Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Ja du sitter jättesnyggt IW :bow:

Men jag tror så här:
Hon har som min en kort hals och är överbyggd (väl?) och vinklar i hasen, vilket ser bra ut. Men hon skjuter hellre fart med den vinklingen än bär? Ja det gör min i alla fall.

Så ja, halvhalterna är superviktiga och dom ska gå igenom hela vägen. Lyssna och svara på hjälperna direkt! Du måste få henne att vinkla i knät (hon gör det lite mer i snön vilket de flesta gör..) och i höften, börja bära mer och få upp manken mer och få ut halsen. Vänta, vinkla, vila på steget mer, inte balansera på underhalsen utan komma i balans bakifrån!

Min har haft svårt för det bla av exteriöra skäl. Hon har sitt sätt hon vill jobba men kan nu bära mer och bli lättare i framdelen och släpper nacken mera. Det blir en helt annan häst när hon börjar vinkla i alla lederna och är i balans. Högre fram, lättare.

Massagen vi håller på med och har gjort ett tag nu, fick loss muskler i halsen och gjorde att hon spontant längde ut halsen och fick en annan "kurva", vilket underlättade det här för henne. Jag masserar och stretchar bla halsmusklerna flera gånger i veckan.
Blir hon spänd så vill hon återfalla i sitt vanliga mönster. Det tar tid att ändra sånt. Man får vara vaksam och inte tillåta det.

Det är förstås en fråga om lösgjordhet, och att hon driver någotsånär jämnt bakifrån. Man får vara lite kadaverdisciplin-ryttare:)

Men om du bara skrittar nu har du ju alla möjligheter att jobba på lyhördheten och att få igång bakdelen:idea: Det kan du göra när du skrittar rakt fram. :idea:

Ja mina tankar om det hela:laugh:
 
Sv: Bakom lod

Exteriörbild på den nakna sanningen, totalt omusklad efter vilan dock. Men såhär ser hon ut nu.

Stellabildmage.jpg


Hon är faktiskt rakhasig, men ja, kort hals har hon och överbyggd är hon. Hon älskar att skjuta bakbenen efter sig,
liksom paddlar med dem bakom sig och sänker länden och går isär i två delar.

Det blir mycket bensprattel, men det händer inte så mycket i kroppen tyvärr.

Massage det får hon av en underbar massör som är extremt duktig på hur ridningen påverkar hästens muskler och kan direkt säga hur jag har ridit
genom att bara känna på henne en kort stund. Hon låser sig ofta i ländryggen, vid ena höftleden (då hon gärna skjuter på med ena bak mer än det andra)
samt brukar vara stum i bogarna. Halsen har utmärkt rörlighet åt sidorna, men hon har svårt för att sträcka ut halsen framåt.

Ja, vi övar på att skritta rakt fram, för det mesta så flyger hon genom luften i caprioles och dylika skolor, men jag gör så gott jag kan. :p
Sedan så blir det trav och lite galopp på raka spår, så då får vi öva på rakriktning och att hon ska driva lika mycket med båda bak.
Tänkte börja med lite skolor och sidförande i skritt när hon väl får trava, för att få lite mer samling och lösgjordhet.

Tack! Jag uppskattar ditt svar. :)
 
Sv: Bakom lod

:bow:
Bra observation! :)
Det är intressant hur olika det kan se ut på olika hästar. jag kan tänka mig att den som det såg annorlunda ut hade ett annat tonus i sig själv och att ponnyn kanske har lite längre kropp/annat rörelsemönster och måste anstränga sig mer för att inte råka sänkas i manken och för att klara att hålla ihop hela kroppen.


*kl*
Förutom det, att det är bra att försöka ändra sitsen (trots att hästen triggar till något annat, vilket ju inte är så bara..) så brukar jag tänka att det har mycket med balans att göra. Om hästen vill öka på när den hamnar framför lod, eller som i det här fallet - ha mer stöd, så tänker jag att den inte lärt sig det där med att själv ta ansvar för att hålla balansen.
Vill man försöka jobba bort det så skulle jag OFTA lätta av, men i samband med att man går in i en balanskrävande övning (t ex byter varv ofta, jobbar med korta-länga steget, åtminstone att man ändrar något ofta - riktning, ridväg, tempo, steglängd, gångart). Och då hellre ta att hästen hinner öka på eller länger ut "fel" bara man övar på det och försöker förbättra förutsättningarna ytterligare. Faller hästen isär, ja då får man försöka jobba ihop hästen igen utan handen, rinner hästen iväg framåt, då är det bara att ta tillbaka och vara konsekvent så hästen till slut lär sig att den får ta ansvar för att ändå hålla samma tempo.

Egentligen tycker jag man borde titta på ganaschvinkeln i allmänhet och inte bara framför vs. bakom lod. Har hästen en vid och bra ganaschvinkel trots att den är "på tygeln", då tycker jag inte det alls är någon fara om den ibland dippar in lite eller hamnar lite för fritt, för då har man ändå ett bra utgångsläge att jobba ifrån även om man råkar tappa det enstaka gånger.
Medans en häst som går med snäv ganaschvinkel helst skulle behöva vidgas vare sig den går i lod eller bakom lod för att det sabbar för helheten oavsett hur hästen går i varje sekund.

Tillägg: sen så tror jag att man som ryttare får in känslan för när det är läge att lätta ur lite och när det inte skulle ge något. Men att man ger sig sjutton på att göra det, åtminstone en eller ett par gånger per pass, och att prova lägga in eftergifter med successivt lite längre tygellängd under övningarna. Det är ju en enorm skillnad att känna att yes, nu kan jag lätta ur för att hästen inte behöver balansera fram utan har lagt över mer vikt bak, mot att länga ut och veta att hästen kommer trilla på näsan. Men för att veta vart man ligger är det ju ändå bra att göra det med jämna mellanrum och få kvitto + sporre att jobba vidare.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Bra att du ska få hjälp! Tänk på att anledningen att vi en gång i tiden satt upp på dessa djur var för att de lånade oss deras snabbhet och styrka inte för att sätta oss i livsfara!
Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Bakom lod

Samma här. Vi har samma erfarenhet som vanligt. :)Är vi verkligen unika? (Har rätt svårt att tro det, men man kan lätt få den tanken när man läser här.)
 
Sv: Bakom lod

När det gäller haserna så är det mera hur de används, min har rätt raka när hon står rakt upp och ner men använder dem som din. Har inga bra bilder men den här är klippt ur en gammal suddig mobilfilm:

pk1_redigerad-2.jpg


Man ser ändå vinklingen i hasen:) Men den vinklingen använder hon helst om hon får välja till att skjuta iväg, inte bära, för de går inte om inte resten är vinklat!

Det är därför vi fick jobba så otroligt mycket med att få fram mer bärighet. Vila på steget och vänta in och bära upp mer bakifrån. (vilket hon gör nu)

Jag vet att du behandlar din häst på alla tänkbara sätt:bow: Den massagen jag menade är flera gånger i veckan med en speciell massageapparat som vi har i stallet, skulle aldrig ha råd med massör flera gånger i veckan:eek: Men det har betytt underverk för hennes muskler, hon rör sig faktiskt annorlunda och mjukare även i hagen tex.
Som du väl vet har hon också en galoppkarriär som förstörde en del men även utan den hade hon haft denna exteriör och psyke och sätt att arbeta (ibland hetsa framåt mer än bära)

Skillnaden nu är hon kan upplevas nästan seg ibland för att hon "stannar i arbetet" och tar i och springer inte direkt ifrån som tidigare, vilket gör att det blir mycket jobbigare för henne och det är nytt. Man kommer ju mera till ridning och måste t o m lägga till drivning som hjälp.

Din kan nog "sprattla med benen" mera och dölja sitt fuskande (ja du förstår vad jag menar) för hon är inte lika mycket byggd i framvikt, min KAN inte sprattla med några ben alls om hon inte först bär upp sej bakifrån hon är mera byggd som en dragster.

Men jag tror ändå att träningen är ganska likartad, som dom behöver:idea: Balans, (vänta, vila på steget mer) lösgjordhet i kroppen för att ens KUNNA släppa i nacken, och massage och sånt som du redan ger!
Min har ju lätt att bli spänd i musklerna och det är delvis kopplat till brunsterna. Men hon har aldrig haft kvarvarande spänningar s a s, när vi har kollat. ET rek munkpeppar för att undvika de PMS symtom som gör ont och ger spända muskler. (Det sista bara en parentes, det gäller kanske inte alls din)

Vet att du frågade om sitsen mera osv :D Ja du sitter ursnyggt som sagt:idea:
Vet inte hur du använder sitsen. Men du behöver ha en jäkla bra mage, och kunna reglera henne med sitsen, från myrsteg till längningar....Det har du säkert!:D
 
Sv: Bakom lod

Kanske ska lägga till att bilden är äldre och där har vi inte fått ut halsen och hon skjuter mest på, inlagd som exempel på hur hon gör bara.

Sen ska jag hålla tyst så att du får svar från folk på detta forum som var din avsikt:o
 
Sv: Bakom lod

Från att inte ha läst resten av tråden rent spontant så skulle jag säga följande:

- att hästen tränas från marken mer så att den bygger upp mer styrka, och för en stor häst är det lättare utan ryttare ibland (min är så). Detta kommer leda till att den orkar bära sig mer korrekt.

- att itne rida längre än att den bär sig bra!
Dvs. rid inte för länge, om hästen först jobbar och sedan börjar tappa orken, lägg av då eller ta en paus.
Det ger ingenting förutom förslitningar att sitta och rida när hästen går i en ohälsosam form.
Sluta innan det händer, även om det blir korta tränings/rid pass.

- Fokusera mycekt på övningar som verklgien genuint stärker.
Det är bättre att göra ett bra jobbiga men bra övningar, och sen är passet slut, än att sitta och rida runt felra varv till men hästen inte jobbar.
 
Sv: Bakom lod

Den här läran har inga halvhalter med eftersom de inte har ngn kontakt o energi o ta av.

Släpp tygeln så ska du se att hon tar fram näsan:devil:. Det är ngt svårare på din ponny som har en kort o lite stabbig hals, men det är ju inga problem.
Det som är är väl att hon har ganska mkt underhalsmuskulatur o rider man i en hög form blir det inte mindre- se bilden.

Har du börjat trava redan?

Alltså inte för att vara jobbig men Axel jag förstår inte alls varöfr du är på Klassisk om du tycker det är så fel?
Det är så himlans ofta som du har en ton som är så negativ mot att detta forum och "den här läran" som du själv benämner det.

Det även inte korrekt att det inte finns någon kontakt eller energi inom klassiskt, även om det säkerligen finns individer som rider så och kanske även strävar efter det, vem vet, men jag tycker inte du kan sitta och säga att det inte finns "inom den här läran" som att du på något sätt representerar hela klassiska ridningens lära!?

Men framför allt förstår jag inte varför du är här när du är så negativ till "den här läran"?

IronWill:
Kul att du tittar in här med fina Stella :)
Med henne skulle jag (som med alla egentligen även om man tar lite olika vägar beroende på individen) fokusera på att verkligen se till att hon jobbar baktill, när hon genuint jobbar så kommer hon ju komma fram med nosen lite mer naturligt.
Som du själv säger, när hon knäpper av så är det ju falsk form och du är ju kunnig nog att märka det.
Om hon lägger sig i handen för mycket så indikerar det att hon antingen är felriden tidigare (men du vill ju inte ha henne tung där så det jobbar du ju redan på från vad jag läst vilket är bra), och/eller att hon inte orkar.
Att hon itne orkar har du ju själv också upplevt känns det som och svaret på om hon ska få mer stöd då skulle jag säga nej.

Som jag ser det (och bara jag, inte nån hel lära för jag kan bara tala för mig själv) så är det ingen idé att jobba en häst i en ohälsosam form om det är formen och styrkan man är ute efter.
Om hon behöver mycket stöd för att orka gå i en hälsosam form, så är hon för svag.
Om hon iten går att rida i en bra form för att hon är för svag, så tränar man upp styrkan på andra sätt.
Tex. markjobba på volter där hon MÅSTE sätta benen under sig och vinkla och jobba (men inte sladda ut eller trampa över).
Galopp intervall träning är bra med, då ligger ju fokus såklart inte på formen utan på att stärka bakpartiet. Men det har ädnå samma mål som det andra= stärka.
Longering över bommar är bra för att aktivera bakpartiet, eller rida över dom.
Galoppfattningar, sidförande etc du vet ju vad jag menar.
Allt som stärker.
När hon är stark nog kommer hon ju orka bära sig utan att hänga i tygeln och antagligen komma fram mer till handen med.

Dock får man överväga bett också, min är extremt känslig i munnen och har tagit lång tid (plus skador etc.) att hitta nåt han trivs med så han vågar komma fram.
Han knäpper av annars och sänker ryggen och slutar jobba.
Så att överväga att prova andra bett kan vara värt det med henne ihop med "styrketräning".
Även att ta ett upplyftande tygeltag när hon börjar knäppa av (du vet, händerna halvvägs framme på halsen och lyft lite uppåt, det kan låta galet kanske men det ger en viss effekt att lägga vikten lite bakåt vilket i effekt blir lite halvhalt effekt, utan att tygeltaget blir bakåt.)
 
Sv: Bakom lod

Jag går väl kanske mot strömmen lite. Jag tycker du är en ryttare som rider fint och prydligt. Du sitter snyggt! Men formen på hästen måste åtgärdas för att ni ska utvecklas. Det kvittar om man kan få till alla krumelutter i boken om man inte får kvalitet i dem. Och du kan aldrig få full kvalitet med halsen indragen oavsett om det är du eller hästen som gör det. Men allt det här vet du redan.

Jag hade valt att från marken först lära hästen att släppa ut halsen på en stor volt med hästen något böjd. Jag hade gjort detta i träns. Och nu pratar jag inte någon extremböjning där hästen går av. Utan mjukt rundad så pass mycket som den klarar att böja sig jämt igenom kroppen. Jag hade raktiktat på böjt spår. Jag upplever att hästar som rullar ihop sig och drar upp och in halsen lättare släpper ner och ut den på ett mjukt rundad spår som är stort nog för att de ska kunna hålla balansen lätt.

För mig är det noga att skilja på att rakrikta och att rida hästen rakt fram. Jag tycker man kan rakrikta på böjt spår med. Dvs se till att hästen är på linjen. Men därom tvista de lärda. ;)

Jag hade uppsuttet sedan jobbat vidare på samma sätt. Och jag hade sett till att fröken lär sig att hon går i lägre form när jag vill det. Inte när hon anser det vara ok. För jag tycker sånna hästar måste börja gå ganska lågt för att släppa upp rygg och släppa fram och ner hals. När de kan slappna av där kan man börja låta dem gå högre. Men aldrig högre än att ryggen är med och de sitter ihop.

Jag rider ju med andra tygelsignaler. Mina hästar ska svänga genom tryck för tygeln mot halsen, inte med ledande hjälper. De ska alltså bort från sidan av tygeln. Men de ska fram till handen och framför allt yttertygeln. En övning som gynnar jobb mot hoprullande är att rida på en stor volt och tänka lite öppna genom att flytta in med sits och för yttertygel och även tänka lite rumpan ut. Då brukar de sträcka sig mer fram mot yttern.

På andra raser än halvblod upplever jag att man ser det här betydligt oftare. Bla araberna och PRE:na jag har ridit har varit sånna. De har höjd hals och för ett otränat öga ser de fiiina ut. Men underhalsen är framme och halsen indragen, av dem själva. Sänker man och rundar dem och rider lite i lugn takt där de vilar på steget och man kan driva dem utan att de rusar så brukar de komma fram. Så att få dem på sitsen är viktigt.
Min gamla islandskorsning har också väldigt kort och stabbig hals. Han är lite överrörlig i ryggen som många isisar. På honom är det också just låg, takt och tempo som gäller. Samt att böja ngt för att inaktivera underhalsen. När den är uppe kan man börja rida rakt.
På många hästar tycker jag lägre form är gynnsamt. Många eleverar fram innan arslet och resten av kroppen är med. Hästen kan inte gå högre fram än vad den orkar bak. När den är starkare kommer den upp. Eller man kan ta upp den mer.

Jag är väl en sån som tycker att hellre att underhalsen sugs upp och huvudet är lite bakom än att underhalsen är spänd/framme och nosen kommer fram.

Givetvis så får man kanske testa olika bett en del. Jag upplever att många går bra på mitt anatomiska Sprenger. Min gammelgubbe blir mer känslig av det. Och lillkillen mindre. Det blev även sista araben och PREn. De blev lugnare i munnen av det.

Så tänker jag iaf.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Absolut är det lättare på sätt och vis på böjda spår, (fast det är bra att variera där tycker jag och rida även på raka linjer) men som jag förstår det av IW är Stella under igångsättning och det är raka spår som gäller ännu:idea:

Så i alla fall jag utgick nog mera från det:)
 
Sv: Bakom lod

Det med styrkan är i princip det vi övar på varje dag, år ut och år in. Mycket fattningar från skritt och så vidare.
När hon är igång så är hon stark, men jag tror att det är jag som inte kan rida fram det, jag vet liksom inte vad jag ska
göra när hon bara kryper bakom och sprattlar med benen, hon är ju som sagt rädd för att ta ärligt stöd.

Att hon är felriden sedan innan är mycket troligt, hon kommer från en ridskola i grunden. När jag köpte henne var jag inte så duktig
och när jag släppte tygeln så gick hon nästan ner på knä för att hon använde handen och tyglarna som ett femte ben. :o

Nu har jag ju fått bort det att hon hänger sig för att hon inte förstår vad hon ska göra, men då har jag fått motsatt problem att hon bara
rullar i hop halsen och tar in snoken istället.

Dessutom så blir hon inte glad när hon måste länga ut sin hals, nu innan hon gjorde sig illa så började jag enbart fokusera på att rida ut halsen.
Tog ner tempot och tvingade ut halsen på mjuka runda spår. Det gick super i två veckor, sen så hade hon lagt sig på bogarna
slutade ta skänkeln och skyfflade på med bakbenen som en gammal travare. INTE bra.

Ryttarfel javisst, men hur balanserar man så att man behåller det där super elektriska som jag har när jag "bär" henne, och den fina
halsen jag får den första veckan jag läggerut halsen.

Upplyftande tygeltag har ingen effekt. Sen så tycker jag inte om att lyfta upp huvudet på henne innan bakbenen är med, det känns som att börja
i fel ände och att hon bara kommer att gå av på mitten - framför allt i länden som är så svag.

Hittade en bild som visar det jag beskriver - såhär gör hon om jag låter henne lätta av i handen. Bensprattel, sänkt rygg och nosen i bringan...
Hon är rädd att jag ska dra henne i munnen, och jag kan erkänna att min innerhand ibland lever sitt eget liv, men jag börjar få ordning på den.

Stella5-22.jpg


Stella2-35.jpg

Galopp från samma pass (märks det att jag lät henne göra som hon ville och ingorerade formen totalt och tittade på blommorna? :angel:)

Stella6-17.jpg

Detta inträffar när man lättar själv i sadeln och tar mer i tygeln - stöd längre fram...
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Ok, är det så att den inte kan ridas normalt hade jag nog låtit formproblematiken vara lite och ridit ute. För att sedan då det går börja ta det på stooora runda spår. Det bör inte ta många ridpass att lösa. Så då anser inte jag att böjda spår hinner ge så mkt slitage. Bara för att hästen är böjd behöver den ju inte hasa runt på insidan. Låter man den böja sig efter linjen och håller den på linjen i lagom tempo borde den inte tilta in eller ut. För IW sitter centrerat nog själv.

Jag hade dock ansett att formen är avgörande för att få någon som helst kvalitet i ridningen. Och tagit det problemet ganska fort i dressyren.

Är det så att den är trasig i fram så gynnas den verkligen inte av att gå och spänna till så som den gör. Då borde det nästan vara värt runt en tre kortare ridpass med första passet även en del avsuttet på en stor volt för att lösa det.
Innan den släpper till där fram kommer den inte kunna släppa till där bak helt heller.
Man kan ju försöka skjuta rygg själv med huvud och hals indraget och spänt. Det är helt omöjligt att röra sig genom kroppen då. Jag vet att häst och människa är olika. Men där är vi rätt lika i att vi inte kan "gunga" genom kroppen då.
 
Sv: Bakom lod

Jag tror också att formen måste åtgärdas innan vi kan gå vidare, det är inte kul att se hur hästen bygger fel muskler trots att den gör
piruetter, byten och alla skolorna.

Nu är min egen tränare en mästare på grunderna, det är hon som lärt mig att sitta och lärt av min häst att hänga på tygeln
och försöka slänga av mig så fort jag kräver något av henne :love: Kan inte tacka henne nog, men på grund av att Stella varit
skadad sedan januari 2009 så har jag ridit mycket mycket sällan för min tränare, och det är först precis innan hon skadade sig
som hon började syssla med dessa fasoner istället för att hänga på bettet.

Att länga ut sin hals gör hon utmärkt vid longering i grimma, då springer hon med nosen i höjd med kotorna och frustar mycket
glatt, då ser det naturligt ut, men hon släpper inte alls till när jag sitter på. Sadeln är kollad, hon är röntad överallt förutom i bogar
och hals och huvud ;) Munnen fixades i mars osv.

Hon har inte heller några problem att böja halsen åt sidorna, i lägre form går det också,
men då måste hon gå i myrtempo och då tappar vi bakbenen.
 
Sv: Bakom lod

Hon har haft en spricka/fraktur i carpus på vänster fram, som dock har läkt utan komplikationer,
men jag har fått instruktionen att det inte är ok med böjda spår i skritt förens om lite mer än en vecka och i trav och galopp om 5-6 veckor.
 
Sv: Bakom lod

Ja, du är verkligen ingen dålig ryttare. Och det är en snygg ponny. Ni är nog betydligt bättre än medelsnittet. Men för att höja ytterligare måste formen justeras.

Din tränare kanske kan hjälpa dig med det med.

Släpper hon till i halsen om någon annan rider?
Kanske inte är någon annan som vågar. ;)

Jag ser också hästens exteriör, som Flash pratade om. Och den innebär ju givetvis att lägre form blir svårare än på en häst som är byggd mer i uppförsbacke. Lägger jag ner min unghäst rejält och gasar på så kommer ju han automatiskt upp fram på ett annat sätt än om jag gör det på gammelgubben. Min ponny är överbyggd och har kort och lågt ansatt hals. Han skjuter hellre än han bär bak. Nu är han mer utbildad och man kan ju genom ridningen styra hans bakben mer än unghästens. Men per exteriör får de ju en del gratis eller emot sig. Och ponnyn har helt klart mer emot sig.
Stella har ju också säkerligen lättare att tippa fram och paddla på bakom sig.

Men där upplever jag att det är en grej man får jobba på. För det måste gå. Inte en en kryplåg form som drar ned dem. Men i en form lägre än bilderna. För jag tror hon skulle ha lättare att släppa till i halsen då. Halsen kommer då av naturlagarnas kraft att mer dras nedåt/framåt istället för om den eleveras tryckas nedåt och bakåt i manken. Givetvis får man då rida "kroppsklumpen" mer för att behålla balansen bakåt och se till att påskjutet inte blir större än vad hästen fixar att bära.

Förstår att det måste vänta pga benbrott. Hellre får det ta tid än att man står där med en trasig häst.

Fö tycker jag inte din nacke är så illa. ;)
Man ska ju vara försiktig med att kollapsa i framsidan av halsen med. Visst kan du sträva lite mer uppåt med en punkt som är precis bakom dina öron samtidigt som hakan ska in. Men när man gör det så spänner man till sin hals lite. Dock tänker man snudd på "underhals upp" själv med.
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Kanske ska tillägga att jag inte rider AR. Jag rider någon salig mix av AR, tyskt, klassiskt, centrerat etc etc. Men det funkar på banan med.
 
Sv: Bakom lod

Det är mycket sällan någon annan vill rida på Stellan. Har en stallkompis som vågar sig upp ibland, som tävlar och tränar på betydligt högre nivå än mig.
men det är fortfarande så att kommer halsen ut, så sprätter bakbenen bakom henne, men något bättre än när jag rider.

Min tränare skrittade på henne för 4 år sedan, i 10 minuter. Sedan satt hon av och sa att hon aldrig mer kommer att sitta på Stella. :o

Och ja, hon blir inte i jämvikt när man lägger ner henne utan det blir så att hela hästen faller framåtnedåt och bakbenen är uppe och sprätter bakom rumpan på henne.
Men frågan är hon skulle fungera om man klarar av att länga ut henne samtidigt som man rider på i ett något snabbare tempo än det som behövs för att hon ska
länga ut halsen helt... För hon vill helst gå i ett mycket söligt tempo för att våga länga ut halsen.

Nästa häst blir en i uppförsbacke med lååång hals. :angel:

På tal om påskjut ..... :idea::angel:
http://www.youtube.com/watch?v=FF2oeI9Vxug

Det här är vad jag har att jobba med. :o Stella - som hon själv vill ha det.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 173
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 617
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 107
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp