Bädd bättre för stallmiljön?

Litenvit

Trådstartare
I ridsport så står det att det är bättre att ha bädd till hästarna om man vill förbättra luften i stallet.
I mitt förra stall fick vi inte ha bädd just av den anledningen, att stallägaren ansåg att det blev mer ammoniak i luften när man har bädd.

Själv tycker jag väl att det borde bli minst lika "stinky" av dagbädd eftersom man gräver igenom hela bädden varje dag och frigör en massa ammoniak på så sätt. När man har permanentbädd är man ju inte där och gräver på samma sätt...

Vad anser ni?

Sv: Bädd bättre för stallmiljön?

Min erfarenhet är att de stall som stinker ammoniak är de stall där det finns bädd (illa skött?) eller där det används alldeles för lite strö till växelbädd.

Jag tycker att det blir fräschast med växelbädd + mycket utevistelse och noggrann mockning (gärna på morgonen direkt efter utsläpp).

Om du har en rätt skött permanentbädd är stallet i stort sett luktfritt. Betydligt bättre luft än när du har växelströbädd och är och gräver i den varje dag.

Mina hästar är visserligen ute mycket men mockar gör jag på kvällen innan de kommer in, och det är jättefin luft hos oss. Har samma erfarenhet från andra stall jag haft mina hästar i, där vi haft permanentbädd.

Senast ändrad:

Jag tror det som påverkar mest är mängden torv/spån/halm det är många som snålar och då blir det massa nerkissat strö. Om man har mycket strö så sugs det upp istället för att flyta ut. Jag tror båda sätten är bra om man har rätt mängd och sköter det snyggt ;)

Nja, inte direkt en sanning. Ammoniak avges alltid från bäddar oavsett om man känner lukt eller inte. Det har gjorts studier ang bäddar med olika strömaterial och olika tillsatser i. Det finns ingen direkt skillnad i ammoniakavgången beroende på om man använde sig av Stalosan, Kalk eller ingenting alls.. Dessutom påverkar strömaterialet en hel del. Torv har en överlägsen förmåga att absorbera vatten och ammoniak jämfört med övriga
strömaterial

Temperaturen i stallet avgör också hur mycket ammoniak som avges ur bädden. Under 5 grader så avges ingen ammoniak, medans den ökar ganska mycket ju högre temperaturen blir. Det skillde sig ganska mycket i ammoniakavgång beroende på om man hade växelströbädd eller djupströbädd. Minst avgång fick man med växelströbädd där man mockade ut både kiss och bajs.

Minst avgång fick man med växelströbädd där man mockade ut både kiss och bajs.

Det där tror jag stämmer men hur många mockar ut allt kiss?De flesta plockar ut den blötaste delen av fläcken och resten blir kvar. Sedan kliver hästen runt i det och det fuktiga ströt sprids i resten av bädden. Efter ett tag stinker allt strö ammoniak. Jag har sett detta hos alla som har växelströbädd och många av dem är pedantmockare.
Jag tror stenhårt på att en välskött bädd ger bättre luft i stallet pga ovanstående problem.

Länk till dom där studierna?
Min erfarenhet är nämligen att en rätt anlagd och skött djupströbädd inte luktar ammoniak.

LIA

Jag märkte skillnad direkt när jag lade bädd istället för växelströbädd. Luften är mycket bättre i stallet, hästarnas halm åker inte undan på samma sätt när de rullar sig och det finns ingen risk att de kan halka sedan jag lade in bäddarna. Jag vet att de ligger torrt, mjuk och bra på nätterna.

Jag har kalkat, lagt en kombination av spån och torv och sedan ett tjockt lager med halm där all skit mockas ut och ny halm läggs in. Jag skulle utan problem kunna sova själv där, som alla bäddar oavsett slag ska skötas.

Andra vintern jag har bädd och det luktar inget alls.
Har sågspån i botten och ca 30 cm halm.

Lukta behöver det väl inte göra bara för att en bädd inte ska anses avge ammoniak. Det gör den ju ändå oavsett om du känner det eller inte.

Du hittar en del i SLU: s bibliotek där det även hänvisas till en del utländska försök.

Men ammoniak har ju en både stark och speciell lukt. Hur kan man undgå att känna den? Eftersom du menar att en djupströbädd inte är luktfri (ammoniaklukt).
OM den avger ammoniak i så små mängder att det inte luktar, vad är problemet?

Jag har kikat runt på SLU men inte hittat just något om hästar och djupströbädd (säger inte att det inte finns), däremot om nöt och grisar.
En skillnad att ta hänsyn till är att dom djuren rör sig och gräver upp mer än en "genomsnittshäst". Dessutom finns uppgifter hos SLU om att man överdrivit ammoniakavgången.

Använder man sig av djupströbädd, gör den på rätt sätt och därefter sköter den rätt, är den torr på ytan och lukt u a. Däremot, när man gräver ut den, då blir det lukt! :)

LIA

För att krångla till det har man naturligtvis kommit fram till olika resultat i studier. Länk till det.

Jag tror det i första hand beror på skötseln av bädden, oavsett typ, och ventilationen i stallet.

Har ingen personlig erfarenhet av box-bädd och undrar rätt och slätt; kan man ha en bädd med bara halm, dvs utan kalk, spån & torv i botten, eller blir det för blött? I mitt stall är det två st som har det, och det de gör varje dag är att plocka ut det som ligger överst för att sedan strö över ny halm - inget mer. Det verkar som att de planerar att hålla på så i åtminstone två månader, och hittills (efter ca 1 månad) verkar det torrt & luktfritt. Deras hästar är varken mer eller mindre grisiga av sig och står inne ca 14 timmar per dygn.

Men vad säger ni - ska det generellt skötas annorlunda?

Senast ändrad:

Jag tror att det finns fler faktorer. Huruvida man mockar på morgonen, val eller sto, hur mkt löst strö ovanpå djupbädden osv. minsta lilla ngt rivs upp ur en djupströkissplats blir det härliga ångor.

ett mått på hygienen i boxen/ stallet syns t om- om man har mkt flugor eller inte.

jag mockar alltid på morgonen o sopar golvet för att få bort varenda mikrolort. Mockar så fort de har gjort ifrån sig, men förstås inte nattetid.
Slår ihäl de få flugorna som finns.
Fick ha transportskydden på hos hästtandläkaren då den inte är van vid så mkt flugor på benen- trots lugnande.

hästar i det fria skulle aldrig lägga sig i toaletterna- mitt argument.

Mynta. Självklart är det som regel mer ammoniak än man tror. Än har jag inte sett ngn stoppa ner näsan o häststackaren som ska ligga med näsan i det:crazy:

Ang flugor, hur gör du med gödselstack för att slippa flugor i stallet? Vår ligger ut med stallet och det är mångder med flugor i både stall och hus. Dock mindre än när korna från granngården fortfarande betade på åkrarna runt om.

Ett gammalt recept är att strö släckt kalk, fast jag tycker att övertäckning fungerar bättre- de kokar:devil:

tyvärr hjälper det inte när ens grannar inte mockar åretrunthagar. Fick i år påhälsning av styngflugor som jag inte har sett på 30 år- ett år efter inflyttning av nya hästar.

Det är en nackdel med lagen om riktad avmaskning. Äggen syns inte i träcken. Jag fick avmaska mina som nollade.

Ett gammalt recept är att strö släckt kalk, fast jag tycker att övertäckning fungerar bättre- de kokar:devil:

tyvärr hjälper det inte när ens grannar inte mockar åretrunthagar. Fick i år påhälsning av styngflugor som jag inte har sett på 30 år- ett år efter inflyttning av nya hästar.

Det är en nackdel med lagen om riktad avmaskning. Äggen syns inte i träcken. Jag fick avmaska mina som nollade.

Strö släkt kalk över hela gödselstaden menar du? Innan var det tak över den men ingen skillnad i flugor mot nu utan.

Nej äggen syns inte på träckprov eftersom äggen sitter på benen på hästen. Hästen skiter inte ut ägg som med maskar utan de skiter ut en larv.
Anledningen till att du fick styngfluga på dina är altså inte att folk gör träckprov utan att folk inte vet att dessa ägg ska man leta efter utanpå hästen (på sensommaren).

Hej vi har 4 hästar i vårat stall och vi mockar och fyller på nytt spån varje dag (morgon) och sopar, vi har ett kallstall och det luktar aldrig häst kiss knappt häst i vårat stall, det säger flera som varit hem till oss då jag själv inte tänker på det som är där varje dag . (har hört att man inte får ha Bädd på sommaren eftersom den blir både varm och en gro grund för bakterier och fluglarver ,vet ej om det stämmer att man inte får det alltså, men låter rimligt)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej Vi hade stallmöte igår. Det verkar vara en allmän okunskap i stallet v.g avmaskning och betesskötsel. Det bestämdes att hästarna...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 854
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka