Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Jag förutsätter att du med ditt säte skapa förutsättninngar för att hon ska kunna jobba genom rygg (eftersom det är det tråden handlar om) men du sitter ju jättefint så det är nog inget problem. Med sving menar jag alltså att hon rör sig bakifrån och fram - genom ryggen. Alltså att hon jobbar genom ryggen = svingar genom ryggen. Skänkeln i det här fallet har då skapat en aktivitet i bakbenen och sätet bestämer vart energin tar vägen (om det ska handla om samling eller om stretching). Om hästen inte svingar genom ryggen då så tar hästen inte skänkeln på rätt sätt, eftersom den då har någon spänning som hindrar energiflödet och därmed även din sits från att påverka energiflödet genom ryggen.

Fast om hästen svingar igenom ryggen har ju inget med hur fint man sitter att göra, det handlar ju om ryttaren med sitt säte tillåter att hästen kan svinga genom ryggen. IW sitter ju snyggt men hurvida hennes säte tillåter att hästen svingar korrekt genom ryggen är ju en annan femma. Många sitter ju som eldgafflar och är rätt stela, men snyggt ser det ju ut men inte så effektivt.
 
Sv: Bakom lod

Helt sant. Eftersom IW sitter som hon gör (fint, prydligt) så menar jag att förutsättningarna finns. Betydligt lättare att få en sådan sits effektiv och korrekt än en hösäck som inte kan räta upp sig :p Been there, done that :D
 
Sv: Bakom lod

Och jag tyckte svaret var självklart. Två fel kan inte bli ett rätt, men om man inser att det är ett långsiktigt jobb med att förbättra grunder + helhet och inte en eller ett par detaljer i sig så *poff* kommer det bra (även om det säkert kan vara så i enstaka undantagsfall) så blir frågeställningen mer - hur lära in rätt? Eller kanske - hur förbättra dessa grunder?

Jo - två fel kan bli ett rätt - så småningom - och det är processen/vägen dit det är intressant att få olika perspektiv/synpunkter på. Det är också det du säger inser jag nu när jag börjat skriva. Men nu var ju detta en gammal tråd som väckts upp - så jag följer det nya spåret istället. :)
 
Sv: Bakom lod

En liten fråga (inte riktat till Ponnytant lånade bara din post ;) )
Är det så att en häst med huvudet bakom lod blir lätt i handen därför att man inaktiverar/gör svaga de muskler som sitter på halsens översida och har som funktion att böja huvudet uppåt? När man inaktiverar dem genom huvudets placering kan inte hästen gå emot handen eftersom de musklerna blir för svaga. Däremot blir hästen stark och kan gå emot om hästen har huvudet i en friare form?
 
Sv: Bakom lod

Alla skador som hon fått i hagen och inte av ridning menar du? :) Spricka i benet, på grund av en olycka och två senskador hon dragit på sig i hagen?

Och underlagt i vårt ridhus har du själv skrivit att det är suveränt, och att hon går hårdare än de flesta? :rofl:
Hon är den ponny som rids minst i stallet, rids nästan bara ut och tränas något hårdare när tränare kommer. Det vill säga, lätt arbete.
Jag menade före din tid o underlaget är inte beprövat. vem vet om det kan bli skador högre upp- som med gummiskorna som fanns ett tag.
 
Sv: Bakom lod

Vi har Terratex som underlag, och hästarna älskar det! Inte alls lika tungt och vidrigt som i de flesta ridhus.

Detta har axel tidigare skrivit om underlaget i stallet jag står (Runsten)

Jag gillar bäst spån/ flis alt. de som har en TJOCK gummibotten a la Runsten :bow:
Ottomattan är tunn o av plast- har jag för mig.
Sten kan däremot inte ta sig igenom.

Kan bara tipsa dig om "Runstensunderlaget".

Red på ett sdnt igår o herre:devil: vad den gick.:bow::love::banana:
Den har ju ett fastare underlag men med svikt- hästen får mer fäste.

Nej, så bra tror jag aldrig att det har kännts.

Du vet på J. där har man struntat i gummit o lagt för lite ytmateriel o när min stora häst går där tappar den trav o det låter.... dunk dunk dunk...:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

En liten fråga (inte riktat till Ponnytant lånade bara din post ;) )
Är det så att en häst med huvudet bakom lod blir lätt i handen därför att man inaktiverar/gör svaga de muskler som sitter på halsens översida och har som funktion att böja huvudet uppåt? När man inaktiverar dem genom huvudets placering kan inte hästen gå emot handen eftersom de musklerna blir för svaga. Däremot blir hästen stark och kan gå emot om hästen har huvudet i en friare form?


jag tror du drar på för stora växlar teoretiskt här, för rent tekniskt är det fulltmöjligt för en häst att vika in sig och gå bakom lod och samtidigt bli stark som ett ånglok och lägga sig i handen.

Min egen blir så på hackamore, och jag har ridit x antal andras hästar i skogen som försökt dundra på via denna metod.

så nej, jag tycker inte din teori håller. Hästen kan ju släppa kontakten med bettet och gå över lod aldeles utmärkt, dvs du har inget i handen men den ångar på som satan likväl.
 
Sv: Bakom lod

Jag tycker att hon ofta tappar länden, men hon lyssnar samtidigt underbart bra på skänkeln när hon väl är igång. Nu är det lite si och så
i och med att hon inte har haft krav på sig på länge, hon surnar ihop lite. Hur får man hästen att ta skänkeln på rätt vis när hon redan gör
det jag kräver = vid snabbt tryck av skänkeln = öka hastigheten?
 
Sv: Bakom lod

Jag tycker det låter som om Stella är ett sto med integritet och dom har ofta lite svårt med skänkeln, de reagerar mot allt som upplevs som integritetskränkande som "tafsande" av okända, närgångna hästar, smackningar, skänkel osv osv.

Jag har fått lära min ta skänkeln, förrut var jag alldeles för försiktig eftersom hon reagerade så pass, men hennes reaktion var inte den man vill ha, visserligen gick hon undan, men "tog" den inte. Precis som du beskriver nu. (Efter längre vila som ni haft kan man nog få börja om lite) Det är just det som är skillnaden, i en halvhalt tex ska man kunna använda skänkeln utan att hästen går mera framåt, utan samlar, vinklar mera, mera energi:idea:.

När hade hon bakknäproblemen, var det 2004, alltså ett bra tag sen? Vet du vad det kom av och om hon kan spara sej där fortfarande pga det? För jag vet att hon är kollad på längden och tvären:laugh: Men om det sitter kvar något där vad gäller rörelsemönster?
Känner du att hon får igenom rörelserna i kroppen, svikt i steget och rörelsen i ryggen? Eller hur känns det, (utom att hon inte blir riktigt lätt i handen?)

Många frågor och bara för att hjälpa till att fundera.:)


Elisabeth:

När man inaktiverar dem genom huvudets placering kan inte hästen gå emot handen eftersom de musklerna blir för svaga. Däremot blir hästen stark och kan gå emot om hästen har huvudet i en friare form?

Bakom lod innebär inte att hästen går emot handen eller inaktiverar musklerna i överlinjen i halsen. Bakom HAND däremot innebär att den går emot handen och använder underhalsen och då kan den bli väldigt stark, jag ser ibland en nordsvensk som skenar runt med sin ryttare med nosen i rollkurläge och det verkar inte påverka hans styrka ett dugg........
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakom lod

I min värld är bakom HAND en hänvisning till en häst i regelrätt dressyrarbete, som undandrar sig kontakten med hand (och skänkel) totalt, genom att släppa kontakten -inte att vräka sig på?
 
Sv: Bakom lod

Hon drog ju på sig en senskada i hagen nästan det första hon gjorde när jag köpte henne och stod i ett år, men sen så fick hon inflammation i bakknäna efter det.
Veterinären sa inte så mycket mer än att det var vanligt att dressyrponnyer/hästar fick den typen av inflammation. Men hon är ganska rörlig i sina bakben och
har bättre bakben än framben, hon är även överrörlig i sidled och kan springa som en krabba i alla gångarter utan några svårigheter.

Jo hon har ganska hög integritet och tillåter inte "tafsande" av någon, tog flera år innan jag kunde borsta henne utan att hon blir grinig, kel och pyssel är inget
för den här ponnyn, skriker och sparkar gör man åt andra hästar. Hon brukade bocka och stegra mot skänkeln förr, men jag tycker att hon accepterar den riktigt
bra numera. Men jag får nog erkänna att hon saknar lite det där att hon ska kunna vinkla sig mera när man lägger till skänkeln, vi har nog inte hunnit dit än.

Jag tycker inte att hon är helt igenom, nej, jag tycker inte att ländryggen kommer upp speciellt i galoppen och traven, och att manken inte är uppe som den ska.
Men jag tror att det är ländryggen som måste upp först? eller tänker jag åt fel håll?

Hon hade även ont i ryggen innan jag köpte hennes Luc Childeric och gick och spände emot på grund av det, men jag tycker att hon blivit mycket bättre.
 
Sv: Bakom lod

nej styrkan går nog inte att påverka så, men kanske upplevs hästen lätt i handen (dvs du har mindre tyngd i tyglarna) om den hamnar bakom lod? Då kan hästen ånga på med mycket påskjut och ändå se snygg ut "på tygel" samt upplevas mjuk i handen? Den kan inte gå emot handen med styrka eftersom musklerna är för utsträckta och därför svaga. Jag har själv en häst som krullar ihop sig men ångar på och det är först när han söker och länger som han kan jobba balanserat och bärande. Så länge han tillåts krulla så blir det falskt arbete, känns väldigt tydligt men han ser snygg ut ;)

På vilket sätt använder hästen underhalsen när den går som du säger bakom hand? Hur känns det, som ett tryck mot tyglarna menar du? Jag red en häst som blivit tränad på ett sätt som gjorde underhalsen framträdande, det kändes i ridningen på det viset att han blev lite svårare att styra och hålla tempo på, mindre känslig för sitsen och krävde mycket stöd av mig för att hålla balansen tyckte jag. Han gick visserligen väldigt snyggt med böjd hals men tappade magen och ryggen jobbade inte (svinget). Men som jag ser det så gick han för högt och böjt i halsen vilket gjorde att han använde underhalsen. Han var inte hård i munnen (gick med huvudet placerat vertikalt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakom lod

Ja jag undrar om du tänker åt fel håll :confused: Det var därför jag undrade vad du känner fast det är också svårt att förstå vad andra känner genom text.:D Så jag har ingen aning om hur andra skulle formulera det eller om det går att förstå vad JAG menar:confused:

Min är ju inte direkt byggd i nån uppförsbacke:angel: Men om jag känner som att just ländryggen är högre, ja då går hon med raka bakben:o (eller inte hasen då, men resten) När hon däremot börjar vinkla högre upp så snarare sänks ländryggen en aning, den känns inte något speciellt, utan man känner att man får mera häst mellan skänklarna, känner det lektra kallar sving under sadeln och framförallt mera häst framför sej:idea: Det känns som om hästen faktiskt skulle vara högre vid manken och strax framför manken. Om jag nu gör ett försök att förklara känslan.....
Minst lika påtagligt är ju just skillnaden i svikt, från ganska stumt när ryggen känns "hög" bakom sadeln, till svikt och mjukt när manken känns högre.

I det här finns mellanlägen där man kan lura sej själv i känsla, tycker jag.

Skillnaden kommer genom bara noggrann grundridning, som man kan göra på rakt spår också. De lär sig ju till slut vad man vill om man bara orkar vara tillräckligt noga. Det brukar vara där det brister bla.

Men du har många synpunkter nu, kolla först och främst med tränare sen:idea: Det är ju bara funderingar på internet kom ihåg det:D
 
Sv: Bakom lod

nej styrkan går nog inte att påverka så, men kanske upplevs hästen lätt i handen (dvs du har mindre tyngd i tyglarna) om den hamnar bakom lod? Då kan hästen ånga på med mycket påskjut och ändå se snygg ut "på tygel" samt upplevas mjuk i handen? Den kan inte gå emot handen med styrka eftersom musklerna är för utsträckta och därför svaga. Jag har själv en häst som krullar ihop sig men ångar på och det är först när han söker och länger som han kan jobba balanserat och bärande. Så länge han tillåts krulla så blir det falskt arbete, känns väldigt tydligt men han ser snygg ut ;)

Men återigen då går den bakom hand, INTE bakom lod, som är något helt annat. Bakom lod kan den gå men fortfarande vara helt kvar på hjälperna.

Bakom hand är det om hästen krullar och känns "lätt" i handen och då har den backat av från bettet och struntar i den kontakten.:)


På vilket sätt använder hästen underhalsen när den går som du säger bakom hand? Hur känns det, som ett tryck mot tyglarna menar du? Jag red en häst som blivit tränad på ett sätt som gjorde underhalsen framträdande, det kändes i ridningen på det viset att han blev lite svårare att styra och hålla tempo på, mindre känslig för sitsen och krävde mycket stöd av mig för att hålla balansen tyckte jag. Han gick visserligen väldigt snyggt med böjd hals men tappade magen och ryggen jobbade inte (svinget). Men som jag ser det så gick han för högt och böjt i halsen vilket gjorde att han använde underhalsen. Han var inte hård i munnen (gick med huvudet placerat vertikalt)

Ja den skjuter helt enkelt på framåt neråt mot underhalsen och håller balansen där istället, den kör fram underhalsen och manken är sänkt förstås.

Bakom hand är ingen kontakt alls i handen. Det kan kännas lätt och det är också "tomt".
 
Sv: Bakom lod

Jamen då bekräftar du ju min uppfattning om bakom hand, jag måste missförstått hur du menade i första inlägget för jag ser inte hur hästen kanvara bakomhand och samtidigt vräka sig mot handen, det är som du säger nu, inte bakom hand, för då har hästen helt släppt kontakten.
 
Sv: Bakom lod

okej då förstår jag hur du menar med begreppen :) Men vad har du kvar för hjälper som du har nytta av med en häst bakom lod? menar du bromsande hjälpen då? Ska man inte kunna använda bettet för en hjälpgivning för en längning av överlinjen, det borde ju vara svårt när den är bakom lod, då har den ju inte förstått den hjälpgivningen för den är på väg åt fel håll? Reagerar den vid tag i tygeln med att placera sig bakom lod då har man lärt in en hjälpgivning smo betyder gå undan för tryck (och bromsa samtidigt i bästa fall).

Hur kan hästen skjuta Framåt, nedåt med hjälp av underhalsen? Underhalsen muskler kan böja huvudet ventralt; Inåt nedåt. Så om musklerna där är aktiva genom att dra ihop sig så drar hästen huvudet mot bringan. Om hästen rids tillsynes "på tygel" men med en synlig underhals, smo hästen nr 2 jag beskrev, så borde det väl vara att den muskeln blir framträdande då huvudet placeras för högt och höjs via överlinjens muskler (halsens översida kortas men huvudet placeras vertikalt och manken sänks såklart) och möjligtvis som du säger att hästen stabiliserar halsen genom underhalsens muskler.
 
Sv: Bakom lod

Tror du behöver läsa på runt defintionen bakom lod..... bakom lod händer då och då, regelbundet på varenda häst, utan att för den skull ngn underhals är med i spelet.såvida du inte syftar på ngn sorts virtual space häst, i en konstant perfekt form. Hästen kan ju dippa bakom lod för jösses sake, och för den skull vara på hjälperna. framför allt hoppas jag vid gud att den inte går bakom lod pga som du beskiver ett tygel TAG . då pratar vi väl seriös handridning och ingen säteshjälp ö.h.t om så vore fallet.


började ditt förra nick på E och slutade på form?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp