Sv: Bakom lod
Tänkte plocka ut citat men jag håller med om inlägget i sin helhet så
Ang den vita så kan man ju se olika men jag ser inte ens att den faktiskt är avspänd eftersom den mera ser ut att ha dragit ut tygeln med i alla fall en viss grad av spänning i munnen och halsen, inte avspänt följt en utlängd tygel. Därför blir ju bilder omöjliga för vi ser olika och det som ser bra ut vid första anblicken var något helt annat
Jag tror nämligen inte, som du säger, att en häst kan behålla aktiviteten igenom kroppen, om den blir så låg, utan att nosen måste in en smula, rent fysiskt borde det uppstå spänningar för att hästen inte kan balansera sej rätt bakifrån i den positionen. Så jag tror bilden ljuger t o m.
Delvis KL
Kravet att hästen ska vara i lod är ju i högre form än den på bilden, tänker jag. Det kommer av att man utgår från rent fysiska aspekter när hästen verkligen är ihopkopplad och om nosen åker in i en högre form händer något i nacken och halsen som blockerar musklerna i överlinjen. Men man talar då om en högre form, den här riktigt låga är inte en arbetsform på det sättet, precis som du säger. Därför tror JAG att det bara är om man rent teoretiskt kopplar sånt man läser (bla om lod) till alla former av verklighet som man hamnar i absurda krav på hur verkligheten ska anpassas efter teorier.
Sen kan man visa hur mycket bilder som helst som SER UT att visa "ideal".
Rollkur kan vi väl lämna utanför diskussionen tycker jag, tror inte att nån här förespråkar det.
OCh igen då till tua! Medhåll ang olika hästar! Min tillhör väl inte den svåraste rasen men av de jag har haft av samma ras har hon det nog svårast definitivt eller så i alla fall för mej svårast.
Hon är inte heller en häst som gärna går djup och rund, och hon behöver verkligen ridas rundare, men det går inte innan hon är avspänd, tanken att med tvång lägga där är helt omöjlig tycker jag, åtminstone är det inget jag klarar.
Det är verkligen som du säger orätt mot hästarna att påstå annat än att de har olika svårt. Hästen känner sej knappast orättvist behandlad för att man inser att den inte är optimal för dressyrträning, det är ju ägaren som blir förorättad och det är ganska ointressant i sammanhanget.
Så länge ägaren ändå tar hänsyn till sin hästs förutsättningar och inte kräver att den ska "visa" att den är "lika bra som vilket halvblod som helst" så är det ju ok. Jag tycker att ridtravare ligger extra mycket i farozonen där när ägare vill "bevisa" saker.
Men att ta hänsyn till varje häst innebär inte i min värld att knepa och knåpa ihop egna system som inte har nån förankring i hästens fysik och i beprövad erfarenhet.