Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men snälla läs ordentligt. Jag rider inte p åstångbett just av den anledningen att jag vill få bort krullandet jag vill inte skapa den anspänningen som en häst får bakom lod då den i det läget håller huvudet med fel muskler. På tränsbett så kan han följa handen som jag skrev ovan då hamnar han inte alltid bakom hand.
Kravet att hästen ska vara i lod är ju i högre form än den på bilden, tänker jag. Det kommer av att man utgår från rent fysiska aspekter när hästen verkligen är ihopkopplad och om nosen åker in i en högre form händer något i nacken och halsen som blockerar musklerna i överlinjen. Men man talar då om en högre form, den här riktigt låga är inte en arbetsform på det sättet, precis som du säger. Därför tror JAG att det bara är om man rent teoretiskt kopplar sånt man läser (bla om lod) till alla former av verklighet som man hamnar i absurda krav på hur verkligheten ska anpassas efter teorier.
Men snälla läs ordentligt. Jag rider inte p åstångbett just av den anledningen att jag vill få bort krullandet jag vill inte skapa den anspänningen som en häst får bakom lod då den i det läget håller huvudet med fel muskler. På tränsbett så kan han följa handen som jag skrev ovan då hamnar han inte alltid bakom hand.
Fast det är då mkt troligt en följd av ridning på stångbett.Han håller också sitt huvud själv bakom lod, men jag tror att han har längre och lägre ansatt smäckrare hals än din häst? Han rids ju också i en lägre form än din samt med stångbett. Han krullar gärna in sig sådär med bibehållen kontakt även på tränsbett och med skarpare bett tycker jag han blir bakom hand och lod. Personligen så tycker jag inte så mycket om att han jobbar på det viset att han placerar sig bakom lod för då blir det en spänning i halsen och överlinjens muskler kan inte jobba lika bra
Jag tror detta får bli mitt sista inlägg i tråden. Det känns som om jag ofrivilligt kapade den med min fråga och IronWill fick inte svar på sina. Det var inte riktigt meningen!
Jag förstår att man kan tycka att det är ok med att rida en häst bakom lod om det är den här typen av piaff man eftersöker:
Ibåda exemplen använder hästen underhalsmuskler för att hålla sin hals.
Det funkar att göra dressyrörelser på detta vis! Men där inser jag att det finns en skillnad i synsätt. Jag kan inte bortse från min utbildning inom muskelfysiologi, anatomi, biomekanik, eller mina erfarenheter. Jag kommer alltid till att söka det som enligt anatomi och etik är sunt och uppbyggande för min häst, annars låter jag hellre bli att utföra dressyrrörelser.
Eftersom jag anser att detta är en Sund piaff utan spänning i underhalsen
Så gissar jag att vi har olika inställningar och därför så blir det svårt att diskutera eftersom vi hamnar i att försöka övertyga varandra att den andra har misstagit sig. Och den rollen vill jag inte hamna i. Jag respekterar andras synsätt och uppenbarligen går det att göra dressyrrörelser på olika sätt, med hjälp av olika muskler.
Så tack för mig och PMa om det är något istället
Jag lägger hästen där för att jag inte upplever att det går att få till något vettigt jobb med näbben längre fram just då. Och det är då jag som placerat resten av hästens kropp där den bör vara och inser att om nosen ska fram mer kommer den inte orka hålla ihop resten av kroppen. Den blir för öppen fram för att orka hålla ihop i buk och bakdel. Så då lägger jag nosen lite bakom. Men med att lägga den där menar jag inte dra in hästen. Den ska mjukt ligga kvar iom att den är igenom och kan arbeta i den formen. Det ska vara lätt att lägga den där och den ska kunna arbeta genom kroppen. Man känner att takten och svinget är som bäst där. Och hästen kan länga steget och vila kvar i varje steg och arbeta dynamiskt. Där det känns bäst lägger jag nosen.
För om det inte är jag som lagt hästen där är den ju inte framme för hjälperna och då bakom hand, inte bara bakom lod.
Ibland kan jag rida hästar bakom hand också. Men inte med vilja eller med flit. Och förhoppningsvis bara en kort period tills jag lärt mig rida fram den till handen eller tills hästen lärt sig gå fram dit.
Nej hon blir inte stark när hon är bakom lod, det är när hon börjar komma upp och fram med nosen för att gå i lod som hon blir stark.