Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Idag övade vi på framåt nedåt, gick åt skogen när jag släppte tyglarna och bad henne söka själv.
Jag tog tygeln och erbjöd stöd, och släppte ut tygeln ett par millimeter i taget, då fick jag sökning, precis som vanligt.
Men jag tycker inte att bakbenen är helt med, driver jag då på bakbenen så far huvudet upp och hon spänner hela halsen.
 
Sv: Bakom lod

Och självklart måste aktivitet komma bakifrån men om hästen inte kan söka sig så förlorar manju halva poängen.

Fast har man den i balans, med aktivitet bakifrån och arbetar för att få hästen lösgjord så kommer den själv att släppa i nacken och söka kontakten med bettet längre fram, det hänger ihop, man måste inte (och det är totalt onödigt) att försöka lära hästen "söka" separat. Det är ett kvitto på att man gett den förutsättningar när hästen gör det! Inte något man behöver, eller ska, träna in.
Gör hästen inte det - så har man den inte i balans och den är inte lösgjord - helt enkelt, ryttaren har inte kunnat ge den förutsättningarna! Det stämmer på alla hästar och även på min hetsiga dragster och det handlar om grundridning, helt enkelt.
 
Sv: Bakom lod

Men jag tycker inte att bakbenen är helt med, driver jag då på bakbenen så far huvudet upp och hon spänner hela halsen.

Precis! Känner igen det så väl! Det är därför jag tjatar om att få till aktiviteten, vinklingen i alla leder, inte mycket, men en svikt, en rörlighet i alla leder, inte bara hasen tex. Du kommer att känna när hon får igång det och DÅ kan du be om mer framåt:idea: Men utan att tappa balansen framåt, då kommer halsen att åka upp och hon skjuter med raka bakben igen.....
Får du rygga ett par steg? I så fall kan du tex göra det och sen trav direkt så småningom, (eller skritt till att börja med) som en del i att få igång bakkärran på rätt sätt. Skolor, rätt ridna, är ju också bra till det, sen när du får! Liksom skrittpiruetter, räta ut och sen trav. När du får sen alltså.

När du känner dina halvhalter från tygeln och ner i bakfötterna hela vägen, i skritt, då har du kontakten med bakbenen, känn att du har det sen i varenda övergång och varenda halvhalt:idea: Jag checkar alltid av det redan när jag skrittar fram numera. Kan du ha det kvar sen i trav och galopp så kommer hon att släppa nacken och komma fram med halsen men det går inte på en kvart och jag är mitt i det jobbet fortfarande, fast vi har kommit långt jämfört med oss själva tidigare:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakom lod

Ni kanske inte vet att jag har sett en Breedersfinalist rida henne.
Det går.

Tycker heller inte att IW verkar ha några större problem med ridningen NÄR.... ponnyn är frisk.

Det är nog lite mer lyxproblem- små små detaljer.
 
Sv: Bakom lod

Kommer inte ihåg när du såg henne? :) Hos förra ägaren?

Men jag håller helt med om att det går. Jag kan inte för jag förstår inte hur/vad jag ska göra.
 
Sv: Bakom lod

Jo fast i min värld är en häst som inte KAN ta ner huvudet och slappna av inte lösgjord, och om man kan få den att slappna av och börja söka, så kan man också få den att slappna av, och från avslappning kan man få den att bli lösgjord och jobba, och då kommer sökningen mer naturligt från bakdelen i framtiden. I slutändan har man det man ville fårn början, en sökning som kommer från bakdelens aktivititet och lösgjordhet.
Självklart så är bakdelen viktigast så att säga, men det finns flera sätt att komma dit beroende på individen.
Jag är helt enkelt en person som tycker att man får anpassa lite beroende på individ, grunderna är samma men det finns flera vägar till samma resultat. Dom kan vara både bra och dåliga och det kommer alltid olika åsikter om vad som är det, inom allt.
Och så kan jag ju ha fel såklart, det lär ju visa sig nångång haha men man lever så länge man lär :)
Och om man är smart så gör man tvärt om också.
 
Sv: Bakom lod

Nej, det visste jag inte. Jag baserar diskussionen från min sida på det IW säger i den här tråden och det bilderna visar. Hon säger att det inte går. Då diskuterar jag utifrån det iom att jag inte har annan info. Bilderna visar alla en häst med indragen hals. Det stödjer liksom det hon säger.

Klart jag ser att det är en snygg ponny som ridits till svåra saker. Och ryttaren sitter mkt väl. Men har som du säger kanske inte full time-ing än. Det tvivlar jag dock inte på att hon kommer lära sig.
 
Sv: Bakom lod

+ IW:

Där hade jag sagt: "Ta då ned huvudet!" till hästen då jag gått med den i träns från backen. Jag hade sett till att huvudet åkte ner och halsen ut och hästen slappnar av där. Sen kan man börja rida den där. När den förstår att den inte själv bestämmer när huvud och hals dras in och upp.

Det jobb Flash gör ger samma resultat med att hästen slappnar av och släpper ut halsen. Men det tar så otroligt mycket längre tid. Det kan ta flera år innan vissa släpper till.

Jag frågar mig då varför man ska rida runt i en hälsovådlig form då det kan lösas på några pass? Det finns tränare som kan hjälpa IW lära sig tekniken för att halsen ska droppa ner och ut och underhalsen sugas upp. De har TR-ridande elever upp tom OS-nivå. Så det är inget märklig ridning.
 
Sv: Bakom lod

Även till moa.

Nu ska jag inte förstöra IW:s tråd med den här diskussionen eftersom den har vi haft flera gånger.

Men jag tänker att det går att få ut halsen via arbete från marken också, så jag säger inte emot dej där tua, men ajg tänker tömkörning, longering med låg inspänning (har jag också använt). Men det är ju alltid genom att få igång mera aktivitet bak så att sänkningen kommer som kvittot.

Min har varit svår där pga sitt psyke med att hoppa högt och vilja kolla så fort en mus tuggar på ett havrekorn bakom ridhussargen:cool:
Det påverkar i ridningen också. En sån går det av flera skäl inte att lära att enbart ta ner halsen för det kan hon, men höja den lika snabbt igen;)
Dels av att saker händer omkring henne, dels av (och det gäller alla hästar) att ryttaren påverkar så fort den kommer i sadeln och hästen börjar trava tex, då hjälper det inte att den kan sänka nacken för då höjs den igen som en reflex för att balansera sej själv och ryttaren, för det är så hästen är van att göra. En kort hals och i kombination med mycket energi att pinna på ökar den tendensen, tycker jag.

Egentligen så är det inte svårt, att komma till att den sänker nacken av "rätt " skäl om ryttaren vet vad den gör, har koll på sej själv och är NOGA:
Och det är nog samma om man gör tekniker från marken att man måste vara konsekvent och noga. Få ner halsen går ju från marken men sen kan inte hästen gå där under ryttare om man inte kan tillåta den genom att rida den till balans och lösgjordhet.

Så under ryttare är det svårt men det är inte alls omöjligt, eller behöver ta vansinnigt lång tid, det kräver bara mycket av ryttarens tålamod nogrannhet och inverkan.....

Men jag vill lägga till att även kolla andra orsaker, i vårt fall ställer hormoner i samband med brunsten till det genom ökad spänning pga smärta och obehag. När hon får massagen i kombination med bla munkpeppar för att mildra symtomen så märks brunsterna visserligen i kroppen, fortfarande men inte alls på¨samma sätt och det blir inte heller kvarstående spänningar som tidigare och en mer ridbar häst:bow:
Det tog tid att förstå det här eftersom hon aldrig visar brunstsymtom som andra kan göra men t o m fått KF ett par gånger (lindrigt) i samband med brunst, vilket ledde till att förstå sammanhanget och helheten till slut. ET har rek munkpeppar mot symtomen och det har fungerat bra som det verkar i alla fall.

Det är fortfarande en hetsig häst som vill ha kontroll och springa med halsen högt men bla underhalsmusklerna är mjukare och mindre nu och det underlättar för henne att ändra mönster.
 
Sv: Bakom lod

Som alla andra redan konstaterat har du en jättefin position i sadeln (och ser ut att vara skapt till ryttare! Till skillnad från vissa andra megalosaurier jag ser i spegeln varje dag..) och din häst ser otroligt fin ut på bilderna.

Jag undrar när du upplever att du inte får tag i bakbenen vad du än gör: är det bakbensinaktivitet du upplever, eller är det att hon inte kommer över ryggen (får upp den, fyller upp från bakhov, över överlinjen, över nacken in i din hand)?

För jag tycker hon ser väldigt aktiv ut i bakbenen, därför undrar jag om det kan vara så att det är någon annanstans "problemet" sitter?

Jag har fått lära mig att en häst slår upp huvudet då den tappar balansen. Då spelar det ingen roll i vilken position huvudet är, om det touchar marken eller om det är i boghöjd, tappar hästen balansen - slår den upp iaf. Så det är i så fall ett balans/bärighetsproblem, inte ett problem med att hon drar ihop halsen. Halsen är bara ett symptom, som alla andra (och du) varit inne på.
 
Sv: Bakom lod

Det där med att böja sig bak tycker jag att hon ofta gör rätt bra i skolorna. Hon älskar att göra skolor, dock skulle hon helst springa som en krabba. :angel:
Men jag tycker det är svårt att få tag i henne och samtidigt vara lätt i handen....

Men här i öppna är väl böjningen i lederna bak bättre, eller fuskar hon här med?
Men halsen är fortfarande kort och manken kommer inte upp, blir lite i två delar va?
RoslagenLAP1664a056.jpg

Hade missat att svara på det här ser jag.:idea:

Jag tycker det är lite svårt att se exakt och på några bilder så ta det med en stor nypa salt, hon ser ju jätteflott ut:bow:

Men jag tror av det jag ser att hon även där vinklar hasen mest, mkt mindre i knät (som det ser ut) det borde vara mindre i hasen och mera i knäleden tycker jag. Jag är inte så bra på mekaniken där men jag tror att om hon vinklar upp hasen så blir det svårt att få knäet rätt, men jag kan ha fel, så andra får rätta mej!!

När jag har tittat på bilderna ser jag ofta att knäleden är rak även när hon har bakbenet långt under sig! Snöbilden är ett undantag, kanske någon mera hinner inte kolla.

Men det är bara vad jag ser. Min gör så på den lilla bilden jag la in, det ser ut som att hon har bra bakben men det har hon inte, eftersom det egentligen bara är hasen som vinklas. Förr lärde jag mej att det var jättebra, men på denna häst har jag lärt mej att det kan bli på bekostnad av övriga leder i bakdelen om man inte tar tag i bärigheten och balansen mera.

Jsut att hon inte är lätt i handen talar för det jag tror, men andra kan se mer än jag, det vet jag.
 
Sv: Bakom lod

Men jag tycker inte att bakbenen är helt med, driver jag då på bakbenen så far huvudet upp och hon spänner hela halsen.

Alltså är inte skänkeln igenom. När skänkeln är igenom så händer set saker upp över ryggen. Visst kan man få en häst att höja ryggen, men för att få den att arbete igenom ryggen måste den acceptera skänkeln.
 
Sv: Bakom lod

Hur menar du? Hur får man igenom skänkeln då? För hon reagerar alltid på skänkeln när jag lägger till den.
 
Sv: Bakom lod

Men HUR reagerar hon - du skev att hon spänner sig. Alltså släpper hon inte igenom skänkeln.

Jag har tidigare frågat vad som händer om du ligger kvar med skänkeln tills du får en reaktion genom kroppen där hon verkligen svarar med en eftergift genom ryggen. Men du sa att du skulle sitta som en fluga på väggen... Jag menar inte att du ska sätta sporrarna i revbenen och gräva runt, bara att du fortsätter fråga (håller kvara) tills du får en reaktion. Tanken är ju att hon ska svinga på genom kroppen. Du skriver att du kan få upp ryggen på henne - det är bra, nu ska hon bara arbete genom den. Om nu reaktionen blir sån att du skulle sitta som en fluga på väggen så har du helt klart tagit reda på vart problemet sitter.
 
Sv: Bakom lod

Hon spänner sig om jag lägger till skänkeln när hon inte får ett stöd av handen.

Att ligga kvar med skänkeln är inget jag vill göra på någon häst, klämmer jag med skänkeln på Stella så surar hon ihop totalt.
Jag hinner få reaktion så fort jag lägger till skänkeln, så jag vet inte riktigt varför hon ska behöva ha ett längre stöd av skänkeln?
 
Sv: Bakom lod

Då kanske jag har missuppfattat. Så om du lägger till skänkeln (och ger henne stöd via tygeln) så får du alltså sving genom kroppen?
 
Sv: Bakom lod

Det där med att böja sig bak tycker jag att hon ofta gör rätt bra i skolorna. Hon älskar att göra skolor, dock skulle hon helst springa som en krabba. :angel:
Men jag tycker det är svårt att få tag i henne och samtidigt vara lätt i handen....

Men här i öppna är väl böjningen i lederna bak bättre, eller fuskar hon här med?
Men halsen är fortfarande kort och manken kommer inte upp, blir lite i två delar va?
RoslagenLAP1664a056.jpg


Det skulle vara intressant att se just det här momentet i rörelse. :idea:

Jag tycker inte om uttryck som "fuskar" för hästarna sitter ju inte och smider komplotter för att komma undan, dom gör det bästa dom kan utifrån sina förutsättningar- både det vi ger dom och från sina fysiska förutsättningar.

Därför tycker jag också det ibland låter väldigt naivt/som att folk har väldigt bråttom när man pratar om att "fixa formen". Vissa saker kan vara väldigt snabbt fixat om man gör det rätt, men då glömmer man lätt att vi ryttare inte är världsmästare på att lära oss snabbt heller, och det som är gjort grundligt och i lagom takt sitter alltid bättre. :)
Saker och ting måste få mogna både i hästar och ryttare för att det ska bli riktigt bra.

Men däremot kan man ju prata om vad som är troligast för den hästen att den reagerar sämst på. Utifrån dina erfarenheter, rörelsemönster, exteriör, tidigare ridning osv.
Tittar man på denna bild så håller jag med om att den börjat vinkla bak lite bättre men att det inte går igenom hela vägen. Fel? Det sitter i betraktarens ögon. För jag tror ändå det kan vara smart att hamna i det läget några gånger per pass för att häst och ryttare ska få prova sig fram till högre tonus. Först kanske man bara klarar av att få till lite ändring i rumpan, på försök 3 samma pass kanske man fick till lite bättre resultat i helheten, pass 10 försök 4 kanske man hittat ännu fler pusselbitar och det har hunnit mogna ännu mer och det börjar visa en bättre helhet i hästen. Pass 50 försök två kanske alla övningar har gett ännu bättre resultat i helheten och grundformen kan klassas som BRA. Ni fattar nog poängen. För antalet pass och antalet försök tycker jag är irrelevant, hästar och ryttare mognar olika snabbt och har olika mycket med sig i bagaget.

Min högst personliga åsikt är alltså att hellre prova ändra tonus-läge för att ha en bättre chans att utvecklas och hästen att lära sig "koppla till" länden, och mer och mer successivt, än att man kör på i ett läge som för hästen är bekvämt och där man kan hålla en för ögat "ok" form, men där det inte sker någon utveckling.
Att växla högt - lågt kan vara väldigt effektivt både för att få en bättre sökning, bättre balans och en bättre teknik överhuvudtaget.
Sen kan man ju ändå anpassa det till en rimlig nivå för ekipaget. Man begär ju t ex knappast piaff av en häst som man inte anser sig ha en bra grundform på (en högeffekts-piaff :p ) men man kanske provar samla upp skritten - länga eller ta ett par trampsteg utan för höga krav - länga och växla så några gånger, allt beroende på vad man upplever att hästen svarar bäst på och har en chans att utvecklas av.

Visst är det inte bra att överlinjen bryts, men den blir ju å andra sidan konstant överstretchad och ändå inte "bra överlinje" om man hamnar bakom och inte har hittat sökningen i den låga formen. I den låga formen hamnar dessutom MER vikt på framdelen än om det hade varit en friare form.
Hög form kan ju betyda väldigt olika för olika personer. Hög =kort är ju inte bra, men även där är det ju inte att formen är hög som är problemet utan det är grunderna som man inte hittat än.
Fastnar man i "låg men inte bra" tycker jag mao hellre man ska variera tonus under ett och samma pass.
 
Sv: Bakom lod

Idag övade vi på framåt nedåt, gick åt skogen när jag släppte tyglarna och bad henne söka själv.
Jag tog tygeln och erbjöd stöd, och släppte ut tygeln ett par millimeter i taget, då fick jag sökning, precis som vanligt.
Men jag tycker inte att bakbenen är helt med, driver jag då på bakbenen så far huvudet upp och hon spänner hela halsen.
Där är det ditt säte som ska balansera upp henne o ev. avstämningar- eftergifter.
Du driver ur henne ur den formen.
Skänkeln ska bara betyda frmåt. Var lite cool o stark i bålen- rid!
 
Sv: Bakom lod

Jag vet inte jag.., jag får intrycket av att det bara är gammal vanlig hederlig lösgjordhet som saknas! :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp