Bästa och billigaste dragbilen

Även bilar med automatlåda är designade för att dra släp. Däremot förlorar man lite kontroll och vissa typer av automatlådor är lite för "snabba" på att byta växlar, vilket är irriterande med släp. Men jag tänker att hållbarheten inte ska vara någon skillnad, utan mer vilken komfort du kommer uppleva vid släpkörningen.

Tack för inspel! :)

/Lizzie
 
Min v70 D5 är det som ska bytas ut, den är automat och den drar inte bra på automaten. Några erfarenheter av Golf alltrack?
 
Min v70 D5 är det som ska bytas ut, den är automat och den drar inte bra på automaten. Några erfarenheter av Golf alltrack?
Tittar du på VW och satsar på BE skulle jag hellre ha en dieselpassat.
Alltrack är inte nödvändigt, jag tror det skiljer typ 5 cm i frigång.

Jag var jättenöjd med min Passat, dieselautomat 2012 och sålde bara för att jag ville ha högre dragvikt än 2 ton och har nu Tiguan.
 
Min v70 D5 är det som ska bytas ut, den är automat och den drar inte bra på automaten. Några erfarenheter av Golf alltrack?
Vi har haft en Golf Alltrack och den var pigg och trevlig att köra som jag skrev tidigare men väldigt vinglig att dra släp med. Men då jämför jag med suv som är väldigt mycket stadigare!

Glömde skriva Skoda Octavia i texten oxå.. Jag skulle hellre ha en Skoda Scout än både Passat och Golf faktiskt! Vi har haft många Skodor i familjen och väldigt problemfria bilar faktiskt.
 
Tittar du på VW och satsar på BE skulle jag hellre ha en dieselpassat.
Alltrack är inte nödvändigt, jag tror det skiljer typ 5 cm i frigång.

Jag var jättenöjd med min Passat, dieselautomat 2012 och sålde bara för att jag ville ha högre dragvikt än 2 ton och har nu Tiguan.
Alltrack ska ha förstärkt chassi och fjädring så inte bara markfrigången som skiljer.
 
Jag ska slå slag i saken och ta BEkort och köpa en begagnad bil. Vad ska jag leta efter? Ska alltså dra bra och vara ekonomisk i inköp och underhåll. Budget 100-150’, helst.
Du behöver kanske vara mer specifik i kravställningen. Är komfort och interiör lågprioriterat, 4wd eller 2wd, skall den gå långa eller korta sträckor, ska den användas utanför hästlivet öht eller uteslutande vara en hästdragbil?

Jag frågar litet ledande och provocerande för den kompromiss alla vill ha, den heliga bil-graalen, finns helt enkelt inte.
Under typ 35 år har jag haft en massa bilar och dragit både tunga och lätta släp med dem. Den bästa dragbilen jag haft, allt invägt, är en VW LT35. Den är spårstabil, har bra framkomlighet genom hög markfrigång, bakhjulsdriven, automatisk diffspärr, har bra väghållning vid undanmanöver med släp, man sitter högt och har bra sikt, den drar ca 0,8 l/mil med en häst i transporten och strax över litern med två - men det gör inte så mkt om den bara skall användas just till att dra häst. Den har "bara" 108 hk ur en stor dieselmotor men startar plättlätt i brant uppförsbacke med två ton på dragkroken, och fixar Hallandsåsen i norrgående i 90 km/h. Hur det kan funka med 108 hk? För att växellådan är gjord (läs: utväxlad) just för att lasta och dra tungt, inte för att åka på alpsemester i 160 på Autobahn eller för att motorvägspendla.

Det är inte den bästa bil jag haft, absolut inte. Och den är rätt dyr i skatt. Men den är jäkligt bra på att dra två ton. :)

Behövde jag en kompromissbil - en familjebil som skall användas för jobbpendling, köra barnen till förskolan, åka på semester med och ibland dra två ton hästtransport, så skulle jag titta på t ex Passat eller nån av koreanerna. 😉
 
Du behöver kanske vara mer specifik i kravställningen. Är komfort och interiör lågprioriterat, 4wd eller 2wd, skall den gå långa eller korta sträckor, ska den användas utanför hästlivet öht eller uteslutande vara en hästdragbil?

Jag frågar litet ledande och provocerande för den kompromiss alla vill ha, den heliga bil-graalen, finns helt enkelt inte.
Under typ 35 år har jag haft en massa bilar och dragit både tunga och lätta släp med dem. Den bästa dragbilen jag haft, allt invägt, är en VW LT35. Den är spårstabil, har bra framkomlighet genom hög markfrigång, bakhjulsdriven, automatisk diffspärr, har bra väghållning vid undanmanöver med släp, man sitter högt och har bra sikt, den drar ca 0,8 l/mil med en häst i transporten och strax över litern med två - men det gör inte så mkt om den bara skall användas just till att dra häst. Den har "bara" 108 hk ur en stor dieselmotor men startar plättlätt i brant uppförsbacke med två ton på dragkroken, och fixar Hallandsåsen i norrgående i 90 km/h. Hur det kan funka med 108 hk? För att växellådan är gjord (läs: utväxlad) just för att lasta och dra tungt, inte för att åka på alpsemester i 160 på Autobahn eller för att motorvägspendla.

Det är inte den bästa bil jag haft, absolut inte. Och den är rätt dyr i skatt. Men den är jäkligt bra på att dra två ton. :)

Behövde jag en kompromissbil - en familjebil som skall användas för jobbpendling, köra barnen till förskolan, åka på semester med och ibland dra två ton hästtransport, så skulle jag titta på t ex Passat eller nån av koreanerna. 😉
Jag har haft en passat, drog mkt bra men mkt reparationer… Jag har inga småbarn men pendlar 30min enkel resa till och från jobbet. 4wd inte nödvändigt.
 
Har du en manuell eller automat? Årsmodell?

Jag håller på och ska byta bil. Har idag en Honda CR-V diesel manuell årsmodell 2010. Det ä min 3:3 Honda CR-V och jag skulle gärna ha en till. Dock går de inte att få tag på begagnat där jag bor. Inte i min prisklass (100 000-150 000 kr) och kravet på skinnklädsel ;).

Jag är inte van att köra automat, men provkörde en RAV4 automat igår. Maken tycker jag ska köpa den, men jag ska testa en manuell idag.

Jag kan erkänna att jag inte alls är bekväm med automat. Har fått för mig att dra mycket med släp sliter på automatlådan.

Har du några inspel på vad jag ska tänka på att kolla på en RAV4?

/Lizzie
Jag har en manuell diesel från 2013 (tror jag). Köpte den för runt 3 år sedan. Jag ville ha en manuell just för att jag hört att de är bättre dragbilar än automat, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Jag har nog inte så mycket inspel annars, jag är som sagt supernöjd med min bil. Trevlig att köra både med och utan släp och har hittills gått igenom alla besiktningar ua.

Min verkstad hjälpte mig att kolla upp bilen så att den hade servats regelbundet genom åren och att det inte hänt något annat större med den.
 
Jag har en manuell diesel från 2013 (tror jag). Köpte den för runt 3 år sedan. Jag ville ha en manuell just för att jag hört att de är bättre dragbilar än automat, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Jag har nog inte så mycket inspel annars, jag är som sagt supernöjd med min bil. Trevlig att köra både med och utan släp och har hittills gått igenom alla besiktningar ua.

Min verkstad hjälpte mig att kolla upp bilen så att den hade servats regelbundet genom åren och att det inte hänt något annat större med den.
Det där med att manuella skulle vara bättre dragbilar än automater var nog sant för ett större antal år sedan.

Numera, eller snarare sisådär 15 år tillbaka så är automaterna lika bra.
 
De 20.000 kr man lägger på varje år för det (2000 mil) förslår inte långt i elbilsvärlden.
Finns X ute för 200 000kr nu och är budgeten 150 000kr som TS nämnde så är det inte långt undan. Jag bara tycker det är värt att tänka på för TS att FSD gör att den inte går ur tiden så som andra och att man kan räkna och fundera på att ta med drivmedel i kostnaden för bilen.
 
Vi har haft en Golf Alltrack och den var pigg och trevlig att köra som jag skrev tidigare men väldigt vinglig att dra släp med. Men då jämför jag med suv som är väldigt mycket stadigare!

Glömde skriva Skoda Octavia i texten oxå.. Jag skulle hellre ha en Skoda Scout än både Passat och Golf faktiskt! Vi har haft många Skodor i familjen och väldigt problemfria bilar faktiskt.
Skoda Scout har jag. Har dragit tungt släp men inte med häst i. Stabil och bra.
 
Finns X ute för 200 000kr nu och är budgeten 150 000kr som TS nämnde så är det inte långt undan. Jag bara tycker det är värt att tänka på för TS att FSD gör att den inte går ur tiden så som andra och att man kan räkna och fundera på att ta med drivmedel i kostnaden för bilen.
Jag kan nog lägga 200, men reparationsarbeten osv, är de förhållandevis låga?
Edit, den billigaste på Blocket är 349
 
Det där med att manuella skulle vara bättre dragbilar än automater var nog sant för ett större antal år sedan.

Numera, eller snarare sisådär 15 år tillbaka så är automaterna lika bra.

Jag är ju uppväxt i en husvagnsfamilj och en bilmeckare till pappa. Han vägrade automat just pga att de var sämre som dragbilar - dock är ju detta väldigt många år sedan, men det har satt sig hos mig.

Idag har vi varit ute och åkte runt till olika bilhandlare och provkört ett gäng bilar i prisklassen 110 000 till 190 000 kr. Den som fortfarande känns som ett bra köp = där jag blir minst lurad, är fortfarande RAV4. Jag kunde konstatera att det är helt omöjligt att få tag på en manuell bil och det jag kan få i inbyte för min Honda från 2010 är skambud och anledningen är att det är en manuell = icke säljbar.

Tror också att automater på den här sidan 2010-talet inte är sämre än manuelle, men när blev det så populärt med automatbilar??

/Lizzie
 
Jag är ju uppväxt i en husvagnsfamilj och en bilmeckare till pappa. Han vägrade automat just pga att de var sämre som dragbilar - dock är ju detta väldigt många år sedan, men det har satt sig hos mig.

Idag har vi varit ute och åkte runt till olika bilhandlare och provkört ett gäng bilar i prisklassen 110 000 till 190 000 kr. Den som fortfarande känns som ett bra köp = där jag blir minst lurad, är fortfarande RAV4. Jag kunde konstatera att det är helt omöjligt att få tag på en manuell bil och det jag kan få i inbyte för min Honda från 2010 är skambud och anledningen är att det är en manuell = icke säljbar.

Tror också att automater på den här sidan 2010-talet inte är sämre än manuelle, men när blev det så populärt med automatbilar??

/Lizzie
Jag tror att det populärt när automatlådorna helt enkelt "blev bättre", dvs växlade bra och mjukt med många växellägen, och samtidigt så ökade inte bränsleförbrukningen så värst mycket om man jämförde automat och manuell.

Helt enkelt bättre tekniska lösningar.

Jag har en del minnen från en automatväxlad Mercedes som pappa hade på 1970-talet, man kände av växlingarna som passagerare...
 
Jag har en Subaru outback diesel automat och kan inte tänka mig något annat. Med släp drar den 0,78 och utan hamnar den på 0,56. Den är otroligt smidig att köra med, växlar väldigt mjukt. Jag har en häst som härjar en del i släpet men bilen klarar bra att stå emot och vi håller oss trygga på vägen.
 
Min Seat Ateca (modellår 2017) får dra 2000 kg med behörighet. Fyrhjulsdriven diesel. Borde vara samma med systerbilarna (nästan exakt samma rakt igenom) VW Tiguan (men VW är betydligt dyrare pga märket så nog utanför budget) och Skoda Karoq.
Hamnar Karoq inom den budgeten? :) Vi har en Kodiaq idag som jag älskar men den är ju utanför budget rätt rejält.
 
Min Seat Ateca (modellår 2017) får dra 2000 kg med behörighet. Fyrhjulsdriven diesel. Borde vara samma med systerbilarna (nästan exakt samma rakt igenom) VW Tiguan (men VW är betydligt dyrare pga märket så nog utanför budget) och Skoda Karoq.
De andra liknande VAG modellerna, Skoda, eller VW har lite varierande dragvikter.

Vi har förutom Subarun, en VW Tiguan årsmodell 2022, den får dra 2500 med BE.

När jag kollade på bl.a. Tiguan, så insåg jag att man måste kolla dragvikten på det exemplar man är intresserad av, eftersom dragvikten skiljer sig åt beroende på årsmodell, motoralternativ och annat.

För den som händelsevis inte vet, så kan man kolla sådant som exemplarets dragvikt via den här sidan.

https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
 
Jag kan nog lägga 200, men reparationsarbeten osv, är de förhållandevis låga?
Edit, den billigaste på Blocket är 349
Kolla KVD är mitt tips, även för andra märken. Tänk dock på att du får betala en avgift ovanpå vinnande bud.

Det är inga tvingade servicekostnader, tesla har inga serviceintervall och det jag vet är länkarmar som inte håller men de som är äldre är nästan alla bytta på redan. Även att dragkroken kan ha elbekymmer om de har lämnat konvertern mellan 13 till 7polig på för länge, kontaktera om så är det grönt sedan. Man måste kolla att falkvingarna inte läcker vatten heller, enkelt att lösa med ny list. Tänk bara på det med FSD!
 

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
368
Senast: Windy
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: Fetaost
·
Trädgård & Växter Alltså, jag är såå förvirrad. Ju mer jag letar ju värre blir det. Jag behöver köpa en högtryckstvätt. Men vad köper man? Och hur mycket...
Svar
7
· Visningar
418
Senast: ptr
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 189
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp