men alltså, bakre delen av underhalsen är ju helt ihopkrampad!
ja det är ju sant att man ser aktivitet, men jag tänker att det är bracho som är aktiv eftersom frambenet lyfts, det är ju den som för fram bog och framben. Går ju inte att ha den inaktiv förutom i stillastående. Fast det är nog sant att det är ganska ogynnsamt läge för den att jobba, ingen bra träning för den muskeln i detta läge.
ser ut som typiskt fenomen där hästen vill balansera i halsen men blir fråntagen den möjligheten, varpå den tar stöd i handen istället samtidigt som den försöker kompensera genom att spänna ihop underhalsen. Huvudvärksvarning med tanke på hur mycket nacken får kompensera.
Att den ser helt urholkad ut resten av vägen ser jag som ett tecken på att denna del sätts ur bruk, hästen kan inte komma åt att aktivera dessa muskler på grund av spänningen.
Tänk punktmassage - har man en muskelknut med ödem hämmar detta resten av muskeln så muskeln blir underutvecklad hela resten av vägen trots att man tycker att spänningen bara satt vid muskelfästet. Detta blir nästan samma sak - man har en statisk spänning som i sin tur hämmar bruket resten av vägen. Sure, hästen bÄr inte med hela underhalsen = bara den lilla bakre undre delen kan utvecklas, men det spelar ju ingen roll när hästen ändå inte bär bakifrån.
intressant din vinkling tycker jag. Det kan faktiskt vara så när man studerar bilden närmare att det ser ut som om den måste placera sitt huvud där det befinner sig genom muskelkraft i alla fall och då blir det ju en stretching men samma problem som bakom lod. Så nej, det är nog faktiskt ingen optimal stretching det här heller, det blir för många negativa effekter för att uppväga de positiva. Det får bli ett exempel på motsatt håll mot bakom lod, illustrera två "extremer" då