Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Ja jag kan tänka mig att en häst i låg rund form bakom lod kan få upp ryggen men jag tror inte hästen kan undvika att använda underhalsens muskler för att placera sig bakom lod med huvudet. Och jag tänker mig att det inte är särskilt bra att stärka de musklerna.Med tanke på den nackdelen skulle jag välja en position där aktiveringen av överlinjen sker utan att hamna bakom lod, där hästen inte aktiverar underhalsen.
En häst i den formen slappar på sin underhalsmuskulatur. Den håller upp sin hals med den stora mittmuskeln o den övre- vet inte ens vad dem heter, men vilken funktion de har:angel:
Om du tänker att den spjärnar i det läget kan du titta på hästar som går så.

antar att du tänker på den rasen du har själv- kort o stabbig hals- inte en välvd- gjord för dressyr
 
Sv: Bakom lod

Man måste sätta individen, utbildningsståndpunkten o styrkan främst.

Formen på den övre hästen är OK som optimal, men man måste tänka på om den orkar med ryttare på.

Bild 2 är en avslappningsform- unghästform.

Bild 3 o 4 är grava avvikelser.

Sen finns det en annan VANLIG form. Där hästen är lång o ej bär sig o måste då trippa o blir allmänt framtung. Formen ska vara avhängig av hur den jobbar bakifrån o hur mkt ryttaren är kompetent att hjälpa den att lätta i fram- bära mer bakifrån.
 
Sv: Bakom lod

Godag yxskaft, menar du att halvblod har en annan anatomi än kallblod?:crazy: Med den inställningen, vad gör du inne på KR?
Det var inte din ardenner jag menade utan Elisabeths isis. De som inte sällan har problem med takten- förutsättningen.
 
Sv: Bakom lod

Bilderna visar inte optimal arbetsform eller liknande, de visar vad som händer i hästens kropp beroende på hur man förändrar formen.
 
Sv: Bakom lod

Det var inte din ardenner jag menade utan Elisabeths isis. De som inte sällan har problem med takten- förutsättningen.

Jag har ingen ardenner, och islandshästarnas taktproblem har mig veterligen väldigt lite att göra med hur halsen ser ut anatomiskt - vilket var det du kommenterade:grin:
 
Sv: Bakom lod

vilken muskel har som funktion att dra huvudet ventralt? jo Sternocephalicus och Brachiocephalicus båda är underhalsmuskler (=sitter på undersidan av halsen)
självklart spjärnar den inte placerad bakom lod läs mina inlägg ordentligt tack. Om sternoc och eller brachioc arbetar så dras huvud och hals ventralt eftersom musklerna kortas. det är inte att spjärna
 
Sv: Bakom lod

Allt handlade om hur den bär sig under ryttare.

Det bild ett o 2 visar är avhängigt av HUR den arbetar bakifrån över ryggen.
Som jag skrev så kan övriga kroppen vara en helt annan om den inte jobbar som det är tänkt där enligt bilderna.
 
Sv: Bakom lod

Man får inte stirra sig blind på enstaka muskelgrupper i halsen. Det viktigaste är bakdelen o ryggen. Ngt bakom lod kan vara ngt som individen behöver där o då. nu menar jag cm- inte någonstans nära bild 3.
 
Sv: Bakom lod

du menar alltså att det är bra att träna styrka i hsätens underhals? till vilken nytta? där är vi isåfall väldigt oeniga. Styrka i hästen underhals förknippar jag inte med sund samling. Jag tycker det är överlinjens muskelkedja som behöver koordineras och stärkas samt underlinjen vad gäller det som stöttar ryggraden + självklart starka bärande bakben. Har du en häst som håller sitt huvud själv genom en aktiv underhals (dvs bakom lod) så har du tappat den sammanhängande överlinjen eftersom du kopplat ur från 3 halskotan och framåt. Plus att du skapat en spänning i musklerna under halsen vilket kommer att ge stelhet och osmidighet.

och nej jag har ingen islandshäst jag har Camarguehästar. De har grövre halsar generellt vilket nite tillåter fusk form med bakom lod som kan se ut som avslappnad underhals fast de egentligen går och smyghåller sitt huvud via en aktiv underhalsmuskel ;) Takten har de förövrigt inga problem med då de är avlade för 3 rena gångarter och förskonade från biljardering och extrema knälyft eller påskjut. Generellt så har de nära till bärighet men kortar upp sig lätt och därför behöver man se till att de bibehåller överlinjen. PRecis som många andra iberiska hästar, PRE Lusitano i sin ursprungliga form.
 
Sv: Bakom lod

Nää jag menar inte att man ska träna på att förbättra underhalsmuskulaturen utan de som kan bära upp halsen bättre via ovansidan- lyftkranen.

många hästar som har en alltför välutvecklad underhals bör ridas rundare.
det hör ofta till hästar som inte använder rygg/ buk eller som är mkt "tittiga".

Det kan oxå bero på trång ganaschvinkel- oförmåga att kröka halsen- sånt som GP-ryttare tittar på vid sök av nya talanger.
 
Sv: Bakom lod

Man får såklart tycka olika (tycker jag iallafall! ;) ) men själv kan jag tycka att det inte är hela världen om hästen har lite underhals, så länge man strävar efter att det är överhalsen som ska göra grovjobbet, hästen behöver ju även underhalsen för att balansera - i de lägen där den behöver balansera sig med halsen (dvs det skulle inte behövas om hästen var i riktigt bra form varje sekund och i varje moment... men... ;) ).
Det jag då kan tycka är värre är när de tvärtom hamnar i ett krampaktigt spänt läge i underhalsmuskulaturen snarare än använder dem naturligt för att balansera. Vilket man ser nu och då på hästar som går i en statisk form innanför lod eller t o m bakom hand. Eftersom jag rent allmänt inte gillar spänningar och statisk form, sabbar så mycket annat på köpet.

Om vi säger såhär - jag pratar hellre om att bygga muskler än att ta bort muskler. Varför jobba mot att TA BORT underhals när man snarare kan jobba mot att aktivera och bygga överhals för att förbättra förutsättningarna för hästen att slippa balansera i halsen? Hästen har ju byggt underhalsen av en anledning, tills man tagit bort den anledningen är det ju ingen idé att sabba för hästen att använda sina kompensations-muskler tycker jag, och när man lyckats med det kommer den automatiskt jobba mer sunt och få mindre markerad underhals.

Jag tänker att en häst som arbetar dynamiskt och avspänt kommer jämfört med många andra hästar ha en tydlig överhals, men kommer inte vara oproportionerligt stor i överhalsmuskulaturen jämfört med underhalsen utan tvärtom inte ha några markanta skillnader - halsen ser ut som en enda stor avslappnad enhet även i arbete. Som mål iallafall. Sen kan det ju vara BRA utan att vara perfekt, eller mindre dåligt än mycket man ser utan att vara perfekt.
Tycker man ofta ser hästar med tydligt markerade halsmuskler i arbete, varav ofta en tydlig rand antingen i hela överlinjen (som då ofta inte är jämn utan upplevs bruten vid bakre delen av halsen framför manken) för att man överstretchat överlinjen, eller bara en tydlig rand vid nacken, men sen ingen underhals alls. En sån form tycker inte jag är bra, även om den inte måste vara katastrof heller bara för en sån sak, finns ju grader av allt.

Hoppas du orkar följa min förklaring även fast jag inte orkar gå in på lika tekniskt snack som ni är inne på! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

många hästar som har en alltför välutvecklad underhals bör ridas rundare.
det hör ofta till hästar som inte använder rygg/ buk eller som är mkt "tittiga".

Ja, tittiga ja:D. Min använder tyvärr sin underhals rätt mycket i hagen i alla fall, så den timma jag rider och timmarna i boxen är väl då de inte tränas lika mycket:angel:

Delvis KL

Men jag vet inte vad dom gör när hästen använder halsen bättre, om jag ska vara ärlig, jag vet bara hur det känns när dom inte används på fel sätt, för gör dom det så känns det direkt i kontakten i handen, och det är det jag kan gå efter.

Jag vet också att de numera är mindre, lösare och mjukare i vila och dallrigare att massera och det är jag nöjd med. Facktermer om vad som gör vad kan jag inte svänga mej med.
 
Sv: Bakom lod

fast rider du en häst bakom lod så musklar du fel...
Här är en bild på en häst som inte jobbar med sina underhalsmuskler men jobbar med ovansidan av halsens muskler.
snowball_f-d-o.jpg

Här är en bild på hur Brachiocephalicus aktiveras bakom lod.
shorten_brachioceph.gif

Googlade upp bilderna men upptäckte att texten han skrev var intressant, stämde med mina tankar; http://www.sustainabledressage.net/rollkur/how.php

Totola tack för din intressanta vinkling! Ja underhalsens muskler kan säkert jobba stabiliserande ibland men aldrig förkortade tror jag för då får man spänning. Målet är väl att hästen inte ska balansera sig med hjälp av underhalsens muskler. Visst kan den göra det under träning och utbildning men det är inget att sträva efter tänker jag. Att medvetet jobba för att stärka dem känns emot de flesta läror kring dressyr.
 
Sv: Bakom lod

axel sa att han ville inaktivera underhals musklerna det gör man inte bakom lod kolla själv och läs på sidan ;) illustreras väl p åbilderna. Första bilden är tänkt som ett förslag för hur man inaktiverar underhalsen andra bilden visar hur man tvärtemot vad axel säger faktiskt Aktiverar underhalsens muskel genom bakom lod. det är bra att vara övertydlig ;)
 
Sv: Bakom lod

Även om den övre hästen nu klarar av att bära sig i den låga formen så kan den inte trava på med så långa kliv att når fram under näsan- blir framtung. visst kan man rida så ngt varv, men inte jobba den så. Bara avslappning/ nedtrappning- stretch.

Nej allt bakom lod är inte fel- bara en gammal missuppfattning iom vad som sen ska kunna visas upp- att hästen klarar av att bära upp sig o vara i lod. Gör den inte det är den inte redo.

Jag är uppväxt med att hästen inte får gå bakom lod, men har förstått att i en lägre form kan den få vara rundare för att lättare kunna komma upp med början ifrån manken- att den välver sig uppåt- inte bara reser upp sig.

Det är bra att få upp bröstryggen lite extra. Från marken via triggerpunkter kan du resa upp ryggen med början från korset, men inte just bröstryggen.
för att bibehålla sin rörlighet i ryggen bör man träna även den delen- den del som vi belastar mest med sadeln.

Om du tittar bättre på HF bilderna beror anspänningen som du hänvisar till lyftet av frambenet. Den undre muskeln blir kontraherad o de andra är i annat arbete.

som kuriosa är sidan av en f.d bukemedlem som blivit "bortkörd" o nu använder en del hennes sida som källa. Man har fått bort sin konkurrent om hästbiomekanik.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Nog får väl en ET upp manken/bröstryggraden genom triggerpunkten mellan frambenen? Eller missförstod jag dig?
 
Sv: Bakom lod

men svara då på min fråga; hur kan en häst placera huvudet bakom lod utan muskelkraft? (bortsett från att ryttaren drar den dit förstås fast det får man ju hoppas inte händer :0 )
och ja det är korrekt att den muskeln inritad på bilden som drar in huvudet också lyfter bogen och frambenet det är inte två muskler vilket du syftar på, det är 1 muskel ;)
 
Sv: Bakom lod

Men kollar du på övre bilden så tolkar jag faktiskt den som att underhalsen är aktiverad, mer åt det krampaktiga hållet. Dvs används för att spänna ihop, inte för att bära/balansera, dock kan det ju vara en kombination - hästen VILL bära/balansera med halsen, för hästen är inte i en form där den inte behöver balansera med halsen, men den kan inte pga att ryttaren positionerat huvudet till att inte komma åt underhalsen.

Ok, det bygger inte underhals, men det säger ju ändå inte att formen är bra och skonsam för det, särskilt inte spänningen det blir (om än extremt liten jämfört med mycket annat man ser).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 615
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp