Bajspåse-problem!

Angelina

Trådstartare
Där jag bor finns det bara tre ställen att kasta bajspåsar på. Av dessa tre är det bara en som är speciellt för bajspåsar. Detta medför då att jag måste bära med mig påsarna i flera kilometer och som ni säkert har märkt luktar det inte så gott. Jag har två hundar så det blir ju lite bajs att bära på. Det är ju lite lättare på vintern när jag har jackan med massa fickor men nu på sommaren har jag inte alltid jacka med mig.

Finns det något smart sätt att "transportera" dom på?? Hur får jag det att inte lukta så illa??

Sv: Bajspåse-problem!

Det är samma sak där jag bor, får släpa med mej påsarna genom halva stan :crazy:
Det finns ju bajspåsar som luktar gott, vet dock inte om dom fungerar!?
Jag brukar se till att hundarna gör behov nr 2 i skogen, så jag inte behöver plocka upp så ofta...

Jag brukar inte hinna komma till skogen innan de gör nr 2...och då får jag bära påsarna genom hela skogen!!!

Lär hundarna att bära påsarna! :idea:

"Lukta gott"-bajspåsar funkar inte! De hade sådana på Hundtsallet senast jag skulle promenera vovve, och det blev en väldigt äcklig blandning när det kom pustar både av citrondoft och hundskit. Blä! :D

Kan man inte ringa till komunen o be dem sätta upp fler bajstunnor??
Måste ju ligga i deras intresse oxå att slippa bajspåsar som ligger lite här o där.

På en promenad vi går 3,3 kilometer finns det bara 2 bajspåse tunnor. Fler hundlatriner åt folket :p

Kan man inte ringa till komunen o be dem sätta upp fler bajstunnor??
Måste ju ligga i deras intresse oxå att slippa bajspåsar som ligger lite här o där.

Dom är JÄTTESNÅLA, iaf där jag bor. Det har tjatats på fler tunnor i runt ett år nu, till slut gick dom med på att sätta upp 2 (?!?!) till i hela stan :eek:
Den ena sätter dom mitt i centrum där det redan finns en ocn den andra efter en cykelstig 3km utanför stan....

Om du redan köpt tjocka bajspåsar (för de kommer ju i olika kvaliteter) och du knyter påsen när du plockat upp bajset, men det fortfarande luktar tycker jag att du ska använda 2 st påsar till varje upptagning.
En bekant till mej tar en bajspåse och en fryspåse (för hon hävdar att de är billigare) när hon plockar upp.

Som tur är har vi inte det problemet där jag bor.

Den bistra sanningen, är juh att det är sånt här som gör att folk skiter i att plocka upp.

Här där vi bor har ja inte sett en enda "riktig" hundlatrin.
Blir vanliga papperskorgarna.

/Tobbe

Hundlatrintunna har jag 1 i närheten. Så det blir oftast att det hamnar i vanliga soptunnorna som sitter uppe. Kanske inte idealiskt, men krasst så är det en okej lösning tycker jag.
Det är ju inte så tunnorna översvämmas av bajspåsar. Snarare av engångsgrillar, matrester och picnic-prylar.

Jag kastar i vanliga soptunnor också, förstår inte riktigt varför jag inte skulle göra det och har hittills aldrig märkt några negativa reaktioner på det.

Det jag inte förstår är när man hittar upplockat bajs i knutna påsar som sedan är slängda längs med vägen?? Folk som tröttnat på att bära runt på det...? Varför inte bara låta det ligga från början isf så det kan regna bort.

Det jag inte förstår är när man hittar upplockat bajs i knutna påsar som sedan är slängda längs med vägen?? Folk som tröttnat på att bära runt på det...? Varför inte bara låta det ligga från början isf så det kan regna bort.

Intressant:D Jag ser samma sak dagligen, och någon verkar ha för vana att lägga sina bajspåsar i rabatten utanför huset...

Fördelen som jag ser det med tunnorna avsedda för bajs är att de har lock. Ibland har det suttit typ skator och måsar på tunnorna här omkring och rivit ut allt, i jakt på slängda matrester från pic-nicfolket.
Då ligger det ofta 25 trasiga bajspåsar där också. Inte så mysigt.

Å andra sidan var det rätt äckligt när någon sprängde hundbajstunnan också....:cool:

Men är inte det för att hundlatrinernas innehåll måste tas om hand om på ett annat och dyrare sätt än vanliga sopor pga smittorisk? Är iaf det jag har för mig. Har också för mig att en hundlatrin kostar kommunen ca 7000-9000kr om året. Kan vara fel, men det är det jag har fått lära mig.

Kostar det verkligen så mycket?

I Mölndal (angränsande kommun till Göteborg) har de hundlatriner överallt, dessutom är det rullar med bajspåsar på dem så man kan ta av.
Mölndals kommun måste vara bland de hundvänligaste faktiskt. Gratis bajspåsar vid alla sopkorgar!

´Som sagt jag vet inte säkert, det är bara vad jag har hört och sen kanske det är skillnad mellan kommun och kommun beroende på hur långt de måste transportera det?

Känner mig bortskämd med soptunnor här faktiskt, ca vart femte lyktstolpe har en tunna, de flest med lock, dock inte renodlade hundlatriner.

Lär hundarna att bära påsarna! :idea:

"Lukta gott"-bajspåsar funkar inte! De hade sådana på Hundtsallet senast jag skulle promenera vovve, och det blev en väldigt äcklig blandning när det kom pustar både av citrondoft och hundskit. Blä! :D

Funderade på att skaffa "packväskor" som de kunde bära påsarna i...

Om du redan köpt tjocka bajspåsar (för de kommer ju i olika kvaliteter) och du knyter påsen när du plockat upp bajset, men det fortfarande luktar tycker jag att du ska använda 2 st påsar till varje upptagning.
En bekant till mej tar en bajspåse och en fryspåse (för hon hävdar att de är billigare) när hon plockar upp.

Som tur är har vi inte det problemet där jag bor.

Tack för tipset! Din vän har nog rätt i att fryspåsar är billigare!

Jag har också märkt att det är skiftande kvalitet på påsarna. Jag köpte några på R*sta som var rätt dyra men lila (de rosa var slut.:p..) och mycket fina. Det visade sig att de var värd varenda krona för de var tjocka ochj släppte inte igenom så mycket lukt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 349
Senast: Acto
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 387
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka