Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Nej det har jag tyvärr aldrig sett, men är det samma sak som under rörelse menar du?

Jag har aldrig sett en häst skjuta upp ryggen så om den inte bockar som tusan eller hoppande hästar i en bra form.

Jag har lärt mig att om hästen rids mkt lågt o har näsan framme kommer bröstryggen att tappas- precis som när vi sänker huvudet o samtidigt skjuter fram hakan.

Vår nackkurvatur påminner om hästens hals.
 
Sv: Bakom lod

fast rider du en häst bakom lod så musklar du fel...
Här är en bild på en häst som inte jobbar med sina underhalsmuskler men jobbar med ovansidan av halsens muskler.
snowball_f-d-o.jpg

.

Hitta en film på det som visas på bilden så blir jag glad. Det är ju ointressant att diskutera ett foto egentligen då det bara är en ögonblicksbild. Nästa steg kan hästen trilla på näsan pga obalans , vad vet vi.
 
Sv: Bakom lod

Men kollar du på övre bilden så tolkar jag faktiskt den som att underhalsen är aktiverad, mer åt det krampaktiga hållet. Dvs används för att spänna ihop, inte för att bära/balansera, dock kan det ju vara en kombination - hästen VILL bära/balansera med halsen, för hästen är inte i en form där den inte behöver balansera med halsen, men den kan inte pga att ryttaren positionerat huvudet till att inte komma åt underhalsen.

Ok, det bygger inte underhals, men det säger ju ändå inte att formen är bra och skonsam för det, särskilt inte spänningen det blir (om än extremt liten jämfört med mycket annat man ser).

Därför vill jag se en film på något liknande... vi har ju försökt att hitta men inte lyckats, alla hästar i så låg form har vikt in näsan för att kunna hålla balansen bakifrån...
 
Sv: Bakom lod

Nej, den höjningen hoppas jag de flesta ryttare slipper! ;) Triggerpunkten mellan frambenen visar ju istället på om hästen sitter fast i manken, går med för trång sadel, har dragit in ett bogblad och "cementerat" det.

Den vita hästen på bilden som lades in, är inte det True_Blues häst? *förvirrad*
 
Sv: Bakom lod

men är musklerna på halsens undersida aktiverade på bilden? frågan handlar om det och ingenting annat.
 
Sv: Bakom lod

Ja dom ser ju inte så avslappnade ut direkt... ser ut som hästen håller balansen i underhalsen istället för bakifrån via en aktiverad bukunderlinje eller vad det nu heter.:D

Jag vill ju se en film för att se vad som händer i några steg framåt
 
Sv: Bakom lod

men hur skulle den kunna aktivera underhalsen i detta läge?

aktiveras den så dras huvud och hals in mot magen. Halsens överlinje är aktivt bromsande mot tyngdkraften som vill dra huvudet ner i marken dvs det är en spänning i dessa muskler men de är inte förkortade. Hästen får kompensera den låga formen som ger framvikt genom bakben och magmuskler.
Det negativa med att jobba i denna form är belastningen på frambenen, det ger inte möjlighet till bogfrihet och det är jobbigt för överlinjen i längden då den är så utsträckt!
 
Sv: Bakom lod

är musklerna på undersidan av halsen aktiva eller inte när hästen har sitt huvud placerad bakom lod?
 
Sv: Bakom lod

är musklerna på undersidan av halsen aktiva eller inte när hästen har sitt huvud placerad bakom lod?

Jag tror inte det avgörs om hästens huvud är placerad bakom lod eller ej (alltså nu talar jag inte rollkur eller extremt bakom lod) utan hur den förövrigt arbetar bakifrån via ett omvinklat bäcken, framförallt att hästen vinklar in och under sina bakknän som tex den vita hästen på bilden definitivt inte gör.
 
Sv: Bakom lod

Därför vill jag se en film på något liknande... vi har ju försökt att hitta men inte lyckats, alla hästar i så låg form har vikt in näsan för att kunna hålla balansen bakifrån...

Precis.
Eller, så tänker jag att den inte kan balansera, den blir svårstyrd och/eller i obalans (rinner på framåt, svårpåverkad), och då är ju risken rätt stor att den inte kommer kunna hålla det någon längre bit.
Sen är det ju gränsfall om den vikt in näsan eller inte. Det ser inte ut så om man tittar på hur det brukar se ut i samma situation, men man kan se ungefär samma symptom som på en häst innanför lod.
 
Sv: Bakom lod

men hur skulle den kunna aktivera underhalsen i detta läge?

aktiveras den så dras huvud och hals in mot magen. Halsens överlinje är aktivt bromsande mot tyngdkraften som vill dra huvudet ner i marken dvs det är en spänning i dessa muskler men de är inte förkortade. Hästen får kompensera den låga formen som ger framvikt genom bakben och magmuskler.
Det negativa med att jobba i denna form är belastningen på frambenen, det ger inte möjlighet till bogfrihet och det är jobbigt för överlinjen i längden då den är så utsträckt!


Men alltså, bakre delen av underhalsen är ju helt ihopkrampad! :crazy:

Ser ut som typiskt fenomen där hästen VILL balansera i halsen men blir fråntagen den möjligheten, varpå den tar stöd i handen istället samtidigt som den försöker kompensera genom att spänna ihop underhalsen. huvudvärksvarning med tanke på hur mycket nacken får kompensera.
Att den ser helt urholkad ut resten av vägen ser jag som ett tecken på att denna del sätts ur bruk, hästen kan inte komma åt att aktivera dessa muskler på grund av spänningen.
Tänk punktmassage - har man en muskelknut med ödem hämmar detta resten av muskeln så muskeln blir underutvecklad hela resten av vägen trots att man tycker att spänningen bara satt vid muskelfästet. Detta blir nästan samma sak - man har en statisk spänning som i sin tur hämmar bruket resten av vägen. Sure, hästen BÄR inte med hela underhalsen = bara den lilla bakre undre delen kan utvecklas, men det spelar ju ingen roll när hästen ändå inte bär bakifrån.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Ja dom ser ju inte så avslappnade ut direkt... ser ut som hästen håller balansen i underhalsen istället för bakifrån via en aktiverad bukunderlinje eller vad det nu heter.:D

Jag vill ju se en film för att se vad som händer i några steg framåt

Jag tycker det ser ut (obs) som om den bara dragit fram/ner nosen som för att sträcka ut halsen på eget initiativ, dvs snarare dragit ut tygeln än följt den, men det grundar jag bara på bla att tygeln ser ganska hårt sträckt ut, samt halsen spänd(ser ut att vara återigen) Kan givetvis ha fel.
 
Sv: Bakom lod

är musklerna på undersidan av halsen aktiva eller inte när hästen har sitt huvud placerad bakom lod?

Varför hänger du upp dej så på bakom lod? Och vad menar du med bakom lod? Dina rollkursbilder? De är ju något helt annat än det vi pratar om här:confused:

SOm andra skrivit i tråden nu många gånger så handlar det om vad som händer i resten av kroppen och överlinjen och sen om nosen hamnar bakom lod en aning så vadå:confused:

Hellre det än gå på underhalsen viket ligger väldigt nära om ryttaren envisas med att till varje pris få fram näsan i varenda form som hästen rids i.

Nu hamnar vi i samma diskussion som i andra trådar.
 
Sv: Bakom lod

Hitta en film på det som visas på bilden så blir jag glad. Det är ju ointressant att diskutera ett foto egentligen då det bara är en ögonblicksbild. Nästa steg kan hästen trilla på näsan pga obalans , vad vet vi.

den andra kommentaren är att detta inte är en häst som aktivt jobbar. den är AVSLAPPNAD i ryggen. det är en viss skillnad, men alltför ofta en missuppfattning att lång och låg är en position där ryggen JOBBAR. Nej den jobbar inte - den slapparn AV och däremed är den en del av arbetet för att KUNNA jobba - eller varva av efter jobb.
 
Sv: Bakom lod

du vill uppnå stretching genom bakom lod? [/b] kan ju inte jag svara på.

märkligt då att i nästa inlägg har du bestämt dig för vad svaret är.

fast rider du en häst bakom lod så musklar du fel...

kan en häst som är bakom lod kännas tung i handen (dra emot tygeln)? hmm inte genom att försöka dra emot bettet utåt uppåt eftersom jag tror musklerna blir för svaga i så utsträckt eller eventuellt inaktiverat läge. Jag vet faktiskt inte. Har aldrig upplevt en häst vara tung i handen och bakom lod. Någon som har erfarenhet?

flera har redan svarat dig som har erfarenhet.

Jag tycker som sagt du ska sätta dig in i konceptet deep and round.
du verkar ha snöat in dig på att endera är det framför lod eller så är det rollkur. Då är du ute och cyklar.

har du camargue häst håller jag med om teorin att den har troligtvis har trång ganaschvinkel och därmed gärna går framför lod och kanske inte har så stort register i sin form så att man lika fullt ut kan använda sig av att flexa form på samma sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

varför svarar du inte på mina andra två frågor? blir inte mycket av diskussion om du undviker.
 
Sv: Bakom lod

Jag hänger upp mig på bakom lod eftersom titeln på denna tråd är Bakom lod. Frågeställningen var ifall det var bra att ha en häst bakom lod (bland annt).
Med bakom lod menar jag precis vad det är, hästens huvud placeras bakom lod. Rollkur är en extrem variant. Vi kan prata om mer subtila bilder inte mig emot bara det utgår från en häst placerad, - bakom lod. :) Bakom lod innebär ju en böjning i nackleden som sker av någon anledning. En häst står ju inte avslappnat med huvudet bakom lod eller?
 
Sv: Bakom lod

men alltså, bakre delen av underhalsen är ju helt ihopkrampad! :crazy:
ja det är ju sant att man ser aktivitet, men jag tänker att det är bracho som är aktiv eftersom frambenet lyfts, det är ju den som för fram bog och framben. Går ju inte att ha den inaktiv förutom i stillastående. Fast det är nog sant att det är ganska ogynnsamt läge för den att jobba, ingen bra träning för den muskeln i detta läge.

ser ut som typiskt fenomen där hästen vill balansera i halsen men blir fråntagen den möjligheten, varpå den tar stöd i handen istället samtidigt som den försöker kompensera genom att spänna ihop underhalsen. Huvudvärksvarning med tanke på hur mycket nacken får kompensera.
Att den ser helt urholkad ut resten av vägen ser jag som ett tecken på att denna del sätts ur bruk, hästen kan inte komma åt att aktivera dessa muskler på grund av spänningen.
Tänk punktmassage - har man en muskelknut med ödem hämmar detta resten av muskeln så muskeln blir underutvecklad hela resten av vägen trots att man tycker att spänningen bara satt vid muskelfästet. Detta blir nästan samma sak - man har en statisk spänning som i sin tur hämmar bruket resten av vägen. Sure, hästen bÄr inte med hela underhalsen = bara den lilla bakre undre delen kan utvecklas, men det spelar ju ingen roll när hästen ändå inte bär bakifrån.

intressant din vinkling tycker jag. Det kan faktiskt vara så när man studerar bilden närmare att det ser ut som om den måste placera sitt huvud där det befinner sig genom muskelkraft i alla fall och då blir det ju en stretching men samma problem som bakom lod. Så nej, det är nog faktiskt ingen optimal stretching det här heller, det blir för många negativa effekter för att uppväga de positiva. Det får bli ett exempel på motsatt håll mot bakom lod, illustrera två "extremer" då :)


111111111111111112
 
Sv: Bakom lod

Jag ska gärna svara på dina andra frågor när du per mitt inlägg i gårkväll slutar använda tråden som en FAQ samtidigt som du inte delger ett dyft av dina egna erfarenheter utan enbart egna teorier utan förankring i ngn som helst erfarenhet. du har uppenbarligen en massa teorier som kunde vara intressanta, om du samtidigt inte redan bildat dig en fast inställning till svar du inte gillar, därför att du redan har din bild klar.
jag har svarat MER än väl på dina frågor redan i tråden och jag stör mig uttryckligen på att du gör per ovan. Jag är inte din FAQ, jag är på forumet återigen för att få ut något av en diskussion, inte vara din telefon katalog eller uppslagsbok, eller din källa till att racka ner på svar du redan bestämt dig är fel.
så istället för att ÄN EN GÅNG bemöta mina svar till dig, med en motfråga - addressera svaren du fått.
 
Sv: Bakom lod

Men varför redigerade du bort min fråga ang huruvida hästen kan gå bakom lod utan mus´kelkraft, konstigt du undviker den. ja jag vet vad deep and round är och jag hävdar att när hästen går bakom lod så har det skett en böjning i nackleden. det blir inte till utan någon kraft, något måste hålla den där och det borde givetvis vara antagonisten till nacksträckarna. om du undrar mina källor så är det anatomin på en häst så enkelt är det. inga gurus eller konstigheter, basvetenskap om hur leder och muskler fungerar ihop. ja jag håller på min idé tills motsatsen är bevisad precis som de flesta här inne. kan du ge mig en rimlig förklaring till hur hästen kan böja i nackleden utan att använda sina muskler så tar jag välkommet emot det. nej du behöver inte oroa dig för att jag ska använda dig som en FAQ hade det funnits en sådan med vetenskaplig basis på ridning så hade inte sådana här frågor överhuvudtaget väckts och det hade inte funnits olika träningssätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp