Bäckenfraktur - kört eller ej?

Sv: Bäckenfraktur - kört eller ej?

Jag själv har inte hittat något som tyder på mjukdelsskador och veterinärerna har inte sagt något heller. Med tanke på att han inte var palperingsöm eller böjöm över huvud taget innan han fick stå på smärtstillande på box så tror jag att mjukdelarna har klarat sig. Men en höfledsskada är det ju.

Jag blir lite fundersam och även om jag ville hålla mig ifrån tråden så måste jag fråga..
Jag fick intrycket av att det inte vara några frakturer/fragment eller andra skador i själva skelettet. De här förändringarna ..vad är det för typ av förändringar.. ledytorna.. (dum fråga kanske) :confused:

Jag tänkte mig att det var ligamentet (SI-leden) som var skadat och att man i Skara hade utrustning som kunde bekräfta det....ni ser....jag var inte så insatt...tänkte hela tiden att det var i ligamentet de såg förändringarna :p

I mitt huvud hade hästen "kraschat", skadat ligamentet och fått blödningar och rupturer i Gluteus som ligger i "skålarna"....jag tänkte alltså fel :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nu frågar du betydligt mer än vad veterinärerna sagt, den jag har blir lite svävande i tonen till och med när jag pratar rehabilitering.

Jag skrev hela diagnosen högre upp i tråden. Mer blev det inte av den resan.

Det vet. gjorde vid u-ljud var att gå in och jämföra ledytor på höger och vänster sida i hela bäckenet, ligamentens status nämnde han inte över huvud taget och det enda han nämnde som ovanligt var att det såg lite fnasigt/fransigt ut i ledytorna på vänster sida och att det var större spalt på höger sida. Inga fragment alltså.

Det är ju lite besvärligt att snappa upp allt när man står med en motspänstig åring i U-ljudsspiltan men jag tror att jag fick med det mesta. Man blir otroligt koncentrerad på att hinna med att se det vet. ser som är OK också för jag är bara van vid ultraljudsbilder på flygplan och så har jag sett en och annan fosterblåsa. :D

Om han skulle ha skador i muskulaturen tycker jag att han skulle gör något annat än att ställa sig med bakbenen i kors när jag närmar mig baken (kastrationsärret läkte ju lite långsamt så matte tvättade länge med koksaltslösning = kallt).

De här förändringarna ..vad är det för typ av förändringar.. ledytorna..

Nu är jag lite vid sidan om mitt område men tillåter mig en spekulation. SI leden har väldigt liten rörlighet. På en annan typ av led innebär en subluxation ungefär som en ordentlig vrickning, ledytorna ruckas ur sitt läge och det blir blödningar och kanske bristningar i ligamenten. Men eftersom SI leden är som den är (kolla gärna bilder om du har någon bra anatomibok så förstår du) så är det som att stoppa en trekantig plugg i ett runt hål där pluggen precis får plats. Om pluggen ruckas åt sidan i hålet så uppstår tryck på andra sidans ledytor också. Säkert därför som ledytorna var "fransiga" dvs ledbrosken har väl fått sig en törn.

Ja men så klart att det "bara" är SI-leden som det varit subluxation på. Snubblade på begreppen. :o Typiskt efter att ha varit kaxig i en annan tråd och frågat om det verkligen var höftknölen som efterfrågades? :crazy:

För att kolla SI-led gick vet in rektalt med u-ljud, han kollade även bäckenkanten inifrån. Han kunde inte förevisa på deras hästskelett för det var på vift den dagen tyvärr. Jättesynd för det hade varit suveränt att se på ett riktigt ihopmonterat skelett.

Höftleden kollade han utifrån liksom rygg- och ländkotor.

Han sa att det är sällan som man ultraljudar bäcken på en så ung häst och att det inte finns så mycket referensmaterial för hans åldersgrupp.

Senast ändrad:

Hur kollades höftleden utifrån? Bara via palpation eller gjorde man några manipulationer? Fanns det några crepitationer (ledknäpp)?

(Förlåt för korsförhöret, det är bara så intressant eftersom man så sällan får vara med om nåt sånt. Jag förstår iofs att du var fullt upptagen med att hålla ordning på buspojken och ta in all information)

Nu får jag ju backa till första undersökningen, den var ju länge sen (säkert 4 v.) och det har hänt MASSOR sen dess.

Vet palperade och kollade rörlighet ungefär som en ET gör sin undersökning (dålig på att förklara). Inga knäppningar och inga reaktioner från hästen.

Det jag skrev att han kollade utifrån var att vet. i Skara körde u-ljud på höftleden också.

Jag ser märkbar förändring från dag till dag. Hans hopp blir spänstigare och nu tar han med hela kroppen i stället för bara frambenen.

Jag ser märkbar förändring från dag till dag. Hans hopp blir spänstigare och nu tar han med hela kroppen i stället för bara frambenen.

Härligt att höra :banana: ...och tack för att du delar med dig av intressant info :bow:

OK. Jag missuppfattade. Han körde alltså ultraljud lateralt över höftleden och såg inget konstigt. Vad bra att han är bättre, hoppas det ska vara slut på er otur nu.

*Uppdatering*

Han blir bättre och bättre och flyger högre och högre. :o

Jag har låtit min ET titta på honom igen (hon såg honom för två veckor sen också) och hon håller med om att han ser rakare ut än då. Förmodligen på grund av att han inte vinklar in haserna lika mycket längre.

Fem veckor kvar av boxvilan... :crazy: Vill ha en skrittmaskiiiin... :D

I mitt huvud hade hästen "kraschat", skadat ligamentet och fått blödningar och rupturer i Gluteus som ligger i "skålarna"....jag tänkte alltså fel

Han har ju legat mot en vägg och sprattlat.

Ligamentet borde få mer stryk av en fläkning än av att ligga fast och kämpa?

Uppdatering

Från att ha varit rätt svampig som "lsz" tipsade om har han nu gått till att vara spänd i musklerna på rumpan.

Hans promenader har det blivit lite si och så med för han har varit rätt dryg och jag vill inte riskera att tappa honom i mörkret.
Däremot har han till sin stora lycka fått en lite större hage nu och så brukar jag släppa lös honom i stallet och fösa runt honom.

Annars är han fortfarande aningen kobent men det blir bättre för varje dag tycker jag.

F-N.....

vad bra det går, ringde och beställde tid för ÅB i dag och då är inte veterinären jag haft kvar längre.

Dilemma då jag inte riktigt har förtroende för den vet. som jag har i stället. Men bilderna och diagnosen finns ju där så jag hoppas att det blir så bra som möjligt ändå.

Problemet är att jag vill operera hans benbitar så fort de törs lägga honom och jag inte riktigt vet om jag känner att jag får rätt bedömning nu? :crazy:

ÅB med positivt resultat, det spelade ingen roll med annan vet. för jag såg ju/hörde hur han sprang på löpargången.

Nu får han gå i en lite större hage i sällskap med annan häst fram till operationen (om en vecka) så att han börjar träna sina muskler lite igen. :)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 082
Senast: manda
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar