• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Syrsa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 124
S

Syrsa

(Varför skriver jag alltid så långa inlägg? Måste korta ner!:grin:)

Ja, över jul och nyår kommer jag befinna mig 100 meter från en sjö. Helst vill jag ha Keo lös på tomten, det är stort och ostört och helt fantastiskt underbart för en stadshund/-människa att få ynnesten att under två veckor kunna öppna dörren, säga "Varsågod" och kunna låta honom springa som han vill utan trafik, hundar, människor att bekymra sig om. (Bara fåglar, harar och rådjur kvar...hum...)

Eftersom inkallningen/avbryt fungerar jättebra när man är i "träningsläge", men väldigt dåligt vid "vardagsläge" (nio månader gammal vid nyår) eller när något dyker upp som fångar intresset, så undrar jag helt sonika om jag ska låta honom kubba ner till vattnet (om han nu springer så långt ifrån mig, men jag kommer ju röra mig över hela tomten) och skutta runt när han nu älskar det - fast det är mitt i vintern? Detta är i Västergötland, så sådär superkallt är det ju inte (vet ju inte väder och temp över jul/nyår än iofs).

Han kan snabbt komma in i värmen efter doppet, men kall kommer han ju att bli.

Så, frågan är väl: vid vilken temperatur låter man inte hunden bada när värmen finns 100 meter från vattnet? (Isvak skulle jag ju aldrig låta honom hoppa ner i, men hur är det när temperaturen håller sig runt nollan?)

/Syrsa

Sv: Bad

På fråga A säger jag; Nej det skulle jag inte
På fråga B; Det finns rasklubbar som anordnar vattenläger i vintern, så de hundra meterna tror jag inte spelar så stor roll.

Fast med risk för vattensvans så skulle jag låta bli om hunden verkligen badar och inte bara fuktar tassarna.

Min labbe badar året om, från när det är islossning tills det blir is och han har aldrig haft problem. Han är precis som din rackare, dyker, simmar, plaskar, letar efter ätbart på botten osv. :)

Sam får inte gå ned själv och bada nu på hösten/vintern, men på sommaren så går han till och från havet och svalkar av sig hur han vill.

Men va försiktig om det är is på sjön går han ner sig kommer han inte upp, och du kan inte rädda honom för du är tyngre och gå igenom innan.

Håller med ovanstående talare. Se upp med isen. Här i trakterna blir sällan isen så tjock så att den håller för oss människor. Risken är stor att du inte kan hjälpa din hund ifall den blir nedkyld och inte kommer upp.
Är det isfritt är det inga problem, är ofta ute med systerns hund och den badar året runt här i göteborg ifall det är isfritt, ligger det tunn is på sjön så vill jag inte ha den springandes där för då kan inte jag komma ut till den ifall något inträffar.

/B

Jag tackar för svar!

Om det är isfritt (vilket jag tror att det kommer vara) och jag är med honom ner så tror ni alltså inte att jag behöver hålla honom kopplad för att hålla honom borta från vattnet?

Bad - in i värmen fungerar alltså om det är isfritt?

Vad roligt! Ser mer och mer fram emot jul, konstigt!

/Syrsa

Det kan vara bra att massera korset med en torr handduk efter bad för att förebygga vattensvans!

Hoppas ni får en trevlig jul!!! :)

Lidköping.

Kan vara is i Kinneviken, jag har faktiskt inte frågat mor och far om saken än. Ofta är januari kyligare i vår "lilla" vik.

Hur ser vattensvans ut?

Blandrastik: Jag ville förtydliga en sak som jag gått och tänkt på. När jag skrev det första inlägget så ser jag att man kan tolka det som att han skulle få springa vind för våg ner till vattnet. Jag menar naturligtvis att jag är ute tillsammans med honom och frågan skulle varit ställd:
"Om han drar i/mot vattnet när vi är ute och rör oss på tomten och närmar oss vattnet, kan jag låta honom bada då? Eller ska jag ha honom kopplad om jag inte håller mig direkt runt huset (100 meter från vattnet, han skulle aldrig springa dit själv)?

Tänkte på ditt svar att du kanske tolkat att jag öppnar dörren och låter honom vara ute och "är det OK om han badar då, även om ingen är med honom?" Men så var inte min intention. Något i mig ville förtydliga så jag inte framstår som värsta oansvariga matten. :)

/Syrsa

Tack! Jag ska vara uppmärksam. Troligen blir det inte så mycket bad, men om han nu skulle hamna i plurret är det ju bra att veta om han fryser ihjäl på en minut eller om han kommer att överleva! ;)

/Syrsa

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 263
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 602
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den... 7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 339
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka