Badhusregler vs fotbollsplansregler

ja. Det är männen som är bekymret.

De kvinnor jag mött säger att de själva inte har något bekymmer med att bada med män. Men att MÄNNEN har bekymmer med att de badar med män.

Och visst har jag sett de där fnissande karlarna som sitter utanför damtoaletten i skolan och lyssnar koncentrerat...... De är ingen skröna. Jag har sett dem. Vi fick byta plats på dam och herrtoan.

Och vilka signaler det sänder? Jo att kvinnor - precis som män - kan få bada och röra sig i Sverige, alldeles fritt! Det är VIKTIGT. Ursäkta mina versaler men jag blir så upprörd över att svenska principer och sedvänjor ska få hindra andra från att bada och sporta.
Det kommer att gå över och de kommer att göra som vi. Men de måste få BÖRJA.

Bestraffa inte kvinnorna för att det är männen som är bekymret.

Men det är ju kvinnor som bestraffas genom att lösa problemet på detta sätt! Ge männen en timme där de får simma kvinnofritt, så får kvinnor röra sig fritt övriga dagar och tider.
Varför i hela helvete ska kvinnor förvisas till en egen tid när det är dessa kiss-fnissande patriarkala idioter som inte klarar av att se kvinnor bada med män?!

Du knuffar ju undan kvinnorna till förmån för män, ser du inte det?

Förtydligande: jag anser att badtider INTE ska finnas för män och kvinnor, men det är absolut inte kvinnor som ska hänvisas till specifika tider när en liten klick män inte kan bete sig. Ska vi nu ha separata tider kan vi då erbjuda idioterna en idiottimme.

Men klarar man inte av att bada med kvinnor i Sverige får man väl helt enkelt inse att det här med offentliga badhus inte är ens kopp the.

Jag tror inte ens att vi behöver prata om "dem" hela tiden. Jag och de flesta släktingar de senaste 300 åren är födda i Sverige, men jag skulle också uppskatta kvinnotider i badhuset. Och de äckel som utsatt mig för allt från äckliga förslag till tafsningar (från 11 års ålder) har varit ack så svenska.

Visst är det männen som uppfört sig dåligt som ska avvisas från badtiderna, men:

1. Det görs ju inte! (Resursproblem, ska vi ha badvakter som följer efter alla badande män under vistelsen på badhus?!) Och:
2. Jag har ingen lust att behöva bli utsatt för något skit och fungera som något slags försöksmarsvin för att de ska avvisa snuskhumrarna.

ja. Det är männen som är bekymret.

De kvinnor jag mött säger att de själva inte har något bekymmer med att bada med män. Men att MÄNNEN har bekymmer med att de badar med män.

Och visst har jag sett de där fnissande karlarna som sitter utanför damtoaletten i skolan och lyssnar koncentrerat...... De är ingen skröna. Jag har sett dem. Vi fick byta plats på dam och herrtoan.

Och vilka signaler det sänder? Jo att kvinnor - precis som män - kan få bada och röra sig i Sverige, alldeles fritt! Det är VIKTIGT. Ursäkta mina versaler men jag blir så upprörd över att svenska principer och sedvänjor ska få hindra andra från att bada och sporta.
Det kommer att gå över och de kommer att göra som vi. Men de måste få BÖRJA.

Bestraffa inte kvinnorna för att det är männen som är bekymret.
Jag är ledsen, men jag håller inte med. Jag tror inte på den utvecklingen, tyvärr.

En kommun i närheten av mig hyr badhallen ett par timmar i veckan för separata tider (badhuset är privatägt). Man har då bland annat simskola för vuxna kvinnor och vattengympa för mammor etc. Det fungerar utmärkt och en hel del svenska kvinnor besöker badhuset på dessa tider så behovet finns tydligen. Jag ser inte problemet.

Ursäkta mina versaler men jag blir så upprörd över att svenska principer och sedvänjor ska få hindra andra från att bada och sporta
Jag delar inte alls din syn. De kvinnor jag kommit i kontakt med vill inte alls gå och bada på kvinnotider, tvärtom. Men deras manliga släktingar vill inte att nån man ska se dem och därför kräver man kvinnotider. Att böja sig för det är bara vidrig kulturrelativism tycker jag.

Jag blir oroad över att man tydligen anser det vara ok att utländska kvinnor blir kontrollerade av sina män. Kultur är ingen ursäkt - oavsett etnicitet ska ingen kvinna kontrolleras.

Om mäns beteende i simhallar är ett problem ska män straffas för det, inte kvinnor.

Jag är helt med Gulan Avci i den här frågan.

Jag delar inte alls din syn. De kvinnor jag kommit i kontakt med vill inte alls gå och bada på kvinnotider, tvärtom. Men deras manliga släktingar vill inte att nån man ska se dem och därför kräver man kvinnotider. Att böja sig för det är bara vidrig kulturrelativism tycker jag.
.
Fast vi är ju ense?

Kvinnor blir utsatta, för att männen inte vill att de ska bada i samma vatten som män.
Våra lösningar är olika bara. Jag tror att människor ändrar sig och anpassar sig. Jag tror att får vi bara kvinnorna TILL badhusen så kommer det att lösa sig.

På samma sätt som det i början fanns gott om medelålders nyanlända män som gick till badhuset och satt och tittade på alla kvinnor. Men sedan blev blasé för det var ju inte spännande. Alls. Så de lomade hem och badhus blev något alldeles normalt och ospännande.

Om vi ska vänta på att männen "omvänds" så att kvinnorna "får" bada får vi vänta länge. Det är enklare att låta de badsugna få bada. Och så småningom kommer de att bada på alldeles normala tider. De män som anser det så förfärligt har oftast inte varit i badhus själva ens.

Det tar ett tag att vända sina tankar. Kom ihåg att en del är vilsna i den här kulturen. Vi fikar tillsammans. Bor ihop. Umgås. Är bästa vänner.
FAST vi tillhör olika kön. Det finns inte i en del kulturer. Det är konstigt. Det blir okonstigt med tiden.

Förtydligande: jag anser att badtider INTE ska finnas för män och kvinnor, men det är absolut inte kvinnor som ska hänvisas till specifika tider när en liten klick män inte kan bete sig. Ska vi nu ha separata tider kan vi då erbjuda idioterna en idiottimme.

Men klarar man inte av att bada med kvinnor i Sverige får man väl helt enkelt inse att det här med offentliga badhus inte är ens kopp the.
Men hur världsfrånvänd är du?
Så du tror att lösningen för den lilla, lilla procent utsatta kvinnor är att samtliga män enbart ska få bada på särskilda tider?

Hur kränkande är inte det för det absoluta majoriteten av personer som badar?

Och handlar det verkligen om män som inte kan bada med kvinnor?? DET problemet har jag inte sett.

Det blir okonstigt med tiden.
Jag arbetar med kvinnor som är direkt lidande av den kulturrelativism som existerar på många håll i Sverige så nej jag håller inte med, det fixar sig inte med tiden. Det kräver hårt arbete och är ingenting som bara ordnar upp sig självt, vore det så skulle vi inte ha exempelvis hedersvåld i Sverige.

Du och jag är inte ense alls. Jag är emot att män ska kunna bestämma att ingen får se hans fru eller syster i badkläder. Jag är emot att vi ska böja oss för det och börja hålla dessa kvinnor separerade.

I nån SFI-klass fick kvinnorna sitta bakom skärmar eftersom männen ansåg dem vara distraherande. Är det också ok?

Generellt anser jag inte att man ska dela upp badtiderna. Samtidigt, som det är idag betyder det att en massa kvinnor utesluts eftersom deras kultur sätter käppar i hjulen eller att kvinnor bara inte orkar utsätta sig för mäns idiotbeteende (det sistnämnda skulle få mig att dra mig för att gå på badhus).

Så ja, jag tycker det är bra att det finns separata tider för kvinnor även om jag tycker det är skit att det ska behövas.

Men hur världsfrånvänd är du?
Så du tror att lösningen för den lilla, lilla procent utsatta kvinnor är att samtliga män enbart ska få bada på särskilda tider?

Hur kränkande är inte det för det absoluta majoriteten av personer som badar?

Och handlar det verkligen om män som inte kan bada med kvinnor?? DET problemet har jag inte sett.

Jag anser att oavsett hur liten eller stor procenten utsatta kvinnor är, så är det INTE kvinnor, utsatta eller ej, som ska behöva flytta på sig för att det finns män som orsakar problem. Aldrig någonsin att jag kommer släppa på det.

Det är ju du själv som skrev följande:

Du och jag är inte ense alls. Jag är emot att män ska kunna bestämma att ingen får se hans fru eller syster i badkläder. Jag är emot att vi ska böja oss för det och börja hålla dessa kvinnor separerade.

I nån SFI-klass fick kvinnorna sitta bakom skärmar eftersom männen ansåg dem vara distraherande. Är det också ok?
Men hjälp. Ditt sista exempel är direkt hårresande. Den kommun som tillät det borde kölhalas. Minst. Undrar vad skolinspektionen sa om det? För jag antar att det anmäldes?

Vi får enas om att vara oense.

Men jag undrar vilken din lösning är för att få dessa kvinnor till badhusen, att bada, lära sig simma.

@tanten Jag ser inte varför exemplet är så hårresande om separata badtider är okej? Man resonerade precis som du gör där: männen kommer lugna sig med tiden. Det gjorde de inte.

Jag tycker inte att lösningen på att män inte vill att nån ska se deras kvinnliga släktingar bada är att gömma undan kvinnorna. Det får aldrig vara ok. Ska man böja sig likadant när det gäller barn? Uppdelad gympa? Det finns många män som vill ha det så.

Du väljer att se det här som ett praktiskt problem: kvinnorna ska simma. Och då är lösningen jätteenkel: anpassa sig efter männens krav, skyll på kulturen och gå vidare.
Jag ser det som en ideologisk fråga: ska inte alla kvinnor i Sverige omfattas av samma rättigheter och skydd? Vad innebär det i förlängningen om man anpassar sig efter männen? Vad sänder det för signaler till männen? Och till kvinnorna? Var drar vi gränsen för hur långt vi anpassar oss efter männen - skärmar i skolan var tydligen inte ok. Är skärmar i badhuset det? Burqinikrav för kvinnor?

Jag säger inte att frågan är enkel - tvärtom! Förut har jag argumenterat för din sida så att säga. Idag känner jag helt annorlunda.

@tanten Jag ser inte varför exemplet är så hårresande om separata badtider är okej? Man resonerade precis som du gör där: männen kommer lugna sig med tiden. Det gjorde de inte.

Jag tycker inte att lösningen på att män inte vill att nån ska se deras kvinnliga släktingar bada är att gömma undan kvinnorna. Det får aldrig vara ok. Ska man böja sig likadant när det gäller barn? Uppdelad gympa? Det finns många män som vill ha det så.

Du väljer att se det här som ett praktiskt problem: kvinnorna ska simma. Och då är lösningen jätteenkel: anpassa sig efter männens krav, skyll på kulturen och gå vidare.
Jag ser det som en ideologisk fråga: ska inte alla kvinnor i Sverige omfattas av samma rättigheter och skydd? Vad innebär det i förlängningen om man anpassar sig efter männen? Vad sänder det för signaler till männen? Och till kvinnorna? Var drar vi gränsen för hur långt vi anpassar oss efter männen - skärmar i skolan var tydligen inte ok. Är skärmar i badhuset det? Burqinikrav för kvinnor?

Jag säger inte att frågan är enkel - tvärtom! Förut har jag argumenterat för din sida så att säga. Idag känner jag helt annorlunda.
Nej det är ingen enkel fråga.

Men din lösning är enkel. De ska baske mig lära sig svenska seder och kultur. Tills dess stänger vi ute dem.

Min lösning är - om jag ser det - mer komplex. För JA, det är i badhusen det här problemet blir akut. Vi öppnar separata kvinnotider en timme eller två i månaden. Alla andra tider badar alla som vanligt. Mixat kvinnor och män.

Samtidigt jobbar alla goda krafter med upplysning och utbildning.
Som ny i ett land är det enkelt att fortsätta i sina gamla spår. Man är trygg i det välbekanta. Precis som svenskamerikanerna.
Utbildning. Upplysning. Goda krafter. - det tror jag på.

Att blanda in exempel från offentlig verksamhet som SFI känns bara bisarrt. Det är en utbildning som lyder under skolverket och de elever som börjar där skriver sannolikt på papper om diskrimineringsgrunderna och regler på utbildningsplatsen. Har någon börjat tumma på diskrimineringsgrunderna begår hen grovt tjänstefel.

Badhus är synnerligen frivilligt. Precis som man inte behöver spela fotboll så behöver man inte bada. Man gör det för att man vill. Det begås inga tjänstefel om man har speciella tider för ungdomar, för kvinnor, för pensionärer, för babysim etc.

Men din lösning är enkel. De ska baske mig lära sig svenska seder och kultur. Tills dess stänger vi ute dem
Du vantolkar det jag skriver. Då ser jag ingen anledning till att diskutera med dig faktiskt. Den som kommer med enkla lösningar är du: jämställdheten kommer automatiskt efter ett tag! Låt männen styra och ställa så lugnar de sig sen!

Otroligt sorgligt.

Angående sfi så spelar det ingen roll vem som driver det eller vad det är för nåt. Även från SFI kan kvinnor hållas hemma med argumentet att de inte ska sitta i samma rum som män. Men de kvinnorna träffar inte du - det gör däremot jag. Jag skulle dock aldrig sitta och argumentera för att gömma dem bakom nån jävla skärm. Lösningen måste komma från annat håll.

Fast vad anser du vara lösningen då? Jag förstår hur du hblimenar men då känns det lite som att lösningen är att kvinnorna får sitta inne oavsett om de vill bada eller inte. Trots allt genererar skilda badtider troligen att fler kvinnor kommer, oavsett om det är för att de inte får visa sig för sina män, inte VILL visa sig för andra män eller helt enkelt skäms för sina kroppar eller vad det nu kan vara för anledning. Alternativet är ju just nu att de blir hemma. Och det är klart, ser man inte problemet finns det inte så det kan ju vara en lösning....

(Och en parantas; alla kommuner här omkring har uppdelad idrott från sjunde klass så det existerar i allra högsta grad, på gott och ont).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka