Backande häst..

percival

Trådstartare
Jag har ett stort problem. Har inte haft min häst så jättelänge. Fick henne i slutet av feb. Sen halt och har varit konvalecent under en lång tid. Vi bytte stall i aug och märkte då att den här hästen är mkt känslig för miljöombyten..Dom första ridturerna vi tog gick jättebra så länge man hade sällskap med sig. Nå väl hon lugnade till slut ner sig och är verkligen världens snällaste. Vi har ridit ut ensamma och jag har tränat mkt noggrant med detta. I början fick jag promenera med henne och sen sitta upp på hemvägen eller ha med sig sällskap och tills slut lossnade detta. Problemet var att hon ville absolut inte lämna sina kompisar och då fick hon för sig att backa och gick inte fram över huvud taget. Jag kunde hålla på hur länge som helst men jag garanterar att det gick verkligen inte. Hon ser dessutom inte vad som finns bakom sig utan skiter i det hon fortsätter att backa.
Men som sagt med tiden så blev det bättre och jag kan lova att jag aldrig har låtit hästen vinna under några som helst omständigheter. Hon ska dit jag vill och där med basta.
Men så idag föll allt vi jobbat med. Hon har stått 1 vecka efter behandling och ska nu skrittas lugnt. Igår gick det super-bästisen var ju med men idag ensamma-hon var en plåga. Ville inte gå fram, jag fick gå av promenera, sitta upp, gå av, osv osv. Jag ser ju att hon inte är rädd utan hon SKA bara inte gå fram. Någon som har tips, liknande situationer? Ledarskapet som brister?:crazy:
 
Sv: Backande häst..

Hon testar dej!! Ge inte upp ,försök att vända henne när hon backar och så backar DU henne åt det hållet ni skulle från början.Jobba henne mycket från backen och befäst ditt ledarskap
 
Sv: Backande häst..

Hon testar dej!! Ge inte upp ,försök att vända henne när hon backar och så backar DU henne åt det hållet ni skulle från början.Jobba henne mycket från backen och befäst ditt ledarskap

håller med precis så hade jag åxå gjort
 
Sv: Backande häst..

Jag håller också med dom andra!
Du måste öva ditt ledarskap, hon har tagit övertag!
Har haft samma problem, fast med lastning..och jag övade ledarskapet och nu går allt jättebra!
Och vill hon backa, så ska du också be henne backa..så hon inte tror att det är hon som bestämmer!
Hoppas du förstår vad jag menar!
Lycka till!
 
Sv: Backande häst..

Hon testar dej!! Ge inte upp ,försök att vända henne när hon backar och så backar DU henne åt det hållet ni skulle från början.Jobba henne mycket från backen och befäst ditt ledarskap

Jo precis så gjorde jag i början och det funkade kanon men igår ånej hon skulle inte åt det hållet jag ville utan bara hem.
Jag har verkligen jobbat med detta under hela hennes tid hos mig och sen försvann beteendet. Vi har ridit ut ensamna överallt utan några som helst problem... därför är jag lite förundrad varför beteendet kommit tillbaka.:confused:
 
Sv: Backande häst..

Usch ja det är oträckt när de backar ner i allt utan att se vad de har bakom sig :crazy:
Har du testat att bara vänta ut henne? Bara stå stilla och vänta tills hon är beredd att gå framåt och då sjävklart berömma så mycket det bara går!
 
Sv: Backande häst..

Usch ja det är oträckt när de backar ner i allt utan att se vad de har bakom sig :crazy:
Har du testat att bara vänta ut henne? Bara stå stilla och vänta tills hon är beredd att gå framåt och då sjävklart berömma så mycket det bara går!

Det har funkat men inte igår.. kan ju ha varit en engångsgrej(hoppas hoppas). Märkte dock idag när vi hade sällskap att så fort någon annan häst stannar så stannar hon och det går inte få henne framåt bara om någon annan häst går först. Det varierar dock så olika. Ibland är hon kanon och går på som en ångvält. Kanske beror det på att hon har stått? Vet inte men ibland känns hon bara så nochalant lixom..:crazy:
 
Sv: Backande häst..

Hon verkar väldigt osäker på båda sig själv och dig. Sluta rida ut med andra, från och med nu är det bara er två, lär henne att hon inte kan vara beroende av andra hästar hela tiden. Hon ska känna sig trygg med att gå ut med bara dig!

Vad händer om ni träffar nåt läskigt, flippar hon ut då? verkar hon nervös? Eller upplever du det som istadighet?

Att driva på en häst som backar är lönlöst, börjar dom backa så blir dom helt blockerade, sitt istället still och försök prata med henne. Ger hon sig inte så hoppa av och led henne. Du får räkna med att det kommer ta LÅNG tid att få henne trygg.

Det kan ta ett år för en häst att vänja sig vid en ny miljö, glöm inte det! Min blev som förbytt efter att jag köpt honom och flyttade hem honom, han var livrädd för absolut allt. Och han nöjde sig inte med att backa, han reste sig...
 
Sv: Backande häst..

Hon verkar väldigt osäker på båda sig själv och dig. Sluta rida ut med andra, från och med nu är det bara er två, lär henne att hon inte kan vara beroende av andra hästar hela tiden. Hon ska känna sig trygg med att gå ut med bara dig!

Vad händer om ni träffar nåt läskigt, flippar hon ut då? verkar hon nervös? Eller upplever du det som istadighet?

Att driva på en häst som backar är lönlöst, börjar dom backa så blir dom helt blockerade, sitt istället still och försök prata med henne. Ger hon sig inte så hoppa av och led henne. Du får räkna med att det kommer ta LÅNG tid att få henne trygg.

Det kan ta ett år för en häst att vänja sig vid en ny miljö, glöm inte det! Min blev som förbytt efter att jag köpt honom och flyttade hem honom, han var livrädd för absolut allt. Och han nöjde sig inte med att backa, han reste sig...

Hon är inte rädd, kanske lite osäker eller så testar hon bara...

Tack det var just det jag ville höra. Ibland säger man att man aldrig ska ge sig utan sitta kvar och driva och då blir hon precis som du nämner det blockerad och även uppstressad. Det har funkat att vänta ut henne men inte alltid. Min sista lösning har varit att kliva av och leda henne men då får jag göra det under hela vägen "ut" och sitta upp på hemvägen...
 
Sv: Backande häst..

intressant att höra fler med samma problem som en själv! :bump:

jag har ett nordissto som flyttade hem till mig för 3 veckor sedan, och hon gör såhär jämt, och har gjort det de senaste åren oavsett vem som ridit (utom i stort sett en). hon kör hovarna i marken och bara vägrar gå. hon stelnar tillochmed i nacken så man kan inte ställa henne åt något håll.

jag kämpar på, och min taktik är att backa åt det hållet vi ska. sen försöka framåt igen, går inte det, fortsätta backa. visst, ibland har vi fått backa i stort sett hela vägen ut, men då har jag vunnit iallafall. förhoppningsvis släpper allt när man visar att man inte ger sig. varken spö eller sporrrar funkar, hon blir vansinnig så fort man bara sitter upp med spö och ska kasta av en. har fått veta att damen blivit slagen en hel del så jag kör den helt fredliga varianten.

ibland har jag fått sitta av och hon fortfarande är fastfrusen, då har jag fått lirka henne i sick-sack, ett steg åt varje sida tills vi kommit fram en bit, då kan hon börja traska igen. och hemvägen är inga problem.

själv ska jag få hjälp att träna ledarskap med henne, börja klickerträning och kolla upp henne med veterinär, en ET har kollat henne och hon har lite ont i en böjsena bak + spänningar i ryggen som jag masserar. så det är ett litet projekt. hoppas det släpper, då köper jag henne om 6 månader :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp