Baksidan av galopp sporten

Sv: Baksidan av galopp sporten

Jag förstår inte riktigt? Först är det en massa klipp på olyckor, sen en massa buhu-dom säljs till slakt om dom inte passar. Och så lite mer klipp på skadade hästar. Men det har väl inte bara med galoppsporten att göra? Hästar säljs till slakt över hela världen, och det är inte bara galopphästar, och det finns massor med vanskötta hästar, och inte heller där är det mer galopphästar än andra.

Förstår inte riktigt vad du vill säga med tråden??

Jag instämmer! :bow:

Denna film berör mig inte de minsta, olyckor händer i alla grenar, vissa i större utsträckning än andra. De är inte enbart synd om hästen ryttaren då? Och hade de under varje tävling hänt olyckor hade de avbrutit allt för länge sedan, och inte för hästarnas skull utan för männiksornas. Denna film är bara ihop satt vissa delar, men de felsta tävlande hästarna lever ett glamoröst liv än många hästar i sverige.

Berör dig inte de minsta? :eek:

Ryttaren har valt detta själv, de har inte hästarna.
Klart de finns de som lever ett glamouröst liv men jag tkr fortfarande att det är en för farlig sport, vilket jag även tkr fälttävlan är och trav. så inte bara galoppen.. Men de är min åsikt..

Förstår ni inte tråden kankse ni ska skriva i en annan tråd?
Inte otrevligt menat.

Eftersom ni inte verkar förstå att jag tkr de är hemskt och ville dela med mig av vad jag sett....

Så klart filmen var otäck. Det var ju det som var meningen, eller hur?

Frågan är bara vad syftet med den är? Är det att allt är hemskt med galoppsporten? Jag kan tänka mig att den som gjort filmen kan vilja väcka debatt, frågan är på vilket plan och om exakt vad?

Jag tycker skit och rötägg finns i alla hästsporter. Tyvärr! MEN, det finns de som brinner för och gör allt för sina hästar i alla sporter också. tack och lov!

Ja såklart finns de de som tar hand om sina hästar super i galopp sporten med, de var inte de jag menade med detta riktigt.
Tkr fortf att galoppen är värre än många av de andra grenarna i hästsporten.
Inte hur de behandlar de tävlande hästarna utan de hemska olyckorna (som är just olyckor) och hur de som inte lyckas så bra behandlas efteråt.

Den som gjort filmen länkar till denna hemsidan: http://www.horseracingkills.org/1.htm

Fyfan :cry:

Fick lust att kuta ut i stallet, pussa på min häst och tala om att matte älskar honom och att han alltid kommer få bo hos mig, men tror han skulle tycka jag var knäpp då :p

Ja riktigt hemskt e de! Jag fick lust att åka dit o slå på dem o ta med mig alla hästarna hem.. men insåg att de inte skulle gå o de skulle säkert inte lyssna på mig, men känns dumt att inte göra nåt alls när man vet hur de behandlar hästarna....

Ha ha ja lite knäpp hade han nog trott att du va :p
Jag ska ut o ge mina hästar deras nattmat strax o då ska de få en extra puss var! :)

Det var något av de vidrigaste jag har sett!
Äckliga j*vla människor som utsätter djur för sånt!
Tycker illa om både trav och galopp men detta var verkligen helt sjukt.

Som alla säger, JA det förekommer skit i alla grenar inom hästsporten.

Men hästar dör titt som tätt när dom springer dom där j*vla loppen!
Ett par jag känner var på trav för någon vecka sen och en häst "sprang ihjäl sig". Det verkade inte vara någon stor grej att den bara ramlade ihop?

Det är ju rätt sällan en dressyr/hopphäst ramlar ihop och dör under en tävling, om man jämför med trav och galopp..

Ett par jag känner var på trav för någon vecka sen och en häst "sprang ihjäl sig". Det verkade inte vara någon stor grej att den bara ramlade ihop?
.

Gå in på trav så ska du få se att folk bryr sig. Vi startade en tråd om den avlidna hästen och skötare själv har faktiskt svarat i tråden...
Att sitta å dra alla som utövar trav och galopp över samma kant är ett stort hån mot dom som verkligen gör de för kärleken till djuren.

100.000 galoppörer avlivas/ slaktas varje år i UA. Till följd av skador,dåliga resultat mm. Varav många skador är helt onödiga med tanke på hur hårda banor de har.

Undra hur många hundra kg hästkött sverige importerar från usa och just den här typen av hästar för att fylla upp efterfrågan på hästkött. Vet att en korvtillverkare vars recept är över 100 år gammalt får köpa hem minst 35% av köttet som behövs från usa! Läste det i en artikel från 2006, det är ju snart 4 år sen. Så den % importerat kött har nog, tyvärr, ökat.

Jag förstår inte riktigt? Först är det en massa klipp på olyckor, sen en massa buhu-dom säljs till slakt om dom inte passar. Och så lite mer klipp på skadade hästar. Men det har väl inte bara med galoppsporten att göra? Hästar säljs till slakt över hela världen, och det är inte bara galopphästar, och det finns massor med vanskötta hästar, och inte heller där är det mer galopphästar än andra.

Förstår inte riktigt vad du vill säga med tråden??

Kan bara instämma. Är det tävling på högre nivå gäller 1 sak resultat kan inte hästen visa det hejdå. Så är det inom ALLA häst sporter. Löjligt att ta dom värsta olyckorna och slänga in lite begravningsmusik och gråta en skvätt.
Fattar inte överhuvudtaget vart du vill komma med denna tråd?:confused::confused:

Denna film berör mig inte de minsta, olyckor händer i alla grenar, vissa i större utsträckning än andra. De är inte enbart synd om hästen ryttaren då? Och hade de under varje tävling hänt olyckor hade de avbrutit allt för länge sedan, och inte för hästarnas skull utan för männiksornas. Denna film är bara ihop satt vissa delar, men de felsta tävlande hästarna lever ett glamoröst liv än många hästar i sverige.

Agree :bow:

Det var något av de vidrigaste jag har sett!
Äckliga j*vla människor som utsätter djur för sånt!
Tycker illa om både trav och galopp men detta var verkligen helt sjukt.

Som alla säger, JA det förekommer skit i alla grenar inom hästsporten.

Det är ju rätt sällan en dressyr/hopphäst ramlar ihop och dör under en tävling, om man jämför med trav och galopp..

Hur menar du att det inte var en stor grej att Immenso November föll ihop? :confused:
Och nej, hästar dör inte titt som tätt i loppen, det händer olyckor i trav men det dör betydligt fler hästar i hagen, i stallet och även under ridturer hemma, det är bara inte media bevakat som travet är.

Vill du ha med info om just Immensos död och resonemanget, statetsiken och orsaker runt dödsfall inom trav, kan du kika in u hans tråd som finns under Trav... om du är intresserad av fakta o int ebara skitsnack..

//HUmlan vars 9-åringa häst vann igår :love:

Så här hanteras galopp hästarna ...... Många av dem!
Så jäkla arg och ledsen är jag!

Behöver inte skriva så mkt bara kolla klippet!

http://www.youtube.com/watch?v=CFQYHuVihZw

Sedan är det inte i Sverige, jag menar att här i Sverige går det inte riktigt till på det viset som filmen visade. Att galoppsporten har olyckor, benbrott mm är nog vanligare än t ex inom travet. Sedan har vi steepelchasen, sorry ev stavfel, och ganska mkt benbrott.

Men håller med på att handhavandet av diverse situationer var oerhört tragiska.:eek:

Svarar lite till alla!

NI som inte bryr er om det varför ens skriva här?

Vem har sagt att jag menar bara sverige? Filmen är ju inte ens från sverige ... men betyder inte att det inte sker i sverige.

Jag ville inte starta en diskussion med denna tråden mer visa vad som händer i världen o i detta fallet i galoppsporten i många fall INTE alla....
Sen att man ska säga vad man tkr är klart men förstår inte många av era kommentarer, jag tkr inte min tråd är onödig eller så för nu har jag visat denna videon för fler personer, vill att så många som möjligt ska se vad som sker..

Vet inte varför jag bryr mig om att försöka visa för bukefalister hur de kan gå till när de flesta tydligen inte bryr sig ett skit om det!:(

Hur menar du att det inte var en stor grej att Immenso November föll ihop? :confused:
Och nej, hästar dör inte titt som tätt i loppen, det händer olyckor i trav men det dör betydligt fler hästar i hagen, i stallet och även under ridturer hemma, det är bara inte media bevakat som travet är.

Vill du ha med info om just Immensos död och resonemanget, statetsiken och orsaker runt dödsfall inom trav, kan du kika in u hans tråd som finns under Trav... om du är intresserad av fakta o int ebara skitsnack..

//HUmlan vars 9-åringa häst vann igår :love:

Självklart är det hemskt att en häst dör och det tycker nog dom flesta, men om en dressyrhäst skulle falla ihop och dö så skulle det få lite större reaktioner eller?

Jag läste på aftonbladet att bara i år har det dött 4 hästar inom travet, det tycker jag är ganska mycket i alla fall..

Jag menar inte att dra alla över en kant även om det verkade så, så jag ber om ursäkt till alla travmänniskor som verkligen gillar sina hästar och inte bara ser dom som tävlingsmaskiner. :)

Svarar lite till alla!

NI som inte bryr er om det varför ens skriva här?
På diskussionsforum FÅR man ha avvikande åsikter. Det är liksom hela iden med en diskussion. Alla antydningar till att man uppmanar folk till att inte göra sin röst hörd kommer att rendera till definitva moderatorsåtgärder.

100.000 galoppörer avlivas/ slaktas varje år i UA. Till följd av skador,dåliga resultat mm. Varav många skador är helt onödiga med tanke på hur hårda banor de har.

Du kanske skulle kolla upp dina siffror en aning. Skulle galoppörerna i USA slaktas i den takten skulle galoppen i hela nordamerika vara utdöd på ett par år. :grin:

Man tar sig för pannan när man ser den här tråden, vissa tycker visst om att sprida infantila lögner.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix