Bästa och billigaste dragbilen

Jag har en manuell diesel från 2013 (tror jag). Köpte den för runt 3 år sedan. Jag ville ha en manuell just för att jag hört att de är bättre dragbilar än automat, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Jag har nog inte så mycket inspel annars, jag är som sagt supernöjd med min bil. Trevlig att köra både med och utan släp och har hittills gått igenom alla besiktningar ua.

Min verkstad hjälpte mig att kolla upp bilen så att den hade servats regelbundet genom åren och att det inte hänt något annat större med den.
RAV4:an jag är spekulant på är också från 2013 och superfräsch. Min Honda från 2010 är också superfin invändigt, men det kändes som ett lyft att sätta sig i RAV4:an.

Jag har också provkört en manuell RAV4:a från 2012 idag, men jisses vilken oskön körning. Den var i MYCKET sämre skick än min Honda som gått betydligt längre.

/lizzie
 
Jag tror att det populärt när automatlådorna helt enkelt "blev bättre", dvs växlade bra och mjukt med många växellägen, och samtidigt så ökade inte bränsleförbrukningen så värst mycket om man jämförde automat och manuell.

Helt enkelt bättre tekniska lösningar.

Jag har en del minnen från en automatväxlad Mercedes som pappa hade på 1970-talet, man kände av växlingarna som passagerare...

Ja, dagens automater är ju väldigt trevliga att köra (har kört många automater, dock utan släp, när jag var testförare för några år sedan).
 
Det är ju många som tar körkort för automat idag, något som var helt otänkbart för 20 år sedan. När jag skulle ta B96 för några år sedan hade de endast en manuell bil på hela körskolan.

Jo, industrin är under utveckling, och när elbilarna dominerar finns inte längre manuella växellådor. Det är något som hör förbränningsmotorns tid till.
 
Automatlådan i min Toyota Auris är en CVT remvariator som styrs till fasta lägen, ett slags kompromiss för att få litet mer traditionell körkänsla. Funkar fint till det mesta men jag skulle inte vilja dra tungt och ofta med den typen av växellåda.
 
Om jag går upp till 200’, en nyare Karoq el något äldre, 2015 BMW 520D?
Fick dock höra att BMW är dyra att laga?
 
Om jag går upp till 200’, en nyare Karoq el något äldre, 2015 BMW 520D?
Fick dock höra att BMW är dyra att laga?
BMW är nog generellt något dyrare att laga än billiga märken. Men om du jämför med ex Audi mfl är det nog ingen större skillnad. 5-serien är trevlig att dra med men värt att ha med i tanken är att de är bakhjulsdrivna om du inte köper en xdrive och att de har luftdämpare som kan bli dyrt att laga.
 
Jag och min kompis behöver aldrig tänka på släpvikten, hans XC70 och min S80 har båda max släpvikt på 1800 kg på pappret, men vi får ändå dra en 3 axlad bilkärra 3500kg tack vare våra körkort med samtliga bokstäver (Jag dock utan A) i kör grupperna. Så mitt råd är att utöka körkortet till högsta behörigheter, så kan du välja och vraka bland dragbilar sedan som har släpvagnsvikt på minimum 1800 kg.

Kostar några tusenlappar mer och du får övningsköra med lastbil och släp, men ger samtidigt en bra inblick i vad du som personsbils förare behöver tänka på när du har en lastbil på din vänstra sida.
 
Senast ändrad:
Jag och min kompis behöver aldrig tänka på släpvikten, hans XC70 och min S80 har båda max släpvikt på 1800 kg på pappret, men vi får ändå dra en 3 axlad bilkärra 3500kg tack vare våra körkort med samtliga bokstäver (Jag dock utan A) i kör grupperna.
Fast där måste man vara tydlig; inte en 3500 kg bilkärra som väger 3500... 😉
 
Jag och min kompis behöver aldrig tänka på släpvikten, hans XC70 och min S80 har båda max släpvikt på 1800 kg på pappret, men vi får ändå dra en 3 axlad bilkärra 3500kg tack vare våra körkort med samtliga bokstäver (Jag dock utan A) i kör grupperna. Så mitt råd är att utöka körkortet till högsta behörigheter, så kan du välja och vraka bland dragbilar sedan som har släpvagnsvikt på minimum 1800 kg.

Kostar några tusenlappar mer och du får övningsköra med lastbil och släp, men ger samtidigt en bra inblick i vad du som personsbils förare behöver tänka på när du har en lastbil på din vänstra sida.
Va? Om bilen inte får dra mer än 1800, kan väl inte körkortet spela någon roll? Eller?
 
Va? Om bilen inte får dra mer än 1800, kan väl inte körkortet spela någon roll? Eller?

Vet inte riktigt hur det fungerar, men har skrattat gott varje gång jag blivit invinkad på kontroll med racebilen på kärran och därefter åkt iväg utan anmärkning efter 2 minuter koll av mitt körkort och registreringsbevisen.

Kn tänka mig att det har med klassifieringen av dragkroken att göra, Då Maxlast i vanliga fall är 40% av dragkrokens testvärden, sedan måste man ju även ha en bil godkänd för det uppgivna max värdet,

Men som sagt med CE, DE får man köra sådana ekipage med max totalvikt 7500kg.
 
Senast ändrad:
Va? Om bilen inte får dra mer än 1800, kan väl inte körkortet spela någon roll? Eller?
Bilens angivna högsta släpvagnsvikt är alltid hårt begränsande, det stämmer. Skillnaden är att med BE räcker det att se till att släpfordonets bruttovikt håller sig under den gränsen. Med B behöver du hålla reda på att bilens och släpets totalvikter inte överskrider 3500 kg (eller 4250 med utökat B).
 
Jag och min kompis behöver aldrig tänka på släpvikten, hans XC70 och min S80 har båda max släpvikt på 1800 kg på pappret, men vi får ändå dra en 3 axlad bilkärra 3500kg tack vare våra körkort med samtliga bokstäver (Jag dock utan A) i kör grupperna. Så mitt råd är att utöka körkortet till högsta behörigheter, så kan du välja och vraka bland dragbilar sedan som har släpvagnsvikt på minimum 1800 kg.

Kostar några tusenlappar mer och du får övningsköra med lastbil och släp, men ger samtidigt en bra inblick i vad du som personsbils förare behöver tänka på när du har en lastbil på din vänstra sida.
Nya BE-kort eller fler bokstäver, har inte den fördelen riktigt tyvärr.

Togs bort, tror det var 2011.
 
Bilens angivna högsta släpvagnsvikt är alltid hårt begränsande, det stämmer. Skillnaden är att med BE räcker det att se till att släpfordonets bruttovikt håller sig under den gränsen. Med B behöver du hålla reda på att bilens och släpets totalvikter inte överskrider 3500 kg (eller 4250 med utökat B).
Jag är ganska säker på att det numera även gäller B96.
 
Jag och min kompis behöver aldrig tänka på släpvikten, hans XC70 och min S80 har båda max släpvikt på 1800 kg på pappret, men vi får ändå dra en 3 axlad bilkärra 3500kg tack vare våra körkort med samtliga bokstäver (Jag dock utan A) i kör grupperna. Så mitt råd är att utöka körkortet till högsta behörigheter, så kan du välja och vraka bland dragbilar sedan som har släpvagnsvikt på minimum 1800 kg.

Kostar några tusenlappar mer och du får övningsköra med lastbil och släp, men ger samtidigt en bra inblick i vad du som personsbils förare behöver tänka på när du har en lastbil på din vänstra sida.
Det står ju i trådstarten att @AbCdE ska ta BE, att ta CE känns ju som overkill för att dra hästsläp.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: Windy
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
418
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 189
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp