Bajsätande häst, hjälp!

Sv: Bajsätande häst, hjälp!

Njae det är inte så mycket men enligt uträkningar ska det räcka... med tanke på att hon inte behöver jättemycket extra protein. Fastän hon är en liten storhäst...
Men jag funderar ändå kring kornet, kanske det hade någon positiv effekt förutom de som syns rent teoretiskt när man räknar foderstater?

Vad gäller grovfodret har vi haft samma hö i 3 år nu. Eller ja, det är ju såklart olika skördar men från samma bonde och samma "sort" varje år. Så det hon äter på nu är samma skörd som hon fått av sen i höstas.

jag ger min havre, betfor, korn, mineraler och b-vitamin. Men inga proteintillskott. Så jag ska alltså inte ge bakjäst? Ska nog sluta lita på dom i mitt stall.

sorry för trådkap.

jag ger min havre, betfor, korn, mineraler och b-vitamin. Men inga proteintillskott. Så jag ska alltså inte ge bakjäst? Ska nog sluta lita på dom i mitt stall.

sorry för trådkap.

Det beror nog på. Har den slutat äta bajs så har den väl hjälpt. Men jag hade nog kollat om foderstaten är OK så att den får i sig tillräckligt med proteiner.

Njae det är inte så mycket men enligt uträkningar ska det räcka... med tanke på att hon inte behöver jättemycket extra protein. Fastän hon är en liten storhäst...

Vad gäller grovfodret har vi haft samma hö i 3 år nu. Eller ja, det är ju såklart olika skördar men från samma bonde och samma "sort" varje år. Så det hon äter på nu är samma skörd som hon fått av sen i höstas.

Det är ju nu framåt våren som en ev proteinbrist visar sig. :idea: Och analyserer är inte 100 %iga utan man måste kombinera med ögat och lite sunt förnuft. Jag skulle testa att iallafall henne minst 1 kg lucern / dag. Överskott av protein i form av grovfoder är inget farligt. :) Det är bra mycket jobbigare att korrigera en proteinbrist när den gått långt än att ge lite extra proteiner redan nu. Lycka till!

Glömde: Sen är ju hästarna i tabellerna bara exempel. En del hästar kräver ju mer energi/protein eller mindre. Allt beroende på individen.

sorry för trådkap.

Har den varit dålig i magen? Jag skulle nog testa med lucern istället om den äter bajs och inte varit dålig i magen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 895
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 702
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 635
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025