Bästa pizzan?

Vanlig svennepizza äter jag helst Ciao ciao, inbakad med vitlök och fläskfilé. Fantastiskt sunkig och ostig, har älskat den sen jag var tonåring 😁 Annars äter jag gärna capricciosa eller quattro stagione när jag vill ha något oinbakat.

Annars, hembakt eller finare pizza får gärna vara bianco med tex chevre, honung mm. Eller kantareller och något salt fläskkött. Eller mozzarella och salami.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är jag sugen på skräp så tar jag nästan alltid Hawaii. Välbekant fett, salt och sött som säger Pling! i belöningcentrat i hjärnan och mättar alla sug.

Äter jag riktig pizza så varierar det beroende på vad som finns på menyn. Gärna vit pizza som har ett fåtal men väl utvalda ingredienser. Allra bäst om det är något udda som jag inte ätit förr.
 
Kebabpizza utan lök, blandad sås på sidan.
Eller en enkel vesuvio eller calzone. Ibland en halvinbakad med fläskfilé och färska tomater och beasås (i burk).

Fasen vad hungrig jag blev nu.
 
Mina hämtpizzor är i princip alltid restaurangpizzor. Det är ju bara en fråga om vart man går.
Fast om jag är sugen på en takeaway är det inte sit down-fancy jag tänker på även om vissa bättre restauranger förstås har en takeawaymeny också.

Edit: och här är typiska takeaways verkligen skit. Typ Dominos eller den lokala chippyn. :cry:
 
Fast om jag är sugen på en takeaway är det inte sit down-fancy jag tänker på även om vissa bättre restauranger förstås har en takeawaymeny också.

Edit: och här är typiska takeaways verkligen skit. Typ Dominos eller den lokala chippyn. :cry:
Nä, dåså. SÅ himla fancy har jag nog aldrig tänkt att restaurangpizzorna är.
 
Jag vill ha vanlig pizza och väljer då mellan två olika.
Oftast blir det banan, ananas, curry och bea vid sidan av.
Ibland tar jag oxfilé (tveksam på om det är det men ändå), rödlök, färsk tomat och bea vid sidan av.

Äter köpepizza 2-3 gånger per år. Gör jag hemma blir det alltid alternativ ett.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Pizza bianco med potatis, getost och rosmarin är en favorit, bianco med löjrom och rödlök och dill en annan. Eller sparrisvarianter!

Sunkpizza är ju en hit ibland, då brukar jag välja en vegetarisk med blomkål och svamp. Eller en med oxfilé och pressad vitlök. Är jag på jobbet blir det möjligen en funghi men i jobbsammanhang blir det oftast kebab i burk. Magisk uppfinning.
 
Jag brukar välja fyra ostar utan gorgonzola eller en pizza med valnötter, päron, ruccola och honung typ.

Jag modifierar ofta pizzor för det är alltid nån ingrediens jag inte vill ha på. 😁

De pizzorna som heter vegetariana är ju de värsta, de har liksom tagit alla grönsaker de kommit på och slängt på pizzan, utan att tänka på om de är goda ihop och varma…
 
Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad man ska äta för något.

Vilken pizza brukar ni ta? Kör ni samma eller varierar ni? Vilken topping är ett måste eller vilken går fetbort? Är det någon som faktiskt beställer margerita och i så fall varför? (mer nyfiken fråga än dömande). Är sås till ett måste? På pizzan eller i burk? :)

För er som inte visste det: Mies van der Rohe hade inte alls arkitektur i åtanke när han myntade uttrycket ”less is more”. Han pratade om pizza!

Svaret på frågan är därför margherita! Jag varierar ytterst sällan men jag byter ut den vanlig osten mot mozzarella om det är möjligt. Jag gillar rykande heta tunna pizzor med tunn fyllning. När jag någon gång varierar så har jag soltorkad tomat på ELLER supertunn salami.

En gång åt jag en pizza (jag hade inte beställt den själv) som hade parmaskinka, soltorkad tomat och ruccola. Det kanske låter gott på pappret, men pizzan var nedkyld och saggig av den enorma högen skinka och berget av (nu varm och blöt ruccola). Vedervärdigt!
 
För er som inte visste det: Mies van der Rohe hade inte alls arkitektur i åtanke när han myntade uttrycket ”less is more”. Han pratade om pizza!

Svaret på frågan är därför margherita! Jag varierar ytterst sällan men jag byter ut den vanlig osten mot mozzarella om det är möjligt. Jag gillar rykande heta tunna pizzor med tunn fyllning. När jag någon gång varierar så har jag soltorkad tomat på ELLER supertunn salami.

En gång åt jag en pizza (jag hade inte beställt den själv) som hade parmaskinka, soltorkad tomat och ruccola. Det kanske låter gott på pappret, men pizzan var nedkyld och saggig av den enorma högen skinka och berget av (nu varm och blöt ruccola). Vedervärdigt!

Jag gillar ruccola på pizza, men den får inte mellanlanda i en pizzakartong innan. Hämtpizza tål mindre än äta på lokal-pizza
 
Men ja! Och alla typiska svenska smakkombinationer! Kebabpizzan, "oxfilé" och bea/tzatsiki, banan och curry och andra tokigheter. Jag vill ha dem allihop! Inte kyckling och majs. 😅
Det här med diverse såser på pizzan (utöver tomatsås som ju ändå är vanligare än bianco) är inte det en helt absurd grej? Vem i all världen kom på det?
 
Det här med diverse såser på pizzan (utöver tomatsås som ju ändå är vanligare än bianco) är inte det en helt absurd grej? Vem i all världen kom på det?
Jag vill inte ha såsen På pizzan utan bredvid. Det är väl ett utmärkt hittepå tänker jag eftersom så många gillar det. :D I amerika kör de på ranch eller BBQ istället.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 618
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 847
Senast: Unafraid
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 519
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp