Bästa och billigaste dragbilen

Här är ju skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt. Ditt körkort styr totalvikten (2010kg) men bilen får inte dra mer än 1800kg (pga tillverkarens gränser) och då styr bruttovikten (dvs släpet plus last). Dock får totalvikten på släpet inte överstiga 2010kg även om det är tomt.
Inser att jag missade poängen med förklarandet genom att bara läsa ena bilden.
 
Detta är från en bil jag inte tittade på innan pga 1.6 motor och 115hk. Den visar sig nu kunna funka bra med B96, men är det värt? Kommer den inte vara bra som dragbil ändå med bara 115 hk?
Visa bifogad fil 149468
Detta är inte samma bil som de två första bilderna eller hur? Denna behöver du kolla på transportstyrelsen sida också för här får du bara släpets max totalvikt vid utökad B, inte bilens max dragvikt. (1933 +2317=4250) Mtp på motor kan jag gissa att Max dragvikt är lägre, frågan är hur mycket. Diesel hjälper och kan ge tillräcklig men kolla.
 
Detta är inte samma bil som de två första bilderna eller hur? Denna behöver du kolla på transportstyrelsen sida också för här får du bara släpets max totalvikt vid utökad B, inte bilens max dragvikt. (1933 +2317=4250) Mtp på motor kan jag gissa att Max dragvikt är lägre, frågan är hur mycket. Diesel hjälper och kan ge tillräcklig men kolla.
Det stämmer, det är inte samma bil. Och det stämmer även att bilens maxdragvikt är lägre. Tidigare inlägg förklarade för mig det jag inte fattade, så denna bil får inte dra mitt släp iaf.
 
Det stämmer, det är inte samma bil. Och det stämmer även att bilens maxdragvikt är lägre. Tidigare inlägg förklarade för mig det jag inte fattade, så denna bil får inte dra mitt släp iaf.
Dra det får den nog (visst var ditt släps totalvikt 2000kg?) men gissar att möjliga lastvikten blir för låg pga bilens begränsning så det blir oanvändbart alt tjänstevikten på släpet överskrider max dragvikt och då får bilen inte dra det alls.

Det är lite meckligt med de olika vikterna men bara man väl lärt sig så går det snabbt att stämma av. 😊
 
Men jag läste nyligen att det forskas och utvecklas mycket på "fejkade" manuella växellådor för elbilar för att det efterfrågas av en del!
😅 det ska då till allt! Det bästa med en elbil är ju just att den är instant, ingen fördröjning i väntan på att den ska växla utan bara ren kraft, men jag kanske är konstig som uppskattar det. 😁
 
Dra det får den nog (visst var ditt släps totalvikt 2000kg?) men gissar att möjliga lastvikten blir för låg pga bilens begränsning så det blir oanvändbart alt tjänstevikten på släpet överskrider max dragvikt och då får bilen inte dra det alls.

Det är lite meckligt med de olika vikterna men bara man väl lärt sig så går det snabbt att stämma av. 😊
Det stämmer, jag uttryckte mig felaktigt.
 
Detta är från en bil jag inte tittade på innan pga 1.6 motor och 115hk. Den visar sig nu kunna funka bra med B96, men är det värt? Kommer den inte vara bra som dragbil ändå med bara 115 hk?
Visa bifogad fil 149468
Titta inte bara på carfax, utan använd släpvagnskalkylatorn istället, så att du inte luras av diverse uträkningar som inte stämmer.


Har du redan ett släp med den önskade vikten du vill kunna använda, använd det registreringsnumret, eller låna ett registreringsnummer från en kompis (eller från ett släp till salu) som har "rätt" totalvikt.

Det är ofta inkompletta uppgifter på carfax vad avser tekniska detaljer.

Det går lika fort att ha bokmärken till släpvagnskalkulatorn: https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Och fordonskollen: https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Jag skulle hoppa över en bil med så liten motor för att dra släp med, om det handlar om mer än en enstaka mindre ponny som ska åka.

Bara för att det är tillåtet, behöver det inte vara "bra".
 
Titta inte bara på carfax, utan använd släpvagnskalkylatorn istället, så att du inte luras av diverse uträkningar som inte stämmer.


Har du redan ett släp med den önskade vikten du vill kunna använda, använd det registreringsnumret, eller låna ett registreringsnummer från en kompis (eller från ett släp till salu) som har "rätt" totalvikt.

Det är ofta inkompletta uppgifter på carfax vad avser tekniska detaljer.

Det går lika fort att ha bokmärken till släpvagnskalkulatorn: https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

Och fordonskollen: https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Jag skulle hoppa över en bil med så liten motor för att dra släp med, om det handlar om mer än en enstaka mindre ponny som ska åka.

Bara för att det är tillåtet, behöver det inte vara "bra".
Jo, jag har koll på släpvagnskollen och eget släp som jag har inlagt. Men jag visste inte vad jag skulle lita på när det var olika uppgifter. I en annons på Blocket stod det inget om maxvikt på släp utan bara vad den fick dra med B96, och där blev jag förvirrad eftersom den enligt släpvagnskollen inte fick maxa mitt släp. Men nu förstår jag :)
 
Jo, jag har koll på släpvagnskollen och eget släp som jag har inlagt. Men jag visste inte vad jag skulle lita på när det var olika uppgifter. I en annons på Blocket stod det inget om maxvikt på släp utan bara vad den fick dra med B96, och där blev jag förvirrad eftersom den enligt släpvagnskollen inte fick maxa mitt släp. Men nu förstår jag :)
Ingen annons kan ju ange om man verkligen får dra med B96, eftersom annonsören inte vet vilket släp som ska användas!

Och den där siffran för max släpvikt med B96 som räknas fram, stämmer alltför ofta inte, eftersom den inte tar tar hänsyn till max släpvagnsvikt för bilen.

Så släpvagnskollen blir ett måste för varje bil, när man letar begagnad bil, tills man hittat det märke, modell och variant som man vill köpa och därför redan vet, och bara letar efter "bästa möjliga exemplar inom min budget".
 
Så släpvagnskollen blir ett måste för varje bil, när man letar begagnad bil, tills man hittat det märke, modell och variant som man vill köpa och därför redan vet, och bara letar efter "bästa möjliga exemplar inom min budget".

Automatlådeversionen av min bil var 5kg för tung exempelvis, så manuell växellåda var att föredra (även om jag med den skillnaden hade kunnat registreringsbesiktiga om släpet igen). Släpvagnskollen är ett bra verktyg! Man måste ha regnummer dock, så jag brukar Blocket-söka fram rätt slags bil och sedan använda det regnumret i verktyget.
 
Ingen annons kan ju ange om man verkligen får dra med B96, eftersom annonsören inte vet vilket släp som ska användas!

Och den där siffran för max släpvikt med B96 som räknas fram, stämmer alltför ofta inte, eftersom den inte tar tar hänsyn till max släpvagnsvikt för bilen.

Så släpvagnskollen blir ett måste för varje bil, när man letar begagnad bil, tills man hittat det märke, modell och variant som man vill köpa och därför redan vet, och bara letar efter "bästa möjliga exemplar inom min budget".
Skulle säga att det uttrycks fel, siffran stämmer alltid som max totalvikt vid b/b96 (vilket som nu anges), de tas ju från transportstyrelsens sida. Däremot så står aldrig max släpvagnsvikt med på de där rapporterna i annonsen vilket kan lura folk om man inte vet att man även måste förhålla sig till den. Kolla upp alla siffror själv på fordonskollen alt använda släpvagnskalkylatorn.

Håller koll på utbudet för byte av bil sen ett bra tag och har dessa sidor som bokmärken som du skriver. Finns många luriga viktkombos där ute.
 
Tack alla för hjälpen! :heart
Det blev en Honda CR-V som jag får köra med mitt B96 :love:
IMG_0677.jpeg
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Windy
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 189
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
417
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 148
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp