Bästa och billigaste dragbilen

Fast de där påståendena motsäger ju varandra. I båda fallen är de sammanlagda totalvikterna begränsande. Du får t ex inte dra en fordonskombination på 2500 + 2500 kg totalvikt med B96 oavsett hur litet du lastar.

Att bilens maximala släpvagnsvikt också är en begränsning gäller ju även med B-kort. Det går ju fint att köra t ex 2400 + 1100 även om bilens maximala släpvagnsvikt är 1000 - så länge man inte lastar mer än så. Dragbilens angivna max släpvagnsvikt är ju en teknisk begränsning som bara rör bruttovikt, oavsett körkortsklass.
Hur tänker du att de motsäger varandra, det är ju snarare så att man måste förhålla sig till båda.
 
Olastat eller inte spelar ju ingen roll varken med B96 eller B eftersom totalvikten styr huruvida man får dra med en viss bil eller ej.
Nej det är det som är skillnaden förutom när det gäller den övre gränsen 3500 respektive 4250 kg. Annars räknar du med bruttovikt på B96 och totalvikt på B kort.

Lägg in olika alternativ i släpvagnskalkylatorn så får du se.
 
Nej det är det som är skillnaden förutom när det gäller den övre gränsen 3500 respektive 4250 kg. Annars räknar du med bruttovikt på B96 och totalvikt på B kort.

Lägg in olika alternativ i släpvagnskalkylatorn så får du se.
Det är faktiskt bara från dig jag någonsin hört det. :confused:

Både Transportstyrelsen och Trafikverket, liksom de första fem-sex trafikskolor jag googlar på, säger att enda skillnaden mellan B och B96 är den högsta tillåtna sammanlagda totalvikten. Jag ser inte heller något stöd för det du säger i Körkortslagen eller Körkortsförordningen, eller den lag (2011:1580) som gjorde B96 möjlig. För att få räkna med bruttovikt är det BE som gäller.

Kanske missförstår jag dig bara. Annars får du nog försöka hitta någon formell referens som stödjer det du säger tror jag.
 
Hur är bäst att prioritera, en nyare japan med runt 10000 mil eller äldre tex wv, Audi med Max 20000?
Jag skulle provköra alla som är intressanta och välja efter hur du trivs med bilen, om inte den tilltänkta bilen finns nära åk till närmaste åf och kör en likvärdig. Jag gillade tex inte körkomforten eller vad jag upplevde som plastigt i Mitsubishin som vi hade. En ny bil för ca 500" ska inte knarra i plasten när man kör tycker jag. När vi nyligen skulle byta bil till elbil så provkörde vi ett gäng modeller bla Kia EV6, Mercedes, Volvo och Polestar etc och man lär sig ganska snart vad man retar sig på och vad man tycker om.

Alla har olika åsikter om alla bilar/modeller ang hållbarhet men det bästa är väl att kolla bilbesiktningens listor över flest felfria bilar, det kan ju iaf ge en hint om vad man ska undvika.
Vi valde till slut en Volvo C40 och den absolut älskar jag, så kul bil att köra och helt suverän att dra släp med! Ingen bil om du ska ha barnvagnar och stora hundar men för oss är den perfekt. Ligger dock utanför din prisbild så inte för dig kanske men för oss är den perfekt. Dyr i inköp men vi betalar kanske typ 75:-/månad i bränslekostnad..
 
Nej det är det som är skillnaden förutom när det gäller den övre gränsen 3500 respektive 4250 kg. Annars räknar du med bruttovikt på B96 och totalvikt på B kort.

Lägg in olika alternativ i släpvagnskalkylatorn så får du se.
Jag är lika frågande som @Snubbelfot över det du skriver. Får inte alls ihop det.

Med B förhåller du dig ju lika mycket till 1. Totalvikterna 2. Max släpvagnsvikt, som du gör med b96. Skillnaden är gränsen för totalvikterna.

Ex med B.
Bil med max totalvikt vid B 1560kg, Max släpvagnsvikt 1200kg

Släp totalvikt 1360kg, tjänstevikt 680kg

Detta får du dra med B men får endast lasta släpet med 520kg dvs bruttovikt 1200kg.

Dvs först kolla att det får dras med B, check, sedan kolla hur mycket du får lasta, lika med eller mindre än släpets maximala lastvikt. I detta fallet mindre.

Just i denna kombon ändras inget om man har b96, samma begränsning kvarstår.
 
Det är faktiskt bara från dig jag någonsin hört det. :confused:

Både Transportstyrelsen och Trafikverket, liksom de första fem-sex trafikskolor jag googlar på, säger att enda skillnaden mellan B och B96 är den högsta tillåtna sammanlagda totalvikten. Jag ser inte heller något stöd för det du säger i Körkortslagen eller Körkortsförordningen, eller den lag (2011:1580) som gjorde B96 möjlig. För att få räkna med bruttovikt är det BE som gäller.

Kanske missförstår jag dig bara. Annars får du nog försöka hitta någon formell referens som stödjer det du säger tror jag.
Nej, du får använda släpvagnskalkylatorn. Jag har inget behov av att övertyga dig.
 
Jag är lika frågande som @Snubbelfot över det du skriver. Får inte alls ihop det.

Med B förhåller du dig ju lika mycket till 1. Totalvikterna 2. Max släpvagnsvikt, som du gör med b96. Skillnaden är gränsen för totalvikterna.

Ex med B.
Bil med max totalvikt vid B 1560kg, Max släpvagnsvikt 1200kg

Släp totalvikt 1360kg, tjänstevikt 680kg

Detta får du dra med B men får endast lasta släpet med 520kg dvs bruttovikt 1200kg.

Dvs först kolla att det får dras med B, check, sedan kolla hur mycket du får lasta, lika med eller mindre än släpets maximala lastvikt. I detta fallet mindre.

Just i denna kombon ändras inget om man har b96, samma begränsning kvarstår.
Har du lagt in ett sådant exempel i släpvagnskalkylatorn och fått grönt på både bil och släp? Med B kort.
 
Japp. Det blir ju orange på släp just för begränsningen i utnyttjandet av släpets lastvikt. Men helt godkänt att köra. Kan klistra in om du vill.
Nej det behöver du inte. Är lite trött men det innebär ju att det är bruttovikt även med B kort, det var det inte när jag tog körkort. Då har jag lärt mig något nytt.
 
Nej det behöver du inte. Är lite trött men det innebär ju att det är bruttovikt även med B kort, det var det inte när jag tog körkort. Då har jag lärt mig något nytt.
Det ändrades ju en del där 2013 (tror jag det var) när b96 introducerades mm. Innan dess var det i princip bara totalvikten man behövde tänka på för att det sällan fanns en max släpvagnsvikt som var lägre än max totalvikt vilket idag inte är helt ovanligt. Förr fanns det någon enstaka sk slamkrypare, nu är det en faktor man behöver ha koll på som B-kortsdragare.
 
Nej, du får använda släpvagnskalkylatorn. Jag har inget behov av att övertyga dig.
Fast det är du som påstår något som vi är flera som ifrågasätter. Då har du nog ändå litet bevisbörda tycker jag.

Men det är inget jag känner att jag behöver dra i långbänk heller. Du har helt enkelt fel. ;)
 
Jag är lika frågande som @Snubbelfot över det du skriver. Får inte alls ihop det.

Med B förhåller du dig ju lika mycket till 1. Totalvikterna 2. Max släpvagnsvikt, som du gör med b96. Skillnaden är gränsen för totalvikterna.

Ex med B.
Bil med max totalvikt vid B 1560kg, Max släpvagnsvikt 1200kg

Släp totalvikt 1360kg, tjänstevikt 680kg

Detta får du dra med B men får endast lasta släpet med 520kg dvs bruttovikt 1200kg.

Dvs först kolla att det får dras med B, check, sedan kolla hur mycket du får lasta, lika med eller mindre än släpets maximala lastvikt. I detta fallet mindre.

Just i denna kombon ändras inget om man har b96, samma begränsning kvarstår.

I regel är väl "max totalvikt vid körkortsbehörighet B" lägre än "max släpvagnsvikt", kan det vara det som förvirrar?
D. v. s. vår Volvo V70 har "Släpets högsta tillåtna totalvikt vid körkortsbehörighet B 1310 kg" samt "Max släpvagnsvikt 1600 kg" och "Släpets högsta tillåtna totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2060 kg". Det är väl i regel så det brukar se ut, har jag för mig, och då blir det i praktiken släpets totalvikt som begränsar vid behörighet B, men bruttovikten vid utökat.
 
I regel är väl "max totalvikt vid körkortsbehörighet B" lägre än "max släpvagnsvikt", kan det vara det som förvirrar?
D. v. s. vår Volvo V70 har "Släpets högsta tillåtna totalvikt vid körkortsbehörighet B 1310 kg" samt "Max släpvagnsvikt 1600 kg" och "Släpets högsta tillåtna totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B 2060 kg". Det är väl i regel så det brukar se ut, har jag för mig, och då blir det i praktiken släpets totalvikt som begränsar vid behörighet B, men bruttovikten vid utökat.
Beror ju på bil. Skulle inte dra det till "som regel". Förr var det väldigt sällan Max släpvagnsvikt understeg Max totalvikt vid B. Idag dyker det upp titt som tätt, även på bilar man kan tycka borde kunna dra.
 
@MML Här är en Volvo v40 tex. Just denna diffade det inte så mycket på men ändå.

En suv jag kollat lite på varierar max dragvikt på mellan 1200 och 1600 medan max totalvikt vid B ligger på 1500. En suv på min parkering ligger på 1000 på dragvikt och 1750 på totalvikt. Kollade om det kunde varit något vid ett framtida byte men sett två såna nu.
Summa, man behöver kolla den där max dragvikten, även med B-kort, den är lite förrädisk.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240718-213558_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240718-213558_Samsung Internet.jpg
    114,8 KB · Visningar: 17
Detta är från en bil jag inte tittade på innan pga 1.6 motor och 115hk. Den visar sig nu kunna funka bra med B96, men är det värt? Kommer den inte vara bra som dragbil ändå med bara 115 hk?
IMG_0670.jpeg
 
Vad vill du ha förklarat?

På B-kort får man ha en totalvikt på Max 3500 så den här bilen väger då 3500-1260 = 2240 kg

Med utökad så får man gå upp till 4250 kg och då ökar släpets tillåtna totalvikt till 2010 kg (+750)

En sak jag noterar är många ägare på kort tid vilket får mig att dra öronen åt mig.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
355
Senast: Windy
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 189
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
417
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 148
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp