Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Jag sa att nästa häst skulle ha bättre exteriör. Den skulle ha lååång hals och vara byggd i uppförsbacke. Jag sa också att den skulle ha mkt stabilt psyke.

Nu sitter jag på en studsande yngling som är lite smått livsfarlig för tillfället. Tränaren sprang i full fart mot sargen då jag satt upp på den första lektionen för henne. Det gör hon inte ens då jag sitter upp på ponnyn som är utdömd för mentalproblem. ;)

Men han har iaf lång hals. :p
Nej, jag älskar mina små dårar. Men jag förstår problemet med att ingen annan vill sitta på dem. Och vissa sånna hästar kvittar det ju om den andra ryttaren faktiskt rider GP. För de släpper inte till psykiskt iaf. Så då rider man dem bättre själv trots att man inte är lika bra ryttare. Men man har hästens förtroende. Så det tar inte timmar att bryta igenom den psykiska barriären vissa extremfall har.
 
Sv: Bakom lod

Hmm knepigt.
Jag är ju verkligen inte nån expert haha så tyvärr har jag inte alla svar (eller ens några...)

Du kankse säkert redan provat men vad händer om du rider fram henne i lite mer tempo och på väldigt lösa tyglar? Det går ju göra på rakt spår vart som helst lite.
Det går lite emot mitt eget tänkande egentligen, att börja med tempo innan dom kanske orkar MEN hästar är ju individer och dom kommer ju ofta med bagage...min egen också.
Han som sagt knäpper också av och har varit väldigt kruxig med att få att ta stöd.
Jag rider med väldigt lätt hand och vill inte ha nåt nämnvärt "stöd" som kanske i vanlig benämning, men jag vill ha kontakt och framförallt får hästen inte vara rädd för handen/ krypa bakom lod för att den vill slippa undan/ inte orkar osv.

Trots att min häst hade styrkan nu att jobba i unghästform så fick jag honom inte riktigt att komma fram till handen och söka bra, tog hjälp av en av mina tränare som faktiskt är hopptränare, men hon rider honom bra och ändå på ett sätt som är åt mitt håll tankemässigt.
Hon visade mig att trots min skeptisism så funkade det att rida honom rejält fram tempomässigt, i en väldigt lös form (i princip ingen) med väldigt långa tyglar.
Det gav effekt efter bara ett pass och passet efter så gick han mycekt bättre och sökte sig fram helt ok.
(vilket fick mig att inse att det inte var för han inte orkade passet innan som jag hade trott)

Basically så gav hon så långa löa mjuka tyglar att han vågade komma fram till dom och märkte att inget hemskt händer då. Sen sakta kunde man korta upp honom liiiite och ha i ganksa låg form.
Har fortsatt så i flera dagar nu och det håller i sig så verkar funka men det blir verkligen att "rida fram till handen" så att säga. Fast på ett positivt sätt snarare än att trycka in mellan hand och skänkel som det ofta är, vilket jag inte ser som positivt.
Kanske inte alls funkar på lilla söta Stella men kan vara värt att försöka om du inte redan gjort.

Typ såhär såg det ut när vi började, och det finns värre foton men dom har jag inte lagt ut nånstans såklart haha men du ser ju...vill absolut inte alls komma fram till handen och bär sig inte bak nog.
Notera väldigt lösa tyglar.


Dagen efter, när hon jobbat enbart på långa tygalr och rejäl framåtridning tills han började förstå att det går visst att ta lite stöd. (men det är svårt att få honom att stanna kvar i hälsosam form om man kortar av, då börjar han gå bakom igen så man får istället rida fram till handen och korta extremt sakta på samma gång. Mjukt mjukt som fan)

Dag tre.
Inte snyggt när jag rider haha men jag hade honom hellre lite framför än bakom, för där tar han kontakt och är nöjd så därför var jag nöjd med honom.

Dock var det mer det här jag siktade på, men jag red i undertempo :/ utan att fatta det


Nu la jag inte ut dom här för att sjläv bli slaktad, jag är verkligen inte perfekt och heller inte min pålle, utan det var enbart för att jag tyckte det var lite svårt at formulera hur jag menade och bilder hjälper oftast.
Hoppas det inte gör nåt, är sjuk så är inget bra på att förklara känner jag haha.
 
Sv: Bakom lod

Det är väl egentligen omöjligt att avgöra av några bilder. Men jag skulle tippa på att Stella är lite knepigare.

Många av de som är sånna som krullar ihop sig kommer inte fram av den ridningen. Då går snudd på fram till handen. Men de kommer inte helt fram. Inte då de är byggda som Stella.

Din verkar inte lika överrörligt lagd som Stella. Den verkar sitta ihop lite bättre genom kroppen av sig själv. Det beror väl säkert på rasen.

Mitt halvblod är också en sån som gärna vill dippa in näsan. Han är ju bara 4 år och lite svag. På honom funkar det finemang att rida på fram, fram och han kommer själv fram till handen tom i högre form. Det är lösningen på att få fram hans näsa. Men han har en annan kropp. Han sitter ihop mer av sig själv och landar inte i framåtpaddlande och framåtlutande lika lätt.

På de flesta felridna med Stellas hals och överbyggdhet och lite temperament tycker jag det handlar lite om att acceptera tygeln lika mycket som att lita på den. De måste förstå att de kan lita på den likväl som att de inte får häva sig in i den. Kontakt men inget mer. Och då har jag just det hela tiden. Jag ger inte mer än vad hästen tar i tygeln. Och så rider jag fram den dit med sits och skänkel. För många av dem blir oroliga av glapp tygel och rullar då in halsen igen. Då får man problem i ridningen sen iaf.

Så jag tror lösningen är individanpassad lite utefter humör, tidigare ridning och exteriör.

Fin häst du har! Och alla tänker vi ju olika. Ingen sågning här alltså!
 
Sv: Bakom lod

Nej jag tror nog det är så med men det var det enda jag kom på haha.(och dig är jag inte oroad över nån sågning från, det är bara att det här forumet kan ju lätt bli lite sådär du vet..)
Dock trots att min ser ut att vara ok så är han nästan överbyggd (är det i perioder) har ganksa svängd rygg och ääääääälskar att stå och hänga på frambenen :(

Visserlgien har han ju ändå ingen ponnykropp hehe så det är ju inte riktigt samma sak men det var det som fick mig att fundera på om det ändå kan vara värt att prova, i och med att dom båda gärna paddlar på bakifrån och fram och hellre liksom...stupar lite kankse inte är rätt ord men..ash du vet.

Dock har han lätt för att samla sig trots detta, det är bara att han inte alltid vill.
Och det tar lite jobb att få loss honom baktill. Jag vet inte..han är...jag lär mig av honom varje dag haha han är def. itne som någon häst jag ridit innan. Ganska..motsägelsefull.

Och tack :) jag måste ju hålla med hehe i mina ögon är han fin. Han har det jag ville ha hos en häst även om man aldrig får allt. (hade ju tex. gärna tagit bort framåthänget på benen :/ för det är inte något bra alls men jag misstänker att det är för att han är ganksa lång bak, vilket å andra sidan har sina fördelar så det jämnar ut sig lite)

Sorry IronWill menade inte att kapa.
Du kan gärna ignorera mig om du inte tycker det är nåt vettigt haha.
 
Sv: Bakom lod

Jag ser också hästens exteriör, som Flash pratade om. Och den innebär ju givetvis att lägre form blir svårare än på en häst som är byggd mer i uppförsbacke. Lägger jag ner min unghäst rejält och gasar på så kommer ju han automatiskt upp fram på ett annat sätt än om jag gör det på gammelgubben. Min ponny är överbyggd och har kort och lågt ansatt hals. Han skjuter hellre än han bär bak. Nu är han mer utbildad och man kan ju genom ridningen styra hans bakben mer än unghästens. Men per exteriör får de ju en del gratis eller emot sig. Och ponnyn har helt klart mer emot sig.
Stella har ju också säkerligen lättare att tippa fram och paddla på bakom sig.

Men där upplever jag att det är en grej man får jobba på. För det måste gå. Inte en en kryplåg form som drar ned dem. Men i en form lägre än bilderna.

Ja det måste absolut gå och man måste jobba på det, jag håller med om det. Men jag menar (vilket gäller bla min korthalsade dragster) att det kommer när man får hästen att börja svikta mer i alla lederna bak, inte så att den ska sätta sej, men börja använda bakbenen annorlunda, då får man ut och ner nacken och den slutar gå på underhalsen. Man måste få igång det arbetet, för annars kommer man bara att få en häst som tippar i framvikt även om man lyckas få den att sänka halsen:idea: Å andra sidan när man får den att börja svikta och vinkla i alla lederna istället för bara hasen, kommer den att nästan automatiskt få fram halsen och släpper i underhalsen.

Jag håller helt med dej om att även använda böjda spår, men det går också på raka spår redan genom att konsekvent använda miljoner halvhalter och övergångar halt skritt:idea: Det gäller att använda sätet och ha kontroll över bogarna, bara. Jag brukar numera alltid arbeta med det här redan när jag skrittar igång innan jag börjar trava! Det är ju inte frågan om att samla utan bara få igång bakkärran rätt!
(Eller det är viktigt på min som annars också skjuter på med raka leder utom hasen som vinklas för att skjuta iväg ännu mer:cool:)
 
Sv: Bakom lod

Hinner inte svara mera men ang orka:

En häst orkar alltid gå i balans och unghästform är ju bara det:idea: Det är att kräva mera samling högre form osv som de inte orkar.

Att gå i balans i en öppen unghästform är inte jobbigt! Däremot kan det kännas ovant och konstigt för hästen om den inte har gått så tidigare.
 
Sv: Bakom lod

Basically så gav hon så långa löa mjuka tyglar att han vågade komma fram till dom och märkte att inget hemskt händer då. Sen sakta kunde man korta upp honom liiiite och ha i ganksa låg form.
Har fortsatt så i flera dagar nu och det håller i sig så verkar funka men det blir verkligen att "rida fram till handen" så att säga. Fast på ett positivt sätt snarare än att trycka in mellan hand och skänkel som det ofta är, vilket jag inte ser som positivt.
Kanske inte alls funkar på lilla söta Stella men kan vara värt att försöka om du inte redan gjort.

NU hann jag svara lite mer ang detta.

Jag vet inte hur din är men min fungerar inte mera framåt på om man inte först har fått henne att komma igång lite mer bak, vilket ibland är direkt numera, ibland måste man påminna för att hon är kanske överfrisk eller så och hellre vill fladdra iväg i egen stil:cool:

Det innebär att checka av att hon svarar på hjälperna sviktar lite i lederna, halvhalterna går igenom, ha kontroll över bogarna.

Då kan man, om man själv är stark i sin position, dvs kan reglera med sätet, rida på mer framåt så som du beskriver. Men det har tagit tid att komma dit (givetvis beorende på mej mycket) Tidigare fungerade det inte med standardreceptet att rida på framåt, eftersom hon då bara sköt på och blev kort och trippig i steget. De långa bakbenen sköt framåt neråt mot den lägre framdelen, kan man säga:o Man måste ju ha balans för att det ska fungera att rida mera framåt på vissa hästar. Vi fick jobba mycket med att hitta takten (balansen) i lägre tempo, omväxlat med att länga lite, för att hon skulle bli mera stadigt taktmässig och lära sig arbeta i en annan form. Det har tagit tid.

Men har man en lite bättre byggd häst med egen bättre taktmässighet så är det en helt annan sak. Som en unghäst jag har ridit en del som också är lite överbyggd men inte lågställd vilket gör stor skillnad.

Nu däremot fungerar det utmärkt att rida fram henne i mera tempo, så länge man själv kan balansera upp, hon gör ju som stella och älgar iväg annars:) (Fast med sämre framben....)

Det roliga med min är att hon kan se helt annorlunda ut i kroppens hållning uppställd, numera, särskilt efter ridning. Då ser exteriören inte alls så tokig ut vid en snabb blick:D
 
Sv: Bakom lod

Lättar jag av helt så stannar hon och vill inte gå fram, hon förstår inte alls vad det betyder. Driver man på i det läget får jag en mycket
ledsen och förvirrad ponny som spänner underhalsen och kutar på som om hon skulle få stryk för att hon tar upp huvudet och hamnar på
bogarna och skyfflar med bakbenen bakom sig.
 
Sv: Bakom lod

Det där med att böja sig bak tycker jag att hon ofta gör rätt bra i skolorna. Hon älskar att göra skolor, dock skulle hon helst springa som en krabba. :angel:
Men jag tycker det är svårt att få tag i henne och samtidigt vara lätt i handen....

Men här i öppna är väl böjningen i lederna bak bättre, eller fuskar hon här med?
Men halsen är fortfarande kort och manken kommer inte upp, blir lite i två delar va?
RoslagenLAP1664a056.jpg
 
Sv: Bakom lod

Det håller jag nog inte med om alls, från erfarenhet har jag jobbat med hästar som inte orkar bära sig över huvudtaget i någon hälsosamt rörelsemönster (oraken kan vara olika med det är inte helt ovanligt alls)
Och då är det bara från marken och jag har som ledmärke att inte göra det ännu svårare och sätta sig och rida innan en häst kan bära sig i balans själv utan ryttare.

Det kanske beror på hur man ser form och ork?
Jag ser det som att hästen ska bära sig själv, om den itne kan det rent muskulärt orkmässigt så behövs den stärkas.
Jag rider inte med det stödet som många kanske vill ha, jag vill bara ha en extremt lätt kontakt och hästen får absolut inte lägga tyngd i handen. Det ska gå att rida med sytrådar.
Hästen ska komma framt ill handen, men inget mer, inte ta stöd. Bara kontakt. Och jävligt lätt kontakt.

I övrigt håller jag med ang. hjälper och aktivering bak etc. Där tänker jag samma (och menade samma fast som sagt, är nog inte så bra på att fomulera i nuläget)

För övrigt är min egen inte alls taktmässig, han får feltakt i traven som tusan (ser i princip halt ut nästan) när man itne rider honom rätt.
Men så har jag också iof. jobbat extremt mycket från marken med att stärka honom innan ridningen ens påbörjades.
 
Sv: Bakom lod

aaah så där har man grundproblemet då faktiskt.
Att hon inte i grunden är lärd att komma framt ill handen, vilket är grunden för sökning, vilket är grunden för form.

Jag skulle börja med att lära henne att det är ok och en bra sak, hur lång tid det än tar.
För mig är det helt omöjligt att gå vidare på ett hälsosamt sätt om grunderna inte finns där.
Att kunna söka sig framåt till handen är för mig det, det börjar jag med innan jag ens sätter mig på en unghäst. Jag lär in det från marken vilket kanske kan fungera på din då hon itne förknippar det med ridnings stress på samma sätt kanske, och dessutom är det lättare att positivst förstärka om det behövs.

Det är lite svårt att förklara men man liksom jobbar vid hand med tyglar och träns, och jobbar på volter, sidoförande och bara spår och guidar hästen så att den söker neråt till handen och får kontakt.
Där kan man göra en rejäl positiv förstärkning när den söker det lilla minsta, så att den förstår att det är rätt.
När hästen väl söker neråt mot bettet så kan man börjar överföra det till samma sak från ryggen.
Det kanke inte alls är hur du tänker och det är helt ok :) men för mig som sagt är det en av grundpelarna som måste finnas, just att hästen söker.
Med det menar jag att om jag länger ut tygeln, även om det är långt, så ska hästen följa efter den (men inte hänga i den). sen är det ju samma med att korta upp eller flytta men det är ju faktist lättare eftersom det är en "negativ" förstärkning, och att söka är nåt som dom msåte göra frivilligt eftersom man itne kan tvinga genom att dra så att säga (i grova drag förklarat).

Jag dumt nog antog att hon redan sökte men från vad du säger låter det som att hon itne förstår att det är det man vill ju, och då söker hon ju inte. Antar att hon itne är lärd det om hon inte förstår vad det är man vill. Om hon tidigare är riden på ett mer indraget sätt så är det ju inte så konstigt heller kasnke eftersom då har antagligen itne sökning varit något som var viktigt för den ryttaren.

Som sagt du behvöer ju absolut inte ta mitt råd haha men där skulle jag börja nu när du sa hur hon reagerar.
 
Sv: Bakom lod

Hon söker sig mot bettet om jag håller i tygeln, det är när jag släpper ut tygeln som hon blir förvirrad. Hon följer med tygeln ut också så länge hon får lite stöd.
Men släpper jag ut den och förväntar att hon själv ska ta stöd först så blir hon nervös och tror att jag ska rycka henne i munnen.
 
Sv: Bakom lod

Jag ser det som att hästen ska bära sig själv, om den itne kan det rent muskulärt orkmässigt så behövs den stärkas.
Jag rider inte med det stödet som många kanske vill ha, jag vill bara ha en extremt lätt kontakt och hästen får absolut inte lägga tyngd i handen. Det ska gå att rida med sytrådar.
Hästen ska komma framt ill handen, men inget mer, inte ta stöd. Bara kontakt. Och jävligt lätt kontakt.

Det är nog ett missförstånd att andra vill ha "stöd" i form av att hästen ska hänga i handen och använda munnen som extra ben det vill man inte, i alla fall inte jag.

Kontakt enligt utbildningsskalan är just "kontakt" inte mer än lätt kontakt:).

Unghästform är just jämnvikt helt enkelt. Det är svårare för vissa hästar pga bland annat rörelsemönster, men det svåra är nog inte i första hand att styrkan saknas utan koordinationen rent fysiskt, att klara att balansera sej på nytt sätt. Att våga göra det och bli trygg i det istället för sitt vana rörelsemönster som är att arbeta snedare med kroppen. (Hästar är ju väldigt olika när det gäller oliksidighet, vissa unghästar är ganska liksidiga förhållandevis, andra, som min nuv, ville hellre och mycket envist arbeta åt ett håll)

Det handlar inte om styrkan i första hand utan det som känns tryggast för hästen. Det vana.

Man jobbar ju inte någon unghäst långa pass utan korta och mycket ute i naturen för att undvika överansträngning. Även när de kan balansera sig bra från början så gör man ju det.:idea:

För övrigt är min egen inte alls taktmässig, han får feltakt i traven som tusan (ser i princip halt ut nästan) när man itne rider honom rätt.

Ja det är ju det jag menar att man måste vara stark i sin egen position i sadeln för att hjälpa hästen där när den inte har det i sej själv. MEd stark menar jag stabil, att man inte glider omkring i sadeln enligt hästens takt utan kan påverka takten med sitt säte!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakom lod

Vi tänker nog ganksa lika egentligne bara att jag inte är så bra på att uttrycka mig i nuläget.
 
Sv: Bakom lod

För att hästen ska kunna arbeta över ryggen ärligt måste den få trampa på- som den kan göra.

Om den söker sig neråt men utan att komma bakifrån är det inte ärlig bjudning utan enbart avknäppning. Den måste fram till handen. Då får man inte överge den o rida på glapp tygel.

Har den dessutom svårt med takten behöver den ytterligare hjälp.

Iron wills ponny är mkt mer utbildad o hon har en ypperlig sits, men kanske inte fullkomlig timing ännu.

För att hästen ska kunna bli bogfri o lätt i framdelen krävs det att den samlar sig lite. Iron wills ponny behöver inte ridas så lågt som din. Hur den ska gå är avhängigt av utbildningsståndpunkten är där o då o kan varieras.

"Sökningen" är avklarad för länge länge sedan.
 
Sv: Bakom lod

Fast jag tycker inte den söker sig fram/nedåt om man inte när man vill under ett ridpass kan lägga ner och fram hästen. Och går inte det med Stella så kvittar det om hon gör byten, skolor, pirouetter och trampar. För kvaliteten saknas till viss del. Och då får man backa av till basics om man inte kan justera det i övningarna.

IW: Hur menar du "inte får tag i henne" om du inte har mer i handen?
Menar du att hon stjäl tempo, takt eller väg? Eller form rent av?

Jag har fått jobba mkt med att samla hästen genom att klämma ihop den mellan benen då den inte svarat på enbart sits. Det gäller både min häst och PREn. Min häst är mer den som styvnar till i halsen och börjar hänga om man ger mer än bara just kontakt i tygeln. PREn kryper ihop. På båda har halvhalter med att klämma till med benen varit en god hjälp då båda är heta och gärna stjäl både takt och tempo om de kan. De har dessutom båda rätt svåra sinnelag och kan tagga till rejält. Så trots att de är väl skolade för sitsen kan de "glömma" lyssna om de taggar till. Då kan benen vara en bra broms i komb med sits.
Får de stjäla takt och/eller tempo så faller de isär och tappar ryggen. Båda är väldigt överrörliga. Att rida PREn till att sitta ihop är betydligt svårare än på halvblod tex. De tillåter mer handridning och är lättare att koppla ihop. PREn blir likt Stella gärna bensprattlig och med knipt underhals om man inte först kan rida honom med underhalsen upp och mjuk i lite lägre form. Han är överbyggd och ramlar ju också fram om man lägger honom för lågt utan att bakbenen är med.

Jag tror väl lite på att rida det som inte går. För det ska gå. Med det inte sagt att man ska ut och försöka trampa sin oskolade häst. Men kan den inte basics så tar man allt basics och gör det. För det går att lära hästar som har betydligt sämre exteriör och lika mkt bagage och temperament som Stella att göra sånt. Då borde det gå att lära henne med.
Hon har ju en inte helt obegåvad eller korkad matte heller.;)
Du verkar vara en av dem som har koll på hur din häst reagerar. Och du bryr dig. Det är trevligt att se!
 
Sv: Bakom lod

Jag inte håller med helt enkelt.
Om hästen itne söker sig när man länger tygeln så är den helt klart inte klar på den punkten alls.

Man överger den inte överhuvudtaget, man ber den att följa tygeln, sen om den inte gör det är ju en annan sak men det är inte för man har övergett den, då är det för att dne inte följer med fram.

Och självklart måste aktivitet komma bakifrån men om hästen inte kan söka sig så förlorar manju halva poängen.

Och vad man anser som kontakt i tygeln kan ju vara annorlunda, jag har gjort väldigt klart att jag menar en extremt lätt kontakt som KAN innebära tyngden av tygeln i vissa fall.
Men det är ju ens egen åsikt och ingen behöver hålla med mig, precis som jag itne håller med dig.

Håller dock med Tuaphua i sista stycket (och generllt i övrigt ofta) om basics, och att rida på det som itne går inom rimlighet.
Som sagt, jag tycker inte fina Stella har den basic kunskapen inlärd, helt klart, för om hon hade det så skulel hon ju söka när man ger kommunikation på att det är det man vill (dvs. länger tygeln och försöker lägga ner henne)

Och bara för att en häst är sk. högre utbildad betyder ju inte att den inte SKA gå att rida i en unghsätform. Snarare tvärt om!! Om den är välutbidlad så ska den gå att rida i mer varierade former och det ska vara ryttaren som kan bestämma, och i det ingår att kunna länga sig. Även om den inte "behöver" det.
Faktum att hon inte går att få att länga när amn vill visar för mig att hon absolut behvöer ridas så ju. inte tvärt om.
Men som sagt Axel vi behöver ju inte tycka samma, jag har inget behov av det.
 
Sv: Bakom lod

Fast jag tycker inte den söker sig fram/nedåt om man inte när man vill under ett ridpass kan lägga ner och fram hästen. Och går inte det med Stella så kvittar det om hon gör byten, skolor, pirouetter och trampar. För kvaliteten saknas till viss del. Och då får man backa av till basics om man inte kan justera det i övningarna.
Håller med. Fungerar inte detta är det trots allt sökningen till handen som inte finns där tillräckligt och då får man jobba med det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp