K

Krulidut

Håller på att rida in en importerad Estnisk Busk ponny, vi tror att han blivit slagen där han bodde innan (Estland) och är GRYMT BAKSKYGG *Film kommer* När vi borstar och håller på i boxen så är han spänd som en stålfjäder och utav minsta ljud flyger han en halvmeter rakt upp i liften. Han har aldrig sparkat och en så länge har han inte sprungit på någon :angel: men det är obehagligt.
I boxen har vi han uppbunden kort för att han inte ska smita...
Han går i hagen ihop med en liten hingst på 2 år (majoren)
I boxen brukar jag stå och peta, klappa och strycka över Kryss Länd och bak för att ahn ska vänja sig vid strykningar och beröringar på baken villket brukar gå bra men han slppnar inte av.
När vi inte är där utan hans ägarare tar hand om han och mini så är det alltid tyst i stallet - funderar på att sätta ut en raio där så han vänjer sig vad tkr ni?

När vi ska sadla brukar han vara rädd när vi lägger på sadeln och när vi drar ner stigbyglarna, tränsningen går bra.

Ridning+ uppsitning går bra uppsitningen brukar vara lite pirrig men ridningen går bra (red ut första gången i lördags) Vi har longerat med mig på flera gånger med stadig karl i andra änden av repet XD
När vi red ut så var han mysig men på tillbaka vägen ville han galoppera men det fick han inte. Andra gången var det lite sämre han typ trog ihop sig som en fjäder och tänkte dra iväg )jag fick tag i han innan) men han typ kom snett på små gruset osså blev han sådär äklig som att det typ gick stötar igenom han - Händer ibland det är EXAKT som om han får ström i sig han bara rycker och det är så jävla äkligt!

Hoppas ni orkar läsa utan att ni somnar så ni hinner skriva en komentar XD:bow: :banana: :D :angel:

Sv: Bakskygg

Jag tycker att du ska lugna dig med ridningen. Jobba han bara från marken och mycket ledarskapsövningar och framförallt tilllitsövningar. Mycket beröring och fortsätt som du gör, gå in i hagen och prata lite med honom men tänk på att inte sätta för stor press på honom. Om han spänner sig så backa ett par steg och börja om från början. Han har uppenbarligen råkat ut för något eller så är han väldigt misstänksam mot människor ändå. Den här hästen behöver känna sig trygg och behöver någon som lotsar honom genom allt han tycker är läskit. Han behöver helt enkelt en stark och förstående ledare!
Umgås mycket med honom och se till att allt går lugnt till så ska du se att han slappnar av ihop med dig. Men tänk på att det kan ta väldigt lång tid för den här typen av häst behöver oftast måååånga övertalningar.

Lycka till!

umgås ofta. där ligger problemet att jag bor på andra sidanöland 1½ timme ifrån Xd inget jag tar tid att åka till varje dag...
Hans ägare är där varje dag så nog är han hanterad nog ;)
Men det fasinerade är att han är så otroligt duktig när man rider, han är inte pigg han är inte slö, lyssnar på skenkel och svänger och stannar bra och han är lungnare efter att man ridit så ridningen drar vi inte in...
jo han har ståt i stallet på gården i 3 år hanterad varje dag med god hand utav en "hästviskare" hästarna litar visserligen på henne och det är hon som måste börja med övertalninge, jag har varken tid eller ro XD
men vist jag förstår att det tar tid - lång tid.
vet inte vad jag kan svara mer Xd har sååå mkt att säga - vill apsolut inte säga imot jag håller med dig till viss del och jag vill inte låta stöddig :D

Börja med att göra skillnad på arbete och vila, i boxen är det vila och där ska hästen få vara i fred. När han ska göras i ordning för arbete så är det lämpligt att ta ut honom i från boxen, boxen bör vara hästens fredade zon där endast mat, vatten och vila ska förekomma.
Det är ett sätt för hästen att kunna skapa någon trygghet någonstans, för trygghet är A och O för dessa hästar.

Sen är det allt från markarbete till invänjning vid att man rör sig runt omkring, i början kan det nog vara bra om någon håller i medan man gör i ordning hästen. Senare kan man prova att binda, men att någon står bredvid etc etc. Man bygger helt enkelt på i takt med att tryggheten ökar.

Du låter inte stöddig! Detta är ju ett diskutionsforum så att diskuter e ju vad vi ska göra här:)
Jag missförstod nog ditt första inlägg....sorry!
Så jag får väl börja om...;)
Jag håller med Boj. Ha någon med dig när du ska sadla med mera så att han kan stå löst och flytta på sig när det blir obehagligt. Att binda upp en häst löser inga problem enligt mig.
Ägaren verkar ju veta vad hon gör..har hon ingen bra lösning? Det e svårt att ge råd så här utan att ha träffat hästen.

tänkte filma hästen idag eller imorgon :D
Han är så jäkla stark i nacke , rasen Estnisk Busk ponny (btw. ingen godkänd ras i sverige finns runt 300 st i sverige) Rasenär ganska "känd" för att få mycket m,uskler lätt '( bara att kolla på dom båda tvåp, hingsten och Whisky :D :angel: båda ser ut saom två bulldogs :rofl: )
och När dom är så starka så gör det ingen nyta av att hålla i dom tro mig vi har fösrökt... och i andra änden står den stora staka karlen och ja han hade det lite jobbigt :angel:
Men binda upp går bra ite för att han slappnar av men han loixom på något sätt gör allting inte så stort...

Boy: Joo problemet är att vi har ingen "Bra" uppsrällnings möjlighet i gången :( ja ni får se hur stallet ser ut på filmen sedan XD får väll med mig någon som kan filma när hjag rider oxå.
När vi binder har vi alltid "mamma" altså ägfaren brevid som ocå pillar lite och pratar me dhan.
Det är så svårt för mig at börja ändra saker efter som jag inte har till gång till att vara ute i det stallet mer än lördag och söndag och kan då inte se om Mamman gör det vi kommit övernes om dvs. förändrigen.

Jag vill ju ex. sätta ut en radio som alltid ska stå på lågt lågt bara så dom har lite djud omkring sid.
Han är inte rädd för bilar, fåglar, kvistar som blåser, hundar som skäller, katter som vill gosa. cyklar och det är ochså något bra med rasen :D

Senast ändrad av en moderator:

och När dom är så starka så gör det ingen nyta av att hålla i dom tro mig vi har fösrökt... och i andra änden står den stora staka karlen och ja han hade det lite jobbigt

Då tycker jag att ni ska börja med att lära honom att stå utan att vara uppbunden. Han behöver få lära sig att styrka är inget man vinner med ihop med människor. Hästar är stora kraftpaket och det går inte att mäta sig i styrka med dom, vi får istället använda huvudet för att lösa problem.
När han förstår vad du vill så kommer han att göra det.

det är därför vi har han upp bunden. För galret kan han inte dra sönder.. Väl förankrat i bå¨de vägg och mellanvägg...

jag tycker inte att det låter som e bra idé´att binda upp såpass att det inte finns en möjlighet att ta sig loss. Får han ren panik så kan det bli lifsfarligt om han känner att han inte kan komma loss. Det finns bättre sätt att få en häst att stå still. Jag har haft en precis likadan, en irlandsimport. Men jag hade honom aldrig uppbunden, utan hanterade honom lös i boxen. På det sättet fick han tillit och blev lugnare i hanteringen, han kände att han var inte tvungen att stå still när jag rörde länden,bakbenen osv utan han fick själv bestämma om han ville vara kvar elelr inte, och han valde oftast att stå kvar

vad är det egentligen du vill ha hjälp med ?
Du har fått många kloka svar här men avfärdar dom lite lätt.

det är därför vi har han upp bunden. För galret kan han inte dra sönder.. Väl förankrat i bå¨de vägg och mellanvägg...

När jag arbetar med hästar så vill jag INTE ha dem uppbundna, det är ett effektivt sätt att skapa panikkänsla hos hästen. Märkligt nog så blir de mindre panikbenägna när de är lösa, de verkar resonera som så att de kan fly när som helst men avhåller sig mer än vid uppbindning.
De största skadorna uppstår när hästen försöker slita sig loss, även om gallret håller så gör inte grimman det och innan dess kan hästen ha skadat sig oerhört vilket i sin tur bidrar med att öka panikkänslan hos hästen. Det man nu ska vara noga med, är att hästen hanteras lugnt och metodiskt och ett bakslag vore om hästen gör sig illa vid den hanteringen så därför är en konsekvent och inrutad hantering nödvändig för att göra hästen lugn. De hästen känner igen, finns det ingen orsak att bli rädd för och hästar är vanedjur vilket gör att håller man samma rutiner för jämnan går det ganska enkelt att få dem lugna.

vad är det egentligen du vill ha hjälp med ?
Du har fått många kloka svar här men avfärdar dom lite lätt.

peronangrepp ?
detta är ett diskusjons *stavas* forum ni måste ju veta bakgrunden ? eller...:eek: :cool:

Det va ingen personangrepp vad jag kan se men du kan ju inte ställa en fråga här om du inte vill ta till dig svaren du får....
Majoriteten här anser ju att du ska strunta i att binda honom så varför inte göra ett försök?
Jag anser att det är högsta prioritet att lära hästen att stå löst. När hästen har lärt sig det och gör det för att han vill vara med dig är det en mycket bra grund till en harmonisk relation mellan häst och människa.

nej vet att det inte var ett person angrepp :angel: :D

ne jag försår men vi har testat men han finner ingen ro om man säger så, testat flera gånger både löst och med karl i andra änden av repet men han sprier bara runt i boxen:crazy: villket är oerhört läbbigt, särskilt när han på något konstigt sätt lyckas galoppera... och boxarna är inte större än normala häst boxar - stor häst.:angel:

klart jag tar åt mig det ni säger - måni tro vad jag fundrat -

Dyslexi kanske :confused: Lite oförskämt att anmärka på.. Inte den enda som stavar illa här på forumet ialla fall.

Nu när min väldigt intelligenta hjärna kommit på vem du är - säg bara till om du vill att jag ska ta mig en sväng och kolla på hästen, är ju alltid bra med fler som har en uppfattning :D

/ MissOnly med galna irländare och ponnyer som skenar vid tolkning med MO på ryggen och Krulidut i pulkan

Hej :D
Kom gärna förbi XD för det är Kristin va? hehe vad trevligt att se dig :D
Ja kom gärna förbi :angel: Pm:a mig så får du mitt nr ^^

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 403
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 809
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar