Bajs i fostervatten?

turbofling

Trådstartare
En helknäpp fråga men jag och pojkvännen disskuterade igår och kom inte fram till något. Då kom jag på att jag kan fråga barnexperterna på föräldrarsidan.

Vi funderade på om bäbisar bajsar i magen och kom fram till att dom nog inte gjorde det, men jag har hört om bäbisar som fått i sig bajsigt fostervatten när de föds och blivit sjuka. Vart kommer bajset ifrån då?
 
Sv: Bajs i fostervatten?

Nej, normalt sett bajsar inte foster, däremot kissar dom.
Avföring i fostervattnet under förlossning ses i regel inte som något friskhetstecken och oftast vill man få ut barnen fort.
Det bajs de har i tarmarna sk. becket (mekonium) består bla. av celler (ex. hudceller) som följt med i fostervattnet när bebisen druckit det tidigare under graviditeten. Detta blandas med lite slem och mag/tarmsyror, galla och är ganska grönsvart till färgen.
Konsistensen är seg och hård.

När sedan bebisen ammat och fått i sig bröstmjölk, som har en lösande effekt, blir bajset lösare och ofta gulgrönt till färgen. Den kan ha allt från geléliknande konsistens med små pluttar i till mer salvliknande. Vissa bajsar flera gånger per dygn, medan andra bara någon/några gånger per vecka.
Går man över till tillägg el. välling så förändras bajset igen. När mer fast föda börjar ingå kan man också räkna med att bajset börjar lukta mer. I regel luktar bröstmjölksbajs nästan ingenting.


Gira :banana: -som nog svävade ut lite på frågan :o
 
Sv: Bajs i fostervatten?

Lite utsvävande, men det är ju alltid intressant att veta hur bäbisarnas bajs ser ut senare i livet också :)

Är det alltså det sk. blecket som kommer ut tidigare än det ska som kan finnas i fostervattnet vid förlossningen?
 
Sv: Bajs i fostervatten?

Ja, har man ex. en komplicerad (ofta långdragen) förlossning och barnet blir stressat så kan det bajsa i vattnet och då är det just detta "beck" som kommer ut. Vattnet förorenas då och kan resultera i att barnet får ner det i lungorna vilket kan vara direkt livshotande och ge andingsbesvär av/alt. typ lunginflammation.

Nu håller man god koll på detta och sätter in åtgärder relativt omgående.


Gira :banana:
 
Sv: Bajs i fostervatten?

Ja, har man ex. en komplicerad (ofta långdragen) förlossning och barnet blir stressat så kan det bajsa i vattnet och då är det just detta "beck" som kommer ut. Vattnet förorenas då och kan resultera i att barnet får ner det i lungorna vilket kan vara direkt livshotande och ge andingsbesvär av/alt. typ lunginflammation.

Nu håller man god koll på detta och sätter in åtgärder relativt omgående.


Gira :banana:

Åh, vad bra att jag fick veta detta :) Jag har ungefär 5 veckor kvar till förlossning och har läst igenom pappren från förra gången. I förlossningsjournalen står det på slutet. "Fin flicka framfödes. Skriker genast. Rensugd + vent. tömd pga kraftigt mek.färgat fostervatten" (med reservation för att jag feltytt bm noteringar) och jag har undrat så vad det betyder.

Det enda är att jag hade ingen långdragen förlossning. Jag kom in på förlossningen kl 15 och var då öppen 5 cm och dottern är född kl 22.12 :confused:
 
Sv: Bajs i fostervatten?

Att barnet beckar i fostervattnet tyder på en viss sstress hos barnet, men det behöver inte betyda att det är en långdragen förlossning. En mycket snabb förlossning kan också vara stressande för barnet. En viss stress utsätts alla barn för vid förlossning. (Tänk er sälva - bli utklämd i den trånga passagen :eek: ) När man ser att fostervattnet är färgat så ser man till att barnet kommer ut snabbt, för det KAN betyda att det inte mår bra, men oftast betyder det att det är nära slutet på förlossningen.
 
Sv: Bajs i fostervatten?

När vattnet gick för mig upptäckte dom att det var missfärgat. Vi övervakades noga men förlossningen påskyndades inte - det tog en halv dag innan jag öppnat mig ordentligt och allt gick bra.
 
Sv: Bajs i fostervatten?

En gammal kompis bebis blev jättedålig och fick ligga kvar på BB länge för att hon på nåt sätt fått i sig bajs med att hon svalde fostervatten. Nu är hon stor och frisk med det var rätt kritiskt första veckorna
 
Sv: Bajs i fostervatten?

Att barnet beckar i fostervattnet tyder på en viss sstress hos barnet, men det behöver inte betyda att det är en långdragen förlossning. En mycket snabb förlossning kan också vara stressande för barnet. En viss stress utsätts alla barn för vid förlossning. (Tänk er sälva - bli utklämd i den trånga passagen :eek: ) När man ser att fostervattnet är färgat så ser man till att barnet kommer ut snabbt, för det KAN betyda att det inte mår bra, men oftast betyder det att det är nära slutet på förlossningen.

Mekonium i fostervattnet är ett tecken på syrebrist hos barnet, och det kan ju hända även i en snabb förlossning om navelsträngen hamnar lite i kläm etc.
 
Sv: Bajs i fostervatten?

Freddy fick i sig bajsigt fostervatten och blev mkt riktigt
väldigt dålig.
Vi blev kvar på sjukhuset i 14dgr, fick hålla honom en
kort sväng samma kväll han föddes..
sen dröjde det en vecka tills nästa gång vi fick hålla
honom :(
Men all inblandad personal var suveräna,
och just nu så leker han virvelvind bland alla leksaker :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 163
Senast: Grazing
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 786
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 163
Senast: Yrsel
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp