Avstår att avla på tiken, ska jag betala?

GoldSkipper

Trådstartare
Hej! Har en tik på foder som uppfödaren beslutat att inte avla på då inte tiken är lämplig att sättas i avel, dels då hon har resrelaterade problem, dels att hon inte följer rasstandarden. Där är vi helt överrens.

Nu påstår uppfödaren dock att jag ska betala hunden. Vi har ett fodervärdsavtal (SKKs) och om hon inte vill "utnyttja" sin del är det väl hennes val? Ska jag då behöva betala hunden? Det kan bara inte stämma?

Sv: Avstår att avla på tiken, ska jag betala?

Jag tycker att du ska ringa SKKs juristavdelning för att få veta säkert vad som gäller, och kanske även få hjälp om uppfödaren strular, men jag kan inte tänka mig att du ska behöva betala.

Ja, jag tänkte göra det imorgon, men lite kul att höra vad ni andra tror/ om ni varit med om liknande.

Inte riktigt samma sak, men jag har en tik som jag betalade halva för och andra halvan skulle betalas med en kull valpar.
Jag äger denna tik så ingen foderkontrakt alltså.
Nu visade det sig att min hund är allergisk och inte kan användas i avel. Jag behövde inte betala andra halvan då med pengar.

Det kan jag svara på..

Du ska inte betala ett enda öre till uppfödaren!

Misstänker att det är så, och att uppfödaren försöker få ut pengar ändå då jag är ganska oerfaren inom detta, men jag är inte helt dum, hehe.

Apollo: ja, det är ju ett liknande avtal och det skulle kännas väldigt knepigt att i efterhand behöva betala..

Nej, du ska inte behöva betala något i det läget. Jag tycker dessutom att det är oförskämt av uppfödaren att ens föreslå det. Det finns alltid en risk att sparade avelsdjur inte kommer kvala in för avel. Vill man få ut pengar får man helt enkelt spara alla hundar hemma och sälja dem om man inte vill avla på dem.

Nej, du ska inte behöva betala något i det läget. Jag tycker dessutom att det är oförskämt av uppfödaren att ens föreslå det. Det finns alltid en risk att sparade avelsdjur inte kommer kvala in för avel. Vill man få ut pengar får man helt enkelt spara alla hundar hemma och sälja dem om man inte vill avla på dem.

Håller med!! Vilken jäkla sätt. Jag hade varit noga med att upplysa skk om vad uppfödaren med kennelnamn heter. Antingen kan hon inte avtalen ordentligt, vilket hon är skyldig att kunna, eller så ljuger hon rakt av vilket är ännu värre :mad:

Självklart skall du inte betala ett öre för hunden. Hota med SKKs disciplinnämnd om hon envisas.

Delvis knapplån.

Tack för ert stöd, nu känns det lite lättare att säga ifrån! Och ju mer jag tänker på det desto orimligare låter det ju..

Då kan jag också ge mer stöd..

Du ska inte lägga en krona på hunden.

Börjar bli jävligt trött på uppfödare som utnyttjar detta :mad:

Håller med övriga. Jag hade en tik på foder enligt SKK:s fodervärdsavtal. När hon efter höftledsröntgen visade sig olämplig att avla på, blev hon min illa kvickt. Du skall absolut inte betala ett enda öre.

Hej! Har en tik på foder som uppfödaren beslutat att inte avla på då inte tiken är lämplig att sättas i avel, dels då hon har resrelaterade problem, dels att hon inte följer rasstandarden. Där är vi helt överrens.

Nu påstår uppfödaren dock att jag ska betala hunden. Vi har ett fodervärdsavtal (SKKs) och om hon inte vill "utnyttja" sin del är det väl hennes val? Ska jag då behöva betala hunden? Det kan bara inte stämma?

Du sak inte betala ett öre och jag blir rent ut sagt skitförbannad på uppfödare som försöker lura sina fodervärdar på detta sätt:mad:
Det är en risk att sätta ut en valp på foder då man aldrig kan garantera att den kommer duga i avel, men det är samma för valpar uppfödaren väljer behålla hemma. Fodervärder "betalar" hunden med sin tid och genom att sköta hunden på bästa sätt och duger den sen inte i avel, så ska den övergå utan ersättning till fodervärden - oavsett kullar eller inte.

Du sak inte betala ett öre och jag blir rent ut sagt skitförbannad på uppfödare som försöker lura sina fodervärdar på detta sätt:mad:
Det är en risk att sätta ut en valp på foder då man aldrig kan garantera att den kommer duga i avel, men det är samma för valpar uppfödaren väljer behålla hemma. Fodervärder "betalar" hunden med sin tid och genom att sköta hunden på bästa sätt och duger den sen inte i avel, så ska den övergå utan ersättning till fodervärden - oavsett kullar eller inte.

Amen :bow:

Hade en gång för 12år sedan en tik på foder. Tiken visade sig ha HD (grav sådan) och blev därför avelsspärrad. Uppfödaren fick då ut halva försäkringsvärdet. En månad senare behövde tiken (då 8 månader) avlivas på grund av enorma smärtor iochmed HD-felet. Uppfödaren krävde då mig på resterande belopp (halvt valp-pris) som hon gått "miste" om eftersom hon lämnat ut tiken på foder.

Jag ringde SKKs juridikavdelning & de sa klart & tydligt att INGA pengar ska betalas. Uppfödaren gör ju en risk när hon lämnar ut en tik på foder men det är ju hennes "problem" sas eftersom hon istället gör en vinst om tiken kunnat lämna sina 2 kullar.

Så NEJ du ska INTE betala.

(Sen att det är otroligt fult & otrevligt att ÖHT ta upp frågan det tycker jag säger sig självt, idiotbeteende från uppfödarens håll, i mitt fall hade jag dessutom lagt ner pengar, tårar & kärlek på min älskade tik som jag fick avliva..jag var helt förstörd!)

Gud så tråkigt att det blev så. Tiken jag har har patellaupphakning som med ganska stor sannolikhet behöver opereras om ett tag, och jag kommer lägga och har redan lagt massa pengar på henne, så jag tyckte att det kändes lite fel när hon sa så, det står ju verkligen inte i kontraktet heller, att jag ska betala hunden om hon inte vill/kan ta valpar.

Kan bara instämma med övriga. Om hunden inte håller måttet för att avla på eller om uppfödaren av annan anledning väljer att inte avla, eller när uppnått antal kullar tagits så går hunden över i fodervärds ägo.

Nej Du ska inte betala.
Jar har själv som uppfödare lämnat ut en tik på foder, som sedan som vuxen ej passade för avel.Självklart övergick hon i fodervärdens ägo utan betalning.

Står inte det specificerat i avtalet? Att om uppfödaren väljer att inte ta kullar, oavsett anledning, så övergår hunden till fodervärden efter fem år (om det är en tik). Någon ytterligare betalning ska INTE göras.

Jag har en hanhund med samma SKK-avtal och han har pga felställning i bakbenen inte använts i aveln. (Ingen HD, felfria knän och rygg men är kobent) Jag betalar inte resten av hunden utan han går bara över i min ägo när han fyller 7, dvs i höst. Jag har haft en annan hane på samma avtal och även där övergick hunden förstås i min ägo efter X kullar valpar. Jag har för mig att det står klart och tydligt i avtalet vad som gäller men det är ju om man har använt sig av SKKs egna avtal... ?

Hoppas du får tag på SKK, och meddela gärna här vad de sa. Kan vara bra för andra att läsa sen också ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 087
Senast: Wenniz
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 390
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de... 27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 916
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 506
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka