Jag tycker det är fel väg att gå genom att köpa prylar till grannarna. Kanske för att jag själv inte gillar att få prylar. För sannolikt är prylen fel. Får jag t.ex. en flaska vin, vilket har hänt, så har jag ett problem. Hur ska jag göra mig av med vinflaskan utan att det kostar mig för mycket energi? En sån grej kan bli jättejobbig för mig eftersom det orsakar mig problem jag inte har ork att lösa. Och skulle jag själv t.ex. köpa en semla till någon så är det inte heller säkert det blir uppskattat. Personen är kanske vegan eller gillar bara inte semlor.
Jag har erbjudit pengar i de lägen jag fått hjälp. Tvingade på grannen några hundralappar för att hon en gång hämtade mig i byn vid en kris. En annan granne har inte kunnat tala om vad han vill ha betalt för att fälla träd åt mig så han fick honung. För billigt. Nu har han hjälpt mig fälla träd igen (lite mer arbete denna gång) och jag har fått honom att lova att han ska ta rimligt betalt denna gång. Jag vet ännu inte vad det blir mer än att det blir rimligt.