Det har jag väldigt svårt att tro. Det handlar ju inte bara om kulturkrock.Det är inget långsiktigt problem.
Det går över.
Jag tänker tex på att man ville lösa problemet m övergrepp på festivaler genom kvinnoutrymmen osv. Eller uppdelade gym.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag väldigt svårt att tro. Det handlar ju inte bara om kulturkrock.Det är inget långsiktigt problem.
Det går över.
Fast det fungerade faktiskt. Med skärmen, alltså. Det var i uzbeker i Strömsund som först vägrade helt att kvinnor och män skulle undervisas i samma rum. Det blev en kompromiss med skärmen som delade rummet i två. Sedan lirkades det över i integrerad undrvisning. Men innan dess blev kommunen anmäld till DO som gav kommunen rätt.Jag arbetar med kvinnor som är direkt lidande av den kulturrelativism som existerar på många håll i Sverige så nej jag håller inte med, det fixar sig inte med tiden. Det kräver hårt arbete och är ingenting som bara ordnar upp sig självt, vore det så skulle vi inte ha exempelvis hedersvåld i Sverige.
Du och jag är inte ense alls. Jag är emot att män ska kunna bestämma att ingen får se hans fru eller syster i badkläder. Jag är emot att vi ska böja oss för det och börja hålla dessa kvinnor separerade.
I nån SFI-klass fick kvinnorna sitta bakom skärmar eftersom männen ansåg dem vara distraherande. Är det också ok?
Är ni som är emot kvinnotider i badhus också emot att det finns delar av eller hela gym där endast kvinnor får vara? Eller är det bara ställen som drivs kommunalt ni ställer er negativa till? Nyfiken bara.
Jag tror att det är du som medvetet inte läser vad jag skriver för att du har din bild klar av vad du tror jag menar.Du vantolkar det jag skriver. Då ser jag ingen anledning till att diskutera med dig faktiskt. Den som kommer med enkla lösningar är du: jämställdheten kommer automatiskt efter ett tag! Låt männen styra och ställa så lugnar de sig sen!
Otroligt sorgligt.
Angående sfi så spelar det ingen roll vem som driver det eller vad det är för nåt. Även från SFI kan kvinnor hållas hemma med argumentet att de inte ska sitta i samma rum som män. Men de kvinnorna träffar inte du - det gör däremot jag. Jag skulle dock aldrig sitta och argumentera för att gömma dem bakom nån jävla skärm. Lösningen måste komma från annat håll.
Jag tror att det är du som medvetet inte läser vad jag skriver för att du har din bild klar av vad du tror jag menar.
Fortfarande har jag inte sett din lösning. Presentera den.
Jo den underbara svenska kvinnosynen. Min uppfattning är att den är ett skämt. Det är ett mycket tunt lager fernissa på toppen av medeltida åsikter (nej inte alla men alldeles för många).men till slut lär man sig att leva i Sverige med svensk inställning och kvinnosyn.
För mig känns det lite märkligt att helt förkasta min lösning men tycka att det är övermaga att be @niphredil berätta hur hen tycker problemet ska lösas. Ska man göra ingenting? Bara för att det är principiellt fel att låta kvinnor bada själva?Jag tycker ingenting får utgå ifrån "att kvinnor får inte för att män har bestämt det" Det är ju att gå tillbaka flera hundra år i utvecklingen om jämställdhet. Jag tycker du är helt fel ute i det tänket @tanten även om jag förstår hur du resonerar och förstår problemet med att kvinnor inte får bada alls då!
Det är satan ett så svårt ämne och det är ju assvårt att presentera en lösning på det problemet! Skulle man lösa det så skulle man ju få Nobels Fredspris så det känns ju lite overkill att kräva det av @niphredil faktiskt.
Problemet är ju dessa män som har en urusel kvinnosyn. Kan ju inte tycka man ska ge efter för det i något avseende faktiskt.
Att tro att det "går över" är otroligt naivt imho. Det trillar kvinnor från balkonger, vi får in könsstympade flickor i vården, om tonårstjejer uttalar sig om saker skrivs det spaltmeter om att de ska tvångsknullas och fan vet vad mer. Det här är inget vi kan vänta ut så kommer alla sjunga we shall overcome om tio år.
Särskilt inte om vi normaliserar att kvinnor ska gömmas undan, för vad skickar det för signaler till dels nyanlända, dels våra barn som växer upp här? Och vad skickar det för signaler ang de kvinnor som försöker bada på icke-reserverade tider? Samma som att de som går ut o kjol har bett om det?
Jag inser att det blir svårt för de som inte får simma alls då, men här finns ingen "alla vinner direkt"-lösning än vad jag vet. Och då tycker jag att linjen att gå bakåt vad gäller kvinnors rättigheter att kunna leva som fullvärdiga medlemmar i samhället är fel väg att gå. Ja, det är sjukt mkt jobbigare att försöka ta hand om stenåldersäckel som går över gränsen än vad det är att säga till kvinnor att skyla sig och stanna hemma. Men det är den fighten vi får ta.
Jag ska posta mitt sista inlägg i den här tråden, helt seriöst så fixar inte mitt blodtryck att fortsätta . Det ligger för nära det jag arbetar med och jag känner alldeles för starkt för den här frågan för att vilja sitta, på min fritid, och stånga huvudet mot en vägg.
@tanten Du gör det väldigt lätt för dig när du gör om det här till en praktisk fråga. Jag har sagt det tidigare men säger det igen: det är en ideologisk fråga. Du gör det som är väldigt vanligt i debatter: du gör om det till en strikt praktisk fråga och sen säger "Lös problemet" till den som har andra värderingar än du. Som alltid när det gäller mer komplexa problem så kan man inte kräva av en person att hen ska kunna komma med lösning i en post på ett internetforum, världen ser inte så ut.
För är det en praktisk fråga så kan vi återigen föra över resonemanget på andra situationer: Pappor som inte vill att deras döttrar åker på klassresa för att pojkar ska med. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på gympan. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på sexualundervisningen. Pappor som inte vill att deras döttrar ska gå med pojkar i skolan. Etc i all evinnerlig tid. Om vi ser det här som praktiska frågor är svaret enkelt: Könsseparation. Resultat kommer dock i förlängningen bli förödande. Du tror att problemet löser sig självt - männen kommer haka på och sluta tycka att det är en big deal. Det är både okunnigt och farligt resonemang. Flickor, och pojkar, utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck har släktingar, mammor och pappor som bott i Sverige i olika lång tid (hur länge hade Fadimes pappa Rahmi bott i Sverige?) och som alla vittnar om samma sak: det går inte över av sig självt. Många känner sig svikna när vuxenvärlden och samhället bortförklarar allt de inte får göra med deras "kultur".
Det vi pratar om - att män inte vill att deras fruar, eller kvinnliga släktingar, ska bli sedda av andra män är just hedersrelaterat förtryck. Om du läser Aldrig hora eller kuvads (VHEK) rapporter från Göteborg och Stockholm kan du se hur situationen ser ut på många håll - man får inte välja sin partner, sina vänner, sina kläder. Om du läser (dåvarande) Ungdomsstyrelsens nationella kartläggning ser du samma sak. Det här är ett problem som bokstavligt talat dödar flickor och pojkar.
Vissa sakfrågor och värderingar får man inte hytta ut och göra sig av med bara för att lösa en tillfällig praktisk fråga. Gör vi så då kan vi helt plötsligt försvara och rättfärdiga massa gräsliga saker (tortyr? jamen det kan du inte vara emot om du inte kan garantera att vi får ut exakt så mycket information vi behöver utan tortyr).
Med din lösningen kan nog absolut fler kvinnor, på kort sikt, lära sig simma. Men resten då? Deras människovärde? Deras liv? Med skärmarna på SFI var det kanske en del av kvinnorna som kunde få komma till skolan, men det tyckte du var oacceptabelt. Jag hävdar att skillnaden är noll och ingen: det är oacceptabelt att gömma kvinnor bakom skärmar på SFI och det är oacceptabelt att böja sig för förtryckande män och gömma kvinnor på simhallen på särskilda tider. Punkt slut.
@tara Jag hänger helt på ditt resonemang om snedfördelningen av mäns dominans av kommunala anläggningar. I vår kommun startades 2004 det en fotbollsklubb för bara tjejer, Skövde KIK.
Just för att tjejerna i andra föreningar alltid kom sist i prioriteringar - plantider mm.
När killungdomsB-laget i en förening fick gratis skor så fick tjejerna ingenting TROTS att dom spelade bättre i sin division osv.
Det går så jäkla bra för KIK. Styrelse, ledare och funktionärer är av blandad modell. Dom kämpar järnet för sin förening. Inga lag under A-laget topppas, alla får spela.
Så -Ja, jag tror att man ska bilda "egna" föreningar för att sätta kvinnors/tjejers rätt till kommunala anläggningar på kartan. Syns man inte så finns man inte.
Det här är inget vi kan vänta ut så kommer alla sjunga we shall overcome om tio år.
Jo den underbara svenska kvinnosynen. Min uppfattning är att den är ett skämt. Det är ett mycket tunt lager fernissa på toppen av medeltida åsikter (nej inte alla men alldeles för många).
Jag ska posta mitt sista inlägg i den här tråden, helt seriöst så fixar inte mitt blodtryck att fortsätta . Det ligger för nära det jag arbetar med och jag känner alldeles för starkt för den här frågan för att vilja sitta, på min fritid, och stånga huvudet mot en vägg.
@tanten Du gör det väldigt lätt för dig när du gör om det här till en praktisk fråga. Jag har sagt det tidigare men säger det igen: det är en ideologisk fråga. Du gör det som är väldigt vanligt i debatter: du gör om det till en strikt praktisk fråga och sen säger "Lös problemet" till den som har andra värderingar än du. Som alltid när det gäller mer komplexa problem så kan man inte kräva av en person att hen ska kunna komma med lösning i en post på ett internetforum, världen ser inte så ut.
För är det en praktisk fråga så kan vi återigen föra över resonemanget på andra situationer: Pappor som inte vill att deras döttrar åker på klassresa för att pojkar ska med. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på gympan. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på sexualundervisningen. Pappor som inte vill att deras döttrar ska gå med pojkar i skolan. Etc i all evinnerlig tid. Om vi ser det här som praktiska frågor är svaret enkelt: Könsseparation. Resultat kommer dock i förlängningen bli förödande. Du tror att problemet löser sig självt - männen kommer haka på och sluta tycka att det är en big deal. Det är både okunnigt och farligt resonemang. Flickor, och pojkar, utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck har släktingar, mammor och pappor som bott i Sverige i olika lång tid (hur länge hade Fadimes pappa Rahmi bott i Sverige?) och som alla vittnar om samma sak: det går inte över av sig självt. Många känner sig svikna när vuxenvärlden och samhället bortförklarar allt de inte får göra med deras "kultur".
Det vi pratar om - att män inte vill att deras fruar, eller kvinnliga släktingar, ska bli sedda av andra män är just hedersrelaterat förtryck. Om du läser Aldrig hora eller kuvads (VHEK) rapporter från Göteborg och Stockholm kan du se hur situationen ser ut på många håll - man får inte välja sin partner, sina vänner, sina kläder. Om du läser (dåvarande) Ungdomsstyrelsens nationella kartläggning ser du samma sak. Det här är ett problem som bokstavligt talat dödar flickor och pojkar.
Vissa sakfrågor och värderingar får man inte hytta ut och göra sig av med bara för att lösa en tillfällig praktisk fråga. Gör vi så då kan vi helt plötsligt försvara och rättfärdiga massa gräsliga saker (tortyr? jamen det kan du inte vara emot om du inte kan garantera att vi får ut exakt så mycket information vi behöver utan tortyr).
Med din lösningen kan nog absolut fler kvinnor, på kort sikt, lära sig simma. Men resten då? Deras människovärde? Deras liv? Med skärmarna på SFI var det kanske en del av kvinnorna som kunde få komma till skolan, men det tyckte du var oacceptabelt. Jag hävdar att skillnaden är noll och ingen: det är oacceptabelt att gömma kvinnor bakom skärmar på SFI och det är oacceptabelt att böja sig för förtryckande män och gömma kvinnor på simhallen på särskilda tider. Punkt slut.