Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Var igår på skolavslutningar. Måste säga att vissa klädsel skrämde verkligen slag på mig.
  • Basketskor (tygskor) till kjol/ klänning eller överhuvudtaget på avslutning
  • Tennisskor till kostym
  • Röd skjorta till oranga knickers
  • Shorts?
  • Munktröja och knickers och tennisskor
  • Bröstkort liten jacka, långt linne och korta shorts och basketskor?
:eek::eek:
Var har prydligheten försvunnit ifrån skolavslutningarna?:confused:

Jag tycker tygskor till klänning är ganska sött och väldigt lämpligt dessutom om man är under 15 eller så (bekväma ballerina kanske är mer korrekt men tex lackskor är inte så kul att springa i. Jag reagerar snarare på motsatsen, obekväma skor på små flickor.).

Likaså tennisskor till kostym om man är under 15 (Inte ens Magdalena Ribbing skulle höja på ögonbrynen om en 14 åring gick på bröllop i tygskor och hela rena jeans o piké.). Man köper ju inte kostymskor till pojkar som växer snabbt, kanske kan ärva dem möjligen.

Dålig smak eller färgblindhet kan ju ingen hjälpa, eller så kanske de tyckte det var fint. Tycker att så länge man har ansträngt sig lite i alla fall så duger det för mig :laugh: Det kanske är lite tråkigt om det kommer barn som inte försökt alls iofs. (säger jag som nästan skickade A 2 år till avslutning i skjorta och lappade jeans med Dumbo på knät innan jag tänkte att det kunde väcka anstöt och valde hela jeansshorts istället:rofl:).

Senast ändrad:

Min mamma sydde ett par av mina klänningar under låg och mellan och jag älskade dessa. Hade någon av dem tom vid två tillfällen samt vid någon annan fest, självklart med finskor till.

Sorry men jag har alltid betraktat det som ett misslyckat köp/syprojekt/present om jag bara använt plagget tre gånger totalt (och där ingår farmors "julklänningar" från barndomen i extraprydlig stil i beräkningarna). Det blir lite slit och släng ;p

Varför skulle jag skämta? :confused:

Alla dina värderingar/ bakgrund speglar hur du gör med dina barn.

Ja, men vad är felet i det?

För mig var det hela och rena kläder som gällde, och de fick i princip välja själva vad de ville ha på sig. Min värdering är således, hela och rena kläder utan att vara överdriven är min grej och gäller än idag.

(Inte ens Magdalena Ribbing skulle höja på ögonbrynen om en 14 åring gick på bröllop i tygskor och hela rena jeans o piké.).

Snarare tvärtom. Människor som har den sortens hyfs som hon predikar skulle aldrig uttrycka sig så nedlåtande om andra människors kläder som TS gör överhuvudtaget.

Långt viktigare än att klä sig konservativt på skolavslutningar, är det ju att vara trevlig på ett sätt som gör att andra trivs. Även om TS säkert uppförde sig på avslutningen, riskerar hon ju att skapa oro hos andra som läser den här tråden. Det är ju inte att göra sig trevlig för andra.

Sådana där "regler" om att vissa färger inte passar ihop (rött och orange, tex) trodde jag att vi lämnade bakom oss senast på 70-talet (jag har i alla fall inte drabbats av det sedan dess). Det är ju inte ens sant att rött och orange inte "passar ihop", det beror ju helt på vilka nyanser, om nyanserna är kalla eller varma (samt i hög grad på vilken kultur den som ser färgerna har sina rötter i).

Min mormor, mycket konservativ, född 1906, hade för sig att man inte fick blanda blått och grönt. Det är samma sorts idé, men kanske ännu mer förlegad.

Mycket intresant tråd, gällande bakgrund, värderingar, åldersgrupper, traditioner och vad var och en tycker är acceptabelt gällande kläder, samhällsfrågor etc. :cool:
Stor eloge till de i tråden som verkligen håller sig till ämnet och inte går till personliga angrepp, vilka vissa verkar göra här.
Det verkar som vissa har svårt att läsa här också.
För TS skriver att hon haft dålig ekonomi och fått vända på vartenda öre, men på det örat lyssnar ingen.
Jag får en känsla av att det är en dam ifrån en generation som har vissa saker i ryggmärgen, samt är en mycket stark dam med starka övertygelser. Jag tror också att vi tillhör ungefär samma generation, för jag förstår var hon kommer ifrån och hur hon tänker!
Men det är sant som TS skriver att allt handlar om planering, när det gäller klädval etc. Jag vet av erfarenhet hur det är att verkligen leva snålt och det är högsta grad planering av allt.
Det TS gör i tråden om man läser noga är att skriva vad hon anser är riktigt, men hon försöker inte tvinga på någon detta som vissa andra verkar göra här.
Men här på Buke är det väl som vanligt, att Hujeda mig för den som vågar vara annorlunda och tänka annorlunda. :D :mad:
Jag för min del skulle aldrig låta barn under 18 år får bestämma sin klädsel själv eller välja. Vore de inte nöjd, tja då tog jag den fajten. Lyssnar det inte skulle jag dra in någon förmån för dem! :cool:

Till TS Stå på dig! Elakingar finns överallt! :rofl: :D

Senast ändrad av en moderator:

Hon har ju skrivit att hon har gjort det! Har du svårt för att läsa eller du kanske bara ser det du vill se :cool:

OM TS älskade dessa klänningar, varför skulle de då vara misslyckade? :confused:

Jag för min del skulle aldrig låta barn under 18 år får bestämma sin klädsel själv eller välja. Vore de inte nöjd, tja då tog jag den fajten. Lyssnar det inte skulle jag dra in någon förmån för dem! :cool:

:eek: Är du seriös?

Edit: efter DancingFoxs senaste inlägg inser jag att människan inte är seriös alls.

Varför skulle jag inte vara seriös?
Så länge barnet bor under mitt tak, så är det jag som har sista ordet och det med basta!

Så länge barnet bor under mitt tak, så är det jag som har sista ordet och det med basta!

Så kan man så klart se det, men ofta skaffar man ju inte barn enbart för att man vill ha någon att bestämma över, utan det brukar vara lite kärlek inblandat också.

Snarare tvärtom. Människor som har den sortens hyfs som hon predikar skulle aldrig uttrycka sig så nedlåtande om andra människors kläder som TS gör överhuvudtaget.

Sina mentala ögonbryn menade jag såklart ;) faktum är att hon skrivit någonstans i sin spalt att hon tycker det är den lämpliga klädseln till kavaj eller mörk kostym för en ungdom (dvs prydliga vardagskläder, inte exakt vad).

(och jag håller med, min smak säger nope till kostym på pojkar i yngre tonår och till högklackat på på flickor i yngre tonår. Oavsett om man råkar ha det hemma. Men som sagt det är ju personlig smak inget annat.)

(Om man ska vara hyperkonservativ så hade väl pojkar inte kostym innan konfirmationen? eller? Eller flickor lång klänning.)

Självklart, Älskar och respekterar mina barn. De får komma med synpunkter gällande klädsel, men det är ändå jag som har sista ordet!

Exakt var har TS skrivit kostym till yngre killar? Det var prat om kostym till nioende klass.
Det finns ju hög klack och hög klack. Det behöver ju inte vara dm hög klack utan en liten klack, eller sandaletter.

Älskar dessutom kombon rött och orange egentligen. (visste inte innan denna trådstart att det inte var ok). Jag har haft en urmysig märkestopp med smultronröd tröjdel och apelsinorangea ärmar, för att inte tala om hårband i liknande kombo.

Det är som rött och rosa, det var otänkbart för 20 år sedan, nu har alla insett att det är mysigt (men värsta hypen är borta).

(och då har jag ändå växt upp med konservativ pappa och farmor o kilt på jularna :D, gillar kilt!)

Bara för att man själv haft dålig ekonomi betyder det inte att man har den enda unika universallösningen som alla måste använda. Det finns liksom flera sätt att prioritera på. TS verkar anse att hennes sätt är det enda rätta sättet. Jag tror absolut att det fungerade för henne, med de värderingar hon har, men det är nedvärderande att säga att andra prioriterar fel bara för att de inte gör samma val som hon gjorde där och då. Det visar på bristande empati för andra människors situation. Dessutom så har TS sin egen referensram för vad som är dålig ekonomi, något som kanske inte alls överensstämmer med andras situation.

Det du gör genom att statuera ett exempel blir dock bara ynkligt och sänker dig till exakt den nivå du vill visa att andra befinner sig på. Smått tragiskt.

Var igår på skolavslutningar. Måste säga att vissa klädsel skrämde verkligen slag på mig.
  • Basketskor (tygskor) till kjol/ klänning eller överhuvudtaget på avslutning
  • Tennisskor till kostym
  • Röd skjorta till oranga knickers
  • Shorts?
  • Munktröja och knickers och tennisskor
  • Bröstkort liten jacka, långt linne och korta shorts och basketskor?
:eek::eek:
Var har prydligheten försvunnit ifrån skolavslutningarna?:confused:

Detta gör mig riktigt fundersam om dig T.S...för igår när jag var på väg till ett seminarie fick jag syn på en liten pojke i kilt, skjorta och kavaj med basketskor.
Jag blev så nyfiken jag stannade till och frågade hans föräldrar hur det kom sig deras barn hade kilt på sig.
Och fick svaret dom hade varit på avslutning och dom usprungligen var från Skottland.
Jag bara undrar...hur är din syn på sådana saker. Det är ju heller inte prydlighet enligt "svenska avslutningar" med kilt men däremot för tex Skottland och just man bär kilt vid olika tillfällen för det är prydligt enligt Skotska seder.
Eller andra kulturers klädsel...som tex En muslimsk kvinna i en vacker Burka på avslutning...det är ju feminint. Hur tänker du då?
Mvh Xoya

OM TS älskade dessa klänningar, varför skulle de då vara misslyckade? :confused:

För att de användes en enda gång? Någon lade ned ansträngning på att sy dem/pengar på att köpa dem, de var tydligen älskade. En enda gång fick hon ha dem på sig.

En jättefin älskad examensklänning. Nej! den får du inte ha på dig på midsommar, nu köper vi en ny. Två älskade vackra sommarklänningar. Nej! de får du inte ha på dig på tant Ebbas kalas. Tre älskade vackra sommarklänningar, Nej!...

Alla släkter har väl olika värderingar och om vi nu pratar om sådant så är min värdering att man köper kvalitet för att det ska hålla inte prålas och slösas bort. Och man tänker på miljön i allt så man köper inte för att slänga.

Jag känner absolut inte TS, men jag känner däremot igen mig.

Jag tror TS skrev att hon använde de vid skolavslutning samt någon fest?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka