Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Det du ser om knät ser inte jag. Den har ju knät i magen o bakdelen är sänkt.

Nej jag tror att det bara handlar om timingen i handen.:cool:

Stella har ridits till- bort från klämmandet- Markneridning. Gas o broms o man ser klart skillnad- villig häst.
 
Sv: Bakom lod

Jag vet inte jag.., jag får intrycket av att det bara är gammal vanlig hederlig lösgjordhet som saknas! :confused:

Ja absolut, men jag vill lägga till balans - för att kunna få lösgjordhet - med tanke på hur hon vill arbeta, om hon får välja, så som IW beskriver det.


IW: och det är ju inget konstigt utan bara vanligt grundarbete som alla behöver emellanåt, och som alla mera skickliga ryttare alltid prioriterar medan vi andra tror att vi kan göra det en gång för alla.....

axel: jag håller med om handen, men jag tror det är mera som en del i grundjobbet att hitta en ärligare bjudning och kontakt? (utifrån vad IW skriver om att hon inte blir lätt i handen bla )
Som du skrev:
Där är det ditt säte som ska balansera upp henne o ev. avstämningar- eftergifter.

Det är grundjobb för mej!:idea:

Ang knäet kan jag inte ta gift på det, från enstaka bilder, men jag skulle vilja se mera av knä, helt enkelt, i proportion till hennes kraftfulla hasor. Men det kan vara fel, jag bara tror att utifrån IW:s beskrivning så behöver Stella komma tillbaka mera och vara mera ärligt på hjälperna vilket innebär att använda bakbenen mera ärligt bla.
 
Sv: Bakom lod

KL

jag är benägen att hålla med axel.... jag tycker detta är en lyxdiskussion.... Stella och IWs form passerar de flesta ryttare i denna tråden, inklusive mig själv faktiskt ;)
 
Sv: Bakom lod

Klart det inte ser hemskt ut. IW och Stella är riktigt tjusiga. Men givetvis vill IW vidare. Och för att hon ska kunna komma vidare och få mer kvalitet i hästen och dess rörelser måste den ju komma igenom i hela kroppen.
Det finns gott om hästar som går GP med samma underhals. Men även de hästarna hade kunat höja sig några pinnhål om de kom igenom mer och sög upp underhalsen.

Man behöver ju inte ge upp bara för att man redan tagit sig till en viss nivå. Alla har alltid något att förbättra. Vissa av oss mer än andra(här pratar jag om mig själv, det var ingen fördold känga).;)
 
Sv: Bakom lod

Nejdå jag håller med dig. Som vanligt tycker jag det blir lite ironiskt dock när kreti och pleti kommer med en massa råd när ribban ligger ungefär hundra pinnhål högre än de själva. Inte riktat till dig, utan bara en allmän reflektion.
 
Sv: Bakom lod

Jag håller med och dessutom har ju IW lagt ut frågan på detta forum och vill nog ha funderingar härifrån, däremot kanske jag skulle hållit tyst som inte egentligen hör till detta forum som IW valde att lägga frågan på!:)
 
Sv: Bakom lod

Äh! Klart alla ska kunna vara med i diskussionerna!
Det är väl bara kul om det kommer olika åsikter!
Jag passar väl inte in under något forum jag heller. Så isf ska väl inte jag heller yttra mig här.;)
 
Sv: Bakom lod

Äh! Klart alla ska kunna vara med i diskussionerna!
Det är väl bara kul om det kommer olika åsikter!
Jag passar väl inte in under något forum jag heller. Så isf ska väl inte jag heller yttra mig här.;)

Ha ha jodå vi kan yttra oss:D
Det blir nog lite kul för IW att läsa alla olika kommentarer från alla möjliga vinklar, och sen sålla själv:idea:
 
Sv: Bakom lod

Delvis KL
Nejdå jag håller med dig. Som vanligt tycker jag det blir lite ironiskt dock när kreti och pleti kommer med en massa råd när ribban ligger ungefär hundra pinnhål högre än de själva. Inte riktat till dig, utan bara en allmän reflektion.

TS - är du kvar?
Denna kreti och pleti ska inte kommer inte på tanken att de en massa råd till IW. Men var tog TS och TS fråga vägen? Jag tyckte det var lite intressant med "hur två fel ska kunna bli ett rätt". Är du kvar?
 
Sv: Bakom lod

Och jag tyckte svaret var självklart. Två fel kan inte bli ett rätt, men om man inser att det är ett långsiktigt jobb med att förbättra grunder + helhet och inte en eller ett par detaljer i sig så *poff* kommer det bra (även om det säkert kan vara så i enstaka undantagsfall) så blir frågeställningen mer - hur lära in rätt? Eller kanske - hur förbättra dessa grunder?
 
Sv: Bakom lod

Jag förutsätter att du med ditt säte skapa förutsättninngar för att hon ska kunna jobba genom rygg (eftersom det är det tråden handlar om) men du sitter ju jättefint så det är nog inget problem. Med sving menar jag alltså att hon rör sig bakifrån och fram - genom ryggen. Alltså att hon jobbar genom ryggen = svingar genom ryggen. Skänkeln i det här fallet har då skapat en aktivitet i bakbenen och sätet bestämer vart energin tar vägen (om det ska handla om samling eller om stretching). Om hästen inte svingar genom ryggen då så tar hästen inte skänkeln på rätt sätt, eftersom den då har någon spänning som hindrar energiflödet och därmed även din sits från att påverka energiflödet genom ryggen.
 
Sv: Bakom lod

KL
Kan bara tillägga att med tanke på alla skaodor skulle jag backa o rida grundjobb o försöka rida ganska lugnt- mkt mkt skritt- så nog passar detta forum.:angel:

Vet ej heller om underlaget i ridhuset KAN på verka.

hästen har gått hårdare var dag än de flesta. Frågan är om det nu visar sig o hon kanske inte håller för den träningen som man vill ha för att kunna tävla:confused:
 
Sv: Bakom lod

Alla skador som hon fått i hagen och inte av ridning menar du? :) Spricka i benet, på grund av en olycka och två senskador hon dragit på sig i hagen?

Och underlagt i vårt ridhus har du själv skrivit att det är suveränt, och att hon går hårdare än de flesta? :rofl:
Hon är den ponny som rids minst i stallet, rids nästan bara ut och tränas något hårdare när tränare kommer. Det vill säga, lätt arbete.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Intressant attityd.
Jag är glad att jag vet att bra råd kan komma från alla håll, även som man inte förväntar sig.
Dessutom så ville ju IW ha råd och är nog helt kapabel att välja själv vad hon lyssnar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp