Bästa pizzan?

Jag brukar först leta bland dem som har köttfärs på och sen utifrån det gärna med champinjoner.
Kebabpizza blir det också ibland.



Fast när jag äter ute på pizzeria blir det oftast någon sallad. Blir ofta så mycket mat med en pizza. Ska jag däremot ta med hem kan jag ju spara det som blir över till senare. :D
 
Finns det nån med curry, banan, ananas och jordnötter så tar jag gärna den. Eller en capricciosa med extra mozzarella.
 
Min favorit på lokala pizzerian är toppad med kycklingkebab, skinka och strips. Väljer mild kebabsås till, spelar ingen roll om den är i burk eller direkt på pizzan.
Däremot köper jag gärna Lillesjö kebabsås i mataffären i förväg om möjlighet finns, för den är godast och påminner mest om den man hittar i Skaraborgsområdet. Då blir det ingen kebabsås från pizzerian, eftersom den bleknar enormt i jämförelse.

Varierar ibland med diverse andra pizzor, men aldrig någon med svamp, fisk/skaldjur, frukt eller grönsaker (utöver tomatsås) på 😅 . Har inga problem att välja bort toppings jag inte gillar för att få en pizza som jag vill ha den.
När jag tidigare inte åt kött alls så blev det alltid margerita med kebabsås, ofta även med strips på.
 
Jag gillar inte typisk svensk pizza, men ska jag ändå äta det brukar jag slå på stort och beställa en kebabpizza utan feferoni och med vitlökssås + pizzasallad ovanpå.

Min man bakar neopoletansk pizza här hemma nästan varje helg och då brukar jag variera mellan tre olika:
  • Ricotta, spenat, grillad paprika, tomatsås och mozzarella
  • Kronärtskocka, svarta oliver, tomatsås och mozzarella
  • Parmaskinka eller salami, tomatsås och mozzarella
Nån gång jag jag haft överbliven tacofärs på tillsammans med tomatsås och mozzarella, det är också gott! Och ibland ber jag rätt och slätt om en margherita, med en riktigt bra deg och vettiga ingredienser kan det vara otroligt gott ibland :d

Tipsar också att "drizzle" (hittar inget bra ord för det på svenska?) lite balsamico glaze på pizzan för att liva upp den lite, kan också vara gott att doppa kanterna i :)
 
Jag gillar inte typisk svensk pizza, men ska jag ändå äta det brukar jag slå på stort och beställa en kebabpizza utan feferoni och med vitlökssås + pizzasallad ovanpå.

Min man bakar neopoletansk pizza här hemma nästan varje helg och då brukar jag variera mellan tre olika:
  • Ricotta, spenat, grillad paprika, tomatsås och mozzarella
  • Kronärtskocka, svarta oliver, tomatsås och mozzarella
  • Parmaskinka eller salami, tomatsås och mozzarella
Nån gång jag jag haft överbliven tacofärs på tillsammans med tomatsås och mozzarella, det är också gott! Och ibland ber jag rätt och slätt om en margherita, med en riktigt bra deg och vettiga ingredienser kan det vara otroligt gott ibland :d

Tipsar också att "drizzle" (hittar inget bra ord för det på svenska?) lite balsamico glaze på pizzan för att liva upp den lite, kan också vara gott att doppa kanterna i :)

Ringla över lite balsamico glaze kanske kan vara en bra översättning?
 
På min stammisställe blir det alltid samma (jag behöver inte ens säga vad jag ska ha, dom vet 😂 )
Ost, färska tomater, vitlök, jalapenos, cayennepeppar, ruccola och orientdressing. Den är sååå god.

På övriga ställen brukar jag bara ta margherita (alltid med aioli) för jag orkar inte börja böka med att lägga till saker.
 
Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad man ska äta för något.

Vilken pizza brukar ni ta? Kör ni samma eller varierar ni? Vilken topping är ett måste eller vilken går fetbort? Är det någon som faktiskt beställer margerita och i så fall varför? (mer nyfiken fråga än dömande). Är sås till ett måste? På pizzan eller i burk? :)
Jag gillar margerita, om det är en riktig pizza med bra råvaror. San marzano-tomater, buffelmozzarella och långjäst vedugnsbakad pizzabotten - what’s not to like, liksom? Tre goda saker som blir ännu godare tillsammans.
 
På min stammisställe blir det alltid samma (jag behöver inte ens säga vad jag ska ha, dom vet 😂 )
Ost, färska tomater, vitlök, jalapenos, cayennepeppar, ruccola och orientdressing. Den är sååå god.

På övriga ställen brukar jag bara ta margherita (alltid med aioli) för jag orkar inte börja böka med att lägga till saker.
Vad är orientdressing?
 
Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad man ska äta för något.

Vilken pizza brukar ni ta? Kör ni samma eller varierar ni? Vilken topping är ett måste eller vilken går fetbort? Är det någon som faktiskt beställer margerita och i så fall varför? (mer nyfiken fråga än dömande). Är sås till ett måste? På pizzan eller i burk? :)
Jag äter nästan alltid Margerita och tycker det är ett jättevanligt val bland de jag äter pizza tillsammans med. Skulle jag beställa pizza till nån jag inte vet vad det gillar skulle jag alla gånger gå på Margerita. Tänker att det inte kan gå fel 🍕
 
Jag är också gnällig och kräsen och äter nästan alltid Vesuvio eller möjligtvis Calzone, och alltid en barnpizza. Det finns en finare restaurang i stan där jag ibland beställer pizza och då brukar jag festa till det med en Vesuvio men lägga till fläskfilé.

Det har hänt att jag beställt Margerita och då oftast på ställen där det är lite mer fancy pizzor för då är det alltid ingredienser på de andra pizzorna som jag verkligen inte kan med.
 
På vår favoritpizzeria här hemma äter jag, om jag delar med sambon som typ vägrar annan pizza än vesuvio :p den med vit sås och fefferoni på, himla gott faktiskt! Någon enstaka gång black and white, kebabpizza special med sallad eller hawaii- likadant om vi äter någon annanstans.

Hemma; om vi gör pizza på typ rulle vill jag alltid ha hawaii eller pinsa vill jag ha ruccola, rödbetor, honung och chevre :).
 
På favoritpizzerian blir en halvinbakad med Fläskfile, lök och vitlök i (är svamp på den med som jag plockar bort), :d

Annars kikar gärna efter nån med kött, lök och nån mer grönsak på oftast. Där jag bor nu äter jag minimalt med pizza då inte hitta nån god :cry:
 
På min lokala så brukar jag köra på dem dom kallar Kansas; köttfärs, champinjoner och vitlök. Brukar ibland ta den inbakad.
Andra jag brukar ta är den dom kallar Dallas, tjockbottnad model med salami, beställer då med extra salami och mindre ost. Är inte så förtjust i ost 🙈 calzone kan man ju med fördel beställa utan ost 😅

Sen så är det supernice att salta lite extra på pizza överlag 🙈
 
På min närmaste pizzeria finns möjlighet att få alla pizzor med surdeg mot ett mindre tillägg tror det är 15 kronor så det väljer jag alltid. De har pizzor åt det italienska hållet med mozarella m.m.

En favorit är en pizza med mozzarella, lufttorkad skinka, paprika, tomater, ruccola.

Den andra favoriten är med lufttorkad skinka, fetaost, soltorkade, tomater, olivolja, mozzarella, ruccola.

Sen har de också pizzor med kebab m.m fast sånt beställer jag aldrig.
 
Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad man ska äta för något.

Vilken pizza brukar ni ta? Kör ni samma eller varierar ni? Vilken topping är ett måste eller vilken går fetbort? Är det någon som faktiskt beställer margerita och i så fall varför? (mer nyfiken fråga än dömande). Är sås till ett måste? På pizzan eller i burk? :)
Köper ofta Margerita när det är napolitansk pizza. Gillar liksom att den är clean. Brödet, den goda såsen och osten i en perfekt kombination utan att något annat stör.
Köper jag svenne-pizza är det oftast kebabpizza men med vegetariskt kött, röd och vit sås till.
 
Dömer svenne-pizzerior på Calzonen, så en sån blir det ofta först.
Annars vesuvio, köttfärs och lök, eller kebabpizza. Och liknande varianter.
 
Är det på kvarterets sunkpizzeeia blir det oftast en pizza med vegansk ost, ananas, banan, jordnötter och curry. På den lägger jag pizzasalladen.

Äter jag på en bättre restaurang blir det gärna soltorkade tomater, getost och valnötter.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 619
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 854
Senast: Unafraid
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 529
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp