Bästa och billigaste dragbilen

Då kan jag ju undra varför jag får köra 7500kg. total vikt med min S 80 medan BE förare är begränsade till 3500 kg...
Ja, jag rekommenderar dig att läsa på Trafikverkets hemsida för facit så kan du sluta deraila tråden med dina felaktiga uppgifter.

Du har ju aldrig tagit BE förmodar jag så att dina kunskaper är taskiga kan jag förstå.

Jag har däremot tagit just den behörigheten och vet faktiskt vad jag pratar om.
 
Ja, jag rekommenderar dig att läsa på Trafikverkets hemsida för facit så kan du sluta deraila tråden med dina felaktiga uppgifter.

Du har ju aldrig tagit BE förmodar jag så att dina kunskaper är taskiga kan jag förstå.

Jag har däremot tagit just den behörigheten och vet faktiskt vad jag pratar om.

Tur då att jag har alla behörigheter så jag får köra med mitt ekipage som jag skriver här...
 
Tur då att jag har alla behörigheter så jag får köra med mitt ekipage som jag skriver här...
Du behöver ha BE-kort för att få köra den kombination du skriver om här så har du det bör du vara lugn. Har du dessutom tagit BE kortet innan de satte max totalvikt för släpvagnen till 3500 kg så är det bara bilens maximala dragvikt och tågvikt du behöver förhålla dig till.
 
Du behöver ha BE-kort för att få köra den kombination du skriver om här så har du det bör du vara lugn. Har du dessutom tagit BE kortet innan de satte max totalvikt för släpvagnen till 3500 kg så är det bara bilens maximala dragvikt och tågvikt du behöver förhålla dig till.
Jag tror att förvirringen uppstår därför att @Pegasus63 har fått sitt BE på köpet när han tog CE och därför inte behövt bry sig om reglerna för BE. 🙂
 
Jag tror att förvirringen uppstår därför att @Pegasus63 har fått sitt BE på köpet när han tog CE och därför inte behövt bry sig om reglerna för BE. 🙂
Så kan det säkert vara. Jag har inte CE-kort så har dålig koll på vad som följer med i samband med det. Men om man får BE ”på köpet”, vad händer med den behörigheten om man tappar CE- behörigheten tex inte går på läkarkontrollen för att förnya? 🤔
 
Så kan det säkert vara. Jag har inte CE-kort så har dålig koll på vad som följer med i samband med det. Men om man får BE ”på köpet”, vad händer med den behörigheten om man tappar CE- behörigheten tex inte går på läkarkontrollen för att förnya? 🤔
Den finns kvar eftersom den inte kräver läkarkontroll.
 
Hur är bäst att prioritera, en nyare japan med runt 10000 mil eller äldre tex wv, Audi med Max 20000?
 
Jag tror att förvirringen uppstår därför att @Pegasus63 har fått sitt BE på köpet när han tog CE och därför inte behövt bry sig om reglerna för BE. 🙂
Kan nog stämma, då jag tog mitt CE 1984 i Norge och det följde med automatiskt över till Sverige då jag fick mitt första svenska körkort 1991. Mycket möjligt att viktbegränsnigarna har att göra med när första tyngre behörighet utfärdats att göra.
 
Så kan det säkert vara. Jag har inte CE-kort så har dålig koll på vad som följer med i samband med det. Men om man får BE ”på köpet”, vad händer med den behörigheten om man tappar CE- behörigheten tex inte går på läkarkontrollen för att förnya? 🤔

Alla personbils behörigheter inom B finns kvar om jag skulle bli underkänd i CE,DE klasserna vid läkarbesiktning. Inget som påverkar nämdvärd förutom att jag begränsas till de regler som gäller för BE, B1 och B96.
 
Du behöver ha BE-kort för att få köra den kombination du skriver om här så har du det bör du vara lugn. Har du dessutom tagit BE kortet innan de satte max totalvikt för släpvagnen till 3500 kg så är det bara bilens maximala dragvikt och tågvikt du behöver förhålla dig till.
Övergångsregler kan vara förvirrande, och det är inte alltid de framgår på exempelvis Transportstyrelsens mer övergripande websidor.
Jag har ett "gammalt" BE och är således inte heller begränsad av 3500 kg totalvikt på släpet, men det är mest en akademisk fråga imho. Det finns ju ganska få fordonskombinationer där det i praktiken är en begränsning. Däremot har jag nog inte hört talas om de 7500 kg max tågvikt som @Pegasus63 nämner.
 
Både Trafikverkets och Transportstyrelsens hemsidor säger att det även med B96 är de sammanlagda totalvikterna som styr.
Det stämmer, i relation till regeln om att inte överstiga en totalvikt på 4250 kg så måste man räkna med totalvikten på bil och släp.

Men utöver det så räknar man lite olika beroende om man har B kort eller B96.

Om jag tex vill dra grannens släp med min bil så får jag det men måste hålla koll på hur mycket jag lastar. Det gäller om jag har B96 men om jag har B kort får jag inte ens köra släpet tomt med min bil.

Det finns flera olika parametrar att hålla koll på, tycker släpvagnskalkylatorn är toppen :up:
 
Det stämmer, i relation till regeln om att inte överstiga en totalvikt på 4250 kg så måste man räkna med totalvikten på bil och släp.

Men utöver det så räknar man lite olika beroende om man har B kort eller B96.

Om jag tex vill dra grannens släp med min bil så får jag det men måste hålla koll på hur mycket jag lastar. Det gäller om jag har B96 men om jag har B kort får jag inte ens köra släpet tomt med min bil.
Fast de där påståendena motsäger ju varandra. I båda fallen är de sammanlagda totalvikterna begränsande. Du får t ex inte dra en fordonskombination på 2500 + 2500 kg totalvikt med B96 oavsett hur litet du lastar.

Att bilens maximala släpvagnsvikt också är en begränsning gäller ju även med B-kort. Det går ju fint att köra t ex 2400 + 1100 även om bilens maximala släpvagnsvikt är 1000 - så länge man inte lastar mer än så. Dragbilens angivna max släpvagnsvikt är ju en teknisk begränsning som bara rör bruttovikt, oavsett körkortsklass.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Windy
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 189
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
417
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 148
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp