Sv: Baksidan av galopp sporten
Jag både håller med dej och inte. Jag tycker du har rätt i att man kan nog på många håll se hästarna som maskiner som ska dra in pengar, det är dyrt att ha en galopp eller travhäst i träning hos en tränare och ägarna vill att de tjänar pengar....inte alla men det finns.
Men jag hålller inte med om att det inte skulle vara så inom hoppning eller dressyr, tvärtom, där finns lika mycket krav på att hästarna ska prestera, och det handlar om väldigt mycket pengar också på högre nivåer.
Men några av dom värsta är faktiskt också amatörer som är tävlingsgalna och får hästar utdömda för att det inte går bra nog, som saknar kunskaper om vettiga träningsupplägg och kör på med tävlingar och träningar utan att ha koll på vad hästen klarar, och kanske allra värst okunniga ponny/juniorföräldrar som vill att barnen ska få tävla och plocka rosetter och vara glada, som verkligen behandlar ponnyerna/hästarna som maskiner som bara ska fungera åt ungarna, som om det vore cyklar man köpt. Som inte fattar varför den dyra ponnyn inte hoppar
när den kostat såmycket och vunnit så mycket och SKA kunna
Dom fattar inte att deras unge skulle behövt läras ej rida först också
Eller förvirrade dårar som inte lärt sej rida och hittat en ny inriktning som låter dom känna sej duktiga genom att sätta stångbett i munnen på hästen
Det finns massor av hästar det är synd om pga ren okunnighet, och även av att de ses som maskiner inom alla discipliner. Jag försvarar inte dålig behandling inom galopp, jag tycker det är en sport med stora risker för hästarna och det händer mycket. Men det finns hästar som behandlas illa inom alla delar av ridsporten och travsporten, tyvärr.