Badhusregler vs fotbollsplansregler

Underligt. Att det kan vara skillnad i en storstad kan jag förstå men i en liten ort? Mystiskt.
Här är det i alla fall inte så att killarna går före på något sätt, jag är lite inblandad i ortens fotbollslag så det har jag lite koll på. I vår förening är det inte så, kanske beroende på att tjejlaget är bättre än killarna :D
Ehh så litet är inte Skövde. Vi har många fotbollsföreningar bara inne i staden. Plus alla småbyar som har lag i kommunen. Ca 20 totalt som ska dela på hallar och planer.

Jag ska posta mitt sista inlägg i den här tråden, helt seriöst så fixar inte mitt blodtryck att fortsätta :p. Det ligger för nära det jag arbetar med och jag känner alldeles för starkt för den här frågan för att vilja sitta, på min fritid, och stånga huvudet mot en vägg.

@tanten Du gör det väldigt lätt för dig när du gör om det här till en praktisk fråga. Jag har sagt det tidigare men säger det igen: det är en ideologisk fråga. Du gör det som är väldigt vanligt i debatter: du gör om det till en strikt praktisk fråga och sen säger "Lös problemet" till den som har andra värderingar än du. Som alltid när det gäller mer komplexa problem så kan man inte kräva av en person att hen ska kunna komma med lösning i en post på ett internetforum, världen ser inte så ut.

För är det en praktisk fråga så kan vi återigen föra över resonemanget på andra situationer: Pappor som inte vill att deras döttrar åker på klassresa för att pojkar ska med. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på gympan. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på sexualundervisningen. Pappor som inte vill att deras döttrar ska gå med pojkar i skolan. Etc i all evinnerlig tid. Om vi ser det här som praktiska frågor är svaret enkelt: Könsseparation. Resultat kommer dock i förlängningen bli förödande. Du tror att problemet löser sig självt - männen kommer haka på och sluta tycka att det är en big deal. Det är både okunnigt och farligt resonemang. Flickor, och pojkar, utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck har släktingar, mammor och pappor som bott i Sverige i olika lång tid (hur länge hade Fadimes pappa Rahmi bott i Sverige?) och som alla vittnar om samma sak: det går inte över av sig självt. Många känner sig svikna när vuxenvärlden och samhället bortförklarar allt de inte får göra med deras "kultur".

Det vi pratar om - att män inte vill att deras fruar, eller kvinnliga släktingar, ska bli sedda av andra män är just hedersrelaterat förtryck. Om du läser Aldrig hora eller kuvads (VHEK) rapporter från Göteborg och Stockholm kan du se hur situationen ser ut på många håll - man får inte välja sin partner, sina vänner, sina kläder. Om du läser (dåvarande) Ungdomsstyrelsens nationella kartläggning ser du samma sak. Det här är ett problem som bokstavligt talat dödar flickor och pojkar.

Vissa sakfrågor och värderingar får man inte hytta ut och göra sig av med bara för att lösa en tillfällig praktisk fråga. Gör vi så då kan vi helt plötsligt försvara och rättfärdiga massa gräsliga saker (tortyr? jamen det kan du inte vara emot om du inte kan garantera att vi får ut exakt så mycket information vi behöver utan tortyr).

Med din lösningen kan nog absolut fler kvinnor, på kort sikt, lära sig simma. Men resten då? Deras människovärde? Deras liv? Med skärmarna på SFI var det kanske en del av kvinnorna som kunde få komma till skolan, men det tyckte du var oacceptabelt. Jag hävdar att skillnaden är noll och ingen: det är oacceptabelt att gömma kvinnor bakom skärmar på SFI och det är oacceptabelt att böja sig för förtryckande män och gömma kvinnor på simhallen på särskilda tider. Punkt slut.
OK.
Då gör jag mitt sista inlägg i den här fråga jag med.

Det är du som gör det lätt för dig. Du hävdar att jag inte ser problemet, inte vill göra något åt det. Mer fel kan det inte bli.

Det finns inget vi ska låta bli att göra för att bekämpa det hedersförtryck som finns. Överallt. Det finns horribla öden där unga människor och kvinnor i alla åldrar utsätts för ett patriarkat vi varit förskonade från i Sverige väldigt länge - tack vare starka kvinnokämpar i förra seklets början.

Men att göra detta svartvitt just i frågan om badhustider är att göra allt synnerligen enkelt och simpelt för sig.

Kampen kan inte föras i badhuset. Det leder ingenvart. Vill man slåss med symboler - som just badhuset blivit - så vinner man inga segrar.

Det vi kan göra är att överallt - som jag i min vardag - bekämpa alla yttringar vi stöter på. Men att dra med sig kvinnotiderna i badhuset som en symbolfråga. Näe. Låt kvinnor - svenska som icke svenska - bada på någon enstaka särskild tid i månaden och ägna inte det någon energi. Spara energin dit den behövs. Till att bekämpa det här unkna förtrycket med alla till buds stående medel.

Men låt kvinnorna bada under tiden. Som sagt. Jag fattar inte det här med att just detta fått sådant symbolvärde. Jag tycker det är hundrafallt värre att män från mellanöstern kallar kristna landsmaninnor för horor för att de inte bär slöja. Eller tvingar hustrur och döttrar att klä sig enligt deras regler, umgås med personer de godkänner enbart studera så mycket som de tillåter. Eller gifta sig på order.
¨
Och ja, jag tror på människors godhet. Jag tror på utveckling och framsteg. Jag tror benhårt på att det svenska samhället klarar att förändra de här gamla medeltida värderingarna.

Som sagt. Det finns större kamper att föra än att larva sig om just badhustiderna.

Slut på mina bidrag i den här diskussionen. Punkt

OK.
Då gör jag mitt sista inlägg i den här fråga jag med.

Det är du som gör det lätt för dig. Du hävdar att jag inte ser problemet, inte vill göra något åt det. Mer fel kan det inte bli.

Det finns inget vi ska låta bli att göra för att bekämpa det hedersförtryck som finns. Överallt. Det finns horribla öden där unga människor och kvinnor i alla åldrar utsätts för ett patriarkat vi varit förskonade från i Sverige väldigt länge - tack vare starka kvinnokämpar i förra seklets början.

Men att göra detta svartvitt just i frågan om badhustider är att göra allt synnerligen enkelt och simpelt för sig.

Kampen kan inte föras i badhuset. Det leder ingenvart. Vill man slåss med symboler - som just badhuset blivit - så vinner man inga segrar.

Det vi kan göra är att överallt - som jag i min vardag - bekämpa alla yttringar vi stöter på. Men att dra med sig kvinnotiderna i badhuset som en symbolfråga. Näe. Låt kvinnor - svenska som icke svenska - bada på någon enstaka särskild tid i månaden och ägna inte det någon energi. Spara energin dit den behövs. Till att bekämpa det här unkna förtrycket med alla till buds stående medel.

Men låt kvinnorna bada under tiden. Som sagt. Jag fattar inte det här med att just detta fått sådant symbolvärde. Jag tycker det är hundrafallt värre att män från mellanöstern kallar kristna landsmaninnor för horor för att de inte bär slöja. Eller tvingar hustrur och döttrar att klä sig enligt deras regler, umgås med personer de godkänner enbart studera så mycket som de tillåter. Eller gifta sig på order.
¨
Och ja, jag tror på människors godhet. Jag tror på utveckling och framsteg. Jag tror benhårt på att det svenska samhället klarar att förändra de här gamla medeltida värderingarna.

Som sagt. Det finns större kamper att föra än att larva sig om just badhustiderna.

Slut på mina bidrag i den här diskussionen. Punkt

Nej, du gör det oerhört lätt för dig. Du säger att det går över med tiden, att det inte är ett långsiktigt problem. Naivt om något.
Tvärtom är det många unga invandrarkvinnor som vittnat om hur föräldrar (fäder) blivit än mer religiösa och konservativa här i Sverige än i det tidigare hemlandet.

Kampen måste föras överallt, varför skulle badhusen vara ett undantag? Att börja acceptera mer och mer könssegeration är heltokigt, och verkligen en väg bort från jämställdhetsmålet.

Gulan Avci med flera Liberaler resonerar mycket kloka i detta med könssegeration.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/aterigen-vaeljer-ni-kulturrelativismen-29418

Svår fråga men man kan ta den längre

Vore bra om man kunde skrota ALL könsuppdelning så att alla har samma omklädningsrum och samma duschar och allt utan problem

Men jag hade oroat mig för att män tar kort eller antastar tjejer och kvinnor om man hade samma rum ---> gör det mig till sexist som hindrar jämställdhet? Helt ärligt jag vet inte om jag hade velat ha samma omklädningsrum och dusch som män men då böjer jag mig för förtrycket eller??? Med samma argument så gör jag det!!

Kanske hade jag vant mig! Alla hade tvingats vänja sig så det hade jag väl gjort då..... Men om förslaget kom att vi skulle börja med jämställda badhus och gym utan någon könsuppdelning där allt var gemensamt så skulle min första reaktion inte vara OH YES nu blir det riktig feminism här!!! det hade varit mer Åh fy fan jag hoppas ingen blir attackerad eller utlagd på nätet

Klart att ingen sexism går över med tiden bara av sig själv

För några decennier sedan kunde kvinnor klä sig på samma sätt som män i badhusen men sen blev det fel igen och det var i år ?? som DO gav kvinnor samma rättigheter att klä sig som män i badhuset alltså med bar överkropp.... Innan det hade kvinnor ibland vägrats inträde om dom inte följde den sexistiska klädkoden

Sånt måste man jobba med KONSTANT om man inte vill att sexismen ska vinna mark

• Gilla
Reactions: ptr
Jag förstår inte att man ser det så svart eller vitt i frågan. Jag möter dagligen kvinnor som vägrar ta av sig sin hijab på grund av sin tro, inte för att de blir tvingade att ha på den av sin man. Jag möter dagligen kvinnor som blir nertryckta av andra kvinnor för att de inte har på sin hijab, inte av sin man. Jag möter dagligen kvinnor som vägrar bada med män för att de själva inte vill det. Jag kan se flera skäl att inte vilja bada gemensamt med män, förtryck är ett av dem men själv skulle även jag vilja bada på egna tider. Varför är det ok för mig att känns att jag inte vill gå till badhallen när den är mixad om jag kan välja men inte ok för en muslimsk kvinna, oavsett anledning, att känna så?
Som integrationssamordnare vill jag att kvinnorna ska komma ut. Separata badtider är definitivt en möjlighet. Jag möter också dessa som lever under förtryck, de flesta av dessa kommer inte till badhuset oavsett. Däremot kommer kvinnan som själv väljer att helst inte bada mixat och det är jättebra. Och vet ni? Jag är likadan. Jag föredrar definitivt att bada om det är uppdelat....

Så länge där inte är hyfs och hänsyn så är det svårt med gemensamt ombyte. Men på flera håll förekommer det och fungerar.
Det borde vara självklart att vänder nån aktern till och visar de är lite pryda så vänder man huvudet åt andra hållet och visar att man inte glor - så enkelt och ändå så svårt. (Gäller även oss karlar emellan med.)
Är så olika i olika delar av landet, i olika sammanhang och grupper samt olika över tid, vad som är "inne". Går liksom mode i det med.

Jag ska posta mitt sista inlägg i den här tråden, helt seriöst så fixar inte mitt blodtryck att fortsätta :p. Det ligger för nära det jag arbetar med och jag känner alldeles för starkt för den här frågan för att vilja sitta, på min fritid, och stånga huvudet mot en vägg.

@tanten Du gör det väldigt lätt för dig när du gör om det här till en praktisk fråga. Jag har sagt det tidigare men säger det igen: det är en ideologisk fråga. Du gör det som är väldigt vanligt i debatter: du gör om det till en strikt praktisk fråga och sen säger "Lös problemet" till den som har andra värderingar än du. Som alltid när det gäller mer komplexa problem så kan man inte kräva av en person att hen ska kunna komma med lösning i en post på ett internetforum, världen ser inte så ut.

För är det en praktisk fråga så kan vi återigen föra över resonemanget på andra situationer: Pappor som inte vill att deras döttrar åker på klassresa för att pojkar ska med. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på gympan. Pappor som inte vill att deras döttrar är med på sexualundervisningen. Pappor som inte vill att deras döttrar ska gå med pojkar i skolan. Etc i all evinnerlig tid. Om vi ser det här som praktiska frågor är svaret enkelt: Könsseparation. Resultat kommer dock i förlängningen bli förödande. Du tror att problemet löser sig självt - männen kommer haka på och sluta tycka att det är en big deal. Det är både okunnigt och farligt resonemang. Flickor, och pojkar, utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck har släktingar, mammor och pappor som bott i Sverige i olika lång tid (hur länge hade Fadimes pappa Rahmi bott i Sverige?) och som alla vittnar om samma sak: det går inte över av sig självt. Många känner sig svikna när vuxenvärlden och samhället bortförklarar allt de inte får göra med deras "kultur".

Det vi pratar om - att män inte vill att deras fruar, eller kvinnliga släktingar, ska bli sedda av andra män är just hedersrelaterat förtryck. Om du läser Aldrig hora eller kuvads (VHEK) rapporter från Göteborg och Stockholm kan du se hur situationen ser ut på många håll - man får inte välja sin partner, sina vänner, sina kläder. Om du läser (dåvarande) Ungdomsstyrelsens nationella kartläggning ser du samma sak. Det här är ett problem som bokstavligt talat dödar flickor och pojkar.

Vissa sakfrågor och värderingar får man inte hytta ut och göra sig av med bara för att lösa en tillfällig praktisk fråga. Gör vi så då kan vi helt plötsligt försvara och rättfärdiga massa gräsliga saker (tortyr? jamen det kan du inte vara emot om du inte kan garantera att vi får ut exakt så mycket information vi behöver utan tortyr).

Med din lösningen kan nog absolut fler kvinnor, på kort sikt, lära sig simma. Men resten då? Deras människovärde? Deras liv? Med skärmarna på SFI var det kanske en del av kvinnorna som kunde få komma till skolan, men det tyckte du var oacceptabelt. Jag hävdar att skillnaden är noll och ingen: det är oacceptabelt att gömma kvinnor bakom skärmar på SFI och det är oacceptabelt att böja sig för förtryckande män och gömma kvinnor på simhallen på särskilda tider. Punkt slut.

18 år... Så länge hann Fadime och hennes familj bo i Sverige innan hon hedersmördades. Visar ganska tydligt att det inte funkar att bara vänta ut människor...

Det enda som far i mitt huvud är när jag tänker på denna tråd är Fadime. Hur vi ska lyckas rädda och hjälpa de kvinnor som ännu lever vet jag inte, men att göra så som Fadimes mördare vill tror jag personligen verkligen inte på.

Klart ska man kunna utöva religion och kultur fritt, men inte på bekostnaden av någon annan. Jag ser inga problem med att kvinnor går ihop ett gäng och gör aktiviteter i en mansfri miljö, men det ska komma från kvinnorna som vill ha det så. Det ska vara kvinnas önskan om att göra det baserat på vad hon nu än må tro eller tycka. Tredje part ska inte gå in och skapa miljöer för kvinnor som efterfrågas av män.

Utan att egentligen vara särskilt kunnig eller insatt, förutom att jag är för feminism, så tror jag att vill man förändra patriarkala strukturer och verka för jämställdhet så måste man börja med männen.
Att börja med kvinnorna och skydda dom med typ separata badtider tror jag är helt fel väg att gå.
Det är männens attityder och värderingar som behöver ändras.
Så länge männens "makt" är orubbad så kommer ingen förändring ske.
Det gäller inte bara Sverige utan särskilt i andra länder där kvinnor i "kulturen och religionens namn" förtrycks av samhället.

Utan att egentligen vara särskilt kunnig eller insatt, förutom att jag är för feminism, så tror jag att vill man förändra patriarkala strukturer och verka för jämställdhet så måste man börja med männen.
Att börja med kvinnorna och skydda dom med typ separata badtider tror jag är helt fel väg att gå.
Det är männens attityder och värderingar som behöver ändras.
Så länge männens "makt" är orubbad så kommer ingen förändring ske.
Det gäller inte bara Sverige utan särskilt i andra länder där kvinnor i "kulturen och religionens namn" förtrycks av samhället.
Vad är rätt väg att gå då? På vilket sätt förändras situationen för den kvinna som verkligenr kontrollerad av sin man om hon inte får bada mixat? Om det blir förbud mot till exempel hijab? Hur förändras sådana lagar för kvinnan som är förtryckt till det positiva?

En inte alltför långsiktig utopi är ju att den förtryckta kvinnan blir ännu mer förtryckt medans även den kvinna som av egen vilja vill bada men inte mixat eller vägrar ta av sin hijab då många kvinnor är i den situationen att de själva väljer detta, blir ännu mer utanför samhället.

Kl har idag ringt och kollat med grannkommunen som har skilda badtider. De uppskattar att 60-65 procent av de som badar är svenska kvinnor under dessa tider. Mammaträningen är enbart svenskar . Är det ok för svenska kvinnor att vilja bada så alltså men inte muslimska för att det kan handla om taskig kvinnosyn?

Jag tycker frågan är svår och har svårt att se hur man löser problemet. Om man har skilda badtider så riskerar man att cementera problematiskt beteende hos männen som ser det som acceptabelt. Om man isället enbart har gemensamt bad så riskerar det att exkludera många som inte vill bada mixat. Med tanke på den taskiga kvinnosyn som visas numera så vet jag inte om jag skulle vilja gå och bada mixat. Nu är frågan helt akademisk för mig personligen eftersom jag inte badar i badhus alls av andra orsaker.
Den fråga som kommer upp i mig när det här diskuteras är samma som ofta kommer upp när det gäller djur. Är det värt att offra individen på principens altare?

Nu har jag tänkt ut en kompromiss. Principen är följande:
Måndagar - kvinnor badar
Tisdagar - alla badar
Onsdagar - män badar
Torsdagar - alla badar
Fredagar - kvinnor badar
Lördagar - alla badar
Söndagar - män badar
Måndagar - alla badar
osv enligt ett rullande schema

Säger inte att detta är en bra lösning. Vill bara lufta den eftersom jag inte sett någon annan komma med förslaget.

Poängen skulle vara att kvinnor och män behandlas LIKA. Dvs alla kan välja mellan samkönad badtid eller blandad. De män som inte vill att andra män ska se deras kvinnliga anhöriga bada, kan föregå med gott exempel och bara bada när det är mans-tider.

Jag är så fruktansvärt nyfiken på hur ni som tror att tvinga folk att bada gemensamt att det rent konkret ska leda till en bättre kvinnosyn? Hur ska vi rent konkret gå från en situation där vissa män anser sig ha rätt att stoppa handen i främmande flickors byxor bara för att de befinner sig i samma folkhav, till ett där de respekterar människor som råkar vara t.ex. kvinnor eller homos?

Bevisligen finns det både importerade och egenodlade rövhattar som inte inser att de kommit till ett mänskligt och öppet samhälle byggt på ömsesidig respekt när de ser skylten "gemensam bastu" - hur ska de omvändas?

För att kasta ut de män som beter sig illa kräver 2 saker: 1) först och främst att de beter sig illa och därmed också att någon blir utsatt för dem 2) att det finns någon som kontrollerar situationen (inklusive är beredda att ta till våld. Unga män i flock använder ofta numerära övertag mot t.ex. poliser och lärare) och utdömer någon form av straff som är tillräckligt strängt för att budskapet ska gå hem. Hur många beväpnade vakter krävs för att säkra ett badhus eller ett bibliotek?

Jag vill också ha principer och tycka att en sak är rätt och bör vara bara för den är det och väntar därmed ivrigt på 1)hur ni rent praktiskt ska gå vidare 2) vilken tidsplan ni har? Vet jag hur arbetet ska gå till kan jag hjälpa till.

En mer pragmatisk syn innebär ju att fler får bada (bra) men ger kanske ett långsiktigt bakslag (dåligt) - en principfast syn gör att fler får hålla fast vid det som faktiskt är rätt (bra) men att färre vågar bada vilket långsiktigt ger en risk att rövhattarna vinner den sociala arenan (dåligt).

Nu har jag tänkt ut en kompromiss. Principen är följande:
Måndagar - kvinnor badar
Tisdagar - alla badar
Onsdagar - män badar
Torsdagar - alla badar
Fredagar - kvinnor badar
Lördagar - alla badar
Söndagar - män badar
Måndagar - alla badar
osv enligt ett rullande schema

Säger inte att detta är en bra lösning. Vill bara lufta den eftersom jag inte sett någon annan komma med förslaget.

Poängen skulle vara att kvinnor och män behandlas LIKA. Dvs alla kan välja mellan samkönad badtid eller blandad. De män som inte vill att andra män ska se deras kvinnliga anhöriga bada, kan föregå med gott exempel och bara bada när det är mans-tider.
Jag tänker lite så här

Istället för att kvinnor ska ta ansvar för att män inte ser kvinnor i baddräkt
så får män ta ansvar för att män inte ser kvinnor i baddräkt

Om man nu anser att män inte ska se kvinnor i baddräkt

Lite OT
Denna tråden har fått mig att fundera
I min förening har vi en bastu.
En dag i veckan är det bara kvinnor och en dag i veckan är det bara män. En dag i veckan kan man boka egen tid.
Resten både män och kvinnor
Kan tillägga att det är en bastu där man har badkläder på.
Jag har inte funderat så mkt om detta. Men är det fel att göra en könsuppdelning?

Vad är rätt väg att gå då? På vilket sätt förändras situationen för den kvinna som verkligenr kontrollerad av sin man om hon inte får bada mixat? Om det blir förbud mot till exempel hijab? Hur förändras sådana lagar för kvinnan som är förtryckt till det positiva?

En inte alltför långsiktig utopi är ju att den förtryckta kvinnan blir ännu mer förtryckt medans även den kvinna som av egen vilja vill bada men inte mixat eller vägrar ta av sin hijab då många kvinnor är i den situationen att de själva väljer detta, blir ännu mer utanför samhället.

Kl har idag ringt och kollat med grannkommunen som har skilda badtider. De uppskattar att 60-65 procent av de som badar är svenska kvinnor under dessa tider. Mammaträningen är enbart svenskar . Är det ok för svenska kvinnor att vilja bada så alltså men inte muslimska för att det kan handla om taskig kvinnosyn?
Jag var nog otydlig där.
Badhusgrejen var bara ett exempel och egentligen tycker jag bara det är ett exempel av många där man kan urskilja symtomen på ojämlikhet och förtryck mot kvinnor.

Det jag menade var ett väldig brett perspektiv där man måste börja med männen.
Och då pratar jag mest om länder där förtryck mot kvinnor är så uppenbart och genomsyrar hela samhällsstrukturerna i sig.
Det är viktigt och det påverkar även oss.
Med invandringen vi har idag så kommer det människor, både kvinnor och män från såna här samhällen hit till Sverige och har sina normer med sig.

Och ja, jag är för invandring och är jag är för en bred invandringspolitik.
Sverige är ett stort land med få invånare så många får plats här.
Men det behövs bättre utslussning, arbete direkt, bostäder, utbildning osv.

........och jag skulle nästan vilja påstå att det behövs lagstiftning i högre grad för att få igenom såna förändringar.
Pappamånaderna var ett sånt bra exempel som "tvingade" männen till att vara föräldralediga med sina barn.
Jag tror på att man uppnår resultat snabbare om man lagstiftar mera.

Jag var nog otydlig där.
Badhusgrejen var bara ett exempel och egentligen tycker jag bara det är ett exempel av många där man kan urskilja symtomen på ojämlikhet och förtryck mot kvinnor.

Det jag menade var ett väldig brett perspektiv där man måste börja med männen.
Och då pratar jag mest om länder där förtryck mot kvinnor är så uppenbart och genomsyrar hela samhällsstrukturerna i sig.
Det är viktigt och det påverkar även oss.
Med invandringen vi har idag så kommer det människor, både kvinnor och män från såna här samhällen hit till Sverige och har sina normer med sig.

Och ja, jag är för invandring och är jag är för en bred invandringspolitik.
Sverige är ett stort land med få invånare så många får plats här.
Men det behövs bättre utslussning, arbete direkt, bostäder, utbildning osv.
Jag tänker lite så här

Istället för att kvinnor ska ta ansvar för att män inte ser kvinnor i baddräkt
så får män ta ansvar för att män inte ser kvinnor i baddräkt

Om man nu anser att män inte ska se kvinnor i baddräkt
Jag är med på hur ni menar och i den perfekta världen hade ju det fungerat. Men nu fungerar det inte så, det enda som händer vid icke separerade badtider är ju faktiskt att de kvinnor som BLIR kontrollerade INTE går och badar. Ska vi dra det ännu hårdare - skulle vi förbjuda slöja/hijab/nikab eller allt möjligt kommer ju inte de karlar som tvingar sina fruar att bära detta att ändra syn - det enda som kommer att hända är ju att dessa kvinnor inte får gå ut överhuvudtaget. Även om mannen ska ta ansvar för att inte se kvinnor i baddräkt så lär han ju inte gladeligen skicka iväg sin fru till badet ändå, eller hur?

Så hur menar ni att det överhuvudtaget gynnar den förtryckta kvinnan genom att tala om för män att deras kvinna måste bada med andra om det nu faktiskt går att ha badhuset öppet en kväll i veckan för att enbart kvinnor ska få bada? På vilket sätt tror ni en förtryckt kvinna får det bättre genom dessa regler?

Och de svenska kvinnor som uppenbarligen finns som skulle kunna tänka sig att bada om det är enbart öppet för kvinnor (jag, och många andra i tråden har deklarerat det, min enda anledning till det är att jag inte vill ha karlars blickar på min kropp vilket jag upplevt många gånger är fallet och därför inte badar i Sverige längre), är det ok för oss att tycka så just för att vi svenska? Eller hur tänker ni?

........och jag skulle nästan vilja påstå att det behövs lagstiftning i högre grad för att få igenom såna förändringar.
Pappamånaderna var ett sånt bra exempel som "tvingade" männen till att vara föräldralediga med sina barn.
Jag tror på att man uppnår resultat snabbare om man lagstiftar mera.
Lagstifta att kvinnor måste bada? Vuxna människor? Allvarligt?

Lite OT
Denna tråden har fått mig att fundera
I min förening har vi en bastu.
En dag i veckan är det bara kvinnor och en dag i veckan är det bara män. En dag i veckan kan man boka egen tid.
Resten både män och kvinnor
Kan tillägga att det är en bastu där man har badkläder på.
Jag har inte funderat så mkt om detta. Men är det fel att göra en könsuppdelning?
Inte om du är svensk, om du däremot är muslim då måste det ju vara din man som har tvingat dig och då är det han som ska fatta att man inte beter sig så, på bekostnad av dig ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka