Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gick på en kurs när min stora son var liten men det var inte så anpassat just efter barn utan mer en vanlig teckenspråkskurs för föräldrar, anordnad av en organisation för döva.
Men nu med min lilla son (snart 1,5 år) så blir det en del teckenspråk ändå, främst från hans sida, och det har inte varit medvetet utan har bara kommit. Han pratar inte ännu.
Han tecknar gärna Bamse, Pippi, Bockarna Bruse, mössa, med mera. Kul tråd, jag ska nog börja jobba vidare på detta!
Det verkar som att barnen fastnar på roliga tecken i första hand (otippat )
Hur gjorde du med din stora son? Började du teckna praktiska saker eller det som va lite mer på kul?
Jag tänker att det lär väl va lättast att "få igång" tecknandet om man börjar med det roliga
Vet inte om det klassas som "roliga" men tecken som brukar fastna rätt fort är:
- Ja/Nej/Sluta
- Namn på barnet och familjemedlemmarna (och då inte handalfabetet utan personliga, påhittade tecken)
- Vardagsverb (äta, dricka, sova, leka, busa, åka bil etc)
- Ord för intressen/leksaker (djur, boll, sagofigurer, bilar etc)
/Logopedstudenten
Å vad kul att ett proffs svarade
Då ska jag satsa på just dom tecknen, de flesta är ju sånna som upprepas flera ggr dag.
Men alltså påhittade tecken för namn låter ju helt fantastiskt! Jag får direkt en sån där känsla av att det kan bli lite speciellt/hemligt och superfint
Vet du om det finns ett tecken där man gör en spiral i luften med pekfingret?
Vet du om det finns ett tecken där man gör en spiral i luften med pekfingret?
Helikopter?
Inte en susning. Och om det nu råkar göra det är det inte hela världen. De flesta namn-tecken är "riktiga" tecken som bara förknippats med den personen. Hörde om en man som ofta gick omkring med en keps med en propeller på som liten och därför tecknades just med en snurrande rörelse ovanför huvudet. Han är nu i 40 års åldern och har fortfarande samma namntecken
Sen vill jag trycka lite på att faktiskt även ge barnet "negativa" tecken. Att ha möjlighet att uttrycka saker om "nej", "sluta", "vill inte" och till och med "du är dum" kan minska antalet ordlösa, förvirrande raseriutbrott. Med lite äldre barn kan man även lägga till "arg" och "ledsen" men det är lite mer komplexa begrepp.
Åh, kollade ett klipp på youtube och det är ju skitroligt! Det här är verkligen något som jag kommer att satsa på, både i mitt yrke och med framtida barn!
Klart du får fråga! Jag har för mig att jag läste om babytecken i Allt för föräldrar och att det stod att den här organisationen för döva hade kurser. Jag var mammaledig och lite rastlös och tyckte det verkade intressant så jag anmälde mig. TrorKollade också en del på youtube, det fanns mest amerikanska klipp.Låter intressant med kurs! Hur kommer det sig att du gick en sån? (Om man får fråga )
Jag gillar just när det bara är. Att det kommer av sig självt/man utvecklar sina gester lite och sen verkar det kul för barnet att kunna göra sig förstådd på ett tydligt sätt om talet inte är igång. (Sen också för den delen)
Det verkar som att barnen fastnar på roliga tecken i första hand (otippat )
Hur gjorde du med din stora son? Började du teckna praktiska saker eller det som va lite mer på kul?
Jag tänker att det lär väl va lättast att "få igång" tecknandet om man börjar med det roliga