Bäckenfraktur - kört eller ej?

Sv: Bäckenfraktur - kört eller ej?

MIN! :love: :p

I dag kom räkning och diagnos från Skara. Snabba ryck. :eek:

Diagnos: LC7311, Subluxation av illiosakralleden.

Har en fd granne som har en märr efter samma pappa, din o hans är väldigt lika, hon är också otroligt vacker med sitt blonda hår :D

Och jag som trodde att du skulle komma med nåt bra tips för hans rehabilitering. :eek: :D

Hur kul är det att fotvandra en boxvilande åring när det hällregnat i en vecka och är lervälling överallt och mörkt klockan 18.00? :(

Just nu får han knalla omkring inne i stallet lös när vi håller på och grejar där om ingen annan är på gången.

Kommer du ihåg vad deppig jag var över att ha fått en röd. :D

Hmm...subluxation - innebär inte det att leden varit UR led? Så har dom då klassat mina knän som när de hoppat ur led....Luxation...

Är du intresserad av mina "häxbrygder" så kan vi ju höras av via PM :D
Det blir sånt jäkla liv annars :angel:

Luxation = urledvridning dvs ledytorna har inte kontakt med varandra.
Subluxation = ledytorna har varit ur kontakt med varandra men hoppat i igen.

Eftersom SI leden är en "planled av stramledstyp" och har väldigt liten rörlighet betyder det i praktiken att ledytorna mellan ryggraden och bäckenet har rubbats ur sitt läge för att sen gå tillbaka igen.

Boxvilan fortsätter och lilla valacken flyger lågt. Boxhage håller på att tillverkas men frågan är om han stannar i den. :crazy:

Skritt i grimma utförs helst en halvmeter ÖVER marken till mattes axlars stora förtvivlan. Kapsonen ska provas, det gör ju inget om den är lite stor om den inte sitter FÖR illa.

Har du provat den? Jag inbillar mig att den verkar rätt skarpt och han bråkar inte MED mig utan är bara så himla glad så att han studsar. Jag vill inte ta udden av en snäll överladdad unghäst heller. Han är verkligen supersnäll att leda normalt.

Förresten tror jag att jag får prioritera lite annat denna månad än en grej som jag kanske använder under en kort period och aldrig mer. En korsis och så detta och ET på de andra två. Pengarna är till för att rulla...

Jag har inte själv provat den, har inget behov. En i stallet har skaffat en och är väldigt nöjd med sin. Det är inget magiskt med den, den är som en vanlig grimma med en löpsnara också runt nosen, inverkar inte alls så länge hästen inte drar i grimskaftet. Fungerar ungefär som ett strypkoppel till hund fast på nosen alltså. Ska användas med kunskap och är lika skarp som handen som håller. Din raring är säkert ingen buse och du vet naturligtvis bäst själv hur han ska tas.

Nu har jag testat kapsonen, funkade super. Stallpigg ettåring med stort lekbehov skrittar snällt några varv sen ser man att han börjar lura på nåt. Hopp iväg... Nähä, gick inte det. Sen skritt några varv till och sen testa om möjligtvis inte matte är på lekhumör. Nähä, inte det heller. Några glädjeskutt och flera test blev det men han fattade snabbt att jag kunde få stopp på honom även om jag var en bit ifrån. Och jag kunde tryggt hålla avståndet och slippa ha honom PÅ mig.

Fördelen med kapsonen tycker jag är att man blir stark som bara den men att den inte blir löpsnara. Monty-grimman ger ju åtminstone grimskaftshakens tyngd som tryck hela tiden. Snällt mot busig häst. Jag har även använt den när jag promenerat min treåring med bra resultat. Honom fick jag stopp på när han exploderade för en livsfarlig bil och det hade jag aldrig lyckats med i vanlig grimma.

Jag gillar att leda dem framme på näsan men avskyr att låta dem gå på volt i den. :confused:

Lillgrabben skrittade betydligt bättre i dag även om det vinglas en del fortfarande.
Men en underlig sak är att remitterande veterinär inte hört av sig med fortsatt ordination. Vet. i Skara fick jag dra ur lite innan han sa att det egentligen är remitterande vet: s sak att säga till mig.I morgon får kliniken ett telefonsamtal...

Remitterande vet kanske aldrig har råkat ut för den här skadan tidigare. Skriv gärna och berätta vilka rekommendationer du fick när du pratat med kliniken, intressant att få veta mer om en såpass ovanlig skada.

För intresserade då (till exempel Lejonelle :p ) jag fick fråga via PM om hur han känns i Stresspunkt 15 över Gluteus Maximus/Longissimus. För de som inte läst latin så är Longissimus muskeln som löper bradvid ryggraden och Gluteus maximus är den stora breda muskeln som går från kors/höftknöl bak till lårbenet.

Han är svampig och lite "sladdrig" på vänster sida där han gått och vinklat in hasen rätt länge nu, han är mer fast/normal på höger sida.

Det är alltså på höger sida han har den största förändringen.

För intresserade då (till exempel Lejonelle :p ) jag fick fråga via PM om hur han känns i Stresspunkt 15 över Gluteus Maximus/Longissimus. För de som inte läst latin så är Longissimus muskeln som löper bradvid ryggraden och Gluteus maximus är den stora breda muskeln som går från kors/höftknöl bak till lårbenet.

Han är svampig och lite "sladdrig" på vänster sida där han gått och vinklat in hasen rätt länge nu, han är mer fast/normal på höger sida.

Det är alltså på höger sida han har den största förändringen.

Det var ju jag som frågade om SP 15 kändes svampig :o ...ville inte ge mig in i tråden eftersom jag inte känner mig kunnig nog att diskutera detta "offentligt", men jag fortsätter läsa tråden med spänning, utan egna inlägg....fortsätt alltså skriva ni som är proffs i ämnet (Lejonelle t.ex). Det är intressant läsning :idea:

Och det gjorde den ju! :idea:

Jag tänkte att flera kanske var intresserade och ville veta det. :)

Hasen in kan vara indikation på höftleds/ligamentskada, tog jag reda på med anledning av en annan tråd. Intressant att höra att han valde att stå så för att avlasta ledytorna på motsatt ben. Jag antar att det var det som gjorde att hela bakkärran såg sned ut? Eller finns det mjukdelsskador också? Det lär väl inte vara någon atrofi efter så kort tid.

Ja, lsz kan betydligt mer än h*n tror... :idea:

Jag själv har inte hittat något som tyder på mjukdelsskador och veterinärerna har inte sagt något heller. Med tanke på att han inte var palperingsöm eller böjöm över huvud taget innan han fick stå på smärtstillande på box så tror jag att mjukdelarna har klarat sig. Men en höfledsskada är det ju.

Jag pratade med vet. i går eftermiddag, hon tycker att jag ska komma på ÅB om sex veckor och om jag inte tycker att han är bättre kan jag vänta en vecka till.
Knepigt det där fmed att bedöma själv för han är ju mycket bättre redan, inget halt längre men lite instabil och vinglig i bakdelen innan han kommit igång. Man hinner ju inte tittar så mycket på hur han rör sig bak när man har koncentrationen på om han tänker hitta på nåt bus men han sparar absolut inte på baksteget utan kliver på bra på våra promenader fram och tillbaka på stallbacken.
Muskulärt börjar han också att bli lite stadigare igen, han väljer gärna att vila benet han var halt på men är inte alls lika svampig nu som han var för några dagar sen. Det är tacksamt att jobba med en så ung häst som växt jämnt för han har ju inga andra spänningar att dras med och har inte hunnit pumpa upp musklerna ännu. :D

Jag hoppas på sen vinter igen.´:o :idea:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 082
Senast: manda
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 391
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar