Bajs i stora lass

Gummibollen

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt postat men försöker ändå.
Mitt sto som är inköpt för några månader har jag nu äntligen börjat rida igen. Resan hit har varit brokig dock. Hästen kom till mig besiktigad och röntgad. Har varit stökig vid ridning och spänd. Varför hon har behandlats kiropraktoriskt flertalet ggr efter flertalet låsningar och spänningar i muskulatur. Nu uppfattas det av kiropraktorn som att kroppen är bra. Hon är dessutom genomgången på klinik för ca 2 månader (med böjprov) sedan utan anmärkning för att jag ville vara på den säkra sidan. Hon är kollad i ryggen och alla röntgenplåtar är dubbelkollade. Munnen är fin. Sadeln ligger bra. Jag har sedan ett par veckor tagit hjälp av en annan tränare som arbetar hästen på ett mer rehabaktigt sätt och lägger mest jobb på lösgjordhet. Hästen arbetar nu avslappnat och känns positiv i ridningen. Arbetar korrekt genom kroppen och känns fin. Men hon bajsar oerhört mycket trots att hon är loss i kroppen och inte spänner till utan är helt eftergiven. Detta oroar mig. För om hästen var stressad och spänd hade det varit logiskt.
Som ett extremt exempel. Idag tog jag och en stallkamrat en skrittrunda på ca 20 minuter. Hästen min var lugn och avslappnad. Dock bajsade hon hela 8 ggr på hela rundan. Hästen har ju varit med om en del och har varit stressad mentalt under de sista månaderna. Sedan klinikbesöket då hältkontroll gjordes och fem veckor fram har hon tappat 25 kg. Hon har dock börjat finna sig tillrätta sedan några veckor tillbaka. Hästens foderstat är uträknad efter analyserat grovfoder med bra värden. Vill tillägga att det är en import. Jag skall undersöka detta vidare med hjälp av veterinär men vill gärna höra om någon har erfarenheter om liknande. Ber om ursäkt för rörigt inlägg utan tillstymmelse till röd tråd.

Kollat masken? Tänker om det är något knas där eftersom hästen är importerad och man vet ju aldrig hur rutinerna sett ut innan..

Hon är avmaskad.
Och hon bajsar ju vid arbete, men varför är hon lösgjord och ostressad?? Vad är det jag missar? Tänker ju att hon kan ha magsår. Men hon äter och dricker bra, visar ej ömhet vid buken eller andra beteenden.
Kan tarmen ligga konstigt till?

Vissa hästar är sådana. Rörelse stimulerar tarmen dessutom. Hon kan ju fortfarande ha en inre mindre stress som sätter igång magen.

Om hästen inte verkar ha ont så hade jag låtit det vara några månader och sett hur det utvecklats.

Om inte bajset är "rinnigt och stressigt" utan bara vanligt bajs, då skulle jag struntat i det. Min gamla islänning kunde utan att blinka bajsa 8 ggr på en ridtur, rejäla lass också, inte bara småpluttar. Och han var verkligen inte stressad. Antar att han kanske inte bajsar så mycket när han är mer stilla helt enkelt.

Nej skuggi. Bajset är normalfast. Hade kiropraktor ute i stallet idag.Bara av ren nyfikenhet bad jag denne att kolla igenom hästen. Trots att hästen friskförklarades både av klinikvet och klinikkiropraktorn för 2 veckor sedan hade idag hon ENORMA reaktioner i ländkotorna. Hon knäcktes även i halsen. Detta chockade mig något. Vem fasen kan man lita på egentligen...? Jag blir så ledsen och trött. Känns som att denna historien aldrig tar slut.. Nu skulle hom gå i hagen 2 dgr och sedan skrittas. Fungerar inte detta nu vet jag inte längre vad jag gör.

@Gummibollen
Jag tror du kan lite på folket på kliniken men tänk på att de bara kan bedömma det de ser för dagen.

Angående bajsningen så är det nog beroende från häst till häst. För en bajs och motionsdagbok (hur du har motionerat den och hur magen uppförde sig) och se om du kan hitta ett mönster.

Det kan kännas lite surt ibland som hästägare men allt ordnar sig!

Verkar som just BAJSproblemet är större bekymmer för dig än för hästen..?

Om man bajsar ofta/sällan/mycket/lite osv är ju väldigt individuellt hos både människor och djur.

Kanske du har fastnat i ett orosmönster och inte kan ta dig ur det och letar problem som inte finns? Att varit så orolig för hästen så länge, så du inte kan släppa de saker som faktiskt fungerar..?

Hoppas hästen blir bra i de övriga problemen!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 925
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 419
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 647
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka