Bajsätande häst, hjälp!

M

Mariabrunberg

Jag kom idag på mitt lilla sto att hon hellre tog för sig av bajshögen i hagen istället för höet som låg precis bredvid. Jag är mållös och äcklad. Varför äter hon bajs istället för hö? När bajshögen var uppäten tog hon för sig av höet med någorlunda aptit.
Varför detta knäppa beteende??? ÄCKLIGT!!!!:confused:.

Sv: Bajsätande häst, hjälp!

OJ!!!! :eek: Jag har bara hört talas om bajsätande hundar, men INTE HÄSTAR!!! ???:confused: Jag har ingen aning. Hon kanske har brist på något?

Föl äter bajs i början, vet inte riktigt under vilken period men det har att göra med att tarmarna ska få rätt bakterier...

Min häst har oxå ätit bajs. När vi bytte stall blev han väldigt stressad och började med denna olat.... Men jag gav foderjäst och det blev bättre... Men det försvanninte helt förrän vi bytte stall igen...

Att dom äter bajs beror på att tarmfloran är ur balans och domkan behöva lite extra vitaminer oxå.

Lycka till!!!

Man tycker ju inte att hon borde ha brist på något och föl var det länge sen hon va.
Hur kollar man upp om vad hon ev kan ha brist på??
Tack för svaret!

Jag kom idag på mitt lilla sto att hon hellre tog för sig av bajshögen i hagen istället för höet som låg precis bredvid. Jag är mållös och äcklad. Varför äter hon bajs istället för hö? När bajshögen var uppäten tog hon för sig av höet med någorlunda aptit.
Varför detta knäppa beteende??? ÄCKLIGT!!!!:confused:.

Knäppt beteende??? Nää,,, bara naturligt försök till att återställa sin egen rubbade tarmflora genom intag från en frisk tarmflora.

Tanken har aldrig slagit dig??

Prata med din veterinär och hör vad den säger. Dom kan ju ta blodprov och ge vitaminer direkt i blodet.... Eller så kan du ju köpa foderjäst och ge och se om det blir bättre. Finns på G****gåden.

Tanken har slagit mig men är det bevisat????

som flera redan har sagt brukar hästar som har "dålig" mage äta av andra hästar som har bra magar för att få i sig det dom behöver. Så det är inte alls konstigt! Såg senast idag en häst äta bajs:P

Inget ovanligt alls. Som sagt ett vanligt beteende vid försök att återställa rubbad tarmflora. Min gubbe käkade innan han blev kass i magen Det hjälpte visst inte!

har hört att det är mineralbrist fast har ingen aning om vilken mineral det är brist på

Jag hade tagit det lugnt.
Instämmer med övriga om obalans i tarmflora.

Bytt foder nyligen kanske?

har också hört att det kan vara mineral brist eller brist på annat då de försöker återanvända näringen som då finns i bajset

Alla tre som går tillsammans (inklusive min häst) äter oxå bajs i hagen. Senast häromdagen såg jag dem stå på en rad allihopa och sakta men metodiskt pilla i sig varsin hög. Såg lite komiskt ut. :smirk:

Så det var intressant att höra lite tankar kring detta. Jag har också hört mineralbrist förut men obalans i tarmen var nytt, men det låter rimligt. Fast när det är alla tre som äter? De får olika foder allihopa (privathästar) så någon av dem borde ju ha balans tycker man. Kanske en av dem börjar och så tar de andra efter?

Jag tror faktiskt att det kan vara "i brist på annat" de gör det oxå. Vad jag sett är det bara i hagen de käkar. Även om de får riktigt med hö gånger/dag i hagen (+kvällen inne) så är det ju en del timmar de inte har något att plocka med. Jag kanske lägger in en gran så kan de gnaga på den. :idea:

i de flesta fall är det proteinbrist som är orsaken till koprofageringen..
för lite protein i foderstaten ger alltås att hästen försöker omprocessera det foder den redan processerat en gång för att kunna få i sig mer proteiner..

om hästen saknar mineraler så brukar dom mer äta jord, slicka på stenar etc..

kolla upp analysen på grovfodret så att grovfodret är bra eller köp lucern om analys ej finns..

min häst äter också bajs nu. Och alla andra hästar i stallet utom en. Jag ger min vanlig bakjäst för att hon som äger den enda hästen i stallet som inte äter bajs sa att man kunnde göra de ;) Är mitt inne i kuren nu så kan än inte säja om de hjälper :) men värt att prova iaf?

Fast om det är proteinet så funderar jag lite på hur det hänger ihop. Jag började ge min häst lucern (0,5 kg per dag) för en månad sen ungefär och det är efter det jag sett att hon stått och letat i högarna. Å andra sidan känns det som om det skulle kunna vara proteinbrist för jag tycker hon tappat lite, men som sagt hon får ju redan lucern, något hon aldrig fått förut. Hon var inte helt muskelfattig innan lucernet heller, ville bara ha "lite extra" fart på muskelbyggandet.

I samma veva tog jag dock bort kornet (hon har fått det i något år nu för hon var lite tunn förra året). Kan det vara något i kornet som hon verkligen behövde? Hon får havre, betfor, lucern, foderjäst, mineraler och löst salt annars samt rejält med hö.

Sorry för trådkapningen. :angel:

vanlig bakjäst ska man bara ge om hästen har en störd tarmflora pga andra omständigheter.. är fodret dåligt eller näringsfattigt så hjälper dte inte precis att ge bakjäst året runt..

hon som ger bakjäst, ger hon andra tillskott t.ex proteintillskott?

ett halvkilo är inte så mycket såvida det inte är en b-ponny vi pratar om.. polaren gav sin ponny ca 2 kg lucern när dom hade fått dåligt grovfoder.. och det är en c-ponny..

när bytte ni grovfoder senast?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 895
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 702
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 635
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025