Bakom hand

O

Olexa

Hej! Jag vill veta mer om vad bakom hand innebär, varför det är bra/inte braoch vad man göra om hästen går barkom hand. Har läst och hört att det inte är bra, men många tjatar om låga händer och på bilder av jätteduktiga ryttare verkar hästen vara bakom hand... Vill gärna ha lite tips och synpunkter på saken. :confused:

Sv: Bakom hand

Bakom hand eller bakom lodplan tror jag att du menar...det menas med att hästen går med näsan för långt in mot bringan..i extrema fall kan det t o m se ut som om hästen skulle kunna bita sig själv i bringan:) Huvudet ska ju bäras med nacken som högsta punkt och näsan ska vara precis lodrät mot marken.

det är ganska vanligt att unghästar till en början går lite bakom lodplan pga att de helt enkelt inte orkar bära upp sig ännu. Att gå bakom lodplan är inte bra då hästen hamnar för mkt på bogarna dvs den bär ryttaren för mkt på framdelen istället för bakdelen. I längden skadar det hästen.

Till en början låter jag unghästar gå "lite" bakom lodplan men efterhand som styrkan kommer så brukar det försvinna av sig självt.

*raderat* Såg att du redan fått ett bra svar. Finns ingen anledning att upprepa samma sak.

Tack för ditt svar, men t ex ridskolahästar är ju fota lite lata och går bakom lodplan... Hur gör man för att få dom att gå i korrekt form?

Jag red jättemycket förut på en ungponny som gärna går bakom hand, alltså, han krullar ihop nacken med nosen in mot bogen. Jag fick lära mig utav min ridlärare att göra ett "uppdragande/upplyftande" med tygeln, typ som en halvhalt och lyfta händerna en aning+ att driva på hästen en aning. Han gick bakom hand eftersom han inte hade tillräckligt med muskler för att "hålla upp sig" :)

Jag har fått lära mig att bakom hand och bakom lod är två skilda saker. Bakom hand, då är det att hästen knäpper av och inte alls jobbar korrekt. Bakom lod, då är hästen något bakom lodplanet men jobbar fortf. med rygg och bakben.

Så om hästen går barkom hand bara böjer den på nacken och fortsätter lägga tyngden på frambenen?

Bakom hand - hästen undandrar sig ryttarens inverkan och är inte lösgjord och kontaktbar framtill.
Bakom lod - hästen går med nosen bakom lodplan (linje genom ögat, ej nosryggen som många tror)

Trodde att det var nosryggen... Lust att förklara lite om linjen som man drar genom ögat? :confused:

Lodlinjen som det talas om går genom ögat, det ska inte vara lodlinjen längs med nosryggen som är bedömningen. Detta är reglerat i TR och alltså vedertaget.

Edit: lodlinje, tyngdkraftens riktning, vertikalriktningen; den riktning som ett upphängt lod i vila intar.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar, men t ex ridskolahästar är ju fota lite lata och går bakom lodplan... Hur gör man för att få dom att gå i korrekt form?

Vad jag hört så ska man driva mycket och inte "fånga upp" så fasligt mycket med handen utan att man istället sitter emot med sätet.

För det första så tror jag att man ska sluta haka upp sig på att "få hästen i form".. Använd mycket drivning och sitt emot med sätet och försök att få hästen att arbeta mer med bakbenen och ryggen, Du ska driva mycket -men hästen får inte gå fortare, utan istället sätta under bakbenen. Hästen ska flytta tyngd punkten bakåt.
När hästen gör det så kommer den även att ge efter i nacken och du får den "fina formen"..

Det krävs mycket känsla från ryttaren för att få hästen att arbeta korrekt.. men när man väl "får till det" dem första gångerna så känns det helt underbart! :laugh:

Bakom hand - hästen undandrar sig ryttarens inverkan och är inte lösgjord och kontaktbar framtill.
Bakom lod - hästen går med nosen bakom lodplan (linje genom ögat, ej nosryggen som många tror)

Ställer mig bakom denna beskrivning, som tagen ur ryttarens handbok. :D

Hästen kan vara bakom hand utan att vara bakom lod. Bakom hand betyder att den "backar undan" från bettet, det vill säga att den inte kan/vågar ta stöd i handen.

Gör hästen så får ryttaren driva den fram till handen, tills hästen länger sig och tar kontakt. Hästen tar inte kontakt för att du bråkar i dess mun - det är just det som den är rädd för från början, och som gör att den smyger in bakom hand.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 522
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama