Badhusregler vs fotbollsplansregler

(ag, och många andra i tråden har deklarerat det, min enda anledning till det är att jag inte vill ha karlars blickar på min kropp vilket jag upplevt många gånger är fallet och därför inte badar i Sverige längre), är det ok för oss att tycka så just för att vi svenska? Eller hur tänker ni?
Håller med.
Om jag går och badar vet jag att det varje gång kommer vara minst en man som ska titta på mina bröst. Är det tex tonårskillar i gäng ska det pekas eller fnissas.
Och jag kan ju knappast gå och säga till personalen . Vad ska jag säga då? Det är inte förbjudet att titta.
Jag föredrar att vara lättklädd bland kvinnor. Då blir jag inte så utstirrad.

Lite OT
Denna tråden har fått mig att fundera
I min förening har vi en bastu.
En dag i veckan är det bara kvinnor och en dag i veckan är det bara män. En dag i veckan kan man boka egen tid.
Resten både män och kvinnor
Kan tillägga att det är en bastu där man har badkläder på.
Jag har inte funderat så mkt om detta. Men är det fel att göra en könsuppdelning?

Så där har det sett ut här på byabasturna i evigheter.

Jag tänker lite så här

Istället för att kvinnor ska ta ansvar för att män inte ser kvinnor i baddräkt
så får män ta ansvar för att män inte ser kvinnor i baddräkt

Om man nu anser att män inte ska se kvinnor i baddräkt

Loesje hade en så bra poster om det för ~15 år sedan. Hittar inte det exakta citatet nu, men typ "Varför ska kvinnor bär burka? Är det inte lättare om männen drar en påse över huvudet?"

Det är intressant med separatistisk verksamhet och argument för eller emot. Lite OT från simhallarna men, vi bedriver separatistisk (och öppen) fritidsverksamhet, och ser den riktade verksamheten som en metod, som i vårt fall funkat väldigt bra. En dag i veckan har vi öppet för hbtq-ungdomar, och detta har också lett till att många av ungdomarna kommer till verksamheten även andra dagar, när de är trygga med personalen, lokalerna och verksamheten. Men, vi måste ju samtidigt jobba för att den öppna verksamheten (och samhället överlag) blir mer inkluderande! Och den riktade verksamheten har även ett värde i sig.
Vi har också separatistisk verksamhet en dag i veckan för alla som identifierar sig som tjejer, eftersom tjejer generellt är underrepresenterade i verksamheter som vår.
I vårt fall brukar jag resonera som så att målet med den riktade verksamheten (ffa hbtq-verksamheten som jag är ansvarig för) är att den inte ska behöva finnas, men det lär inte hända på väldigt länge och fram tills dess är detta en mycket viktig insats.

Jag har en fundering som jag har grunnat på länge, och som passar hyfsat bra in i denna tråd. Med alla länder i världen att välja på, vad är det som gör att man väljer att fly/flytta till ett land som har en kultur som är fruktansvärt annorlunda mot den man själv tillhör? Jag hade ju inte själv i första hand valt ett land där jag, till exempel, varit tvungen att klä mig på ett speciellt sätt, eller där det hade funnits restriktioner på hur och var jag kunde vara och göra. Det orsakar ju, som jag ser det, endast lidande och konflikter för en själv... Men det finns kanske väldigt självklara svar på min fråga, vad vet jag.

Jag har en fundering som jag har grunnat på länge, och som passar hyfsat bra in i denna tråd. Med alla länder i världen att välja på, vad är det som gör att man väljer att fly/flytta till ett land som har en kultur som är fruktansvärt annorlunda mot den man själv tillhör? Jag hade ju inte själv i första hand valt ett land där jag, till exempel, varit tvungen att klä mig på ett speciellt sätt, eller där det hade funnits restriktioner på hur och var jag kunde vara och göra. Det orsakar ju, som jag ser det, endast lidande och konflikter för en själv... Men det finns kanske väldigt självklara svar på min fråga, vad vet jag.
Man kan antingen inte välja alla länder i världen pga lagstiftning etc. Sverige har ju tidigare haft en av de generösare i EU.
Sen tänker man kanske utifrån vilka möjligheter som finns i landet att få ett bra liv? Där vänner och bekanta finns?

Man kan antingen inte välja alla länder i världen pga lagstiftning etc. Sverige har ju tidigare haft en av de generösare i EU.
Sen tänker man kanske utifrån vilka möjligheter som finns i landet att få ett bra liv? Där vänner och bekanta finns?
Alla länder i världen var kanske lite överdrivet. Men ändå, skulle det inte vara förfärligt jobbigt att flytta till en kultur där mycket är så tvärs emot hur man själv tänker och tycker?

Word! Det är fan inte kvinnorna som ska anpassa sig IGEN. Det är asen som tror att deras kuk styr världen som ska tillrättavisas!
Och om kvinnor inte VILL bada med män? Ska de då behöva anpassa sig till det ändå när det är en så otroligt enkel grej att ordna med`?

Alla länder i världen var kanske lite överdrivet. Men ändå, skulle det inte vara förfärligt jobbigt att flytta till en kultur där mycket är så tvärs emot hur man själv tänker och tycker?
Om du tror att de flesta flyr hit är du naiv - de flesta flyr till grannländer från där de kommer ifrån. De som ändå flyr hit har säkert goda anledningar, men de allra, allra flesta, väljer att fly till sin egen kultur eller genom internflykt.

Lagstifta att kvinnor måste bada? Vuxna människor? Allvarligt?
Öh, nej! :confused:
Där tror jag att du missförstod med flit. O_o

Givetvis skall det inte lagstiftas att kvinnor måste bada. :banghead:
Det låter ju hur dumt som helst. O_o

Jag pratar om lagstiftning utanför badhuset. ;)

Pappamånader, reglering av lika löner, bättre skydd för kvinnor som blir utsatta för våld i och utanför hemmet, lagstiftning om våldtäckter där det inte är upp till kvinnan att bevisa att hon faktiskt blivit våldtagen, osv, osv....

Word! Det är fan inte kvinnorna som ska anpassa sig IGEN. Det är asen som tror att deras kuk styr världen som ska tillrättavisas!

:bow::bow::bow:
Kunde inte sagt det bättre själv. :up:
Det var ungefär det jag har menat med mina inlägg här i tråden, men tydligen har jag inte kunnat förklara det så bra. :up:

Håller med helt!
Vi ska fan inte anpassa ett jävla skit! Är så trött på "mansnormen" så jag spyr. :wtf:

Jag är så fruktansvärt nyfiken på hur ni som tror att tvinga folk att bada gemensamt att det rent konkret ska leda till en bättre kvinnosyn? Hur ska vi rent konkret gå från en situation där vissa män anser sig ha rätt att stoppa handen i främmande flickors byxor bara för att de befinner sig i samma folkhav, till ett där de respekterar människor som råkar vara t.ex. kvinnor eller homos?

Bevisligen finns det både importerade och egenodlade rövhattar som inte inser att de kommit till ett mänskligt och öppet samhälle byggt på ömsesidig respekt när de ser skylten "gemensam bastu" - hur ska de omvändas?

För att kasta ut de män som beter sig illa kräver 2 saker: 1) först och främst att de beter sig illa och därmed också att någon blir utsatt för dem 2) att det finns någon som kontrollerar situationen (inklusive är beredda att ta till våld. Unga män i flock använder ofta numerära övertag mot t.ex. poliser och lärare) och utdömer någon form av straff som är tillräckligt strängt för att budskapet ska gå hem. Hur många beväpnade vakter krävs för att säkra ett badhus eller ett bibliotek?

Jag vill också ha principer och tycka att en sak är rätt och bör vara bara för den är det och väntar därmed ivrigt på 1)hur ni rent praktiskt ska gå vidare 2) vilken tidsplan ni har? Vet jag hur arbetet ska gå till kan jag hjälpa till.

En mer pragmatisk syn innebär ju att fler får bada (bra) men ger kanske ett långsiktigt bakslag (dåligt) - en principfast syn gör att fler får hålla fast vid det som faktiskt är rätt (bra) men att färre vågar bada vilket långsiktigt ger en risk att rövhattarna vinner den sociala arenan (dåligt).
Jag tror helt enkelt att det är dags för männen börja ta ansvar för sitt eget uppträdande.
De är väl inga vilddjur som inte kan kontrollera sin kuk eller sina tafsande händer.
Och om dom är vilddjur så är det väl hög tid att dom blir tämjda så dom kan vistas i blandade miljöer utan att låta kuken och händerna styra deras beteende.

Varför ska vi kvinnor ta ansvar för att männen inte ska lockas av våra kroppar?

Och nej, jag har inget konkret förslag. Jag är bara uppretad på rövhattar. ;)

Jag tror helt enkelt att det är dags för männen börja ta ansvar för sitt eget uppträdande.
De är väl inga vilddjur som inte kan kontrollera sin kuk eller sina tafsande händer.
Och om dom är vilddjur så är det väl hög tid att dom blir tämjda så dom kan vistas i blandade miljöer utan att låta kuken och händerna styra deras beteende.

Varför ska vi kvinnor ta ansvar för att männen inte ska lockas av våra kroppar?

Och nej, jag har inget konkret förslag. Jag är bara uppretad på rövhattar. ;)
Jag tror att vi alla kan skriva under på det.

Rent allmänt,
Problemet är som jag ser det att rent konkret så sker det ändå att män beter sig illa.
Och hur man än gör så blir det kvinnor som får ta ansvar.
Om jag badar med män så vet jag att jag får blickar eller kommentarer av åtminstone någon man varje gång.
Om jag inte vill få det så får jag bada med enbart kvinnor.
Så hur man än gör så får kvinnor ta konsekvenser. Och för mig personligen är det trevligare att slippa blickarna så då badar jag hellre med enbart kvinnor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka