Bästa och billigaste dragbilen

Jo?
Massor av bilar har max släpvagnsvikt 2 ton eller över, vanliga personbilar som Volvo, Passat etc.

Med den egenvikt, de bilarna har får man vara max en person i bilen, utan baggage. för att max totalvikt på 3500 kg inte överskrids. Linköpings polisen satte ju dit ett antal personer på väg till tävlingar i Mantorp för något år sedan pga överskriden max totalvikt. Och de fortsätter än i dag vid varje loppsdag att sätta dit bilar med hästsläp.
 
Vet inte riktigt hur det fungerar, men har skrattat gott varje gång jag blivit invinkad på kontroll med racebilen på kärran och därefter åkt iväg utan anmärkning efter 2 minuter koll av mitt körkort och registreringsbevisen.

Kn tänka mig att det har med klassifieringen av dragkroken att göra, Då Maxlast i vanliga fall är 40% av dragkrokens testvärden, sedan måste man ju även ha en bil godkänd för det uppgivna max värdet,

Men som sagt med CE, DE får man köra sådana ekipage med max totalvikt 7500kg.
Detta känns som märkligt. Gränsen för vad bilen får dra är ju satt utifrån vad den säkert kan dra av rent tekniska skäl. Vad jag förstått får man aldrig överskrida bilens maximala släpvagnsvikt

https://www.transportstyrelsen.se/g...orkortsbestammelser_personbil_lattlastbil.pdf
 
Med den egenvikt, de bilarna har får man vara max en person i bilen, utan baggage. för att max totalvikt på 3500 kg inte överskrids. Linköpings polisen satte ju dit ett antal personer på väg till tävlingar i Mantorp för något år sedan pga överskriden max totalvikt. Och de fortsätter än i dag vid varje loppsdag att sätta dit bilar med hästsläp.
Men hörru, nu blandar du ihop med B, jag talar om BE. Läs om, läs rätt.
 
Alltså jag får dra grannens släp med en totalvikt på 2000 kg, med min bil som endast får dra 1800 kg eftersom jag har B96. Men jag måste hålla koll på hur mycket jag lastar för bilen får endast dra 1800 kg. Detta gäller oavsett om jag eller min man kör och han har både lastbilskort och tungt släp.
 
Jo, det finns några stycken. Men det går ju inte tretton på dussinet dock, utan man får söka.

Vi köpte ny dragbil häromåret, där kriteriet var just 2500 kg på "modernt" BE kort.
Problemet med B-kort är att man snarast måste hitta bilar som är direkt olämpliga för att klara 3500-gränsen.

(Fortfarande sur för att ha blivit påkörd bakifrån i kö av en Fiat Uno med jättesläp tungt lastat, som hade ~200 meters bromssträcka men bara flög som en vante framför på isgatan och ingen framför fattade vare sig tuta, ljus,varningsblinkers eller rörelser för att skapa utrymme att undvika kollision.) Å andra sidan misstänker jag starkt att det inte var inom lagens gränser.
 
Problemet med B-kort är att man snarast måste hitta bilar som är direkt olämpliga för att klara 3500-gränsen.

(Fortfarande sur för att ha blivit påkörd bakifrån i kö av en Fiat Uno med jättesläp tungt lastat, som hade ~200 meters bromssträcka men bara flög som en vante framför på isgatan och ingen framför fattade vare sig tuta, ljus,varningsblinkers eller rörelser för att skapa utrymme att undvika kollision.) Å andra sidan misstänker jag starkt att det inte var inom lagens gränser.
Javisst, egenvikten på nyare bilen ger sådana "lustiga" effekter på B-kort.

Vill man dra hästsläp eller andra lite tyngre släp, så är B96 eller BE ett måste.
 
Alltså jag får dra grannens släp med en totalvikt på 2000 kg, med min bil som endast får dra 1800 kg eftersom jag har B96. Men jag måste hålla koll på hur mycket jag lastar för bilen får endast dra 1800 kg. Detta gäller oavsett om jag eller min man kör och han har både lastbilskort och tungt släp.
Får du det? B96 låter dig inte komma ifrån att totalvikten används för beräkningen av släpets vikt..
 
Får du det? B96 låter dig inte komma ifrån att totalvikten används för beräkningen av släpets vikt..

Det är viktigt att då hålla isär vad som är bilens begränsning och vad som är körkortets begränsning. Exempel:

Min bil får dra 1400kg. Oavsett körkort. Men. Eftersom bilen har en totalvikt på strax över 1800kg får jag, på vanligt Bkort, hänga på ett släp som har en totalvikt på strax över 1600kg men endast lasta det upp till 1400kg.

På B96 kan släpets totalvikt vara strax över 2450kg men fortfarande inte lasta det över 1400kg.
 
Får du det? B96 låter dig inte komma ifrån att totalvikten används för beräkningen av släpets vikt..
Min skulle också få det. Bilens totalvikt 1940kg, för b96 får släpet således ha max totalvikt på 2310kg, max släpvagnsvikt dock 1800kg. Så koppla och köra får jag göra men inte lasta det så bruttovikten blir mer än 1800kg.
 
Min skulle också få det. Bilens totalvikt 1940kg, för b96 får släpet således ha max totalvikt på 2310kg, max släpvagnsvikt dock 1800kg. Så koppla och köra får jag göra men inte lasta det så bruttovikten blir mer än 1800kg.
Men vart finner du stöd att du får tillämpa bruttovikten på släpet?
 
Inte om man vill dra 2000 kg total vikt på släpet. Inte många bilar som kan dra det på BE kort.
Det finns gott om bilar som man får dra 2 ton med på BE-kort. Över det är lite knepigare men finns det också. Över 3 ton börjar bli knepigt om man inte vill ha en jättebil.

Drar man ordentligt tungt så finns det en del bilar ex Jeep Cherokee där man inte får lasta både bilen och släpet till max om man har ett släp med maximal totalvikt eftersom tillåten tågvikt är lägre än totalvikten för bilen och släpet men det är sällan ett stort problem.
 
Senast ändrad:
Med BE-kort får släpets totalvikt vara högre än bilens maximala släpvagnsvikt, man får däremot inte lasta så det blir tyngre än vad bilen får dra. Inte svårare än så.

Det är där CE. DE kortet kommer in i bilden. Mina kpmpisar och jag fortsätter att skratta åt polisen varje gång de drar in oss på kontroll.
 
Det är där CE. DE kortet kommer in i bilden. Mina kpmpisar och jag fortsätter att skratta åt polisen varje gång de drar in oss på kontroll.
Du. Har. Fel.

CE är ju långtradare, inte bil med tungt släp. DE är f ö buss med tungt släp.

På BE får du förenklat framföra ett fordon på 3500 kg totalvikt och max hänga på 3500 kg släp totalvikt.

Och ja, man tillämpar bruttovikt.
 
Det är där CE. DE kortet kommer in i bilden. Mina kpmpisar och jag fortsätter att skratta åt polisen varje gång de drar in oss på kontroll.
CE är lastbil med släp och har ingenting med bilkörkort att göra mer än att man behöver ha B-körkort för att kunna ta C-kort. Jag har BE-kort och drar ofta tungt och har bra koll på teoridelen där.

Det kan förstås vara så att din kompis drar med en lastbilsreggad dragbil, men det är bara då det är relevant med annan behörighet än vad som gäller för bil.
 
Du. Har. Fel.

CE är ju långtradare, inte bil med tungt släp. DE är f ö buss med tungt släp.

På BE får du förenklat framföra ett fordon på 3500 kg totalvikt och max hänga på 3500 kg släp totalvikt.

Och ja, man tillämpar bruttovikt.

CE är lastbil med släp och har ingenting med bilkörkort att göra mer än att man behöver ha B-körkort för att kunna ta C-kort. Jag har BE-kort och drar ofta tungt och har bra koll på teoridelen där.
Då kan jag ju undra varför jag får köra 7500kg. total vikt med min S 80 fullt lagligt. medan BE förare är begränsade till 3500 kg...
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: Windy
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
418
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 189
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp