigbyggd dels inte var öppen. Ni hade bara tur att alla var bussiga och inte diskade er, man får inte gå banan innan den är öppen på någon tävling. När banan var färdigbyggd och kontrollmätt var inget hinder varkens bredare eller högre än de regler dom gäller för klassen. Svårigheterna ligger oftast inte i höjden. Alla har ju förhoppningsvis kvalat på 1.10 så det är väl inget att diskutera. Har man problem med kvalen kan man nog räkna med att få problem på en internationell tävling också. Dessutom är det så många andra saker inblandade på en liknande tävling när man vill mycket och har nerverna lite i dallring. Alla tjejerna var jätteduktiga och kämpade på men det är inte lättare på något mästerskap än på en hemmatävling. Alla kan göra missar vilket man erfar när man varit igång länge, så himla lätt är det inte att få till alla tre disciplinerna på en och samma tävling. Då hade alla fått guldmedaljer. Försök att glädjas med dem som lyckas på den tävlingen och kom igen till nästa tävling. Ibland har man turen på sin sida, ibland inte. Ett stort GRATTIS till Agnes som tog hem den individuella guldmedaljen!

Tack så mycket! :D

Det var ingen svensk som gick banan innan den var öppen, missförståndet var för att det stod 1.10 på den uppsatta banskissen. :)

Ett stort GRATTIS till Agnes som tog hem den individuella guldmedaljen![/QUOTE]

:bow::bow::

LAGET SOM HÖLL NERVERNA I STYR
:banana::banana:

Men...
Hu då :eek:, inte såg vi några svenskar som stegade runt banan lördag kväll, men vi var i och för sig inte kvar allt för länge. Tyckte det mest var röda jackor där nere..:angel: Precis som vid osten dagen innan. Tack o lov hjälpte inte det när svenska tjejerna försvarade medaljerna! Alla var super. helhärligt verkligen, trots allt njuter vi fortfarande att tillhöra blå/gult.!:

Vår fråga kvällen innan var varför det stod 110 på banskissen? och 105 i proppen, inget annat. Av en svensk etablerad ryttarinna fick vi reda på att så är det i CCIP* (internationellt).
Hm, :crazy: själv tyckte jag hinder 4, 8, 9b o 11 va på gränsen (högre än 105), men naturligtvis har de väl samma skala som i Sverige att lita på:devil:

Vår egen ponny har feber efter getingsticket, går på antibiotika nu, troligtvis en anledning till att han inte orka, en annan var nog den långa och för honom tuffa terrängbanan dagen innan. Vi tar nya friska tag och hoppas på nya glada tävlingsdagar ihop med de som var längre västerut.

Till de som skall till SM - stort lycka till!!! Rid väl o va rädda om er
// Fam. Rosendahl m Grålle.

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 069
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 001
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 925
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar