Jag förstår vad ni menar och i den bästa av världar skulle ju alla karlar ha svenska värderingar om det nu är dit man vill komma och tycker är det bästa, nu är det ju dock inte så - och då anser jag definitivt att det kan vara en god idé att hålla badhuset öppet för kvinnor en kväll i veckan om det är så (och för män dagen efter om man nu tycker det ska vara lika, det skulle då inte störa mig). Jag ser ju hellre att kvinnan som inte får bada med andra karlar för sin man kommer ut på dessa grejer än får sitta inne, och jag kan inte se hur det skulle gynna någon, henne själv, familjen, samhället, dig eller mig, om hon ska behöva sitta inne för att vi anser att hennes man ska ändra sin syn vilket kräver långt mer jobb än skilda badtider en kväll i veckan, vilket gynnar alla skulle jag säga...Jag tror helt enkelt att det är dags för männen börja ta ansvar för sitt eget uppträdande.
De är väl inga vilddjur som inte kan kontrollera sin kuk eller sina tafsande händer.
Och om dom är vilddjur så är det väl hög tid att dom blir tämjda så dom kan vistas i blandade miljöer utan att låta kuken och händerna styra deras beteende.
Varför ska vi kvinnor ta ansvar för att männen inte ska lockas av våra kroppar?
Och nej, jag har inget konkret förslag. Jag är bara uppretad på rövhattar.
Sedan får vi inte heller glömma de som inte vill visa sig för andra män, de som självmant använder sin hijab etcetera, de är långt fler muslimska kvinnor än vi tror som själva skulle känna sig oerhört obekväma att behöva ta av sig sin hijab och eller bada med andra män, ska de inte få välja själva? Som ni ser här i tråden är vi flera västerländska kvinnor som väljer att inte bada i badhus av samma anledning, så helt uppenbarligen finns behovet även hos oss.
Det krävs självklart jobb för att ändra värderingar. Lagstadganing är så klart en sak även om jag tycker man börjar i fel ände till exempel med pappamånader (vår familj hade inte haft råd att pappan var hemma, tyvärr, jag hade högsta SGI och han hade 0 i sgi, när barnet kom fick han äntligen jobb och fick ut 35 i månaden, medan jag blev arbetslös). Höj lägstalönerna inom lågstatusyrken först så fler familjer har råd att dela, men den frågan hör inte hit dock. Men lagstadgning kan absolut fungera men ändrar fortfarande inte attityder, det måste man jobba med varje dag och det görs också idag både genom den samhällsinformation nyanlända får och som är obligatorisk och på hvb´hemmen jobbar vi med värdegrunder VARJE DAG.
Ett stort problem är också att kvinnan i många kulturer ska vara hemma och föda barn och stå vid spisen, otroligt många kulturer har till exempel förbud mot preventinmedel (även många kristna) vilket resulterar i att kvinnan automatiskt blir gravid så fort hon fått barn, hur hjälper vi dessa kvinnor? Genom lagstadgning hur många barn man får skaffa, eller hur många barn man får barnbidrag för? Det slår bara tillbaka mot barnen, och vi måste också vara beredda på att de lagar som ska gälla de som har uppehållstillstånd såklart ska gälla svenskar också, vi är ju än så länge en demokrati, och en av de största värdegrunderna i en demokrati är att alla som bor i landet är lika inför lagen.
Det finns så otroligt många frågor att ta ställning till när det kommer till värdegrundsarbetet, både bland svenskar och bland andra kulturer. Att bråka om att kvinnor inte ska få egen tid i badhuset när många, både svenska och utländska kvinnor, skulle må bättre av det, känns som oerhört slöseri med tid och energi.