Babysaker - Startpaket!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Babysaker - Startpaket!

Okej, ja då så! Du är ute i god tid hör jag! :D

Pyamasar är bästa plagget till nyfödda, helt klart. Och för våran del var det UTAN fötter som gällde. Dottern drog alltid upp benen som en liten groda och fastnade därmed med sina fötter i grenen på plagget. Inte roligt! :crazy: Det var bara fram med saxen som gällde! ;)

Jag har fått lära mig att man inte klipper naglarna på små barn utan filar dem med fil i stället. Så nagelsax kan du köpa när bebisen är 1-2 år eller nåt.

Byxor kan vara bra idé, har för mig att du är beräknad till november?:p

Någon leksak ovanför sängen och skötbordet är värd varenda slant!

Jag tror på betydligt fler tröjor och bodysar. Du kan råka ut för ett kräkbarn eller ett barn som slabbar lite med maten. Byxor behövs inte lika många av som tröjor.

Bärsele kan vara bra att ha också.

Jag använde vanlig nagelklippare modell mindre från det att sonen var nyfödd. Fungerar hur bra som helst!!

Rekomenderar också fler bodys o pyjamaser. Det går åt en del o det är inte så kul att tvätta varje dag även om man har egen tvättmaskin.

En grej jag personligen inte skulle kunnat vara utan är bröstpumpen!! Den gjorde att man faktiskt kunde hitta på egna saker utan att behöva tänka på att åka hem o amma.

OCH sist men absolut inte minst!!! Babyvakt!!! Helt oumbärligt om lillkotten kommer att sova ute i vagnen mycket. Den gör att man kan koppla av inne o inte behöver springa o kolla ifall de har vaknat hela tiden.

Lycka till!!

Börjar med att skriva vad som inte behövs från dag, och kanske aldrig.

Body lång ärm 5st
Body utan ärm 5st
Mössa
Uteoverall
strumpor 5st
Tjock Tröja/kofta
Raggsockor
Fleeceoverall
Pyjamas 3st
Åkpåse

Nappar Behövs inte
Nappflaska behövs inte
Haklapp

Skötfilt (till skötbädd/blöjbyte borta)
Kräkhanddukar (tvättlapp)
Barnolja
Inotynol till röd rumpa behövs inte
Febertermometer
Nagelsax behövs inte
Blöjhink
Näs-sug (Näs Frida)

Spjälsäng
Spjälskydd
Madrass
Täcke behövs inte
Kudde 4st
Påslakan 4st
Underlakan
Filt
Barnvagn
Regnskydd (till barnvagn)
Sängkläder+täcke (till barnvagn)
Filt till vagn
Bilbarnstol
Badbalja
Uppblåsbar skötbädd

Amningsinlägg, 6pack
Amnings-BH, 2st
Bröstvårtskrämbehövs inte

Det du kan behöva utöver det är;

Byxor ca 5 st
bärsjal (jättebra när man behöver ha händerna lediga men vill ha bebisen nära)

"Bröstvårtkräm (det enda som hjälper vid onda bröstvårtor. Tro inte på snacket om att smörja med bröstmjölk)"

Tycker att folk visst kan tro på att smörja med bröstmjölk.
Jag tycker att man ska prova med det först, innan man smetar på andra konstiga ämnen på brösten som bebisen sen ska suga på.

kl

Andningslarm kommer jag att köpa. Skulle aldrig i livet prioritera bort det för att kunna köpa X antal kläder!

Börjar med att skriva vad som inte behövs från dag, och kanske aldrig.

Skötfilt (till skötbädd/blöjbyte borta)
Kräkhanddukar (tvättlapp)
Barnolja
Inotynol till röd rumpa behövs inte
Febertermometer
Nagelsax behövs inte
Blöjhink
Näs-sug (Näs Frida)

Spjälsäng
Spjälskydd
Madrass
Täcke behövs inte
Kudde 4st
Påslakan 4st
Underlakan
Filt
Barnvagn
Regnskydd (till barnvagn)
Sängkläder+täcke (till barnvagn)
Filt till vagn
Bilbarnstol
Badbalja
Uppblåsbar skötbädd

Amningsinlägg, 6pack
Amnings-BH, 2st
Bröstvårtskrämbehövs inte

Det du kan behöva utöver det är;

Byxor ca 5 st
bärsjal (jättebra när man behöver ha händerna lediga men vill ha bebisen nära)

Varför skulle man inte behöva täcke/filt? Vi har visserligen aldrig använt vårat lyxiga babytäcke pga att vi hade så varmt i sovrummet men ett tunnare täcke/filt bör man ju ha. Vad ska man annars ha??

O Inotynol är superbra att ha från början. Vi vart kvar på BB/Neo i en vecka o där hade de endast strävt toapapper att torka dem i rumpan med så M vart jätteröd.

*KL*har iaf handlat det mesta av kläderna idag *nöjd*
Nu är det bara resten kvar:crazy::D

"Bröstvårtkräm (det enda som hjälper vid onda bröstvårtor. Tro inte på snacket om att smörja med bröstmjölk)"

Tycker att folk visst kan tro på att smörja med bröstmjölk.
Jag tycker att man ska prova med det först, innan man smetar på andra konstiga ämnen på brösten som bebisen sen ska suga på.

Visst kan man prova, men det är skönt att ha en sån tub hemma.
När jag fick barn i feb så fick man INGET att smörja med på bb. Det var BARA bröstmjölk som gällde. Fösökte även hemma vilket sen resulterade i såriga bröstvårtor efter typ 4 dagar.
Fick då tipset från min syster att köpa den krämen.

Min son reagerade INTE något på det. Smörjde in efter varje amning, vilket gjorde att det inte var nått klet kvar när det var dags för nästa amning och vill man så kan man ju tvätta av bröstet om man e orolig. Efter ett dygn så var bröstet så gott som läkta.
Skulle jag då ha fortsatt utan och få mer och mer ont istället?
Min son fick i sig blod som han sen kräktes upp.

Filt behövs. Täcken är oftast så tjocka och varma.
Mina barn har aldrig använt täcke, bara en tunn filt i påslakanet.
Därför tycker jag att det kan vara onödigt att köpa ett tjockt bebistäcke innan man ens vet om det behövs.

Och salva mot röda rumpor har jag inte heller använt. Mina barn har inte blivit röda i rumpan nån gång.
Hade jag köpt det hade det varit i onödan.
Blir bebis röd kan man köpa det då.

Jag fick intrycket av att TS inte ville köpa på sig grejer som inte kommer att användas.
Och får man inte såriga bröst, eller om bröstmjölk hjälper så behövs inte nån kräm.
Och får man nu såriga bröst och det inte hjälper med bröstmjölk och att lufta så kan man köpa en tub sen.

Herregud vad grejer:eek:

När min son föddes hade jag beställt barnvagn som hämtades när liten var född.

Jag hade köpt EN pyjamas i stl 50 som han aldrig kunde ha då han vägde 4835 gr. och var 54 cm lång

Sen hade jag köpt EN sparkdräkt i stl 56 som han kunde ha en gång:rofl:

Spjälsängen hämtade sambon när liten var född.
Likaså babyskyddet...

Hade fått en ica kasse kläder som det mesta var stl 50 som han inte kunde ha...

Så när han var född handlade jag kläder i rätt stl:rofl::rofl: med andra ord stl 62:angel:

När dottern föddes hade jag köpt en omgång kläder dvs. body, byxor och mössa i stl 56...det hade hon när hon var tre månader gammal:)

Fick köpa prematurkläder i stl 46:angel: även de var stora...

Så mitt råd är köp bas kläder, men inte mer!
Ofta får man saker och det är roligare att handla när liten är född:love:

Det enda jag kommer att inskaffa inför nästa barn, det vill säga det som vi använde första tre månaderna till pågen.
Bärsjal (eller bärsele om man tycker det är bättre)
Tygblöjor
Kläder (mjuka och praktiska) Vilka kläder som behövs i början beror både på barnets storlek och vilken årstid det är.
En mysig filt är också bra att ha
Vi använde för visso skötbordet ibland men hade klarat oss bra utan
Får man ett vagnbarn så är väl barnvagn bra.
Amningsinlägg i ull var guld värt för mamma.

Just detta du nämner om pyjamasar med fötter och liknande är något jag hört väldigt många säga. Därför kommer inget med fötter att inhandlas :D

Ja jo, det är ju halva graviditeten kvar, så visst är jag ute i god tid. Men jag har ju inte börjat köpa någonting än. Jag har bara listat saker som jag ska köpa innan bebisen kommer, och kommer börja inhandla sakerna ganska snart. Det går ju åt ganska mycket pengar, och det blir lättare att sprida ut kostnaderna över 4 månader, istället för att stressköpa allt i sista stund och då lägga ut en stor klumpsumma pengar. Du förstår säkert hur jag menar.

Planering och förberedelser är A och O. ;)

Det stämmer ju, att vissa grejer är totalt onödiga att köpa. Men så små saker som t ex kräm för bröstvårtorna som bara kostar runt 80kr tycker jag inte gör så mycket. Jag vill ha allt på plats när bebis kommer!

Men det blir ju massor till slut om man köper allt som finns för att man kanske behöver det.

Jag gillar inte att köpa grejer som är helt onödiga. Fast det inte kostar så mycket.

Om dom är helt onödiga vet vi inte än...

Om dom är helt onödiga vet vi inte än...

Nje den där krämen kommer jag oxå inskaffa, har hört för många vars bröstmjölk inte hjälper att smörja med nämligen.& varför lida i onödan om det är så?

Precis vad jag menar...
Och den kostar dessutom endast runt 40 spänn....

Plus att den funkar kanon till sår och irritationer på hela kroppen.
Kan alltid komma till användning.

Jag säger inte att man behöver handla på sig ett mindre apotek som vissa gör.
Men såna enkla saker är sköna att ha hemma då man kanske inte är allt för pigg på att ge sig ut på stan och leta när man är nyförlöst. Även pappan kan vilja vara hemma och ta det lugn t den första tiden.
Så bröstvårtskräm och röd-i-rumpan-salva är kanon att ha hemma.

squirlett & Chrysler:

Håller med er till fullo!

Tipsar om tradera, sitter där nu :love:

Lägger lite bud och har man bara tur kan man få alla klädesplagg du skrivit på din lista för under 100 lappen!

Sitter och kollar på overaller nu, hur söta som helst :love: och utgånsbudet på bebiskläder är från 10:-
Så man får väl va på en hel del. Men man får ju sakerna bara några dagar efter man (förhoppningsvis) vunnit budgivningen. (Lär ju inte vara någon ide och börja buda på saker som har ca 1 vecka kvar)

kolla bara in den här :love:
Länk

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 358
Senast: monster1
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka