Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

oj det har du rätt i, slarvigt av mig. Det var axel som skrev det, ang att rida hästen medvetet i lod (om jag inte missförstått honom också); Nää jag menar inte att man ska träna på att förbättra underhalsmuskulaturen utan de som kan bära upp halsen bättre via ovansidan- lyftkranen.
många hästar som har en alltför välutvecklad underhals bör ridas rundare.

Jag hör att du har tagit illa upp av mina frågor/idéer. Jag kan inte riktigt förstå varför men min mening är faktiskt inte att göra dig arg/irriterad så det beklagar jag.
 
Sv: Bakom lod

Ja jag såg det, förlåt, men ditt namn står iallafall längst upp utanför rutan, hoppas du har överseende ;)
 
Sv: Bakom lod

men det var ju självklart för mig ;) jaja det blev ett missförstånd helt enkelt. ja det var på bilderna då han fortfarande utbildades enligt camarguisk ridning som han reds på stångbett. Men de har ju ett annat tänk kring hästens utbildning än vad man har inom klassisk. fast bilderna var till för att illustrera hur han ser ut när han går bakom lod med eller utan stång.
 
Sv: Bakom lod

Åh vad bra, att det var ett misstag, då är ju det ur världen!

Jag tycker du bidrar till diskussionen på ett annat sätt idag än tidigare kvällar, visar din häst och hur du tänker osv. Jag blev irriterad på ditt sätt du du framställde det som att du redan bestämt dig vad som är fel och vad som är rätt, och att du drog ett likhetstecken mellan en aning bakom lod då och då, och hyperflexion.
 
Sv: Bakom lod

Men snälla läs ordentligt. Jag rider inte p åstångbett just av den anledningen att jag vill få bort krullandet jag vill inte skapa den anspänningen som en häst får bakom lod då den i det läget håller huvudet med fel muskler. På tränsbett så kan han följa handen som jag skrev ovan då hamnar han inte alltid bakom hand.

Fast det är då mkt troligt en följd av ridning på stångbett.

vilken var anledningen till att det överhuvudtaget sattes på:confused:
 
Sv: Bakom lod

Kravet att hästen ska vara i lod är ju i högre form än den på bilden, tänker jag. Det kommer av att man utgår från rent fysiska aspekter när hästen verkligen är ihopkopplad och om nosen åker in i en högre form händer något i nacken och halsen som blockerar musklerna i överlinjen. Men man talar då om en högre form, den här riktigt låga är inte en arbetsform på det sättet, precis som du säger. Därför tror JAG att det bara är om man rent teoretiskt kopplar sånt man läser (bla om lod) till alla former av verklighet som man hamnar i absurda krav på hur verkligheten ska anpassas efter teorier.

Hmm jag tror jag kanske börjar få en bild av hur du tänker kring samling och varför man då kan tillåta bakom lod i en lägre form. Om jag förstår rätt så handlar det om att få aktivitet i muskelkedjan på hästens underlinje som ju går från höft till underkäke (ska man tala muskler så är det alltså muskelkedjan sternocephalicus som fäster på underkäke till bröstben och sen rectus abd som går från bröstben till höften). Man vill ha en viss aktivitet i den och eftersträvar inte avslappning. En lägre form med huvudet strax bakom lod aktiverar halsens underlinje och ger också ökad aktivering till muskelkedjan under mage och upp i höften eftersom de sitter "sammankopplade" (precis som överlinjens muskler samverkar, en muskelkedja)? Så att rida bakom lod handlar inte om att släppa anspänning i underhalsen utan tvärtom, ge den något ökad anspänning (varför det också blir viktigt att låta hästen länga ibland, varför det också blir viktigt att hästen följer handen framåt när man ber den och inte låser sig i en anspänd position). Om det stämmer så kan det då vara bra att även i en högre form på en skolad häst låta hästen ha 3 halskotan som högsta punkt för att även i detta läget tillåta aktivering av underlinjen. Att bara tillåta hästen placera huvudet bakom lod utan att få med hela muskelkedjan bak till höften är dock inte bra därför behöver man kolla hur aktiv den är i undertramp och mage.
Förstår du min beskrivning?
 
Sv: Bakom lod

Men snälla läs ordentligt. Jag rider inte p åstångbett just av den anledningen att jag vill få bort krullandet jag vill inte skapa den anspänningen som en häst får bakom lod då den i det läget håller huvudet med fel muskler. På tränsbett så kan han följa handen som jag skrev ovan då hamnar han inte alltid bakom hand.
Han håller också sitt huvud själv bakom lod, men jag tror att han har längre och lägre ansatt smäckrare hals än din häst? Han rids ju också i en lägre form än din samt med stångbett. Han krullar gärna in sig sådär med bibehållen kontakt även på tränsbett och med skarpare bett tycker jag han blir bakom hand och lod. Personligen så tycker jag inte så mycket om att han jobbar på det viset att han placerar sig bakom lod för då blir det en spänning i halsen och överlinjens muskler kan inte jobba lika bra
Fast det är då mkt troligt en följd av ridning på stångbett.

vilken var anledningen till att det överhuvudtaget sattes på:confused:

Vad menar du med att den SJÄLV lägger sig i den formen?
Den går knappast så utan ryttare så självklart är det ryttaren som påverkar.

Det är ju ryttaren som ska hjälpa hästen o visa den var den bör vara- inte lämna det åt den själv.
Då behöver man inte utbilda dem- om man tänker som du.

Den går inte i ngn dressyrform, utan rids a la western.
Ingen häst går bättre än vad ryttaren klarar av.

Ang. högre skolad så är det samma sak där. Samlingen eller avsaknaden av den styr- varar HF-hästarna inte krävdes på samling- samtidigt.

Ju mer samling ju högre form iom att den sätter sig o även brist på ork att samtidigt vara elastisk.

Om du tittar på kyras inlärning av piaff, så har hon noll krav på ngn form samtidigt. det kommer senare med styrkan o tekniken.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

KL

IW, jag tycker också att du har en jättefin ponny och sitter väldigt fint. Det jag tänkte när jag såg bilderna jämfört med den bruna hästen är att du ser ut att skjuta bak korsryggen mer på Stella än på den andra, och det ser jag på fler bilder. Det får mig att tänka att du egentligen använder din sits mer till att sitta emot när hon blir stark än att faktiskt rida framåt. Bröstryggen blir krum, halsen blir böjd och du tittar ner på nästan alla bilder. Det är svårt att sitta upprätt på en häst som blir framtung så jag tror inte nödvändigtvis att din sits har påverkat henne, utan mer att den är ett resultat av hur hon går. Jag tänker när jag ser henne att hon inte stannar på ditt säte tillräckligt och att jag skulle lägga grundträning där. Många hästar går faktiskt inte framåt på sätes/skänkelhjälp utan på tygelhjälp, utan att ryttaren egentligen tänker på det och då kommer man ju aldrig riktigt "loss" från tygeln och får den där lättheten och "uppåtheten" fram.

Jag vet inte om jag lyckas förklara hur jag menar men jag hoppas det. Du får väl själv fundera på hur det är för er - det vet ju bara du och det är inte säkert att man drar rätt slutsatser från bilder.
 
Sv: Bakom lod

Jag tror detta får bli mitt sista inlägg i tråden. Det känns som om jag ofrivilligt kapade den med min fråga och IronWill fick inte svar på sina. Det var inte riktigt meningen!

Jag förstår att man kan tycka att det är ok med att rida en häst bakom lod om det är den här typen av piaff man eftersöker:
donnerhall_piaffe03.jpg

Eller den här
wiz_piaffe.JPG


I båda exemplen använder hästen underhalsmuskler för att hålla sin hals.

Det funkar att göra dressyrörelser på detta vis! Men där inser jag att det finns en skillnad i synsätt. Jag kan inte bortse från min utbildning inom muskelfysiologi, anatomi, biomekanik, eller mina erfarenheter. Jag kommer alltid till att söka det som enligt anatomi och etik är sunt och uppbyggande för min häst, annars låter jag hellre bli att utföra dressyrrörelser.
Eftersom jag anser att detta är en Sund piaff utan spänning i underhalsen
starlight_piaffe_web.jpg


Så gissar jag att vi har olika inställningar och därför så blir det svårt att diskutera eftersom vi hamnar i att försöka övertyga varandra att den andra har misstagit sig. Och den rollen vill jag inte hamna i. Jag respekterar andras synsätt och uppenbarligen går det att göra dressyrrörelser på olika sätt, med hjälp av olika muskler.

Så tack för mig och PMa om det är något istället :)
 
Sv: Bakom lod

En sak jag tycker är intressant med dina bilder är att hästen ju eg. använder underhalsen MER på sista bilden. (Förstå mig rätt nu, jag tycker också den bilden är klart bäst av de tre.)

Kan det vara så att det egentligen är andra saker än mängden underhals aktiverad/styrkeinsats från underhalsen som du tittar på i bilderna?

Själv kollar jag t ex på att ganaschvinkeln är trång på de två övre och då är det också svårt att inte råka fastna fram.
Å andra sidan har ju hästen på sista bilden fortfarande ganska mycket vikt fram, vilket underhalsen (och frambenens position) skvallrar om.
 
Sv: Bakom lod

Jag tror detta får bli mitt sista inlägg i tråden. Det känns som om jag ofrivilligt kapade den med min fråga och IronWill fick inte svar på sina. Det var inte riktigt meningen!

Jag förstår att man kan tycka att det är ok med att rida en häst bakom lod om det är den här typen av piaff man eftersöker:
Ibåda exemplen använder hästen underhalsmuskler för att hålla sin hals.

Det funkar att göra dressyrörelser på detta vis! Men där inser jag att det finns en skillnad i synsätt. Jag kan inte bortse från min utbildning inom muskelfysiologi, anatomi, biomekanik, eller mina erfarenheter. Jag kommer alltid till att söka det som enligt anatomi och etik är sunt och uppbyggande för min häst, annars låter jag hellre bli att utföra dressyrrörelser.
Eftersom jag anser att detta är en Sund piaff utan spänning i underhalsen
starlight_piaffe_web.jpg


Så gissar jag att vi har olika inställningar och därför så blir det svårt att diskutera eftersom vi hamnar i att försöka övertyga varandra att den andra har misstagit sig. Och den rollen vill jag inte hamna i. Jag respekterar andras synsätt och uppenbarligen går det att göra dressyrrörelser på olika sätt, med hjälp av olika muskler.

Så tack för mig och PMa om det är något istället :)


Och här har hästen helt hamnat bakom hjälperna och undandrar sig bettets inverkan genom att putta ut underhalsen för att den är mer samlad än vad den klarar av, den har släppt hela underlinjen. Här skulle han och gör troligtvis gå fram några steg för att hitta bjudningen igen. Men bilden är inte korrekt men det kan man ju tro om man bara stirrar sig blind på var hästen håller sitt huvud.
 
Sv: Bakom lod

Jag lägger hästen där för att jag inte upplever att det går att få till något vettigt jobb med näbben längre fram just då. Och det är då jag som placerat resten av hästens kropp där den bör vara och inser att om nosen ska fram mer kommer den inte orka hålla ihop resten av kroppen. Den blir för öppen fram för att orka hålla ihop i buk och bakdel. Så då lägger jag nosen lite bakom. Men med att lägga den där menar jag inte dra in hästen. Den ska mjukt ligga kvar iom att den är igenom och kan arbeta i den formen. Det ska vara lätt att lägga den där och den ska kunna arbeta genom kroppen. Man känner att takten och svinget är som bäst där. Och hästen kan länga steget och vila kvar i varje steg och arbeta dynamiskt. Där det känns bäst lägger jag nosen.

För om det inte är jag som lagt hästen där är den ju inte framme för hjälperna och då bakom hand, inte bara bakom lod.

Ibland kan jag rida hästar bakom hand också. Men inte med vilja eller med flit. Och förhoppningsvis bara en kort period tills jag lärt mig rida fram den till handen eller tills hästen lärt sig gå fram dit.;)



Det är ju där man gör ett val. Jag själv skulle nog tänka "oj sh*t, vi klarar inte det här, hästen faller isär" och antigen fått samma effekt när jag försökt rädda det som går (innanför lod) ofrivilligt för att komma tillbaka till ett jobb-bart läge, och/eller hellre tagit att nähä, det här var överkurs. Vi jobbar mer grunder innan vi kräver att hästen ska gå BRA i friare form, det kommer med tiden. Men ändå försöker hålla den friare formen och hellre ser att den ibland hamnar ur form (för fri) eller att det blir lite vingel och svårmanövrerat emellanåt.

Tycker inte att något utav det är fel, men KAN man välja så skulle jag själv aldrig välja innanför lod. Känns det däremot som att äh, huvudsaken hästen jobbar så bra som vi kan få till just nu är det inte heller hela världen om den hamnar lite innanför.

Men - jag utgår ifrån att OM en ryttare skulle kunna hjälpa hästen såpass bra med balansen och övriga grunder i grova drag(lever i tron att folk faktiskt kan vara mycket bättre än mig på det! ;) ) att den där tiden hästen behöver gå innanför skulle bli obefintlig. Och att den ryttaren aldrig skulle välja att placera hästen innanför eftersom denne skulle kunna göra samma saker med nosen framme.
Men att denne liksom jag kanske istället skulle acceptera andra symptom från hästens sida tills den är stark nog.

Utopi? Smaksak?
 
Sv: Bakom lod

Jag tycker ditt inlägg är oerhört klokt. Inte med referens till IW specifikt utan rent allmänt. Mycket kloka ord! (ang. sits- hand tränad häst)
 
Sv: Bakom lod

Allvarligt. Tror du att en bra piaff kommer över en natt... om den någonsin "kommer"?

Det är inte "bara". Det är ett arbete som för skickliga ryttare förbättras under åratal av annat arbete.

Den sista bilden. Den är så under sig att den lätt kan protestera för att den inte orkar o kan resa sig eller sätta sig i levad o sen ramla omkull.

Du måste se till hela hästen o din bild av vad som är en god piaff verkar lite väl statisk.
Hur ser din egen piaff ut?

Det är inte lätt o sen måste man kunna komma UR den på ett bra sätt- till passage- då kan vi börja prata svårigheter- övergångar. Den verkliga svårigheten.
 
Sv: Bakom lod

Nej hon blir inte stark när hon är bakom lod, det är när hon börjar komma upp och fram med nosen för att gå i lod som hon blir stark.

I det läget skulle jag tänka att hästen inte är igenom och att man fått för mycket energi framåt mot vad man kan hantera. Symptom på att ryggsvinget inte var igång och att man skulle behöva mer bärighet.
Min kuse kan bli så i övergångsfasen om jag håller på och sitstränar. Sänker ryggen (inte nödvändigtvis helt, men jämfört med innan) kan gå på framåt luftigt och fint, men blir svårpåverkad och ökar gärna på ytterligare om den får chans till det tills det till slut skulle bli kaos.

Om man inte lyckas med det redan med sitsen genom att rama in och försöka få tag på hela hästen genom sitsen och därigenom få tillbaka balansen - få tillbaka ryggen, då skulle jag valt att gå in i en övning där hästen behöver hålla koll på benen och balansen, för att försöka få den "tänka med bakbenen" och börja ta ansvar för att hålla balansen. Inte alltid det lyckas, och då skulle jag istället gå tillbaka och öva igenom mer i skritten/öva ett par samlade övergångar för ibland blir balansen då bättre per automatik.
Försöka undvika raksträckor för där är det lättare för hästarna att rinna iväg framåt. Likaså under grovjobbet undvika några längre sträckor längs väggen/staketet eftersom de då kan stödja sig på väggen.

Sen är det som sagt inte alltid det fungerar. Dels behöver man hitta en övning som passar för ekipaget vilket säkert också kan variera utifrån dag/situation, att man inte råkar sabba på annat vis genom att "ge" hästen stöd eller balans, eller själv sitter med kass balans t ex.
Men rent generellt tycker jag dessa tumregler brukar hjälpa för att slippa gå tillbaka till ruta ett utan försöka få hästen att balansera om till att kunna bära sig själv utan stöd i handen.
 
Sv: Bakom lod

Jag tycker ni är jättefina. Jag blir glad när jag ser bilder på er. (ok. är sjuk och kanske lättroad) men hon ser så härligt energisk ut attityd: ok, matte det här fixar vi.

Jag tror att ska du träna på att hon ska slappna av och komma fram ska du göra det när du rider för en annan tränare eller ensam. Då får du ta att hon kanske inte är lika energisk ibörjan och då hon är en dam, så får du be om sakerna och släppa tänket vid x= volt utan tänk: nu ska vi snart göra en volt vid x, kan du tänka dig det? ge eftergift på inner tygel och bjuda in hästen på ett annat sätt än just nu. Ge henne litet mer tid att lösa uppgiften själv utan att du talar om för henne hur...

men tänk på att det blir en annan typ av träning än du gör nu så det blir mer en variation i ert arbetssätt, ston brukar uppskatta att bli tillfrågade ibland ;) Men släpp självklart inte hur du rider nu utan inför bara variation med inte så mycket prestation för dig...
 
Sv: Bakom lod

Hon är grymt mycket svårare att sitta på än den bruna ponnyn också, jag tycker hon är supersvår att rida också,
då inte ens nu efter sex år har hittat knapparna på henne. :p

Jag som har haft turen att på sista tiden fått rida en del stora hästar (gångartsdjur alá 9or på gångarterna)
tycker även att dessa är både lättare att sitta på och även att rida. :o

Trots att min är en ponny och inte rör sig särskilt mycket alls. Hon pinnar gärna på som attan. :rofl:
Äkta ponnytrav, sen så har hon en helt platt sadel som man inte får något stöd alls av utom för låren...

Jag har tänkt på att jag spänner mig lite för att kunna sitta kvar på henne. Håller med om det att hon kanske inte
är helt på sätet, hon är bra för skänkeln, men har svårt att lyssna på mitt säte ganska ofta, kanske därför hon tar
förhållningar och halvhalter mindre bra?
 
Sv: Bakom lod

Oja! Vi har mer energi än vad som är hanterbart väldigt ofta, men det är med avsikt, jag vill ha mycket energi och känslighet i hästarna jag rider.
Jag tycker det är lättare med för mycket energi än för lite, motorn måste igång, men nu när jag fått igång motorn på min egen, så är det också
svårt att hantera, men då har man lite att fånga upp i alla fall, jag vill inte ha soppatorsk när jag tar i tygeln eller sitter till med sätet. Problemet
vi har, vilket jag insett nu, är att hon inte lyssnar på sätet, skänkeln lyssnar hon på och även handen, men sätet är en annan femma.
 
Sv: Bakom lod

Tack så mycket, vad snäll du är!

Att ston vill bli tillfrågade vet vi om, :angel: Det går inte att utföra något alls om jag inte ber snällt. Man får börja med saker hon tycker är roligt!
Slutor och piruettgalopp, då har vi en lycklig ponny, såvida vi inte syftar på skrittslutor och dylik, då har vi en mycket arg ponny.

Men att hon måste slappna av håller jag med om, hon är så på hugget att hon glömmer bort sig själv och att slappna av väldigt ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp