Bästa och billigaste dragbilen

Jag jämför med bilar i någorlunda samma storlek och ålder (min var som sagt en äldre modell, jag har inte haft nya bilar. Legacy är ju heller ingen "värsting dragbil", nån sån har jag heller inte haft.) som jag haft. Startmotorn kostade drygt 8tkr att byta när den gick (och den gick verkligen helt - bilen gick öht inte utan bärgades till verkstad). Kamremmen (som jag bara kollade upp priset för, bytte aldrig) skulle kosta rätt mycket mer att byta än på mina andra bilar. I övrigt har jag som sagt bollat med verkstad och besiktning i allmänhet.
Jag delar din uppfattning om att det överlag är hållbara bilar som inte går sönder stup i ett.

Subaru är ju inte precis ensamma om dyra delar, heller. Men mina andra bilar har det ofta funnits billigare alternativ till, och har varit enklare (enligt verkstan) att mecka = billigare.
De ligger ju högt/i topp på mest nöjda bilägare år efter år så något är det ju. Antingen att de bara går så det är värt extra kronor när de väl behövs fixas eller så är de så outstanding i allt övrigt att det gärna får kosta mer. Jag har som sagt inte upplevt de så extremt mycket dyrare att fixa än som du säger, motsvarande bilar. Eller så har jag bara blivit invand. 😆

@Amha Tråkig erfarenhet men förstår att du inte vågar chansa igen även om du verkar ha åkt på den värsta sorten.
 
De ligger ju högt/i topp på mest nöjda bilägare år efter år så något är det ju. Antingen att de bara går så det är värt extra kronor när de väl behövs fixas eller så är de så outstanding i allt övrigt att det gärna får kosta mer.
Jag gjorde en snabb sökning på hur autoindex kollas (antar att det är den du syftar på). De frågar bara bilägare till bilar upp till 4 år gamla. Dvs man får köra en bra bit per år innan slitagedelarna börjar ryka 🙈 åtminstone om det, som för mig, dröjde 10-15' mil.
 
Skulle jag "bara" behöva dra 2 ton så skulle jag köpa en fyrhjulsdriven Passat för dom pengarna som ts skrev i startinlägget så länge det inte är extremt svåra förhållanden. En Kia Sportage eller Sorento om jag ville ha en suv. Jag överväger själv att skaffa en fyrhjulsdriven Ford Transit med 2800 kg dragvikt att bygga camper av och ha som dragbil men det är mest för att både kunna kombinera att köra hästarna med till landet och kunna åka runt en del samt ha på meetings. Jag är inte riktigt sugen på en pickup som verkar vara nästan det enda realistiska alternativet för att få dra de vikterna. En BMW X5 eller Mercedes i större suvklass vill jag inte betala för att laga och det känns som rent slöseri att ha en så flashig bil som häst och hundbil :meh:
 
Jag gjorde en snabb sökning på hur autoindex kollas (antar att det är den du syftar på). De frågar bara bilägare till bilar upp till 4 år gamla. Dvs man får köra en bra bit per år innan slitagedelarna börjar ryka 🙈 åtminstone om det, som för mig, dröjde 10-15' mil.
Syftade nog inte på något så exakt. Upp till fyra år ska väl alla bilar iofs ge ägaren en nöjdhetsgaranti som borde göra en sådan undersökning onödig. De bilar som inte behöver börja byta delar vid 10-15000 mil är nog få.
Generellt runtomkring mig är de med Subaru extremt nöjda men alla kan ju råka ut för måndagsexemplar och det skulle färgat även min upplevelse om jag råkat på en.
 
Vi kikar lite på att byta ut vår v40 och då tänker vi att det hade varit bra om nästa bil får dra helst 2000 kg på utökat B, men minst 1800 iaf. I dagsläget har vi en 1500 kg husvagn men vi skulle antingen vilja öka vikten på den eller på längre sikt byta den och då lär det ju bli högre totalvikt. Vi måste få plats med hundar i bilen också.
Vi pendlar till jobbet med v40 så det hade ju varit skönt om den "nya" bilen inte var så törstig heller, men det kanske är en svår kombo med hög dragvikt och soppasnål?
Följer tråden med stort intresse alltså.
 
Vi kikar lite på att byta ut vår v40 och då tänker vi att det hade varit bra om nästa bil får dra helst 2000 kg på utökat B, men minst 1800 iaf. I dagsläget har vi en 1500 kg husvagn men vi skulle antingen vilja öka vikten på den eller på längre sikt byta den och då lär det ju bli högre totalvikt. Vi måste få plats med hundar i bilen också.
Vi pendlar till jobbet med v40 så det hade ju varit skönt om den "nya" bilen inte var så törstig heller, men det kanske är en svår kombo med hög dragvikt och soppasnål?
Följer tråden med stort intresse alltså.
Min drar 0,5 liter diesel per mil och drar finfint. Men ska man gå upp rejält i dragvikt vill man nog ha den starkare motorn (och bränna mer diesel och fordonsskatt)…

(Och nu läste jag hundar och då kanske det är det som driver upp storlek och kostnad)
 
Jag ska slå slag i saken och ta BEkort och köpa en begagnad bil. Vad ska jag leta efter? Ska alltså dra bra och vara ekonomisk i inköp och underhåll. Budget 100-150’, helst.
Ingen aning om det går att hitta vettig i den prisklassen. Men jag slår ett slag för BMW X1. Den får dra 2000 kg på B96 t.o.m. Och är helt ok i pris att äga på totalen.
 
Jag har ägt en Subaru och ett par andra bilar i ungefär samma storlek. Jag har också diskuterat med andra som haft bilar i snarlik storlek. Jag kan ju säga att ingen annan av bilarna har varit så dyr som Subaru när slitagedelarna började gå. När jag slog ut det kostade diverse lagningar av slitagedelar ca 10-15'/år. Utöver service alltså. Då pratar jag inte delar som belägg och skivor i huvudsak utan massa annat bråte som finns på en bil.

Subaru är en jättebra bil men för guds skull, sälj innan det börjar gå slitagedelar! Delarna är fruktansvärt dyra och svårt att få fatt i billigare varianter av dem (åtminstone för ett par år sedan när jag ägde det märket). 😅 Släppte den väldigt billigt, ca 6000, till en på jobbet som tyckte det var kul att skruva. Hen höll på att bli totalt ruinerad trots att det bara var delar hen behövde betala.
Jag har inte samma erfarenhet. Subaru håller bra, och är i varje fall inte dyrare att serva eller laga än VW.
 
Jag har haft flera Subaru Forester, och har en nu. Diesel varianterna från 2014 och framåt, får dra 2000 kg med utökad B och BE kort, även med automatlåda.

De är sagolika dragbilar och deras fyrhjulsdrift är superb. Automatlådan växlar silkeslent, och det är förhållandevis lite "onödigt" lull-lull i form av elektroniska stödsystem (= bilen piper och tjuter inte för att det finns en gräsklump man ska backa över), men det viktiga som t.ex. backkamera finns.

Idag drog jag släp med häst i ca 15 mil med Subarun, och hade en bränsleförbrukning på 0,72 liter mil.
Vid landsvägskörning, kan man komma ner på 0,46 liter/mil som minst, men vanligast är 0,50-0,54.
 
Jag har en ford kuga, manuell, diesel som jag är supernöjd med, haft den i 3 år nu. Får dra 2100, lilla motorn på 136hk men tuffar på utan att behöva anstränga sig alltför mkt. Pendlar till jobb för helt okej peng oxå.
 
Vi har haft följande bilar som dragbilar:
Golf Alltrack, diesel, pigg och trevlig bil men för vinglig med stora släp även om den får dra 2000 kg.
Passat, diesel, men väldigt kort tid, däremot har en vän avverkat två Passater och jisses så mycket fel hon haft på dom båda! Så jag kommer aldrig skaffa en Passat efter det kan jag säga..
Mitsubishi Outlander Phev laddhybrid, helt ok men vansinnigt trött när det inte fanns el kvar och då orkade inte bilen dra riktigt så man fick alltid köra på "sparläge" så att bilen sparade på elen. Knarrig och plastig var känslan annars.
Volvo V60 T6 laddhybrid, vansinnigt kul bil att köra och väldigt bra att dra med trots att det inte var en suv! Gillade verkligen den bilen faktiskt och skulle gärna ha en likadan igen.
Volkswagen Tiguan, bra bil att dra med, har varit väldigt problemfri och rullar igenom besiktningen utan anmärkning varje gång. Får dra 1990 på B96 och 2200 på E kort.
 
Vad har du för budget på drivmedel per månad? Kan du tänka dig en lite dyrare bil men drivmedel ingår i inköpspriset? Jag skulle i så fall tipsa om en Tesla model X, får dra 2250 på BE och köper du en FSD (full self driving) får du uppdateringar som gör att bilen inte kommer sluta att fungera. Kolla om du kan få med fri SuC (supercharing på teslas superchargers) så har du som sagt med drivmedel i inköpspriset.
 
Vad har du för budget på drivmedel per månad? Kan du tänka dig en lite dyrare bil men drivmedel ingår i inköpspriset? Jag skulle i så fall tipsa om en Tesla model X, får dra 2250 på BE och köper du en FSD (full self driving) får du uppdateringar som gör att bilen inte kommer sluta att fungera. Kolla om du kan få med fri SuC (supercharing på teslas superchargers) så har du som sagt med drivmedel i inköpspriset.
Priset skulle vara runt 100', det räcker nog inte till en Tesla model X....
 
Jag har en äldre (2011) v60 med awd och d5-motor. 1800 kg på BE så kanske minsta laget men jag gillar bilen. Testet är alltid hallandsåsen på vintern och denna har tuffat på bra. Värre var det med v70 med en d3a, kändes inte riktigt bra.
 
Jag har haft flera Subaru Forester, och har en nu. Diesel varianterna från 2014 och framåt, får dra 2000 kg med utökad B och BE kort, även med automatlåda.

De är sagolika dragbilar och deras fyrhjulsdrift är superb. Automatlådan växlar silkeslent, och det är förhållandevis lite "onödigt" lull-lull i form av elektroniska stödsystem (= bilen piper och tjuter inte för att det finns en gräsklump man ska backa över), men det viktiga som t.ex. backkamera finns.

Idag drog jag släp med häst i ca 15 mil med Subarun, och hade en bränsleförbrukning på 0,72 liter mil.
Vid landsvägskörning, kan man komma ner på 0,46 liter/mil som minst, men vanligast är 0,50-0,54.
Vad drog du får släp då? Maken är helt övertygad om att det inte går att komma ner i dessa siffror, men jag motbevisar honom gärna...
 
Dieseln drar väl ofta mindre om jag förstått det rätt. Å andra sidan blir det högre skatt så du behöver ju köra ett visst antal mil för att det ska bli värt.
Vi kör dieslar idag men ingen av dom drar så lite med släp tyvärr.. dock är det ju ändå viktigare att vardagsmilen är rimliga tkr jag, för det är ju inte såå många mil om året i det stora hela som vi drar husvagnen. Visst ju billigare desto trevligare men ja..
 
Vad drog du får släp då? Maken är helt övertygad om att det inte går att komma ner i dessa siffror, men jag motbevisar honom gärna...
Ett Boj släp EH, extra högt och brett, släpets egenvikt 750 kg, totalvikt max 2000 kg, lastat med ett nordsvenskt sto på ca 700 kg, samt ett föl ca 100 kg.
Eftersom fölet åker löst så körde jag nog inte över 70 km/t någonstans. Mest mindre vägar, för att slippa agera "bromskloss" på 80 och 90 vägar med mycket trafik ("tvåsiffriga riksvägar").
 
Jag har en Toyota Rav4 (diesel) som jag köpte begagnad inom din budget. Jag är supernöjd, jättebra som dragbil och bra i underhåll.

Har du en manuell eller automat? Årsmodell?

Jag håller på och ska byta bil. Har idag en Honda CR-V diesel manuell årsmodell 2010. Det ä min 3:3 Honda CR-V och jag skulle gärna ha en till. Dock går de inte att få tag på begagnat där jag bor. Inte i min prisklass (100 000-150 000 kr) och kravet på skinnklädsel ;).

Jag är inte van att köra automat, men provkörde en RAV4 automat igår. Maken tycker jag ska köpa den, men jag ska testa en manuell idag.

Jag kan erkänna att jag inte alls är bekväm med automat. Har fått för mig att dra mycket med släp sliter på automatlådan.

Har du några inspel på vad jag ska tänka på att kolla på en RAV4?

/Lizzie
 
Har du en manuell eller automat? Årsmodell?

Jag håller på och ska byta bil. Har idag en Honda CR-V diesel manuell årsmodell 2010. Det ä min 3:3 Honda CR-V och jag skulle gärna ha en till. Dock går de inte att få tag på begagnat där jag bor. Inte i min prisklass (100 000-150 000 kr) och kravet på skinnklädsel ;).

Jag är inte van att köra automat, men provkörde en RAV4 automat igår. Maken tycker jag ska köpa den, men jag ska testa en manuell idag.

Jag kan erkänna att jag inte alls är bekväm med automat. Har fått för mig att dra mycket med släp sliter på automatlådan.

Har du några inspel på vad jag ska tänka på att kolla på en RAV4?

/Lizzie

Även bilar med automatlåda är designade för att dra släp. Däremot förlorar man lite kontroll och vissa typer av automatlådor är lite för "snabba" på att byta växlar, vilket är irriterande med släp. Men jag tänker att hållbarheten inte ska vara någon skillnad, utan mer vilken komfort du kommer uppleva vid släpkörningen.
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: Windy
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
418
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 189
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp