Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Jamen då bekräftar du ju min uppfattning om bakom hand, jag måste missförstått hur du menade i första inlägget för jag ser inte hur hästen kanvara bakomhand och samtidigt vräka sig mot handen, det är som du säger nu, inte bakom hand, för då har hästen helt släppt kontakten.

Hmmm va? :D I vilket första inlägg och har du svarat nåt jag missat:confused:

Den kan ändå skjuta på framåt neråt, gå på bogarna, fast den är bakom hand, men det känns inte i handen för där är det tomt, jag kanske var otydlig :idea: Som nordsvensken jag skrev om gör, hon får inte tag på den, inget i handen och den rusar med skyfflande bakben framåt:o Drar in näsan bort från bettet och skyfflar. Eller du kanske menade nåt annat?
 
Sv: Bakom lod

Men vad har du kvar för hjälper som du har nytta av med en häst bakom lod? menar du bromsande hjälpen då? Ska man inte kunna använda bettet för en hjälpgivning för en längning av överlinjen, det borde ju vara svårt när den är bakom lod, då har den ju inte förstått den hjälpgivningen för den är på väg åt fel håll? Reagerar den vid tag i tygeln med att placera sig bakom lod då har man lärt in en hjälpgivning smo betyder gå undan för tryck (och bromsa samtidigt i bästa fall).

Det är lite begreppsförvirring nu. Bakom lod kan du lägga hästen utan att den backar av från hjälperna, den är fortfarande ihop igenom kroppen, men djupare i formen. Backar den av från bettet är den istället bakom hand vilket är något annat, Men bakom lod anger bara att näsan är bakom lodlinjen.

ang nästa fråga så skjuter den med bakbenen framåt mot bogarna och underhalsen, den håller balansen med underhalsen som blir spänd.
 
Sv: Bakom lod

inlägg 117. som kommentar till dig i 116, du skrev där att bakom hand innebär att den går EMOT handen. men det låter som jag missförstått för vi pratar om samma sak, visst kan den skyffla för kung och fosterland, men inte via att lägga sig i handen om den är bakom HAND, vilket E verkar fiska efter.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

inlägg 117. som kommentar till dig i 116, du skrev där att bakom hand innebär att den går EMOT handen. men det låter som jag missförstått för vi pratar om samma sak, visst kan den skyffla för kung och fosterland, men inte via att lägga sig i handen om den är bakom HAND, vilket E verkar fiska efter.

Menar att den går emot handens inverkan, sorry, slarvigt uttryckt:idea:

Ja E-- talar om bakom hand enbart!
 
Sv: Bakom lod

Då är jag helt med : )

E: precis som Flashlight säger så är ju bakom lod tillochmed medvetet arbete emellanåt, hästen är fortfarande mellan hjälperna och i balans. Den form du verkar fråga efter är ju aldrig statisk eller ens en optimal konstant form.
 
Sv: Bakom lod

jag förstår hur du menar. Bakom hand =hästen undviker kontakt, går undan för tygeltaget och känns "tom" ingen kontakt i tygeln eller väldigt liten. Hästen har lärt sig gå undan för tryck.

Bakom lod är bara huvudets placering och betyder inte avsaknad av kontakt. Om jag förstår dig rätt så ska hästen bibehålla lätt kontakt med bettet och då kan du korta upp den så mycket att den placerar sig bakom lod men fortfarande med kontakt, dvs du kan också länga tygeln och hästen ska söka samma kontakt och följa din hand. Du har alltså lärt hästen att följa din hand, du kan mao få hästen att flytta huvudet och länga också om du vill genom att tex länga tygeln gradvis.

Kan en häst som är bakom lod kännas tung i handen (dra emot tygeln)?

ang nästa fråga så skjjuter den med bakbenen framåt mot bogarna och underhalsen, den håller balansen med underhalsen som blir spänd.
Menar du att en häst som är bakom hand alltid har en framträdande underhals? Kan en häst gå i rollkûr och vara bakom hand?
 
Sv: Bakom lod

varför placerar du hästen bakom lod medvetet i dressyrarbetet? vad vill du då uppnå?
 
Sv: Bakom lod

kan förresten en häst placera sitt huvud bakom lod utan att göra det genom underhalsens muskler blir aktiva (kortar sig)? hur i så fall?
 
Sv: Bakom lod

varför placerar du hästen bakom lod medvetet i dressyrarbetet? vad vill du då uppnå?

sätt som sagt in dig i konceptet deep and round - djup och rund.
kort svar: flexibilitet, gymnastik , variation, för styrka och flexibilitet.
finns som sagt behov av att konstant kunna variera och flexa formen, ingen vill rida runt samlat och exakt på lod i varje sekund varje dag, jag lovar.

Är intresserad av din egen kontribution på forumet annat än att peppra det med löpande frågor. vad har du själv för egna åsikter ,arbets sätt och strategier och vad är dina mål? bidra gärna så kan du ställa frågor däremellan som del av diskussionen, inte som ett rent FAQ forum.
 
Sv: Bakom lod

Du vill uppnå stretching genom bakom lod? Definiera gärna du verkar ha en tanke med vad du gör.

Tråkigt att du tar illa upp av mina frågor. Forum är väl till för att ställa frågor, diskutera. Jag propagerar ingenting eller har någon färdig teori som jag vill hävda. Jag ställer frågor för att veta hur folk tänker och bolla mina tankar. Tråkigt att folk läser in saker mellan raderna och tar det som kritik eller något. Men glöm inte att det är fritt val att svara på mina frågor, vill du stå över så får du. Men jag diskuterar gärna med dig och jag är inte ute efter att dömma dig, har ingen dold agenda, jag har respekt för att du har dina åsikter och vi kan säkert tänka olika och jag tänker inte försöker övertyga dig till något annat.

Men jag vill helst inte fastna i de där diskussionerna kring huruvida jag har rätt eller inte att ställa frågor - been there done that. Så tillbaka till ämnet.
 
Sv: Bakom lod

Jag ser inte att du diskuterar ö.h.t, du ställer endast frågor i skenande takt och bollar inget tillbaks. När du gör det ska jag gärna delta i diskussionen, hittills har jag inte sett en diskussion ö.h.t från din sida, så visa gärna den så är jag med sen.
Jag ser det varken som kritik eller känner mig hotad, men jag är på forumet för att diskutera och det blir ingen diskussion med någon som enbart ställer frågor utan att bolla tillbaks med annat än nya frågor, inga egna reflektioner eller konkreta ridteorier/metoder utöver det.
 
Sv: Bakom lod

okej jag ska ta några frågor i taget så det blir diskussion! Svara på dessa utifrån hur du tänker, jag svarar hur jag tänker;

Du vill uppnå stretching genom bakom lod? Kan ju inte jag svara på.
kan förresten en häst placera sitt huvud bakom lod utan att göra det genom underhalsens muskler blir aktiva (kortar sig)? hur i så fall? - den borde rimligtvis behöva dra huvudet genom muskelkraft, korta musklerna på halsen undersida. skulle musklerna inte jobba så skulle hästens huvud hamna i neutralläge.
Kan en häst som är bakom lod kännas tung i handen (dra emot tygeln)? Hmm inte genom att försöka dra emot bettet utåt uppåt eftersom jag tror musklerna blir för svaga i så utsträckt eller eventuellt inaktiverat läge. Jag vet faktiskt inte. Har aldrig upplevt en häst vara tung i handen och bakom lod. Någon som har erfarenhet?
 
Sv: Bakom lod

hm... Om jag har tolkat dig rätt nu så har du tolkat mig rätt! :D

IW: Ja, man får ju ha lite magkänsla med ston... Det jag har märkt nu när jag fått rida en del på olika hästar är att just de här lättkränkta stona är de som verkligen mår bäst när de förstått vad det är som gäller. Bara för att ta ett exempel: Min Zalza var en nervvrak när hon kom. Lös i magen, fram och tillbaka i stallgången, sur att sadla, noll kroppskontroll utan ryttare. Men genom ett par enkla regler (får inte skrapa med frambenen, får inte trycka upp någon för nära en vägg, måste hålla ett visst avstånd när hon leds) så förändrades hela hästen på relativt kort tid. Blev lugn, väluppfostrad och glad! Nu kan jag låta totala nybörjare göra iordning hästen utan problem.

Jag hade kunnat strunta i att tillrättavisa henne eftersom hästen VAR stressad, men jag tror att hästar under stress/spänning - liksom människor känner en trygghet i ett klarspråk direkt. :idea: Om jag hade väntat ut stressen så hade det tagit längre tid och troligvis haft ett högre pris.

(Kanske värt att notera: Med tillrättavisning menar jag såklart inte att slå på hästen. Jag gissar att de flesta här har förstått det.)

Men för att översätta det här i ridning... Om jag förstått dig rätt så svarar Stella direkt framåt när du lägger till skänkel, men hon vinklar (och svingar) inte nödvändigtvis. Jag kan också tänka mig att hon i det stora hela inte gillar skänkeln heller. Om den kränker henne så reagerar hon. Men här - tror jag - det är en tröskel som man måste komma över. Att en häst reagerar på skänkeln behöver inte betyda att den är accepterad. Om skänkeln var accepterad skulle hästen svara den med ro. Vissa hästar svarar tom FÖR snabbt för skänkeln (Stella?). Jag har ridit en del på en sådan häst och då är det lite svårt att som ryttare hänga med utan att släppa skänkeln helt (skänkeln är helt passiv) och bli för dragig i tyglarna. Då är problemet samma sak, skänkeln är inte igenom, inte accepterad. Pga reaktionen framåt så hamnar man som ryttaren gärna i tygeln (vilket bara leder till ökat tryck när man sedan ska försöka göra lite grejer också).

Den hästen fick jag börja rida och våga ställa krav på. Den kan få upp ett jävla tryck om man inte halvhaltar av och ger eftergift verkligen hela tiden tills den här spänningen gällande skänkeln släpper och hästen börjar arbete genom ryggen när skänkeln tar och inte bara sätta av framåt. Hästen jag tänker på nu har en låg halsansättning, men blir gärna hög och kort i nacken (när skänkeln inte är igenom). Det andra exemplet på hästar där skänkeln inte är igenom är att de går emot på något sätt (blir tjurig, sparkar) eller hästar som inte reagerar alls. Men som jag förstod det så var Stella lite mer som jag beskrivit.
 
Sv: Bakom lod

Jag håller helt med det där om acceptans av skänkeln. Min ponny är ju en pissmärr trots att han är valack. ;)

När jag började med honom svarade han för fort för skänkeln, och inte korrekt heller. Han sköt bara på fram fort av helsikes. Och att tex lägga skänkeln i annat än normalposition i förberedande syfte innan man gav en hjälp fanns ju inte. Han taggade upp så extremt och blev antingen stressad eller rent förbannad.
Han har också varit väldigt försiktig med vilka han släpper inpå sig. Han lät inte många röra honom. Han var hög i rang och riktigt agressiv.

Idag har han tränats under en herrans massa år. Och nu tar han skänkeln korrekt genom kroppen och blir inte förbannad om man lägger om den i olika lägen.
I början har jag tyckt att han svarade ju iom att en reaktion kom av skänkeln. Och jag var noga med att inte använda den mer då. Men nu inser jag ju att det var fel reaktion. Han blev förbannad och flydde helt utan acceptans. Och nog helvetes flydde han då in i och genom handen.

På honom har det varit mycket jobb med att få till lätthet i fram. Och det går inte att handrida. Då stressar han upp och rusar och slänger sig i handen.
Men är man däremot inte rädd för att driva och låter bli att dra så blir han lugn mentalt och då känsligare och mer lättriden.
Han blir också hemskt orolig av att inte ha en stark ledare. På honom kan det tyvärr gå så långt som att han fick ett totalt nervsammanbrott av att någon var för avvaktande i välvilja då han började stressa under en klippning. Tar man bara kommandot direkt så spårar han inte ur. Det gäller under ridning med. Han mår bäst av att lyda. Då slipper han ansvaret av att vara ledare.
Det upplever jag de flesta hästar egentligen uppskattar.
 
Sv: Bakom lod

Jag rider ibland hästarna medvetet bakom lod. I låg form så vill jag ha dem lite runda om det inte är så att jag skrittar på lång tygel eller medvetet travar av med huvudet bara ned och fram.
Jag upplever att de får med ryggen bättre då i vissa lägen. Jag kollar i vilket läge hästen i fråga kommer igenom bäst i kroppen. Är det bakom lod i den låga formen och underhalsen är uppe - fine. Det är ju inte slutformen.

Underhalsen måste ju på något sätt vara aktiv även i rätt läge. För när hästen är i rätt läge sugs ju hela underhalsen upp. Det måste väl ändå göras med några muskler? Eller är det bara för att den slappnar av i undersidan? Nä?

Jo, hästar kan vara bakom lod och starka. Självklart försvagas de något av att nosen är in. För kraften bryts ju. Men de kan skjuta av bara den i handen om de tillåts i det läget med. Jag har tyvärr ridit min ponny så för en massa år sedan. Dragkamp en masse i bakom lod-position. Visst är han ngt svagare där. Men han har en tokbred och kort liten hals som är lågt ansatt. Och han har lärt sig att blockera sig mentalt och bara gå emot handen till vilket pris genom hur han hanterats innan mig(säkert jag med som är del i det tyvärr.. men på ett mer mänskligt sätt.. blodvite hade stoppat mig iaf).
 
Sv: Bakom lod

Att underhalsen "sugs upp" beror på att ligamenten i nacken lyfter/sträcker halskotpelaren. Inte pga muskeltonus i underhalsen.

relativ.jpg

dehn.jpg

spann.jpg

schenkel.jpg
 
Sv: Bakom lod

hm... Om jag har tolkat dig rätt nu så har du tolkat mig rätt! :D

Ja jag instämmer helt och hållet, precis det jag menade!:D

citerar särskilt det här:

Att en häst reagerar på skänkeln behöver inte betyda att den är accepterad. Om skänkeln var accepterad skulle hästen svara den med ro. Vissa hästar svarar tom FÖR snabbt för skänkeln (Stella?). Jag har ridit en del på en sådan häst och då är det lite svårt att som ryttare hänga med utan att släppa skänkeln helt (skänkeln är helt passiv) och bli för dragig i tyglarna. Då är problemet samma sak, skänkeln är inte igenom, inte accepterad. Pga reaktionen framåt så hamnar man som ryttaren gärna i tygeln (vilket bara leder till ökat tryck när man sedan ska försöka göra lite grejer också).

Känner igen mycket i tuaphuas beskrivning av sin häst också.:idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakom lod

Ja jag kan tänka mig att en häst i låg rund form bakom lod kan få upp ryggen men jag tror inte hästen kan undvika att använda underhalsens muskler för att placera sig bakom lod med huvudet. Och jag tänker mig att det inte är särskilt bra att stärka de musklerna.Med tanke på den nackdelen skulle jag välja en position där aktiveringen av överlinjen sker utan att hamna bakom lod, där hästen inte aktiverar underhalsen.

Migo intressanta bilder! Är det egna eller vart har du hittat dem? Däremot håller jag nog inte med om att det är ligamentet som höjer, det är överlinjens muskelkedja som arbetar mothållande och därigenom höjer hästen. Fast ligamenten kan ju stötta såklart som en passiv struktur, det är ju oftast det ligament är till för :)
 
Sv: Bakom lod

Bilderna kommer från boken "Tug of War". Finns en väldigt bra film också, tyvär svår att få tag i.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp