Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Men det där är ju ingen avslutningströja, det där är ju en vardagströja och då är det ju en helt annan sak anser jag? Cool! :laugh:

Jag tycker att TS är väldigt hård och (ja, jag vet att ni tycker att jag också har hemska åsikter i vissa ämnen) hennes uttalanden är ju värre än värst! :crazy:

Jag står för att jag kommer att klä mina barn efter flickar&pojkar normerna som finns, vi är två olika kön och så är det bara, jag är stolt över att vara kvinna med bröst och snippa! ;) Och även mina barn ska vara stolta över sig själva i sitt kön, inget jävla "hen" här inte! :mad:

MEN vad någon annan klär sina barn i bryr jag mig inte så mycket om, visst jag har åsikter, men sålänge barnet är helt, rent och mår bra så visst, men då kräver jag också respekt tillbaka, för mina barn kommer att få nya kläder inför alla event, och inga sura miner för det då tack! :D

Varför skulle jag inte vara seriös?
Så länge barnet bor under mitt tak, så är det jag som har sista ordet och det med basta!

Och klädval är alltså så oerhört viktigt att du skulle ta vilka strider som helst för att ditt barn ska klä sig som du vill?

Jag blir bara återigen påmind om hur oerhört starka klädnormerna är. Speciellt gällande kön, men även generellt som någon slags status- eller klassmarkör. Det är skrämmande. Skrämmande att barn idag får lära sig att bland det viktigaste som finns är att de KLÄR sig "rätt" (dvs enligt Mammas Lag). Jösses...:crazy:

Jag hoppas du överdriver, men om så inte är fallet, tänk på det här: min egen mor hade den grundinställningen. Även om jag tilläts ha "egna åsikter" var de i princip alltid ett spel för galleriet. Vad hon sa var det som gällde. Naturligtvis inte i varenda liten fråga, men i det stora hela. Hennes värderingar var de rätta och jag förväntades dela dem, annars svek jag.

Resultatet? Jag flyttade hemifrån dagen efter studenten och har sedan dess hållit mig på min kant. Min mor är idag ledsen över att vår kontakt är sporadisk och inte djup. Jag känner att jag inte bryr mig. Jag sörjde vårt förhållande som ung, lade det bakom mig och gick vidare.

Bra inlägg!
Och den tanken har slagit mig genom tråden. Den som väljer att bestämma för bestämmandets skull; som vill fostra sina barn till någon slags ja-sägare som inte får/ska tänka själva (eller i så fall hålla tyst och lyda ändå); den får nog i många fall (liksom i ditt) "betala" någon gång senare i livet. Med bristfällig kontakt med sina barn.

Om kläder är en sådan viktig sak att man är beredd att sätta en tonåring i husarrest för att den inte klär sig som man själv vill; tja, då känns det ju som om föräldern även i många andra frågor vill ha ett "lydigt barn".

Men det där är ju ingen avslutningströja, det där är ju en vardagströja och då är det ju en helt annan sak anser jag? Cool! :laugh:

Ja, det är en vardagströja. Hos oss. Men om nu någon annan anser den vara en fin avslutningströja så har de alltså "fel kläder"?

Bilden var för övrigt ett exempel på den förskräckliga färgmatchningen orange och rött. Själva färgmatchningen är väl lika förfärlig till både vardags och fest antar jag....

Kanske för att föräldrarna hade sista ordet.;)
I det här fallet tror jag att två små åttaåringar var rätt så less på att posera! Kläderna hade vi nogönskat själva, jag vet i alla fall att jag som är klädd i rosa var väldigt stolt över att ha kavaj.

I det här fallet tror jag att två små åttaåringar var rätt så less på att posera! Kläderna hade vi nogönskat själva, jag vet i alla fall att jag som är klädd i rosa var väldigt stolt över att ha kavaj.

Ja det kvittar vem som väljer kläderna, så länge bäraren känner sig bekväm med valet skulle jag vilja säga.

I övrigt var uttalandet ämnat som ett skämt, alltså med ett visst mått av ironi.

Den enda gången jag skulle reagera på hur en person är klädd, det är om personen klätt sig på ett vulgärt eller totalt felaktigt sätt för situationen.

Te x topless på ett barnkalas, eller endast iförd badbyxa på en restaurang osv. I vissa lägen kräver det ändå ett visst mått av eftertanke på klädvalet, då menar jag alltså vilket plagg man väljer och inte hur det ser ut.

Jag står för att jag kommer att klä mina barn efter flickar&pojkar normerna som finns, vi är två olika kön och så är det bara, jag är stolt över att vara kvinna med bröst och snippa! ;) Och även mina barn ska vara stolta över sig själva i sitt kön, inget jävla "hen" här inte! :mad:

Om dina barn inte vill klä sig efter "flickar&pojkar normerna" då? Vad gör du då? När dottern plötsligt vill ta på sig en stor pojkskjorta eller sonen ha kjol eller glittrigt diadem i håret?

kl

Kan inflika med att min kära mor berättade att när min bror som är äldre skulle sluta 1:a klass så VÄGRADE han ha finkläder. Det hade tydligen slutat med att han hade gått i sina favorit långkalsonger och en fotbollströja. HA HA HA.

Jag förstår inte riktigt: Kan man inte vara stolt och nöjd med att vara kvinna i jeans, converse och storskjorta? Jag fattar inte paralellen mellan att vara stolt över sin könstillhörighet och hur man klär sig?

Var igår på skolavslutningar. Måste säga att vissa klädsel skrämde verkligen slag på mig.
  • Basketskor (tygskor) till kjol/ klänning eller överhuvudtaget på avslutning
  • Tennisskor till kostym
  • Röd skjorta till oranga knickers
  • Shorts?
  • Munktröja och knickers och tennisskor
  • Bröstkort liten jacka, långt linne och korta shorts och basketskor?
:eek::eek:
Var har prydligheten försvunnit ifrån skolavslutningarna?:confused:

???

Det låter väl fullständigt normalt utifrån vad som är modernt nu för tiden?

(Fortsätter att läsa för att se vad resten har svarat.) ;)

Det vill dom inte! ;)

Det "ville" inte jag heller. Fast egentligen gjorde jag det. Jag avskydde klänningar tidigt, men eftersom jag fick veta att "jomen så ska det vara förstår du när man är fin, inte vill du väl vara ful på kalas?" (typ) började jag säga att jag gillade det för att göra mina föräldrar glada.

Då blir det mindre månadspeng tills dom kommer på bättre tankar! :idea:

:grin:

Jag hoppas att du skämtar :confused: för du menar väl inte att du vill att dina barn ska bli små förtryckta ja-sägare? Du vill väl inte att människor ska kunna trampa på dina barn hur som helst och de bara sväljer för att de är så vana hemifrån att ingen respekterar dem ändå.
Jag hoppas att du den dagen du står med ditt barn i famnen vill ge henom hela världen och inte inskränka henoms värld till att hen ska var på ett visst sätt för att behaga dig.

Barn är alldeles för underbara och värdefulla för att placeras in i ett fack och tvingas vara på ett speciellt sätt bara för att det råkar ha ett visst kön.

Men Jisses, givetvis var det ett skämt! :crazy:

Jag menar mer att mina barn kommer att uppfostras på ett sätt att dom inte kommer att bli galna rebeller med grönt hår, dom kommer att veta att det inte passar sig.

Sen om dom vill ha converse istället för Hilfiger skor så är det upp till dom
:)

Men Jisses, givetvis var det ett skämt! :crazy:

Jag menar mer att mina barn kommer att uppfostras på ett sätt att dom inte kommer att bli galna rebeller med grönt hår, dom kommer att veta att det inte passar sig.

Sen om dom vill ha converse istället för Hilfiger skor så är det upp till dom
:)

Haha, du låter som mina föräldrar och jag vet precis vad som "passar sig" enligt deras normer, men det skiter jag ett långt stycke i och har gjort sen jag var runt 10 år..

Hur naiv är du? Barn är egna människor och hör och häpna, men ibland har dom till och med egna åsikter och tankar om saker och ting. Nästan så jag skulle tro att risken att få en uppstudsig rebell på halsen är större med dina tankar om barnuppfostran.

Sen skulle det vara ganska intressant om du kunde svara seriöst på min fråga för jag är uppriktigt nyfiken. Vad gör du den dagen exempelvis din son vill ha en rosa tröja och diadem i håret?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka